וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמות, כסף והשמצות: הצד האפל של ההופעות מחו"ל

10.2.2017 / 0:06

ריבוי מופעי חו"ל בארץ מוביל לקשיים במכירות, למלחמות קשות בין המפיקים, לחשש מפשיטת רגל של חלקם, לכעסים בקהל ולהשמצות חסרות תקדים. כל מה שלא ידעתם על מה שקורה מאחורי הקלעים בשוק ההופעות מחו"ל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה מכוכבי הופעות 2017 בישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"תסמונת התעלה הקרפלית" יכול להיות שם מצוין ללהקת אינדי. בינתיים, בכל אופן, זה רק שמה של תסמונת רפואית שעלולה להטריד במיוחד את רוג'ר ווטרס השנה, כתוצאה מלחץ גדול על מפרק כף ידו בשל הקלדה מאומצת של מכתבים זועמים לאמנים בינלאומיים שאמורים להופיע בארץ, בניסיון אינסופי לשכנעם להצטרף לחרם על ישראל. החשש לבריאותו של חבר פינק פלויד לשעבר אינו הקושי היחיד שיכול להיגרם בעקבות עונת ההופעות הבינלאומיות הקרובה בישראל, מהעמוסות ביותר שידענו. כמו בכל קיץ צצים שוב החששות הרגילים – מהצלחת ה-BDS שבו ווטרס תומך, הסלמה ביטחונית או מכירות כרטיסים דלות שיובילו לביטולי הופעות.

לצד הבעיות הכבדות האלה, התחזק השבוע בתעשיה חשש אחר, שיש מי שאולי יטען כי אלו צרות של עשירים: שלא יישאר לקהל מספיק כסף לכל ההופעות. השבוע הוצאו למכירה במקביל כרטיסים להופעותיהם של רדיוהד, פיקסיז וניק קייב (הראשונה בהפקת נרנג'ה, שתי האחרות בהפקת שוקי וייס). מה שהוביל את יונתן קוטנר - מפיק, מנהל מוזיקאים, בעל הלייבל "סוס" וחובב רדיוהד עם תעודות - להעלות ביום שלישי פוסט בפייסבוק שעורר הדים רבים בתעשיית המוזיקה. בפוסט הוא פנה למארגני הופעות חו"ל בארץ, וכתב: "לא רוצה לריב עם אף אחד ואני יודע שכולכם עובדים קשה, לא מזלזל בשיקולים שלכם כולל אלה שאני לא מודע אליהם. אבל אם נכונה השמועה ומחר עומדים לפתוח מכירת כרטיסים גם לניק קייב וגם לרדיוהד, משהו כמו יממה אחרי שהתחילה המכירה לפיקסיז - וואלק, הגזמתם. קייב, רדיוהד, פיקסיז - כולם אמנים גדולים שיש הרבה חפיפה בקהל היעד שלהם. בגדול רוב הקהל ה'אלטרנטיבי' באיזור הגיל שלי יתעניין לפחות בשתיים מההופעות האלה.

"אני לא חושב שיש אפילו בנאדם אחד שאני מכיר שמסוגל בכיף להוציא ביומיים יותר מאלף שקל על כרטיסי הופעות. זו לא תלונה על מחירי הכרטיסים, שנעים בין פייר לדי-פייר. זה תלונה על הסמיכות. אתם יוצרים מצב שמכריח את הקהל שלכם לבחור בין שלוש הופעות שבנסיבות אחרות בוודאי היה שמח ללכת לשלושתן. זה מיותר וטיפשי, וגם פשוט לא מתחשב בנו. במיוחד בהתחשב בזה שאנחנו יודעים שאי אפשר לחכות - רוב הסיכויים שאם נחכה עד לחודש הבא עם ניק קייב הוא כבר יהיה סולד אאוט".

ג'סטין ביבר. GettyImages
ג'סטין ביבר/GettyImages
אחד המפיקים הישראלים הבולטים שמביא לארץ הופעות מוזיקה מחו"ל שלח באחרונה מייל לסוכן של רדיוהד, וכתב לו על המפיק המתחרה ערן אריאלי: "תגיד לי, אתה משוכנע שהוא יהיה מסוגל לעשות את הפארק? הוא אף פעם לא עשה את זה קודם"

בתגובה לפוסט של קוטנר, המוזיקאי אביב מארק ציטט מהשיר "ג'ינג'יות" של ההרכב המתאחד בעל אותו השם: "כשיש אתה סובל כשאין אתה סובל". "שנים התלוננו שאין כאן שוק הופעות שוקק ואינטנסיבי 'כמו באירופה'", כתב, "אז עכשיו כשמביאים כמה וכמה הופעות (ועוד יביאו עוד) אז מתחילים להתלונן שזה יותר מדי. (...) גם כשגרתי שנתיים בלונדון ובקיץ נתון אחד הגיעו עשרות הופעות שוות עשיתי את שיקוליי לפי הפריוריטיז שלי. ככה גם צריך להתנהג כאן".

"כשלא היו הפקות בכו כולם. כשיש הפקות בוכים כולם. זה מזכיר לי את בני ישראל ביציאת מצרים – כשהם היו בעבדות הם אמרו קשה לנו. כשהוציאו אותם משם, הם רצו לחזור לשם. תמיד נבכה על משהו", אומר שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי בתגובה לטענתיו של קוטנר הבן. עם זאת, למזרחי יש לא מעט ביקורת על התנהלות שוק המופעים הבינלאומיים: "הבעיה פה היא כמות גדולה מאוד של מפיקים ביחס לגודל השוק, והתחרות הגדולה בין כולם. התחרות הגדולה בין המפיקים לא מוזילה את מחירי הכרטיסים, אלא רק מייקרת אותם. מגבלה נוספת היא שהמפיקים לא מתאמים עם הלהקות הבינלאומיות לפי איך שנוח לנו. אנחנו מתאימים את עצמנו אליהן, ולא להפך. אותי הכי מטריד מה יהיה עם המוזיקה הישראלית. בקיץ שעבר אמנים פחדו לפתוח קופות. היום אני שומע את הבעתה מפתיחת הקופות".

בעוד הצרות של הקהל יכולות להתפרש כצרות של עשירים, ההערכה היא שלפחות לחלק ממפיקי ההופעות הבינלאומיות צפויות צרות כלכליות אמיתיות בסוף הקיץ הזה. בינתיים נראה כי המלחמה בין המפיקים מגיעה לשיאים חדשים של שפל. "מפיקים בינלאומיים מלכלכים על מפיקים בינלאומיים אחרים כל היום", אומר גורם בתעשיית המוזיקה. הוא וגורמים נוספים אמרו לוואלה! תרבות כי בין השאר נעשו נסיונות רבים, לרבות מצד כמה מהמפיקים הוותיקים בתחום, לחבל לחברת ההפקה "נרנג'ה" בהבאת רדיוהד לישראל, להקה שהצלחת ייבואה לארץ הייתה נחשקת במיוחד. ההתנכלויות של המפיקים הוותיקים לא צלחו. אחד המפיקים הישראלים הבולטים שמביא לארץ הופעות מוזיקה מחו"ל שלח באחרונה מייל לסוכן של רדיוהד, וכתב לו על המפיק המתחרה ערן אריאלי: "תגיד לי, אתה משוכנע שהוא יהיה מסוגל לעשות את הפארק? הוא אף פעם לא עשה את זה קודם", כך לטענת בכיר בתעשיה. "מפיקים ממש מנסים לחבל אחד לשני. אם היית יודע כמה עוד מלחמות סוערות קורות בין המפיקים מאחורי הקלעים, היית מקבל חום".

עוד באותו נושא

"אדיוטים": כך התביעה הייצוגית נגד הפקת המופע של סיה מדווחת בעולם

לכתבה המלאה
הופעות 2017. גטי, יח"צ, AP, שאטרסטוק, עיבוד תמונה
הופעות 2017/עיבוד תמונה, גטי, יח"צ, AP, שאטרסטוק

מספר גורמים בכירים בתעשייה, שאינם קשורים זה לזה, העלו בפני וואלה! תרבות חשד זהה לפיו המפיק שוקי וייס הוציא למכירה את הופעותיו של ניק קייב דווקא השבוע, תשעה חודשים לפני שהן קורות, במקביל לפתיחת המכירה של רדיוהד על ידי מפיק מתחרה, לכאורה "כדי לפגוע במכירת הכרטיסים של רדיוהד". לפי הגורם, וייס הביא בעבר את רדיוהד לארץ, וסביר שרצה להביאם בעצמו גם הפעם.

"לשוקי הגיע לעשות את ההופעה של רדיוהד", נחלץ להגנת וייס עו"ד חגי שטרוויס, אשר ייצג ב-25 שנה האחרונות הופעות בינלאומיות רבות. "פעם בעולם התחתון היה ידוע שלא פוגעים במישהו ליד הילדים שלו. בתחום שלנו היה איזשהו נוהל או לויאליות מסוימת. אם הבאת להקה שהיא בתקופה חרא, ולקחת סיכון, תהיה איזושהי לויאליות. אני יודע לפחות על מפיק אחד מאוד גדול בארץ שהיה אצל הסוכנים של רדיוהד בלונדון, ביקש את הלהקה, והם אמרו לו: 'שמע, אם וכאשר, אז רק שוקי וייס'. מתברר שגם הלויאליות הזאת הלכה. רק הכסף מדבר".

נסיונות החבלה, לכאורה, של מפיקים מתחרים במפיק הופעת רדיוהד בארץ הם כמובן רק קצה הקרחון של הצלילים הצורמים בין המתחרים. "מה כבר לא נאמר על מרסל (המפיק מרסל אברהם, ש"ב), מה לא נאמר על המפיק גד אורון, אני יכול לתת לך מחברת שלמה של... אני לא אגיד קללות אלא הגיגים לא נעימים. מרסל עשה השנה בערך 40 הופעות (מעבר לים, ש"ב) שכל אחת לא ירדה מ-40-50 אלף איש. אחד המפיקים המתחרים מהארץ טרח לשלוח לארצות הברית את המסר: 'בוא נראה את הכסף של מרסל, שצריך לשלם מראש על ג'סטין ביבר, הרי אין לו גרוש בכיס'. באמת נפרצו כל הגבולות. גם הגבולות של ההשמצות נפרצו. וגם הגבולות של הכסף. הגויים למדו את הפטנט: בישראל הם מקבלים הרבה יותר כסף מכל מקום אחר בעולם".

Guns N' Roses. Kevork Djansezian, AP
גאנז אנד רוזס/AP, Kevork Djansezian

נו, אז ביונסה באה?

"בזמנו הוציאו כל הזמן ידיעות מגמתיות שביונסה באה, למרות שהיא ממש לא הייתה סגורה, רק כדי להרוס להפקה של סיה. עשו את זה בכוונה לפגוע במכירות של סיה"

מלחמות היהודים הנוכחיות הזכירו לגורם יודע דבר בתעשיה גם איבה מהשנה שעברה. "בזמנו הוציאו כל הזמן ידיעות מגמתיות שביונסה באה, למרות שהיא ממש לא הייתה סגורה, רק כדי להרוס להפקה של סיה. עשו את זה בכוונה לפגוע במכירות של סיה", טוען הגורם, שאינו קשור לאף אחד משני המופעים האלה.

על רקע התחרות הקשה הקיץ בין המפיקים, העריכו מספר מרואיינים לכתבה זאת כי חלק מהמפיקים יקלעו לקשיים כלכליים קשים עד סוף עונת המופעים השנה. "עוגת הקהל בישראל מוגבלת. בסוף הקיץ הנוכחי יהיו כמה חללים בתחום שלנו. מפיקים בהחלט יפסידו הרבה כסף", אומר עו"ד שטרוויס. שבין היתר משמש כנציגו של המפיק מרסל אברהם בישראל, מי שהביא בשנים האחרונות לישראל את סטינג, מטאליקה, בוב דילן, לאונרד כהן ואחרים והשנה מביא את ג'סטין ביבר בהפקה של טאלנט הפקות בהנהלת מריו ארלובסקי. "אתה לא יכול לעשות מאמצע מאי ועד סוף יולי 8-9 הופעות, שחלקן חופפות אחת את השניה עם אותו קהל", מוסיף שטרוויס. "אין הרבה אנשים שיילכו גם וגם. זאת אומרת, מישהו יצטרך פה לקבל מכה. הקהל יתחלק בין לבין. זה לא סוד שבארץ, בשביל לכסות עלויות הפקה של פארק, אתה צריך הרבה מאות אלפים, ולא במחירים זולים".

"טבעי הדבר שנרצה להיחשף לכמה שיותר דברים מבחוץ, כי זה מפרה אותנו, אבל אין ויסות וזה משהו שיקום עלינו", אומר שאול מזרחי. "עד שלא יקום מפיק שיתרסק כלכלית, אנשים פה לא יירגעו. יש גבול על המלחמה על הכיס של הצרכן הישראלי. במדינת ישראל, כשפותחים שווארמה והיא עובדת, כולם פותחים שווארמות. אם היה פה סוג של מרד צרכנים, אם היה מצב שהקהל לא היה מצביע ברגליים, הכל היה נעצר. מצב המופעים מקביל בעיניי למצב הדיור. כל זמן שאנשים נוהרים ויקנו במחירים שקובעים להם, זה ימשיך לגדול. אתה הרי לא יכול להגיד למפיק 'אל תתפרנס'".

רוד סטיוארט. GettyImages
בתעשייה טוענים כי מכר רק 2,000 כרטיסים עד כה. המפיק מכחיש. רוד סטיוארט/GettyImages

אצלנו הכי יקר

"נכנסו לשוק הרבה מפיקים חדשים, שעושים מהומות, מציעים הרבה מאוד כסף לאמנים ודי הורסים את השוק", אומר המפיק הוותיק דודי ברקוביץ', הבעלים של חברת הדרן, החתום בין השאר על הופעתה השבוע של בוני טיילר. "מדאיג אותי שהמפיקים החדשים והצעירים משלמים סכומים בלתי סבירים ובלתי הגיוניים, והכל בשביל להילחם במפיקים שעובדים פה כבר הרבה מאוד שנים. הם מנסים לפגוע בכל דבר שזז. הם יכולים להציע הרבה מאוד כסף בפעם הראשונה, אבל אני לא יודע אם הם יהיו קיימים בפעם השנייה. זה לא מקצוע פשוט. ריבוי המופעים גומר את הכסף לאנשים. אני לא יכול להגיד לך שזה גם עושה לי טוב. אני לא חושב שזה פוגע בי יותר מדי, אבל זה לא עושה לי טוב. רואים פחות מופעים. אבל אי אפשר להילחם בכל הצעירים האלה שמוכנים להציע כל סכום כדי שיכתבו עליהם בעיתון שהם הביאו להקה כלשהי. הם רק מחפשים כותרות".

בפני וואלה! תרבות נטען על סימנים ראשונים של מכירה חלשה יחסית באחת ההופעות - זאת של רוד סטיוארט ב-14 ביוני בפארק הירקון, עליה פורסם לראשונה בוואלה! תרבות. גורם בתעשיה טוען בפנינו כי עד כה מכר סטיוארט "2000 כרטיסים בלבד". יצוין כי בפעם הקודמת שהופיע סטיוארט בישראל, בהפקת מרסל אברהם, המופע יועד תחילה לאצטדיון רמת גן, אבל לאור מכירות חלשות נאלץ לעבור לאיצטדיון יד אליהו, וגם שם לא היה מלא עד אפס מקום אלא הכיל כ-6,000 אנשים. גורם בתעשיה אומר כי כדי להצליח עם מופע של סטיוארט נדרש הרבה יותר מ-6,000 כרטיסים, ולדעתו הבחירה בפארק הירקון למופע זה היתה טעות.

בניגוד לשווקים אחרים, במקרה של שוק ההופעות הבינלאומיות התחרות הסוערת בין מפיקי ההופעות לא מוזילה את הכרטיסים אלא דווקא מייקרת אותם. מייאש לגלות שוב שמחירי ההופעות בישראל בפעמים רבות גבוהים משמעותית לעומת מחירי ההופעות בחו"ל. איש התקשורת אליה גרינפלד, העובד בתאגיד השידור הציבורי, בדק ומצא בעמוד הפייסבוק שלו כי מחיר ההופעה של רדיוהד בישראל, למשל, כפול מהמחיר בחלק מהמדינות האחרות שבהן הופיעה. בעוד מחיר כרטיס לרדיוהד בארץ עומד על 475 ש"ח, בצרפת ניתן למצוא הופעה במחיר 216 ש"ח, בפולין 220 ש"ח, באנגליה 272 ש"ח, באיטליה 276 ש"ח ובבלגיה 320 ש"ח, ואם זה לא מספיק, בכל המקומות האלה בעולם ההופעה של רדיוהד מתקיימת במסגרת פסטיבל שבו ניתן לראות בעבור מחיר זה הופעות נוספות, למעט איטליה - כך לטענת גרינפלד. זוהי תזכורת אחת מני רבות למחירים המוגזמים בישראל, בעיה שמאפיינת כמובן גם הופעות אחרות ומפיקים אחרים.

ניק קייב, Skeleton Tree. Kerry Brown,
ניק קייב/Kerry Brown
"Live Nation קונים סיבוב הופעות של אמן והוא לא יכול להגיד להם 'אני לא רוצה להופיע פה או שם'. ברגע שהם בישראל יהיה קשה לאמנים להגיד שהם לא באים לישראל"

בתוך כך השבוע פורסם על מהלך מעניין בתחום. התאגיד האמריקאי "Live Nation", מהשמות הגדולים ביותר בזירת ההופעות הבינלאומית, רכש את השליטה בחברה הישראלית בלוסטון אנטרטיימנט, חברת הבת של בלוסטון (שהביאה לארץ בין השאר הופעות של בון ג'ובי, וואן ריפבליק ובקסטריט בויז), ובנוסף הוכרז כי תפעיל בארץ את פלטפורמת הכרטיסים הדיגיטלית הגדולה טיקטמאסטר. "Live Nation" מנהלת את סיבובי ההופעות הבינלאומיים של מדונה, ליידי גאגא, U2, סטינג ואחרים. כיצד המהלך עשוי להשפיע על השוק המקומי? "יהיה מעניין", אומר עו"ד שטרוויס. "Live Nation קונים סיבוב הופעות של אמן והוא לא יכול להגיד להם 'אני לא רוצה להופיע פה או שם'. ברגע שהם בישראל יהיה קשה לאמנים להגיד שהם לא באים לישראל. מה יקרה אם Live Nation יגידו לאמן: אנחנו מקבלים מישראל מיליון וחצי דולר, אבל מישהו מהמפיקים בארץ יציע ישירות לסוכן 2.5 מיליון דולר? מה יקרה אז? מצד אחד זה מחזק את בלוסטון, מצד שני אמנים שאינם ב-Live Nation אולי לא יבואו לבלוסטון. אבל אין ספק שזה יכול להיות גיים צ'יינג'ר בישראל. אם הם קונים חברת הפקות בישראל זה אומר שמישהו בעולם המוזיקה הגדול מאמין בישראל כיעד, וזה בהחלט צעד מעניין".

seperator

תגובות

מ'נרנג'ה' נמסר בתגובה: "ממוצע המחירים שלנו נמוך משמעותית מכל הופעת חו"ל שהתקיימה בפארק בעשור האחרון. יחד עם זאת, עשינו כל מאמץ לאזן את מחיר הכרטיס ועקב הביקוש אף הכפלנו את כמות הכרטיסים המוזלים שהוקצו. אין לנו ספק כי לאור העלויות הכרוכות בשינוע הציוד והקמת הפארק להופעה בודדת, המחירים בקלות יכלו להיות גבוהים יותר".

מאודי אפלבאום, מפיק המופע של רוד סטיוארט, נטען בתגובה: "למופע נמכרו למעלה מ-5,000 כרטיסים בפחות מחודש שזה הרבה מעל הציפיות".

מהיחצנית נידר עוז, המייצגת את שוקי וייס, נמסר בתגובה: "סיבוב ההופעות הבינלאומי של ניק קייב פורסם באתר הרשמי של קייב במועד שיצאה ההודעה מטעם שוקי וייס. כיף לראות את שלל ההופעות שמגיעות לכאן הקיץ ואת היענות המדהימה של הקהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully