וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 08: ירידה חדה בקריאה לשם הנאה בקרב ילדים

14.1.2015 / 8:01

מחקר חדש חושף ירידה של 10% בהנאה של ילדים מקריאה ביחס למחקר דומה מ-2010. וגם סופרים מגיבים ל'שרלי הבדו', קומיקס "מלחמת הכוכבים" הוא רב מכר מוקדם ועוד חדשות ספרות

מחקר חדש מגלה ירידה חדה בקריאה לשם הנאה אצל ילדים

מחקר שנערך בשנה האחרונה בקרב 2,558 הורים וילדים באמריקה ביוזמת הוצאת ספרי הילדים "סכולסטיק", הראה ירידה של כ-10% בקריאה לשם הנאה לעומת מחקר דומה שנערך בשנת 2010. רק 51% מהילדים אמרו שהם קוראים לשם הנאה, בהשוואה ל-58% בשנת 2012 ו-60% בשנת 2010. 37% אמרו שהם אוהבים לקרוא מעט, ו-12% אמרו שהם לא אוהב לקרוא כלל.

החוקרים הבחינו בירידה חדה בהנאה מקריאה אחרי גיל 8. 62% אחוז מהילדים בגילאי 6-8 אוהבים לקרוא להנאתם, בעוד שבגילאי 9 ומעלה הנתונים יורדים ל-46-49% בלבד. עוד עלה מהמחקר כי שליש מהילדים שהשתתפו בו טענו שבעבר הם אהבו לקרוא יותר.הסיבות לכך מגוונות. כך למשל, היו שתלו זאת בעובדה שכעת יש להם עיסוקים מעניינים יותר מקריאה; אחרים האשימו את מטלות בית הספר הרבות שמונעות מהם לקרוא להנאתם. לבסוף, היו גם מי שהצביעו על כך שהם נהנו מספרים כל עוד הם הוקראו להם, ואיבדו בהם עניין מרגע שהחלו לקרוא בעצמם.

עוד נמצא כי ילדים בגילאי 6-11 נוטים להפוך לקוראים נלהבים בשלושה מקרים: אם הוריהם מקריאים בפניהם ספרים גם כיום; אם הקריאו להם ספרים במשך חמישה ימים ויותר בשבוע עד שהם הגיעו לגיל גן; ואם הם משתמשים מעט מאוד במחשב לצורכי הנאה ומשחק.

לבסוף סיכמו החוקרים כי "המחקר שלנו מראה שיצירת סביבה מעודדת קריאה וזמן פנוי ממטלות הן בבית הספר והן בבית, תאפשר לילדים בכל הגילאים לגלות את הכוח ואת ההנאה שבקריאה. הטקטיקה הזו תעודד ילדים לקרוא יותר ספרים, וכך ישתפרו כישוריהם ועולם שלם של אפשרויות ייפתח בפניהם בעתיד".

אילוסטרציה. ShutterStock
מזעזע: פעוט מתנהג בגסות אל ספרים/ShutterStock

סופרים הגיבו על הטבח במערכת העיתון 'שרלי הבדו'

הסופר הצרפתי מישל וולבק, שקריקטורה של דמותו הופיעה על שער מגזין 'שרלי הבדו' ביום שבו בוצעה מתקפת הטרור וחברו הטוב נרצח במהלכה, הגיב השבוע לראשונה מאז האירוע ומאז שירד למחתרת מחשש לחייו. "גם אני שרלי", אמר הסופר הצרפתי מישל וולבק.

בקריקטורת השער של המגזין ביום הרצח נראה וולבק לבוש כמכשף בתנוחת העישון האופיינית לו, כשמעליו מתנוססת הכותרת "התחזיות של המכשף וולבק" והדמות שלו אומרת: "ב-2015 אאבד את השיניים שלי, ב-2022 אצום ברמדאן!" (שנת 2022 לפי הספר הבדיוני של וולבק היא השנה בה האיסלאם ישתלט על צרפת ויישם את חוקי השריעה). בעקבות האירועים הודיע וולבק דרך סוכנו כי הוא מפסיק את אירועי קידום הספר, ועוזב את פריז לטובת "מקום כפרי בלתי מוגדר". המו"לים של וולבק פונו ע"י כוחות הבטחון מיד עם היוודע על המתקפה בשרלי הבדו והם מצויים תחת אבטחה מלאה.

הסופר סלמן רושדי, שבעצמו סבל מאיומים על חייו בעקבות ספרו "פסוקי השטן" שפגע ברגשותיהם של מנהיגי דת מוסלמים, יצא בפומבי נגד המתקפה על שרלי הבדו ודיבר על חשיבותו העצומה של חופש הביטוי. גם הסופר ניל גיימן והמאיירים ארט ספיגלמן ואוליבר ג'פרס השתתפו במחאות כנגד הפגיעה האנושה בחופש הביטוי.

בהמשך השבוע געשה הרשת בעקבות תגובתה של ג'יי קיי רולינג לצייוץ טוויטר אנטי-איסלאמי שפרסם אייל ההון הבריטי רופרט מרדוק. מרדוק כתב לאחר מתקפת הטרור בצרפת ש"אולי רוב המוסלמים הם שוחרי שלום, אבל עד שהם יזהו וישמידו את הסרטן הג'יהדיסטי הגדל בתוכם, הם נושאים באחריות לכך בעצמם".

הציוץ יצר תרעומת גדולה ברשת, והגולשים האשימו את מרדוק בגזענות ובאנטי-איסלאמיות, עד שגם הסופרת ג'יי קיי רולינג (מחברת ספרי "הארי פוטר") בחרה לצייץ תגובה משלה להתבטאות. היא צירפה תמונה של מרדוק וכתבה בציניות אופיינית: "נולדתי נוצריה. אם זה אומר שאני אחראית לרופרט מרדוק, אנדה את עצמי מהכנסיה מיד". בהמשך הוסיפה ציטוט סרקסטי נוסף באותה רוח: "אני אשמה באינקוויזציה הספרדית, כמו גם בכל האלימות שביצעו פונדמנליסטים נוצרים לאורך ההיסטוריה. אה, ואני אשמה גם בג'ים בייקר (כומר אוונגליסטי ומנחה תוכניות טלוויזיה נוצריות שהסתבך בשערוריית מין, י.כ)".

ההיעלמות של מישל וולבק.
מישל וולבק מתוך סרטו "ההיעלמות"

הסופרת סטייסי ג'יי עוררה תגובות נזעמות כשפתחה קמפיין מימון המונים על מנת לממן את מחייתה בזמן שתכתוב את הספר הבא בסדרת הספרים שלה

הסופרת סטייסי ג'יי עוררה תגובות נזעמות כשפתחה קמפיין מימון המונים על מנת לממן את מחייתה בזמן שתכתוב את הספר הבא בסדרת הספרים שלה.

ב-4 בינואר פתחה הסופרת סטייסי ג'יי בקמפיין מימון המונים באתר קיקסטארטר, מתוך מטרה לכתוב ולהוציא לאור את הספר הבא בסדרת הספרים שלה "נסיכת הקוצים" ("Princess of Thorns"). היא ביקשה לגייס 10,500 דולר ופירטה בדיוק למה ישמש הכסף: 5% מהכסף יכסו לדבריה את המס שגובה חברת קיקסטארטר; 2,000-3,000 דולר מתוך הסכום יכסו את הוצאות עיצוב הספר והעטיפה; ו-"7,000 הדולרים הנותרים," כתבה הסופרת לגולשים, "יספיקו לכיסוי ההוצאות של משפחתי על משכנתא, קניות שבועייות ודלק במשך שלושת החודשים שיקח לי לכתוב את הספר. המספר הזה הוא עדיין נמוך בחצי ממה ששולם לי ע"י המו"ל שלי כשכתבתי את הספר הראשון בסדרה, אבל אני לא מנסה להתעשר".

הכנות של ג'יי ביחס לייעודו האמיתי של רוב הכסף שקיוותה לגייס, שימשה מהר מאוד כנגדה. בלוגרים ומצייצי טוויטר ביקרו אותה על כך שהיא מבקשת כסף מקוראים על מנת לשלם את החשבונות שלה. "מימון המונים לפרסום ספרי המשך זה מהלך גבולי גם ככה," כתבה אחת המצייצות. "לממן גם את הקניות של הסופר? זה כבר מביך". גולשת אחרת צייצה כשהיא מתייגת את הסופרת: "אז, שלמו את החשבונות שלי, אבל אני גם ארוויח כסף מתמלוגי המכירות כדי לשלם את החשבונות שלי. די מוזר".

כעבור שלושה ימים מרגע פתיחתו של הקמפיין, הודיעה ג'יי כי היא סוגרת אותו לאור התגובות הזדוניות שקיבלה, שהגיעו לדבריה עד כדי איומים על חיה וחשיפת כתובת מקום מגוריה ברבים. כמה סופרים יצאו להגנתה של ג'יי. "אפשר לטעון שהיא נידבה יותר מדי אינפורמציה כנה לגבי הצורך לאכול ולשלם את החשבונות המציקים האלה", כתב הסופר והתסריטאי צ'אק וונדי באתר "Terribleminds", "אבל האמת היא שמימון ההמונים הזה אכן יאפשר לה לכתוב ולפרסם את הספר. תשלום על כתיבה ופרסום ספר משמעותו שחלק מהכסף אכן ילך למימון הוצאות המחייה של הסופר. מה, היא ומשפחתה צריכים לרעוב למוות בזמן שהיא כותבת ספר?".

סופרת אחרת, מארני בייטס, התייחסה לפרשה בבלוג שלה וכתבה ש"אמנות צריכה לקבל תגמול כספי, כי גם אמנים צריכים לשלם את שכר הדירה שלהם. אני די בטוחה שכולנו יכולים להסכים על זה".

האתר Wired שסיקר את הפרשה, סיים את הדיווח בפנייה לקוראים שלו: "חשבו על זה לשניה: אנחנו חיים בעולם בו קמפיין גיוס המונים להכנת סלט תפוחי אדמה יכול להפוך לדבר הגדול הבא, אבל סופרת שמבקשת לגייס סכום קטן באופן יחסי למחייתה בזמן הכתיבה, מעוררת כזאת שערורייה שגורמת לה לסגור מיד את הקמפיין ועוד מקבלת איומים על חייה. תייקו את זה תחת 'עדיפויות שצריכות להבחן מחדש'".

עוד באותו נושא

חיי מדף: "אשמת הכוכבים" הוא הספר הכי פופולרי בטוויטר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אז פשוט ארעב. מתוך כריכת "נסיכת הקוצים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

קומיקס חדש של "מלחמת הכוכבים" עתיד להפוך לרב המכר הגדול ביותר בז'אנר בשני העשורים האחרונים, עם יותר ממיליון עותקים שנרכשו במכירות מוקדמות

"מלחמת הכוכבים #1" מסמל את המעבר של המותג מהוצאת "Dark Horse Comics" חזרה להוצאת מארוול. זהו החלק הראשון מתוך סדרה שנכתבה על ידי ג'ייסון ארון ואוירה בידי ג'ון קאסאדיי.

הקומיקס יצא היום (14 בינואר) לחנויות, עלילתו תתרחש בטווח הזמן שבין הסרט הרביעי בסדרת סרטי מלחמת הכוכבים ("תקווה חדשה") לבין הסרט החמישי ("האימפריה מכה שנית"), ותעקוב אחר המאבק בין המורדים לאימפריה לאחר ההרס של כוכב המוות. עם זאת, מבטיחים במארוול, "האימפריה עדיין לא קורסת".

"'מלחמת הכוכבים' ללא ספק עומד להיות הקומיקס המצליח ביותר של 2015 בהתבסס על נתוני המכירה המוקדמת בלבד", ציינה מומחית הקומיקס לורה שנדון בפני הגרדיאן הבריטי. היא הוסיפה גם שהשנה עומד לצאת הסרט השביעי בסדרת "מלחמת הכוכבים" – אירוע שוודאי יזניק את מכירותיו של הקומיקס החדש שהחזיר את מותג מלחמת הכוכבים אל מארוול אחרי 20 שנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצלחה ענקית עוד לפני שיצא לאור. קומיקס "מלחמת הכוכבים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לוחית ברונזה משנת 1937 עם דיוקנו של מארק טוויין נגנבה בסוף דצמבר מקברו של הסופר בניו יורק

העיתון "סטאר-גאזט" מדווח כי בין חג המולד לראש השנה האזרחית אלמוני ביקר בקברו של מארק טוויין בעיר אלמירה שבמדינת ניו יורק, וגנב את לוחית הברונזה העתיקה עם דיוקנו של הסופר שקישטה את הקבר. הלוחית הוזמנה בשנת 1937 ע"י בתו של טווין קלרה, והוצמדה לקצה הגבוה של המצבה המרשימה. "אני מניחה שהיה לנו מזל שאף אחד לא נגע בלוחית הזו במשך כל כך הרבה שנים", אמרה לעיתון היסטוריונית העיר אלמירה, דיאן ג'אנווסקי, כשהיא מתייחסת ל-77 השנים שעברו מאז נתלתה הלוחית על הקבר לראשונה. "בדקתי ב-eBay ועד עכשיו לא הציעו את הלוחית למכירה", היא הוסיפה.

נכון לשעה זו לא נמצא ולו רמז למעשה הגניבה ומשטרת מחוז אלמירה עדיין מחפשת קצה חוט שיוביל אל הגנבים, מנקודת ההנחה שלא מדובר במעשה ונדליזם ספונטני, אלא בגניבה שתוכננה מראש. במקביל נרתמו עמותות מקומיות ותרמו עד 10,000 דולר כדי לקנות לוחית חדשה לקבר.

מארק טווין. GettyImages
לא ב-eBay. מארק טוויין/GettyImages

כוכב ה-NBA לשעבר, כארים עבדול-ג'באר, יפרסם רומן בלשי שימשיך את עלילותיו של שרלוק הולמס ויתמקד באחיו הגדול של הולמס - מייקרופט

כוכב ה-NBA לשעבר, כארים עבדול-ג'באר, יפרסם רומן בלשי שימשיך את עלילותיו של שרלוק הולמס ויתמקד באחיו הגדול של הולמס - מייקרופט.

הניו יורק טיימס מספר כי עבדול-ג'באר החל לקרוא את סיפורי שרלוק הולמס כבר לפני 40 שנה, בשנתו הראשונה ב-NBA, ונשבה בקסמו."הייתי מרותק מיכולתו של הולמס לראות רמזים במקומות שאנשים אחרים לא ראו שום דבר," צוטט עבדול-ג'באר בהודעה לעיתונות שהוציא המו"ל שלו.

את העניין שלו במייקרופט גילה עבדול-ג'באר כשקרא רומן מאת מייקל פ. הולד ושון מ. רייט, שבמרכזו עמד אחיו הגדול של שרלוק הולמס. הוא התאהב בדמותו – דמות שהופיעה גם בכמה מסיפורי שרלוק הולמס המקוריים שכתב ארתור קונן דוייל. "הבנתי שאפשר לעשות יותר עם הדמות הבוגרת והחכמה הזאת, שיש לה גישה לחלונות הגבוהים של ממשלת בריטניה – בזמנים שבהם בריטניה הייתה המדינה החזקה ביותר בעולם," אמר עבדול ג'באר.

את הספר החדש כתב עבדול ג'באר יחד עם התסריטאית אנה ווטרהאוס. בנוסף לכך, יפרסם עבדול ג'באר בפברואר הקרוב גם את ספר הילדים השלישי שלו: "צוות סטירטבול – גונבים את המשחק". בעבר פרסם אוטוביוגרפיה וספרי עיון שעוסקים בעיקר בכדורסל ובהיסטוריה של ה-NBA.

ארתור קונן דויל. GettyImages
ארתור קונאן דויל מתהפך בקברו ומטביע בתגובה/GettyImages

הסופר היפני הארוקי מורקמי יהפוך ליועץ לשבועיים בלבד ויענה על שאלות גולשים

מורקמי יתפנה לענות על שאלות קוראיו ולהשיא עצות בנושאים שונים, במסגרת אתר אינטרנט ייעודי שיפתח למשך שבועיים בלבד. האתר, שיקרא "המקום של מר מורקמי", יפתח מחר (15 בינואר) ויאפשר לגולשים להתייעץ עם מורקמי ולשאול אותו שאלות אישיות עד סוף חודש ינואר. הוא הבטיח שיענה על כל שאלה שתשאל.

דובר הוצאת שינצ'ושה היפנית שמוציאה לאור את ספריו של מורקמי, הסביר שהסופר מעוניין ליצור קשר ישיר עם קוראיו אחרי זמן רב שלא עשה כן (ב-2006 עלה פרויקט דומה). מורקמי נחשב לסופר שלא מרבה להתראיין לאמצעי התקשורת או לערוך מפגשים עם קוראיו, ולכן החליט להקדיש זמן מיוחד ולהקצות לשם כך אתר אינטרנט ייעודי. עוד מסר הדובר כי מורקמי מבטיח לענות על כל השאלות והוסיף כי התשובות יפורסמו באתר לאורך החודשיים הבאים.

חדשות בשורה

* העיתונאית דיינה בת' סולומון נתקלה בשלט דרכים מוזר בדרכה הביתה, ותיעדה אותו עם מצלמתה והעלתה לטוויטר. פצחן (האקר) חובב ספרות, או אולי סתם נרגן, פרץ למערכת השילוט הדיגיטלי והורה לעוברים והשבים, "קראו ספר מזוין".

* הסופר האלבני איסמעיל קדרה הוא חתן פרס ירושלים לשנת 2015, ויקבל את הפרס מראש העיר ניר ברקת בערב תיחת יריד הספרים. בין ספריו שתורגמו לעברית: "גנרל צבא הצללים", "השנה השחורה", "מצעד הכלולות", "קפא בקרח" ועוד.

* המשורר האמריקאי מילר וויליאמס מת בגיל 84. וויליאמס פרסם בחייו 37 ספרי שירה ופרוזה ושימש במשך 30 שנה כפרופסור לספרות באוניברסיטת ארקנסו.

* הסופר ג'ון אירווינג סיים לכתוב את הרומן ה-14 במספר שלו, וכעת מדווח כי הספר יראה אור בסוף שנת 2015.

* ספריה וחנות ספרים בשם אל-סאח בעיר טריפולי בלבנון נפתחה בשבוע שעבר מחדש, לאחר שבשנה שעברה הוצתה ונשרפה כליל על ידי פעילים אסלאם קיצוניים. בטרם ההצתה התהדר המקום באוסף הספרים השני בגודלו בלבנון עם אלפי ספרים נדירים שבינתיים נשרפו והושמדו.

* הסופרת אלי סמית' זכתה בפרס קוסטה הבריטי לשנת 2014 על ספרה "How to be Both". בפרס על רומן הביכורים זכתה אמה היילי על ספרה "אליזבת איננה", שיוצא לאור בימים אלה בעברית בהוצאת סנדיק. בקטגוריית השירה זכה ג'ונתן אדוארס ובקטגוריית ספרי הילדים – קייט סונדרס. כל זוכה יקבל פרס בגובה 5,000 פאונד.

* פרס הליקון על שם המשורר רמי דיציני בגובה 15 אלף ש"ח יוענק למשורר אלכס בן ארי על ספרו "ימים סמויים" (הוצאת כרמל).

* ערב מיוחד לכבוד ספרו החדש של עמוס עוז "הבשורה על פי יהודה" יתקיים בבית ביאליק ב-15 בינואר בשעה 20:00. בין המשתתפים בערב: א.ב יהושע, רונית מטלון, שירה חדד וירון לונדון.

קראו ספר. טוויטר, צילום מסך
קראו ספר מזוין, אבל קודם תסיימו לנהוג/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully