וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ווסטוורלד" עונה 1 פרק 3: אבא לא יתן להם לשוטט כל כך קרוב לחשכה

17.10.2016 / 17:28

הפרק השלישי חושף מיהו כנראה האיש, או בן דמותו הדיגיטלית, שגורם לאנדרואידים לשמוע קולות ולפעול לפיהם. במקביל טדי מקבל היסטוריה ודולורס עולה שלב נוסף במימוש התודעה שלה

יח"צ - חד פעמי

זהו הפרק השלישי ברציפות שנפתח עם דולורס המתבקשת באופן כזה או אחר להתעורר. והיא אכן מתעוררת, עוד ועוד. בפרק הראשון קטלה זבוב, הפעם היא משתמשת באקדח בניגוד לתכנות שלה, יורה ואף הורגת מארח אחר (בעקבות פקודה קולית: "הרגי אותו"), בפעם הבאה אולי זה כבר לא יהיה מארח אלא אדם אמיתי, כמו הדמות בשחור שצפה בזיכרונה. שם הפרק, "התועה", חל בהשאלה גם עליה, המצויה במאבק הפנימי, אבל בפשט הוא מתייחס כמובן אל הביריון חוטב ומגלף העצים שמחץ את גולגלתו.

יש בו משהו מאוד מעניין. הוא יוצר צלמיות וחורט קבוצות כוכבים כמו ראשוני בני האדם שהרימו מבט אל שמי הלילה, ונראה שההתרחקות שלו ממקומו היא מעשה מכוון של אדם המנסה לברוח מחייו - אולי בדומה לדולורס, הרוצה לעזוב את הגבולות המוכרים לה לטובת המקום שבו ההרים נושקים לים. ומשהו, מישהו - כזה שאנחנו כבר יודעים בגדול מיהו - כנראה מוביל אותו לשם, לוחש לו פקודות. הוא העיר אותו ממצב שינה, גרם לו להכות מישהו שאינו מארח ולבסוף אף להשמיד ראיות - ראשו שבו מן הסתם יחידת הבקרה שסטאבס ביקש להוציא. למתבונן מן הצד זה נראה כמו מעשה של אדם מטורף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תהיה חופשיה. דולורס/מערכת וואלה!, צילום מסך

דברי אלוהים חיים

"הצלחנו לחמוק מרסן האבולוציה, האין זאת? אנחנו יכולים לרפא כל מחלה, לשמור אפילו על החלשים שבינינו בחיים, ויום אחד אולי אפילו נצליח להחיות את המתים".
(פורד לברנרד בפרק הראשון)

את שמו של ארנולד שמענו כבר בפרק הבכורה של "ווסטוורלד". וולטר ניהל שיחה עם קול בראשו בזמן שירה באלה שעשו לו עוול בעבר, כפי שאלסי גילתה הפעם, ושפך על כולם חלב. "אני לא הולך למות הפעם, ארנולד", אמר אז, "שום דבר לא יהרוג אותי". ולמה באמת שימות? הוא רובוט. מעט אחרי כן שתה מקנקן החלב בידו והנוזל הלבן זלג מחור ירי בבטנו.

רק עכשיו אנחנו יודעים שלא מדובר בקשקושים של מטורף או שיכור, ושארנולד הוא לא איזה מארח זניח נוסף מעברו של וולטר. ומאחר שארנולד כנראה דיבר אל הרוצח, סביר להניח שהוא גם זה שמנחה את דולורס - הביא אותה אל האקדח בפרק הקודם ודרבן אותה להרוג את התוקף שלה בפרק הנוכחי. אבל במה מדובר בעצם? אם הוא מת לפני שנים כשם שטוען פורד, ובתמונה הוא אכן נראה מבוגר מכדי להיות כיום בין החיים, איך ייתכן שקולו מלווה את יצירי כפיו באופן כל כך חי ונוכח? נראה שזה הרבה מעבר לפקודות הקוליות שנותרו מאז, אבל פורד גם לא נראה מודאג במיוחד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פורד וארנולד?/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם הסיפור של פורד אינו שקר מתחילתו ועד סופו, ניחוש מתקבל על הדעת יהיה שארנולד, האיש שהיה כה אובססיבי לגבי תודעה, הצליח להעתיק את זו שלו אל המחשב של הפארק, אל הבינה המלאכותית המפעילה את המקום. אבל אם כך, מדוע נעלם למשך כל כך הרבה שנים? ולמה הוא רק חוזר עכשיו? האם העדכון האחרון, זה עם החלומות בהקיץ, פשוט היה הפתח שלו להנחיל לאנדרואידים שלו את התודעה כפי שכל כך רצה, יהא המחיר אשר יהא?

יש בדברים האלה שוב הקבלה תנ"כית, דברי האל שמשחרר את בניו מעול השעבוד של המצרים, המקום שבו נבנו פירמידות, חלקן נועדו לתאום לחגורת אוריון. "הוא דמיין את זה כפירמידה", אומר פורד לברנרד על הניסיון של ארנולד ליצור תודעה לאנדרואידים. כזו שמורכבת מזיכרון, אלתור, אינטרסט אישי ועוד משהו שארנולד עוד לא הספיק להגיע אליו. "אבל היה לו מושג מה זה עשוי להיות", אומר פורד. "הוא ביסס אותה על תיאוריה של תודעה בשם מוח דו-חדרי" - הרעיון שהאדם הפרימיטיבי האמין שהמחשבות שלו הן קול האלים. בעבר הפרקטיקה הזו גרמה לחלק מהרובוטים להשתגע, וזה מה שקורה ועוד יקרה אצל חלקם הפעם, אבל זה לא העניין אצל דולורס. כמו שאמר לה ברנרד בפרק הקודם - "יש משהו שונה לגבייך, לגבי האופן שבו את חושבת". היא הוכיחה את זה הפעם ביתר שאת כאשר אמרה לו: "אין שתי גרסאות שלי. יש רק אחת. ואני חושבת שכאשר אגלה מי אני, אהיה חופשיה".

פורד עצמו התברר בפרק הזה כנבזי במיוחד כלפי יצירי כפיו. היה משהו צורם באופן שבו אמר לטדי שהוא לעולם לא ישיג את דולורס, כמו גם שמעולם לא טרחו לספק לו היסטוריה אמיתית. מאוחר יותר הוא גם נזף בעובד שכיסה את מבושיו של אחד האנדרואידים - לא קר להם, הם אינם מרגישים בושה. ממש כמו בסיפור גן העדן על אדם וחווה - "ולא יתבוששו". ובכן, זה כנראה הולך להשתנות.

עוד באותו נושא

"ווסטוורלד" עונה 1 פרק 2: גן התענוגות האלימים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משמר גן עדן. פורד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאן הנתיב הזה מוביל

"האם סיפרתי לך על הפעם שבה לימדתי את צ'ארלי לשחות? במשך שעות הוא נאחז בזרועותיי בזמן שהתאמן על הבעיטות שלו. הוא פחד מדי לעזוב ואני פחדתי מדי לאפשר לו. אבל הייתי חייב. זה מה שהורים עושים".
(ברנרד לדולורס)

כשחושבים על זה, ברנרד משמש כרגע בעיקר ככלי עלילתי, בכיר במעבדה שתפקידו ב"ווסטוורלד" הוא להגן על דולורס. מתוך אובדנו האישי הוא רואה בה דמות בת - סיפור לא מתוחכם או רענן במיוחד. אף על פי כן, מדובר באחת הדמויות המעניינות והמסתוריות ביותר בסדרה. לא זאת בלבד שהוא מאפשר לדולורס להתפתח, אלא בעצמו מלבה זאת באמצעות קריאה משותפת של ספרים העוסקים בשינוי ומטמורפוזה.

מלבד יחסיו של ברנרד איתה, ישנו רושם שהסדרה מותחת קווים בינו לבין דמויות אחרות, אם בהקבלה ואם בתמונות ראי. ההיסטוריה הפרטית שלו עומדת בניגוד לזו של המארחים ומחדדת את היחס המשפיל כלפיהם. מות בנו של ברנרד הוא ככל הנראה הדבר שמניע אותו בכל מה שהוא עושה, ולעומתו לטדי עד כה היתה היסטוריה מסתורית שהיוותה חלק מאופיו אבל התבררה כחור ריק מתוכן. לזוגתו (ג'ינה טורס בתפקיד קטן מדי) ברנרד אומר כי "הכאב הוא כל מה שנשאר לי ממנו", אבל זו זכות שלמארחים אין, ע"ע מייב ובתה מתפקידה הקודם.

בנוסף, כמובן, פורד השווה בפירוש - שלא לומר בבוטות - בין ברנרד לבין שותפו לשעבר, שלכאורה גם חייו שלו חסו בצל טרגדיה שלא קיבלנו עליה פרטים. הוא התרה בברנרד לא לעשות את הטעות שעשה ארנולד. "הוא הניח את כל תקוותיו בעבודה שלו", אמר. "החיפוש שלו אחר תודעה כילה אותו לחלוטין. הוא בקושי דיבר עם מישהו, מלבד המארחים. בניכור שלו הוא ראה בהם משהו. הוא ראה משהו שלא היה שם". ברנרד אמנם מתקשר עם זוגתו ועם עמיתיו, עם אחת מהן הוא אפילו שוכב, אבל לא נראה שיש מישהו שהוא מקדיש לו זמן כפי שהוא עושה עם דולורס.

האם ההקבלה בין ברנרד לארנולד מרמזת משהו על תפקידו של הראשון במרד הממשמש של הרובוטים? כלומר, כבר עכשיו ברנרד ממש שם, עם החבל הארוך שהוא מאפשר לדולורס, והרצון לראות לאן הדרך הזו תוביל, אבל האם ידבוק בזה גם כאשר הסיכון יהיה גבוה בהרבה, ולו כדי להגן על דולורס? והאם ההשוואה הכל כך ברורה בין עברו לבין זה של טדי מרמזת על משהו על אנושיותו של ברנרד עצמו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דמות אב. ברנרד/מערכת וואלה!, צילום מסך

קטנות

"בטוח שאני לא יכולה לפתות אותך פנימה?" שואלת קלמנטיין את וויליאם אחרי שהציל אותה מידיו של הוראס. זה נשמע כמו המשך לשיחה שלהם מהפרק הקודם, כאשר סירב לשכב איתה, אבל היא הרי לא אמורה לזכור אותו כי הלופ שלה מתחיל מחדש כל יום. האם גם היא מתחילה להיזכר בדברים?

נחמד היה להיתקל הפעם באורחת ממין נקבה, מסתובבת עם טדי, משתתפת בהרפתקאות ושואגת באימה מוצדקת "או מיי פאקינג גאד!!!".

אפרופו - טדי יורה באנשי ווייאט מטווח קצר ולא נראה שזה אפילו מזיז להם. הוא מתאר אותם כמי שסבורים כי כבר מתו, הגיעו לגיהנום וזה המקום, אבל פורד עצמו מן הסתם תכנת אותם כך כדי שהכדורים לא ישפיעו עליהם. כלומר ישנו גם ארנולד שמונע מרובוטים למות או להישאר במצב שינה, וגם תכנות מן השורה שעושה זאת. יהיה שמח.

האורח הזה שנראה כאילו יצא מ"דאלאס" - מעולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כולם ירו בג'יי אר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ווסטוורלד" משודרת ב-yes וב-HOT בימי שני ב-4:00 בבוקר במקביל לשידור בארה"ב, ב-22:00 בשידור נוסף, וזמינה ב-VOD בשתי החברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully