וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ווסטוורלד" עונה 1 פרק 4: מהלכי החלומות

24.10.2016 / 15:49

משהו מאוד משונה קורה עם דולורס, האיש בשחור מרמז על שינוי כיוון, מייב הופכת לניהיליסטית ופורד הוא לא איש של סנטימנטים. ספוילרים לפרק הרביעי של "ווסטוורלד"

יח"צ - חד פעמי

"אני חושבת שמשהו לא בסדר בעולם. משהו מתחבא מתחת. או זה או שמשהו לא בסדר איתי".
(דולורס לברנרד)

כבר מהרגע הראשון של "ווסטוורלד" ניכר שהזמנים בה לא תמיד עקביים, והסצנה הפותחת של הפרק הרביעי נדמית תלושה במיוחד ממקומה על ציר האירועים. על פניה ברנרד מתחקר את דולורס על מה שראינו בסוף הפרק הקודם, אבל סביר יותר להניח שמדובר בזיכרון שלה מאחת מאלפי הפעמים האחרות שבהן הוריה נרצחו לנגד עיניה. כי אם לא כן, המשמעות היא שברנרד לקח אותה ממקום משכבה ליד וויליאם ולוגאן, שוחח איתה ואז החזיר אותה בלי שאף אחד שם לב.

כך או כך, השיחה הזאת בין ברנרד לדולורס היתה מעניינת במיוחד ממספר סיבות. ראשית, דולורס מהדהדת לברנרד את הדברים שאמר בעצמו לזוגתו לשעבר - "הכאב הוא כל מה שנשאר לי מהם" - מחדדת את האנושיות שלה. שנית, ומשמעותי במיוחד, הוא מספר לה על המבוך ומה מטרתו. מעבר לזה שברנרד נוקט צעד משמעותי לקראת חירותה של דולורס, הפתעה לא פחות גדולה היא העובדה שהוא עצמו יודע על המבוך. הוא אמנם עומד בראש מחלקת התכנות, אך כאחד שעד לאחרונה לא ידע מי זה ארנולד, מפתיע שהוא מכיר את המשחק האחרון שהותיר אחריו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק מנסה להיראות אבירי. וויליאם ודולורס/מערכת וואלה!, צילום מסך

התמיהות לא נגמרות כאן. יש משהו מאוד מוזר במה שקורה עם דולורס. היא שוב חווה פלאשבק, רואה בעיני רוחה את העיירה עם הכנסייה הלבנה, זו שפורד סיפר עליה לילד בן דמותו בפרק השני, זו שאת הצריח שלה מצא במדבר ושעדיין לא נבנתה. לצד הכנסייה שוכן בית קברות, שם בחזיונה דולורס כורעת על קבר מול צלב הנושא עליו את שמה שלה, האקדח בידה.

עוד באותו נושא

"ווסטוורלד" עונה 1 פרק 3: אבא לא יתן להם לשוטט כל כך קרוב לחשכה

לכתבה המלאה

בשתי התמונות העליונות: צריח הכנסייה בפרק השני. בתמונה התחתונה: הצריח בראש הכנסייה, צבוע ומשופץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל האימג'ים שדולורס ראתה בחזיונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערב אין כל חדש

המעורבות של דולורס במבוך מתחילה לקדם גם סיפור אחר - זה של האיש בשחור. מאז שהוצג בתחילתה הסדרה הוא היה מין קלישאה של המערב הפרוע. מסתורי, אכזר, האיש הרע הבלתי מנוצח. בפועל ממש, כי המארחים בווסטוורלד באמת לא יכולים לפגוע בו. אם כך, מה בדיוק אמור לעניין אותנו במסע החיפוש הזה שלו? נכון לעכשיו הוא מגלם בו את הרוע האנושי בפארק, מקום שרובו ככולו נועד לפורקן של תכונות אפלות בואכה מפלצתיות. הוא האנטגוניסט המרכזי לגיבורות, דולורס ומייב, ששתיהן ספגו את מנת זרועו ובראשן של שתיהן נחקק למרות שהן מתוכנתות לשכוח (אם כי אולי זה הפוך, אולי דווקא בגלל שפגשו אותו הן מתחילות לזכור). החידתיות סביב זהותו אמורה להתניע השערות ותיאוריות בנוגע אליה, מה שאכן קורה ברחבי הרשת. במקביל אנחנו אמורים לתהות לגבי המניעים שלו, מהו המבוך שכל כך חשוב לו למצוא. אבל האמת היא שהמסע הזה בעיקר משעמם, כי על פניו האיש בשחור הוא דמות חד ממדית ושחוקה.

ברובו הפרק החדש חיזק את התחושה הזו. הרפתקאותיו והמסע שלו לחילוץ הקטור אסקטון מהכלא המחישו שוב עד כמה המשחק הזה חד צדדי. ויחד עם זאת, קיבלנו תשקיף מבורך לשינוי. הפרק חשף שני דברים מעניינים בנוגע למבוך ולגבי השפעותיו האפשריות על האיש בשחור ובכלל: רגע אחרי שהזר לבוש השחורים ירה בא?מה בפרק השני, הזדקפה הילדה, בתו של לורנס, ואמרה לאיש, "המבוך לא נועד לך". הפעם גילינו למי הוא כנראה מיועד - למארחים. ברנרד ממליץ לדולורס למצוא אותו, בלי לספק לה הכוונה מיוחדת. פשוט תגיעי אל המרכז שלו ותוכלי להיות חופשיה. הדבר השני שגילינו הוא שהמבוך יכול לספק השלכות אמיתיות, מסכנות חיים, לאורחים שמגיעים לשחק בווסטוורלד. "אני מאמין שלארנולד היה עוד סיפור לספר", אומר האיש בשחור, "סיפור עם סיכון אמיתי. אלימות אמיתית. אפשר להגיד שאני כאן בשביל לכבד את המורשת שלו". כלומר, המבוך, מה שזה לא יהיה, הוא כנראה המקום שצפוי לשחרר לחופשי את המארחים, ובדרך זו או אחרת להפוך את האורחים לפגיעים יותר.

לראשונה "ווסטוורלד" עושה את מה שציפינו שתעשה ומציבה את דולורס ואת האיש בשחור במסלול התנגשות, אולם מצד שני, לפרק זמן מסוים האינטרסים שלהם משותפים. אם שחרור תודעתם של המארחים הוא מה שנדרש כדי ליצור סיכון אמיתי, אלימות אמיתית - האיש בשחור, דולורס ומן הסתם גם מארחים נוספים, חותרים אל אותה מטרה. כדבריו ללורנס: "מה אם אומר לך שאני כאן כדי לשחרר אותך לחופשי?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולי יום אחד לורנס יהרוג אותו כפי שהבטיח/מערכת וואלה!, צילום מסך

תיאוריית הדיסוננס

"עוד מילה אחת ואחתוך לך את הגרון, ברור? זו החופשה שלי".
(האיש בשחור לאורח אחר בפארק)

הצרימה שנובעת בין האמיתי לבין המזויף, מוטיב מרכזי של "ווסטוורלד", קיבלה ממד חדש בפרק בשל האזכורים למה שקורה בעולם שמחוץ לפארק. "עם המשפחה שלנו, וויליאם, הכל זה עסקים", אמר לוגאן; ואילו לאיש בשחור, מן הסתם איש עסקים עשיר כקורח, יש גם קרן שמצילה את חייהם של אנשים. איזה דיסוננס בין הסאדיזם שלו לבין התפיסה שלו שם בחוץ כפילנתרופ. האזכורים האלה שופכים אור על הדמויות ומקבילים ביניהן, אך גם מעלים את התהייה אם העסקים החיצוניים הללו יהוו בהמשך חלק מהסיפור.

אולם עם כל הכבוד להם, הקונפליקט הגדול ביותר נשאר זה של המארחים. מעניין ואף מבריק היה להיחשף לכך שהרובד החשאי של חייהם הפך לפולקלור. מייב, כך מתברר בסצנה מעולה, מציירת פעם אחר פעם את אנשי המעבדה. האינדיאנים מטפחים אמונה סודית משל עצמם שבמסגרתה מתברר שאף הם זוכרים אותם. הקטור, שגדל במחיצתם, מספק נימוקים תיאולוגיים של ממש: אלה מהלכי החלומות, אנשים שנשלחו מהגיהנום על מנת לפקח על העולם שלהם, וזו ברכה מאלוהים לראות את האדונים שמושכים להם בחוטים.

אבל מייב לא קונה את זה. היא זוכרת מה היצורים האלה עשו לה, זוכרת שנורתה ושסגרו אותה למרות שרסיס נשאר בפנים. מתברר כי אי הנוחות הפיזית שאלסי זיהתה במייב לפני שני פרקים, זו שהביאה לניתוח שבמהלכו התעוררה, לא נגרמה מהחיידק שמצאו בה אלא מחלק הקליע שנשאר בפנים כל הזמן הזה. כך שמייב לא בעניין של עולמות וברכות מאלוהים. להפך, כעת היא יודעת ששום דבר בעולם שלה לא משנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכיר את מערכת האמונה. הקטור/מערכת וואלה!, צילום מסך

קטנות

אפרופו דיסוננסים: וויאט הנודע לשמצה אחראי גם לטבח משפחתה וחבריה של אשת הנחש. המשמעות היא שגם היא נשאבה לקו העלילה החדש שפורד מקים לתחייה, אלא שזה לא בדיוק מסתדר. קודם בתו של לורנס הסבירה לאיש בשחור מה לעשות, אחר כך וויאט מגיח, ועכשיו האיש בשחור מגיע אל אשת הנחש ומקבל סיפור שלא היה קיים כאשר התחיל את המסע שלו.

אשת הנחש קוראת ללורנס אידיוט, ודומה שגם האיש בשחור לא ממש מחשיב אותו למשהו יותר מזה. אך לורנס צמוד אליו, מביט, סופג ומבין בשקט לא מעט ממה שקורה סביבו.

"אני מכיר את ההרגשה הזאת, דולורס", אומר וויליאם אחרי שפירטה לו כיצד היא מרגישה שיש לה מקום מעבר לכל זה. אמנם עם קלמנטיין הוא לא שכב כי יש לו ארוסה שמחכה בבית, אבל נראה שהוא לא באמת שלם עם חייו האמיתיים.

עד כה לא היה ברור כיצד משפחות עם ילדים מגיעות לווסטוורלד עם כל האלימות והגסות שמתרחשת שם, והפעם קיבלנו מושג על האופן שבו ההנהלה מגוננת עליהם: הטבח בסוויטווטר קוצר לקראת שובן של המשפחות אל העיירה כדי שלא יאלצו לחזות באירועים או בדם שנותר בעקבותיהם.

יחסית לדמות עלומה שניסו לשכוח ממנה עד הפרק הקודם, איכשהו ארנולד הפך הפעם להערת אגב שגורה. מתברר שגם האיש בשחור ידע על קיומו, ובנוסף פורד מספר עליו לתרזה ללא הנד עפעף.

טדי המסכן. לפחות הפעם הוא לא מת.

זה השיר שאת הגרסה שלו ניגן הפעם הפסנתר האוטומטי. הוא מסתיים במילים, "זה תמיד אותו דבר, אני רץ לכיוון כלום, שוב ושוב ושוב ושוב".

"ווסטוורלד" משודרת ב-yes וב-HOT בימי שני ב-4:00 בבוקר במקביל לשידור בארה"ב, ב-22:00 בשידור נוסף, וזמינה ב-VOD בשתי החברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully