השנה ימלאו 15 שנה לעליית התכנית "כוכב נולד", כשעוד נקראה "לא נפסיק לשיר - כוכב נולד". מאז התקיימו אינספור דיונים על השינוי הגדול שתכניות הריאליטי המוזיקלי חוללו במוזיקה הישראלית. עם זאת, באופן מפתיע, לא נבדקה עד כה באופן רוחבי השאלה: כיצד השפיעה ההשתתפות של זמר ומוזיקאי כשופט בתכנית ריאליטי מוזיקלי על הקריירה שלו? החלטנו בוואלה! תרבות לערוך בדיקה מקיפה בנושא, ויש ממצאים מובהקים ומעניינים. הבדיקה נעשתה אך ורק על השופטים הנוכחיים של שתי התכניות המשודרות בימים אלה, "הכוכב הבא" בקשת 12 ו"אקס פקטור" ברשת 13, ובחנה שלושה פרמטרים עיקריים ומשמעותיים: כמות השמעות בכלל תחנות הרדיו, מחיר להופעות של האמן והיחס בשיח ברשת לאותו זמר ומוזיקאי, תוך השוואה בין תקופה מקבילה לפני ואחרי ישיבתו על כס השיפוט.
שתי מגמות מובהקות התגלו בבדיקת וואלה! תרבות: ראשית, ברוב המקרים, השתתפות של זמר ומוזיקאי כשופט בתכנית ריאליטי לא רק שאינה מסייעת לו להגדיל את כמות השמעותיו ברדיו, אלא באופן מפתיע דווקא ההפך - מינון השמעותיו ברדיו נמוך יותר בהשוואה לתקופה שלפני השיפוט בתכנית. שנית, התגלתה מנגד מגמה ברורה של הצלחה רבה יותר בהופעות הזמר והמוזיקאי, המשתקפת במחיר גבוה יותר שהוא דורש - ומקבל - להופעות בפני ועדי עובדים, בהשוואה בין התקופה שלפני ואחרי "אקס פקטור" ו"הכוכב הבא". נראה שהחשיפה הגדולה של מוזיקאי כשופט בריאליטי מעט ממאיסה אותו במקרים רבים על עורכים בתחנות הרדיו, ועם זאת עניין הקהל בהופעותיו דווקא עולה, לפחות בטווח הקצר.
כבר בשלב זה, נדגיש כי להצלחה פנים רבות והפרמטרים שנבדקו הם רק חלק מהפרמטרים הרבים להצלחה, וזה עוד מבלי להיכנס לשאלה הפילוסופית מהי הצלחה. פרמטרים שלא נבדקו, לדוגמא, הם: צפיות ביוטיוב, מכירות דיגיטליות ופרסומות. כתבה זו באה לבדוק שלושה פרמטרים חשובים ולא את כלל הצלחת האמן; שינויים בכמות ההשמעות ברדיו, במחירי ההופעות או בסנטימנט לאמן בשיח ברשת אינם נובעים אך ורק מתכנית הריאליטי שבו האמן משתתף, אלא תלויים במגוון דברים נוספים (למשל, האם האמן הוציא בכלל שירים - והאם הם טובים).
אחרי ההסתייגויות החלקיות הללו, נעבור לנתונים המפורטים:
צניחה בהשמעות ברדיו
הקליפ הראשון שפתח את שידורי MTV ב-1 באוגוסט 1981 היה הקליפ לשיר "הווידאו הרג את כוכב הרדיו". בתקופה זאת, אם תרצו, עורכי הרדיו "הרגו" את שופטי הריאליטי. ועכשיו ברצינות: המגמה המובהקת והמפתיעה ביותר שעולה מבדיקת שביצעה חברת מדיה פורסט לבקשת וואלה! תרבות היא שהנוכחות הבולטת והקבועה בפריים טיים הטלוויזיוני כשופטים בתכניות "אקס פקטור" ו"הכוכב הבא" ברוב המוחץ של המקרים לא תרמה לזמרים ומוזיקאים להעלות את כמות השמעת שיריהם בתחנות הרדיו. נראה שהעורכים המוזיקליים ברדיו אדישים במידה רבה לחשיפה הגדולה של האמנים השופטים בתכניות אלו. אולי הסיבה לכך היא חשיפת היתר שלהם, שהמאיסה אותם על חלק מהעורכים. עם זאת, כאמור לעורכים יש שיקולים נוספים/אחרים, כמו איכות השירים, ועדיין המגמה ברורה של ירידה בהשמעות שירי השופטים המוזיקאים בתקופה שאחרי הצטרפותם לתכנית בהשוואה לתקופה שלפני שהדיחו מועמדים על ימין ועל שמאל, הפריזו בשמות תואר מפוצצים חיוביים למועמדים בינוניים וצחקקו בספונטניות מתוסרטת עם אסי עזר או בר רפאלי.
צניחה חדה במיוחד בכמות ההשמעות ברדיו היתה למוזיקאי עברי לידר. בדקנו עם חברת מדיה פורסט את כמות ההשמעות של כלל השירים של לידר בכלל תחנות הרדיו, בשנה שלפני הצטרפותו ל"אקס פקטור", להלן 12 החודשים עד יום השידור הראשון שלו בתכנית שחל ב-26 באוקטובר 2013, בהשוואה להשמעות כלל שיריו בכלל תחנות הרדיו בתקופה מקבילה ב-2016-2017. מהנתונים עולה התרסקות מ-7162 השמעות ל-4811 השמעות. (ספוילר: בניגוד לנתון העגום משהו הזה, צפו לנתון חיובי מאוד בהופעות, מה שמזכיר שהחיים מורכבים). גם שירי מימון חוותה צניחה בהשמעות בהשוואה בין אותן תקופות שלפני ואחרי "אקס פקטור" - מ-4478 השמעות בשנה שלפני "אקס פקטור" ל-2968.
שמחת החיים המתפרצת של אסף אמדורסקי עשויה להיסדק באופן יוצא דופן כשיגלה שירד בכמות השמעותיו. כמות ההשמעות של כלל שיריו בכלל תחנות הרדיו בשנה שלפני הצטרפותו כשופט ל"הכוכב הבא" עמדה על 3346, ואילו בתקופה המקבילה שנה לאחר מכן כשכבר היה שופט, ירדו ההשמעות ל-2804.
בדקנו עם חברת מדיה פורסט גם את כמות ההשמעות של הראל סקעת (וגם כאן מדובר בכלל השירים בכלל תחנות הרדיו), בשנה שלפני הצטרפותו ל"הכוכב הבא", להלן 12 החודשים עד יום השידור הראשון שלהם בתכנית ב-9 בדצמבר 2014, בהשוואה לשנה מקבילה בין סוף 2016 לסוף 2017. מהנתונים עולה כי גם סקעת ירד בכמות ההשמעות שלו מ-2815 בשנה שלפני "הכוכב הבא" ל-2347 השמעות בשנה האחרונה. ואילו קרן פלס, בהשוואה בין אותן תקופות זמן, דורכת במקום, לא עולה ולא יורדת. לפני הכוכב הבא היה לה 1779 השמעות, ובשנה האחרונה - 1774 השמעות, כמעט אותו דבר.
ומה באשר לסאבלימינל, השופט הטרי ביותר בתכניות הריאליטי המוזיקלי? ובכן, אמן ההיפ הופ מוזמן להתנחם בשוקו, כי גם מצבו לא מזהיר: הוא הידרדר לחצי מכמות ההשמעות. בדקנו את כמות ההשמעות של כלל השירים של סאבלימינל כמבצע (כך, למשל, הלהיט "מוגזם" שכתב עם מבצע השיר, עברי לידר, לא נספר בכמויות ההשמעות של סאבלימינל) בכלל תחנות הרדיו, מאז יום השידור הראשון שלו ב"אקס פקטור" ועד לסוף 2017 והשווינו להשמעות כלל שיריו בכלל תחנות הרדיו בתקופה מקבילה ב-2016. הנתונים חושפים ירידה מ-2118 השמעות לפני "אקס פקטור" ל-1062 השמעות אחרי "אקס פקטור".
למי בכל זאת מגיע כפיים? יוצא הדופן המובהק הוא משה פרץ, שזינק באופן מרשים מאוד בהשמעות בכלל תחנות הרדיו. השווינו את השנה שלפני כניסתו כשופט ל"כוכב נולד" (בה שפט כזכור לפני מעברו ל"אקס פקטור"), בהשוואה לתקופה המקבילה במהלך 2016-17, והנסיקה שלו ממש יפה - מ-9,845 השמעות לפני עידן הריאליטי המוזיקלי למבוגרים בו שפט, ל-14,512 השמעות לאחר הפיכתו לשופט עם ותק מספיק גדול שיכול להפכו לנשיא בית המשפט העליון.
המקרה של הצמד המוזיקלי המצליח ביותר בארץ, סטטיק ובן אל תבורי, מורכב יותר בהקשר זה. מצד אחד, כשמדיה פורסט מדדו לבקשתנו את כמות השמעות כלל שיריהם בכלל תחנות הרדיו לאור כל השנה שלפני הצטרפותם כשופטים ל"הכוכב הבא", והשווינו לתקופה מקבילה של שנה החלה לאחר השידור הראשון שלהם בתכנית - התגלתה עליה יפה מ-6604 השמעות ל-10999 השמעות.
עם זאת, כפי שנחשף בוואלה! תרבות בתחילת שבוע זה, חלה מגמה של נסיגה מגמתית בכמות ההשמעות בגלגלצ לשיריהם האחרונים, בהשוואת תקופה של שבועיים אחרי צאת כל סינגל: השיר "טודו בום" קיבל בגלגלצ 32 השמעות, "הכל לטובה" 27 השמעות, ו"נמסטה" ירד ל-18 השמעות בגלגלצ. מה שברור, לפחות לדעת גורם בכיר בתעשיית המוזיקה, ש"התכנית 'הכוכב הבא' היתה צריכה את סטטיק ובן אל יותר מאשר סטטיק ובן אל היו צריכים את 'הכוכב הבא'".
זינוק בהופעות
בעוד שהרדיו לא מסב נחת רב מדי לשופטים המזמרים, רובם המוחץ יכול לשאוב עידוד מגזרת ההופעות החשובה. המגמה המובהקת שעולה מבדיקת וואלה! תרבות היא של עלייה במחיר הופעות של הזמרים והמוזיקאים לוועדים לאחר שהחלו לשפוט בריאליטי, גם אם לעיתים העלייה המשמעותית היא רק לטווח הקצר. המוזיקאים יכולים לשאוב עידוד מכך, שכן ההופעות נחשבות לתחום שממנו הם עושים את הכסף הגדול (ורווחים אלו נוספים לשכר מהריאליטי עצמו, מפרסומות ועוד). יצויין כי בניגוד למספרים המדויקים שנמדדו בפרמטר ההשמעות ברדיו, במקרה של ההופעות מדובר בהערכות בלבד ששמענו ממספר גורמים בתעשיית המוזיקה, וייתכנו אי דיוקים.
המנצחים הגדולים בחזית ההופעות הם משה פרץ, עברי לידר וסאבלימינל. על פי ההערכות, מחיר הופעתו של משה פרץ בחודשים שלפני הצטרפותו ל"כוכב נולד" עמד על כ-90 אלף שקלים לוועדים, וכעת המחיר זינק לכ-120 אלף שקלים; גם לעברי לידר חלה עלייה מרשימה וגדולה בכמות ובמחיר ההופעות בהשוואה בין השנה שלפני הצטרפותו לאקס פקטור לזמן מקביל ב2016-17. על פי הערכות בתעשיה, חלה עליה של כ-30 אחוזים במחיר להופעה של עברי בהשוואה בין תקופות אלה. ההערכה היא שכיום משולמת להופעה של עברי בפני ועדים סביב 80 אלף ש"ח. גורם יודע דבר אחר אמר לנו שביום העצמאות הקרוב ישולמו כ-95 אלף ש"ח לאחת מהופעותיו. נקווה שהמספר המוערך הזה לא מוגזם.
על פי הערכות בתעשיית המוזיקה, חל גם זינוק מרשים במחיר להופעה של סאבלימינל מאז הצטרפותו ל"אקס פקטור". ההערכה היא שהוא עלה מ-40-50 אלף שח להופעה בפני ועדים לפני כשנה ל-70-80 אלף לאחר הצטרפותו ל"אקס פקטור".
הראל סקעת, כך מעריכים בתעשייה, עלה גם בכמות ההופעות מאז שהחל לשפוט בתכנית שבגלגול קודם שלה שפט, וגם עלה במחיר להופעותיו. גורם אחד בתעשייה העריך בפנינו כי סקעת עלה ב-5-10 אחוזים במחיר הופעותיו, שעומד כעת סביב ה-30-40 אלף שקלים להופעה בפני ועדים. גורם אחר טען כי הסכומים יותר גבוהים. לטענתו, 30 אלף שקלים זה הסכום להופעה לטקס או לשיר אחד, והסכום לוועד יכול לעמוד על 45-55 אלף שקל. בנוסף לאירועים הסגורים, סקעת ציין מופע עשור מוצלח ופתוח לקהל.
יותר מגורם אחד השמיע בפנינו הערכה דומה: סטטיק ובן אל לא עלו ולא ירדו במחיר הופעה סגורה שלהם, שעמד על כ-100 אלף שקל לפני הצטרפותם ל"הכוכב הבא" וזה המחיר המוערך גם היום. הצמד, יצויין, לא פותח קופות.
קרן פלס זכתה להצלחה עם המופע המשותף שלה עם רמי קליינשטיין. עם זאת, בתעשיית המוזיקה מעריכים כי מופע שלה לבד לא עלה ולא ירד במחיר מאז שהפכה לשופטת בישראל, ונשאר סביב 50-70 - המחיר תלויי אם היא מופיעה עם פסנתר לבד או עם הלהקה. יצויין כי פלס חתומה גם על קברט הרוק למבוגרים "לילה אחד באפריל" כמחזאית, כיוצרת המוזיקה וכמפיקה מוזיקלית.
שירי מימון הייתה חתומה על סיבוב הופעות מצליח עם שמעון בוסקילה. ומה באשר להופעות הסולו? תלוי את מי שואלים. מצד אחד, גורם בכיר בתעשיית המוזיקה טוען כי כמות ההופעות שלה לבד לוועדים בשנה שלפני "אקס פקטור" הייתה גבוהה יותר מכמות ההופעות בזמן המקביל ב-2016-7, וכי מחיר הופעתה לבד היה ונשאר בשתי התקופות סביב 40 אלף ש"ח לועדים. מצד שני, גורם אחר בתעשיה טוען כי היא נעדרה מהבמות עם המופע שלה בגלל השתתפות ב"אוויטה", הריון מתקדם, לידה וחופשת לידה.
גורם יודע דבר בתעשיית המוזיקה טוען כי ההשתתפות של אסף אמדורסקי כשופט ב"הכוכב הבא" בשנה האחרונה "לא גרמה לו להמריא" בכמות ובמחיר הופעותיו. מנגד, גורם בסביבת אמדורסקי טוען שהדברים לא מדויקים, ולדבריו "זה היה תהליך איטי, לא בבום ולא מהר, אבל יש גדילה בהופעות".
שיח ברשת
שני נתונים מעניינים נוספים מעידים על ירידה ביחס החיובי בשיח ברשת על שניים מהשופטים: אסף אמדורסקי מ"הכוכב הבא" וסאבלימינל מ"אקס פקטור". הנתונים נבדקו לבקשת וואלה! תרבות על ידי Buzzilla, חברת ניטור ומחקר ברשת החברתית. באזילה דוגמת שיחות מאתרי חדשות, פורומים, בלוגים, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואינסטגרם. יחידת המדיה הינה דיון, להלן שיחה שלמה, מפוסט פותח ועד פוסט סוגר.
על פי החברה, בשנה שלפני כניסת אמדורסקי ל"הכוכב הבא" (מ-3 בינו' 2016 ל-2 בינו' 2017) 35% מהדיונים בשיח ברשת עליו היו שליליים, לעומת 65% מהדיונים שהיו חיוביים. לעומת זאת, בשנה מקבילה שהחלה לאחר יום השידור הראשון שלו בתכנית (מ-3 בינואר 2017 עד 2 ינואר 2018) היו 49% דיונים שליליים לעומת 51% דיונים חיוביים. להלן, עליה בכמות הדיוניים השליליים.
בתקופה של חודשיים שהחלה מהשידור הראשון של סאבלימינל ב"אקס פקטור" - מ-19 באוקטובר 2017 עד 18 באוקטובר, היה עליו 72% שיח שלילי לעומת 28% שיח חיובי עליו. לעומת זאת, בתקופה מקבילה שנה קודם לכן היה 35% יחס שלילי לעומת 65% יחס חיובי עליו בשיח ברשת.
תגובות
רונית ארבל, המנהלת של עברי לידר, מסרה בתגובה: "עברי היה אמן מוביל ומרכזי בתעשיית המוזיקה בישראל לפני היותו שופט, וימשיך להיות כזה גם לאחר סיום תפקידו כשופט. קריירה של אומן מורכבת מאין ספור פרמטרים המשתלבים זה בזה, חלקם אמנותיים, חלקם שיווקיים, חלקם מיתוגיים וחלקם נשענים על פלטפורמות תקשורתיות מסורתיות. בסופו של יום, קריירה היא דרך, והצלחה אינה נמדדת במספר השמעות או במחיר הופעה, הצלחה היא מקבץ של כלל הפרמטרים. וכן - עברי אכן נמצא בפסגתה".
נציגיהם של יתר הזמרים סירבו להגיב.