וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 השירים שאהבנו ב-2014: חלק ד' ואחרון

שי סגל ועידו ישעיהו

31.12.2014 / 0:00

בעוד שעות בודדות תגיע לסיומה שנת 2014, שעל אף שאיננה יוצאת דופן, הציפה אותנו במוזיקה אהובה להתנחם בה. האזינו ל-25 השירים שהכי אהבנו השנה. מי השתחל למקומות הראשונים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

25. Gavlyn - Cheaters Ft. EQ

הראפרית בת ה-23 מלוס אנג'לס עובדת מאז 2006 והשנה הוציאה אלבום מהודק שמבשר טובות לחובבי ההיפ הופ, ובמקרה זה גם חובבי הביטלס שעם מעט תושייה מוזמנים לצלול לעומקו של הסמפול. קשה להאמין שהטראק המושלם הזה בקושי קיבל תשומת לב.

24. alt-J - Hunger Of The Pine

האלבום השני של אלט-ג'יי האנגלים אולי היה מוצלח פחות מקודמו, שב-2012 אף זיכה אותם בפרס המרקורי, אבל הוא מכיל את השיר הכי מהמם שלהם עד כה. זה היה וואו מהאזנה ראשונה, ונותר כזה גם בהמשך. הוא לוקח את הקרביים המתבקשים מכמיהה כמו בשם השיר, "רעב הערגה", וחושף אותם כלפי חוץ. הקליפ המטורף שלו כאילו לא קשור, אבל איכשהו הכאב העצום שבו ניתז החוצה ומיישר קו עם מה שמתחולל בפנים - "Plenty more tears in the sea" - והשימוש בסמפול של מיילי סיירוס כל כך תלוש וכל כך נפלא בה בעת.

23. Jungle - Lemonade Lake

מחפשים פסקול למסיבה על מאדים? ג'ונגל יארגנו אתכם. בין הקטעים הפאנקים והמהנים ביותר באלבום שיצא השנה תמצאו את "Lemonade Lake", שכמובן כמו כל אחד מהחומרים שנבחרו בקפידה, גם בו יש מן העגמומיות. אם הרגשתם נזקקים לטראק ממכר ובמקביל גם מלא אמפתיה למצב הצבירה המשתנה שלכם, זה האחד.

22. TĀLĀ - Alchemy

טאלא, האיראנית האירופאית השלישית שלנו במצעד הזה (במקרה שלה מלונדון), שיחררה השנה שני EPים ראשונים, ובאחרון שבהם מופיע הדבר המופלא הזה. מעין R&B שנקלע לאוסף מוזיקת עולם מהסוג שהיה כה פופולארי כאן פעם, ובשיאו זעקה מפלחת לב.

21. How to Dress Well - Repeat Pleasure

טום קרל הקליט את אלבומו האחרון במהלך הקיץ עם המפיק רודי מקדונלד, שעבד בעבר עם xx והתברר כאיש העבודה המתאים שיוסיף חדות ובהירות לאר אנ' בי העכור של המוזיקאי הצעיר. התוצאה מענגת ונעים לחזור אליה. " Repeat Pleasure", ובכן.

20. Flying Lotus - Never Catch Me ft. Kendrick Lamar

שידוך אדיר בין אביר האלקטרוניקה הניסיונית לבין אחד הראפרים החדים ביותר של ימינו. פליינג לוטוס חוזר אל מקורות הג'ז שלו מבית, על ברכיה של דודתו אליס, אשתו של ג'ון קולטריין האגדי ונגנית בפני עצמה, בקטע מדהים שהקדחתנות והעדינות משמשות בו בערבוביה. בזמן שהוא מתריס שלעולם לא נתפוס אותו, הראפ הגאוני של קנדריק כאילו נס לכל אורכו, עד לפזמון שבו הוא כמו נעמד ומתריס, "לעולם לא תתפסו אותי".

19. The Death Of Pop - Whenever

אל תטעו בשם, כי מלאכי המוות של הפופ יעיפו אתכם לפסגות של שוגייז טהור. כשתאזינו לראשונה ל"Whenever" הריאות שלכם יתמלאו בריוורבים וריפים צפופים. השיר הזה כל כך אינטנסיבי ומניף שאין ברירה אלא לפתח אובססיה אליו.

18. Emma Ruth Rundle - Shadows of My Name

אמה רות ראנדל - כמו אלניס מוריסט רק עם 99 אחוז פחות מניירות - כבר עשתה כמה וכמה דברים יפים בעבר במסגרת ההרכבים שלה, והשנה הוציאה אלבום סולו ראשון יפה ושלם. קולה והגיטרה שלה מהדהדים ומותירים רושם מכושף גם אחרי שנעלמו.

17. KUČKA – Divinity

קוצ'קה האוסטרלית מגרה את הדמיון בכל מה שנוגע למיני אלבום שתוציא בתחילת 2015. על פי התחזית אנחנו צפויים לקבל פופ קודר ודחוס שמעיף לאווירת ריחוף קיצונית וממכרת. קוראים לה לורה ג'ין לות'ר ו-"Divinity" הוא הפתעה טרייה שלמרבה המזל לא שייטה מתחת לרדאר שלנו.

16. Rae Morris - Do You Even Know

כבר נתקלנו בריי מוריס בחלק הקודם של המצעד - היא ליוותה בקולה הערב את בומביי בייסיקל קלאב שבמקום ה-31. אבל מלבדם מוריס האנגליה בת ה-23 פרחה השנה עם כמה שירים יפים וסוחפים משל עצמה לקראת אלבום הבכורה שלה, הצפוי לצאת בינואר הקרוב, וסומנה על ידי BBC כאחת ההבטחות של השנה הבאה. "Do You Even Know" הוא עדות לרגש הרב שקולה נושא איתו. "האם אתה בכלל יודע שאני משאירה הכל בפנים?", היא שואלת, והקליפ המבריק של השיר, אחד מהיפים של השנה, מציג אותה בצורות סטאטיות כאלה ואחרות, אבל בסופו הנפלא מבהיר מה באמת עובר עליה.

15. Beyoncé – XO

בימים האחרונים של 2013 ביונסה שברה את חוקי המשחק והוציאה בבת אחת 14 שירים ו-17 קליפים שפורסמו ללא הודעה מוקדמת. העולם השתנק, הצטנף, התאושש ואז התחיל במלאכת האזנה וצפייה. אחד האהובים עלינו ועל הרדיו הוא "XO" שיצרו ראיין טדר וטריוס נאש בשיתוף פעולה עם נושאת הכתר. לראשונה מזה אי פעם, הממדים של ביונסה לא מבעיתים והיא כמעט נתפסת כבת אנוש. מה נאמר, שיר שהוא סוכרייה מקפצת בפה שלנו.

14. SZA - Babylon

לייבל ההיפ-הופ העצמאי Top Dawg Entertainment, ביתם של קנדריק לאמאר, סקולבוי קיו ואחרים, ממשיך להציג את האמנים הכי מעניינים ומרגשים בסביבה, והפעם כזו ששוברת את שבלונת ההיפ-הופ הגברי. SZA (מבטאים "סיזה", Sizza), זמרת ויוצרת נהדרת מניו ג'רזי שנשמעת כשילוב בין עאלייה מנוחתה עדן לבין בנקס, הוציאה השנה את ה-EP השני שלה שמתוכו השיר היפהפה הזה עם המילים היפות והטעונות האלה. את SZA כבר פגשנו במורד המצעד, במקום ה-97, עם שיר שכתבה לווילו סמית' ושרה איתה.

13. Perfume Genius - Queen

השירים של מייק הדריס כפרפיום ג'יניוס מתעמתים לעתים קרובות עם נושאים כמו התמכרות, מוות, התאבדות והתעללות בהומוסקסואלים, עם נטייה להתחפר בריוורבים גדולים. "Queen" מתוך אלבומו האחרון הוא בין ההישגים המוזיקליים המבריקים בקריירה שלו, והפעם מבלי שהדריס מסתתר מאחורי אפקטים מערפלים. מדובר בשיר המנוני ומותח שמובל על ידי תופים דומיננטיים, מקלדות גסות ונהימות חוזרות.

12. The Decemberists - Make You Better

ייתכן שהסינגל הראשון מתוך האלבום השביעי של הדצמבריסטים, שצפוי להגיע בינואר הקרוב, הוא השיר היפה ביותר שלהם מאז ומעולם. כדרכם של הדצמבריסטס, מילותיו של קולין מלוי של השיר מציירות מיד תמונה ברורה, מפוכחת ועצובה. "רציתי אותך, הזדקקתי לך, לשפר את מצבי. אבל כבר אין לנו כוכבים בעיניים". יחד עם הנשמה בקולו של מלוי, הגרון נשנק.

11. FKAtwigs – Pendulum

כולם מדברים על "Two Weeks", אבל אחד לא מדבר על "Pendulum", שהוא אחד מרגעיו היפים מדי של FKA טוויגז באלבום "LP1". בעיטה לבטן מרקדנית על-טבעית ששרה באבל "כל כך בודדה בניסיון להיות שלך/ כשאתה מצפה להרבה יותר".

10. iamamiwhoami - Hunting For Pearls

כבר ציינו את זה מספר פעמים, אבל התוצרת המוזיקלית של השבדים פשוט מעוררת השתאות - מה לעזאזל שמים להם במים? אניהאםאנימיאני, כפי שאנחנו אוהבים לקרוא לה, היא השבדית יונה לי, שהוציאה השנה אלבום שלישי שאמנם לא ייזכר כטוב ביותר בקריירה שלה, אבל רק בגלל שאלבום הבכורה שלה, "Kin" מ-2012, היה כה נפלא. כמו בשני אלבומיה הקודמים גם הפעם משחקת לי במחוזות הקרירים, המלודיים והיפים, אבל גם עקומים ועם קורטוב של שיגעון. האלבום הנוכחי נגיש יותר מקודמיו, ו-"Hunting For Pearls" הוא בלי תחרות בכלל היהלום הכי נוצץ בו.

9. Kishi Bashi - Carry On Phenomenon

קישי באשי הוא פרויקט הסולו של הכנר המיומן קאורו אישיבאשי, שבעבר הספיק לנגן עם רג'ינה ספקטור ואוף מונטריאול. עם נטיות אלקטרוניות מעוררות שנדחפות הלאה מהכאן והעכשיו, קישי באשי משחק במנגינות פופ פסיכדליות ובעזרת הפקה מצוינת הופך את "Carry On Phenomenon" לאחד השירים הייחודיים שיצאו במהלך 2014.

8. Talib Kweli Featuring Raekwon - Violations

מדהים שהשיר הזה לא כיכב בכל סיכום שנה אפשרי. תחת זאת הוא נעדר כמעט מכולם, ככל שהצלחנו לראות. מתוך האלבום השישי של הראפר המחונן, שכמעט הגיע השנה ארצה להופעה אבל בסוף לא, קטע מרהיב עם הפקה עשירה וסוחפת. קוואלי ורייקוון מהוו-טנג קלאן עוברים מאחד לשני, משיבים זה לזה, מאתגרים זה את זה ואת כל מי שמאזין להם, בזמן שכלי הקשת מספקים ריכוך חיוני למילים שלהם. מופת.

7. Run The Jewels – Early Ft. BOOTS

אחד השירים היפים שיצאו השנה הוא "Early" של אל-פי וקילר מייק, שמגולל בריאליסטיות תרחיש של אלימות משטרתית ("בבקשה אל תעצור אותי מול הילדים/ וגם לא מול אשתי"). ,Run The Jewels שב-2014 הפכו לשחקנים ראשיים, זכו עד כה ל-28 אלף צפיות בלבד ביוטיוב על השיר המדמם שמארח את BOOTS. כמה נמוך (בצפיות), ככה משובח.

6. Vaults - Lifespan

בלדה מלודרמטית ואפית של הרכב לונדוני שפרץ השנה, עם השראה ניכרת מהיופי האיטי של חברים כמו SOHN וג'יימס בלייק, ועם יופי ורגש שמעלים על הדעת שלישיה בריטית אחרת מהעת האחרונה עם שני גברים וסולנית - לונדון גראמר. אבל כמובן, Vaults עומדים לגמרי בפני עצמם עם השיר העדין ובכל זאת סוחף הזה.

5. Big Ups - Goes Black

אתם עשויים להיות מאותם אנשים שמאמינים שהפאנק מת, אבל אחרי שתשמעו את "Goes Black" תאלצו לבלוע עם הרוק את הכבוד העצמי שלכם. הלהקה הניו יורקית הזאת תטפס עליכם, תשליך את הבירה ותצעק במרחק של מילימטרים את התהייה הקיומית: "מה יקרה כשכל זה יהפוך לשחור?". אין לנו תשובה כנה, אבל השחור של ביג אפס נראה כמו הצבע היפה ביותר.

4. Wilsen - Sea To Sea

פעם בכמה שנים מגיע שיר כזה שמצליח לזהור למרות - ואולי מפאת - העובדה שאין לו סממן המשייך אותו לשנה מסוימת. הוא יכול היה לצאת לפני שנתיים או חמש או אפילו עשרים וחמש, כחלק מאלבום הבכורה של הסאנדייז. "Sea To Sea" הוא מהדברים האלה. על זמני, יפהפה וחלומי. בראש הרביעיה הניו-יורקית הזו עומדת טמסין ווילסון (ולא ווילסן), שבמילות השיר מפצירה באהובה הנודד להישאר עד שהקרח יימס, שיישאר עוד קצת לפני שיאפשר לימים להפריד ביניהם. למרות השירה ההדורה והמאופקת שלה, הכיסופים ניכרים בין הצלילים.

3. Sun Kil Moon - I Can't Live Without My Mother's Love

"אני יכול לחיות עם הנפילה של השמיים מלמעלה/ אני יכול לחיות עם הבוז, החמיצות, הזחיחות/ אני יכול לחיות ולהזדקן לבד/ אבל אני לא יכול לחיות בלי האהבה של אמא שלי". סאן קיל מון שר על אמא שלי. שלנו. שלכם. לא נשמור לו מקום בלעדי?

המקום הראשון של עידו: Little Dragon - Underbart

עוד שבדים, עוד תוצרת מושלמת. היה מאוד קשה לבחור שיר אחד מהאלבום הזה, הרביעי שלהם, אבל חתכנו בבשר החי כדי לבודד את הדבר הכל כך יפה הזה (שגרסת הקליפ שלו, המופיעה למטה, עדיפה באופן ניכר על גרסת האלבום). נשים כיכבו במצעד הזה ובמקומות הגבוהים שלו, למקרה שלא שמתם לב, ויוקימי נגאנו מצטרפת אף היא בקול פגיע ורווי נשמה. עם יבבות דקות היא תוהה לסירוגין בפני שבורת הלב ובפני זה שנטש אותה, "החולצות הלבנות שלו תלויות בשורה על דלת הארון, היא עדיין פגועה, רסיסים ממך ממשיכים לחיות, למה לא נשארת בבית?".

המקום הראשון של שי: Tei Shi – Bassically

ואלרי טייכר היא ילידת בואנוס איירס שכותבת ומפיקה מברוקלין תחת הכינוי טאי שי וכבר מעורבבת באופן יחסי בסצנה המפעפעת של האר אנ' בי החדש. ב"Bassically" המרהיב והאנרגטי היא מתנועעת באקרובטיות על פעימות דיסקו נויזי, שרה בקול של שליחה עליונה וחורכת את הגרון בצווחות רקידות. לכל היופי המכשף של טאי שי מתווספות ללולאות קוליות שנשזרו במיומנות ואקוסטיקה יפה. אם כדור הארץ ימשיך להסתובב גם ב-2015, השנה הבאה בחייה של טאי שי תהיה לכל הפחות כמו זו שעברה על FKA טוויגז, רק מסחררת ועוצמתית יותר. תתפסו אותנו במילה: אחרי שיירד האסימון, טייכר תתפשט כמו מגפת רשת שתהפוך אותה לחאליסי של הז'אנר. עד אז תרקדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully