וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 95: הספר שמנסה לרצוח את סטיבן קינג

21.9.2016 / 0:19

הסופר פרדריק פורסיית ואמן הקומיקס אלן מור הודיעו על פרישה מכתיבה, נתונים חדשים חושפים: הקריאה בארה"ב בשפל של כל הזמנים, אתר "קיקסטארטר" הפך לאחד הכוחות המשפיעים ביותר בתחום ההוצאה לאור, יוצר "מד מן" מפרסם רומן ביכורים ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: סדרת אנימציה חדשה על פי "עכברוע" של ג'וליה דונלדסון וסרט חדש על חייו של יוצר הקומיקס סטן לי

ספר הילדים "עכברוע" שכתבה ג'וליה דונלדסון ואייר אקסל שפלר, יעובד לסדרת טלוויזיה שתעלה בשנה הבאה בערוץ BBC One. חברת ההפקה Magic Light Pictures, שהפיקה בעבר סדרות אנימציה על פי שני ספרים נוספים של דונלדסון ושפלר ("טרופותי" ו"איש-עץ"), תהיה אחראית גם הפעם על עיבוד הספר למסך הקטן. הסדרה צפויה לעלות לשידור לקראת חג המולד 2017.

בנוסף, מגזין וראייטי פרסם השבוע כי חברת ההפקה ההוליוודית פוקס המאה ה-20 החליטה להפיק סרט על חייו של יוצר הקומיקס ונשיא מארוול לשעבר, סטן לי, שאחראי על יצירת מותגי קומיקס גדולים כמו אקסמן, איירון מן, ספיידרמן, הנוקמים, ת'ור ועוד רבים.

סטן לי. GettyImages
אגדה עוד בחייו. סטן לי/GettyImages

סופר המותחנים פרדריק פורסיית הודיע שיפסיק לכתוב ספרי מתח והקומיקסאי אלן מור הודיע כי הוא פורש מכתיבת קומיקס

מחבר ספרי המתח והריגול פרדריק פורסיית ("נשיא על הכוונת", "תיק אודסה") הודיע השבוע כי החליט להפסיק לכתוב מותחנים. "פשוט נגמרו לי הסיפורים שאני יכול לספר", אמר פורסיית בן ה-78 והוסיף כי להחלטה תרמה גם אשתו, שהסבירה שהוא זקן מדי מכדי לנסוע למקומות מסוכנים ולכתוב על כך רומנים. "כמה אופים ממשיכים לאפות לחמים אחרי גיל 78?" שאל פורסיית. את הדברים אמר פורסיית בהשקת האוטוביוגרפיה שלו, "The Outsider", אותה הוא מכנה "שירת הברבור" הספרותית שלו.

בתוך כך הודיע גם יוצר הקומיקס המוערך אלן מור ("V for Vendetta, "The Killing Joke") כי הוא פורש מכתיבת קומיקס. במסיבת עיתונאים לכבוד ספרו האחרון, "ירושלים", אמר מור כי הוא מרגיש שנשארו עוד כ-250 עמודי קומיקס בתוכו "ונראה לי שיהיה די מעניין ליצור אותם". עד לפרישתו, מור עתיד להשלים עוד שני גיליונות של הקומיקס אווטאר, לפרסם קומיקס בהשראת יצירתו של הווארד פיליפס לאבקראפט ולסיים עוד כמה פרוייקטים שנמצאים בעבודה; "אחרי זה", הוא הוסיף, "אני חושב שסיימתי עם שלב הקומיקס בחיי".

הסיבה לפרישה, לטענת מור, היא העובדה שהוא מרגיש יותר מדי בנוח בתוך עולם הקומיקס. "אני חושב שעשיתי מספיק בעולם הקומיקס. עשיתי כל מה שיכולתי", הסביר, "אני חושב שאם אמשיך ליצור קומיקס, בסופו של דבר הרעיונות ילכו וישחקו, ותתחילו לראות בי זקן שוטה. [...] אני חושב שמגיע לי יותר טוב מזה". מור הוסיף כי הוא רוצה להתנסות בדברים שהוא פחות בטוח ביכולתו לעשותם כראוי, כמו יצירת סרטים או כתיבת רומנים גדולים.

נתונים חדשים קובעים שקריאת הספרים בארצות הברית נמצאת בשפל של כל הזמנים

לאחרונה התפרסם הסקר השנתי של הגוף הפדרלי לפיתוח ועידוד תרבות ואמנות (NEA) וממנו עולה כי כמות האמריקאים שקוראים ספרים להנאתם נמצאת בשפל הנמוך ביותר ב-33 השנים האחרונות. נתוני הסקר, שמחשיב אך ורק ספרים שנקראו שלא לצורך לימודים או עבודה, מראים שב-2015 רק 43% מהאמריקאים הצהירו כי הם קוראים ספרים להנאתם. על פי הסקרים השנתיים של ה-NEA, כמות הקוראים נמצאת בירידה מתמדת בעשורים האחרונים (מלבד עלייה מסוימת ב-2008), אך השנה האחרונה היתה הראשונה בה הנתונים ירדו אל מתחת לרף 45 האחוזים.

כצפוי, רמת ההשכלה משפיעה על הנטייה לקרוא ספרים, כשהפער בין בעלי תעודת בגרות תיכונית בלבד לבעלי תואר אקדמי מתקדם הוא יותר מכפול (30.1% מבעלי תעודת בגרות תיכונית בלבד קוראים ספרים, לעומת 68.1% בקרב בעלי התארים המתקדמים).

גם החלוקה המגדרית בסקר בולטת במיוחד, כשרק 36% מהגברים נוהגים לקרוא ספרים להנאתם, לעומת 50% מהנשים. לגילם של הקוראים, לעומת זאת, נודעה השפעה קטנה יותר, כאשר הקוראים הרבים ביותר נמצאים בקבוצת הגיל 65-74 (49.1%), והקוראים המועטים ביותר משתייכים דווקא לקבוצת הגיל 75 ומעלה (39.7%). שאר קבוצות הגיל נמצאות קרובות זו לזול עם פערים של אחוזים בודדים שנעים בין 40-44 אחוז.

עוד באותו נושא

חיי מדף 94: לא החזרתם ספרים בזמן? תוכלו למצוא את עצמכם בכלא

לכתבה המלאה

6 בולים חדשים בהשראת ספריה של אגתה כריסטי מכילים כתב סתרים מיוחד

שירות הדואר המלכותי בבריטניה הודיע על צאתם של 6 בולים חדשים בהשראת יצירתה של אגתה כריסטי, לכבוד יום הולדתה ה-126 ולציון 100 שנים לצאתו של ספרה הראשון – "הרצח המסתורי בסטאייל" (שבו גם הופיע לראשונה הבלש המפורסם שלה, הרקול פוארו). הבולים מכילים איורים של סצינות המופיעות בספריה הראשונים, כשבכל בול ישנם גם שלושה סוגי טקסטים בכתב סתרים המרמזים על עלילת אחד הספרים: טקסט מיקרוסקופי שניתן לקרוא רק בעזרת זכוכית מגדלת; טקסט שניתן לקרוא רק בעזרת אולטרה סגול; וטקסט בדיו תרמוכרומית שאפשר לקרוא רק אחרי חימום הבול בחום גוף.

"אני שמח שמאה שנים אחרי שסבתא שלי כתבה את הרומן הבלשי הראשון שלה, היא זוכה לכבוד כזה משירות הדואר המלכותי", אמר נכדה של כריסטי, מת'יו פריקארד והוסיף: "התחכום של המותחנים שלה מיוצג בצורה נפלאה בבולים המיוחדים האלה, שעושים שימוש בטכנולוגיה חדשנית [...] ומעצימים את החוויה. אני בטוח שחובבי מתח ומסתורין ייהנו מהחידות שצפונות בבולים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פינוק למעריצים. הבולים המיוחדים שהפיק הדואר המלכותי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספר חדש מבית היוצר של ג'יימס פטרסון מתאר דמות שמנסה לרצוח את סטיבן קינג

לפני מספר חודשים השיק ג'יימס פטרסון, מחברם של עשרות מותחנים והסופר המרוויח ביותר בעולם, פלטפורמה ספרותית חדשה בשם BookShots שמטרתה לעודד קריאה בקרב אנשים שלא נוהגים לקרוא ספרים. במסגרת המיזם יוצאים לאור ספרים דיגיטליים קלים לקריאה במיוחד, שלא עולים על 150 עמודים ומחירם הקבוע הוא 3 פאונד בלבד.

השבוע פורסם כי הספר הבא שיצא כחלק מסדרת הספרים יקרא "The Murder of Stephen King" (הרצח של סטיבן קינג) שעוקב אחר דמות של סטוקר בשם סטיבן קינג, שמחקה רציחות מספריו של הסופר סטיבן קינג, ובסופו של דבר מחליט לנסות ולרצוח את סטיבן קינג (הסופר) עצמו.

"אני מעריץ של סטיבן קינג כבר המון שנים", אמר פטרסון, "וכתיבת הספר הזה אפשרה לי לנסות ולגלות מה קורה כשהספרים שכותב סופר, שמים אותו לפתע בסכנה".

הספר יצא לאור באחד בנובמבר.

ספרים חדשים לנשיא ארה"ב לשעבר, יוצר מד מן וכוכב וואן דיירקשן

נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' וו בוש, חתם השבוע על חוזה עם הוצאת קראוון פאבלישינג לפרסום ספר ציורים פרי עטו. בוש עובד בשנים האחרונות על הספר שיקרא " Portraits of Courage: A Commander in Chief's Tribute to America's Warriors", וכפי שמרמז שמו, הוא יכלול 66 פורטרטים שצייר הנשיא לשעבר ומביעים פנים שונות של מושג האומץ, זאת במחווה לחיילי צבא ארצות הברית בהווה ובעבר. הספר יראה אור בפברואר 2017, וכל ההכנסות יתרמו ל"מרכז ג'ורג' בוש" שדואג לרווחתם של חיילים ותיקים. את הספר תלווה גם תערוכה של הפורטרטים שתפתח בדאלאס, במרץ 2017.

גם כוכבה לשעבר של להקת וואן דיירקשן, זיין מאליק, יפרסם בקרוב אוטוביוגרפיה. הספר החדש, שיקרא "Zayn", יכלול מחשבות, ציורים ותמונות אישיות של מאליק בן ה-23, ועל פי האינדיפנדנט הבריטי ידמה יותר ליומן או פנקס מאשר לאוטוביוגרפיה. "אני עומד לחשוף בפניכם כל מה שאני יכול", אמר מאליק למעריציו, "כך שתוכלו לשפוט אותי על סמך האמת, ולא על סמך מה שהעיתונות אומרת". הספר יראה אור באחד בנובמבר.

בתוך כך פורסם השבוע כי יוצר הסדרה מד מן, מת'יו ויינר, חתם גם הוא על חוזה לפרסום רומן ביכורים פרי עטו. כמו בסדרה מד מן, גם הרומן של ויינר, שיקרא "Heather, The Totality", מתרחש במנהטן, אך להבדיל מהסדרה, שעוסקת בשנות ה-50 של המאה הקודמת, עלילת הספר מתרחשת בניו יורק העכשווית.

הספר עתיד לצאת בסתיו 2017.

לאחר נסיון כושל לעבד את "החמישיה הסודית" לשפה עכשווית הוצאת האשט חוזרת להדפיס את הספרים בנוסח המקורי

לפני כשש שנים החליטה הוצאת האשט לעדכן את ספרי "החמישיה הסודית" שכתבה אניד בלייטון בין השנים 1942-1963, ולעדכן את שפת הכתיבה כך שתתאים יותר לילדים בני זמננו. ההוצאה החליטה לעשות זאת לאחר שביצעה סקר שוק מעמיק שממנו עלה כי ילדים מודרניים מתקשרים לקרוא את ספריה של בלייטון. מלבד עדכון של ביטויים נושנים כמו "tinker" שהוחלף ב- "traveller" או "awful swotter" שהוחלף ב"bookworm", השינויים ניסו להפוך את הספר לתקין יותר פוליטית בכל הקשור לנושאי מגדר, כשדמותה של אן, למשל, עבר לשחק עם דובונים במקום עם בובות.

אולם השבוע הודיעה ההוצאה כי עיבוד סדרת הספרים לשפה מודרנית לא התקבל היטב אצל הקוראים. "בשש השנים האלה למדנו שהאהבה לספרים המקוריים של בלייטון נותרה בעינה, והשינויים לא היו נחוצים", אמרה אן מקניל, עורכת ההוצאה שהיתה אחראית על שינוי הטקסט, והוסיפה כי המכירות של סדרת הספרים בגרסתם המקורית נשארו יציבות לאורך השנים, ובלייטון נשארה אחת מסופרות הילדים המצליחות ביותר בכל הזמנים, כשספריה נמכרים ביותר מחצי מיליון עותקים בשנה.

אתר מימון ההמונים "קיקסטארטר" הפך לאחד הכוחות החזקים ביותר בעולם המו"לות

ריצ'רד ליי, כתב מדור הספרות של הגרדיאן הבריטי, פרסם השבוע כתבה שטוענת כי אתר אתר מימון ההמונים הפופולרי "קיקסטארטר" הפך לאחד הכוחות העולים בשוק הספרים העולמי. על פי ליי, כ-3,000 פרוייקטים ספרותיים יצאו לפועל בשנת 2015 באמצעות הפלטפורמה של קיקסטארטר – כמות שמשתווה רק לארבע ההוצאות הגדולות בעולם (המכונות גם "The Big Four"): פנגווין ראנדום האוס, הרפרקולינס, האשט וסיימון & שוסטר. הפרוייקטים שיצאו לאור באמצעות קיקסטארטר ב-2015 גייסו 35.2 מיליון דולר בסך הכל, ועד כה בשנת 2016 הסכום עומד כבר על 20 מיליון דולר עבור 1,500 פרוייקטיים ספרותיים שיצאו לפועל.

ההצלחה הגדולה ביותר של האתר אירעה לאחרונה, כשספר הילדים " Good Night Stories for Rebel Girls - 100 tales to dream BIG", שמספר את סיפורן של נשים מעוררות השראה, הצליח לגייס ב-4 החודשים האחרונים יותר ממיליון דולר – שיא כל הזמנים של פרוייקט מימון המונים (לפרוייקט תרמו יותר מ-20 אלף איש מ-71 מדינות שונות).

וכך, מסביר ליי, אף על פי שקיקסטארטר שונה במהותה מהוצאות לאור מסורתיות (כיוון שהיא אינה עוסקת כלל בתהליך ההפקה של הספר, אלא רק מציעה פלטפורמה לגיוס כספים), הנתונים מראים כי מדובר בשחקן משמעותי בעולם המו"לות העולמי, שלא ניתן עוד להתעלם ממנו.

seperator

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) יערך ב"תמול שלשום" בירושלים ערב לימוד ושיח בנושא "אבהות ואלוקות משירי יהודה עמיחי" לקראת יום פטירתו של עמיחי. מנחה: עופר בשן. יום רביעי, 21/9, 19:00, יואל משה סלומון 5, ירושלים. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "אתרוג הלב: מסה על ארבעת המינים" מאת ד"ר נעמי לירן פריש (הוצאת רסלינג). משתתפים: ד"ר יצחק בנימיני, פרופ' חננאל מאק, ד"ר דפנה לנגוט, ד"ר רבקה בן-ששון וד"ר נעמי לירן פריש. יום חמישי, 22/9, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-23 בספטמבר ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" אירוע השקה ל"ספר החלומות שלי" מאת שרית אליהו (איורים: לנה גוברמן, הוצאת עם עובד). יום שישי, 23/9, 11:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-23 בספטמבר תיערך בבית "עלמא" שיחה בין הסופרת שהרה בלאו למשוררת אגי משעול בנושא "סליחה" (במסגרת סדרת חשבונפש). יום שישי, 23/9, 13:15, שד"ל 6, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-25 בספטמבר בתיאטרון העברי-ערבי ביפו ערב השקה לספר "לגן עדן עם החמורים" מאת בני ציפר (הוצאת אפיק). משתתפים: יפתח אלוני, דרור ברושטיין, ליסה פרץ, שי גולדן, רועי חסן ורוני לוי. יום ראשון, 25/9, 20:00, מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה. הכניסה חופשית.

* ב-26 בספטמבר ייערך ב"הסלון" בדיזינגוף סנטר ערב "על סף ספר" בהשתתפות המשוררות חיה סדן ורויטל מיתקי. יום שני, 26/9, 20:00, דיזינגוף סנטר, תל אביב.

* ב-27 בספטמבר ייערך בבר "צוזאמן" ערב פואטי צרוף מס' 9 בהשתתפות המשוררים: גלעד מאירי, לאה פילובסקי, עמיחי חסון, גליה אבן-חן, רועי שניידר, ריקי דסקל, יהודית דריגס ושירלי קונס. מנחה: ענת חנה לזרע. יום שלישי, 27/9, 20:30, לילנבלום 25, תל אביב. דמי כניסה: 20 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully