וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 13: ספר נגד חיסון ילדים מעורר סערה בעקבות התפרצות חצבת

18.2.2015 / 0:04

הספר שמעודד ילדים להידבק בחצבת כדי לחזק את גופם, הביא למחאה על רקע חזרתה של המחלה לארה"ב. וגם חוק הספרים הצרפתי נגד אמזון, עדנה חדשה ל"בית קטן בערבה", סרט חדש על שרלוק הולמס בזקנותו ועוד חדשות ספרות

ספר ילדים היוצא נגד הצורך לחסן ילדים ממחלות, עורר שערוריה לאחר התפרצות של מחלת החצבת בארצות הברית

הסופרת האוסטרלית סטפני מסנג'ר פרסמה ספר ילדים בשם "Melanie's Marvelous Measles" (בתרגום חופשי: "החצבת המופלאה של מלאני") שמבטיח לקחת את הילדים ל"מסע של לימוד על חוסר-היעילות של חיסונים, והבנה שילדים לא צריכים לפחד ממחלות כמו חצבת או אבעבועות רוח", כך כתוב בעמוד הספר באמזון. הספר מתאר את סיפורה של הילדה טינה, שדואגת לחברתה מלאני הנעדרת מבית הספר בגלל חצבת. אמה של טינה אומרת שאין לה צורך לדאוג, כי "המון אנשים חכמים מאמינים שחצבת הופכת את הגוף לחזק ובוגר יותר בעתיד". הילדה מבקשת אפוא ללכת לחברתה כדי להדבק בעצמה בחצבת, ואמא שלה אומרת בתגובה שזהו רעיון נהדר.

בחודשים האחרונים התפרצה מחלת החצבת בשש מדינות בארה"ב והחלה לחדור גם למקסיקו, כשבינתיים אותרו 121 ילדים שנדבקו בה. בעקבות ההתפרצות החלה מתקפה של ביקורות שליליות על עמוד הספר של מסנג'ר באמזון. "הילדה שלי הפכה לעיוורת כשנדבקה בחצבת מילד לא-מחוסן, ועדיין אין גירסת ברייל של הספר הנפלא הזה כדי שאוכל לתת לה לקרוא אותו יום אחד ולהסביר לה על המחלה שלקחה את ראייתה", כתבה אחת המגיבות בעמוד הספר. "הספר הזה פסיכוטי ומסוכן", כתבה מגיבה אחרת, "הוא מעודד הורים להילחם בגידול האוכלוסיה ע"י הדבקת ילדיהם במחלות קשות וקטלניות. המיליונים שהפכו לנכים או מתו מחצבת לאורך השנים לבטח מעריכים מאוד את העובדה שמכתב ההתאבדות המפתה הזה זמין לכולם באמזון".

שמו של הספר מתכתב עם ספר מפורסם שכתב רואלד דאל - "George's Marvellous Medicine" (תורגם לעברית כ"תרופת הפלא של ג'ורג'"); אולם דאל דווקא נודע בתמיכתו בחיסון ילדים נגד מחלות, לאחר שבתו בת ה-7 מתה מסיבוך של חצבת. בשנת 1986, יותר מ-20 שנה לאחר מותה, כתב דאל על מחלתה של בתו במסגרת עלון של המרכז הרפואי סדנוול בבירמינגהם. "עדיין לא מקובל לחשוב על חצבת כעל מחלה מסוכנת," הוא כתב, "אבל תאמינו לי – היא מסוכנת. לדעתי הורים שמסרבים לחסן את ילדיהם מעמידים את החיים של הילדים האלה בסכנה". הטקסט הזה של דאל הופץ לאחרונה בכל הרשתות החברתיות בעקבות התפרצותה של החצבת וכדי לעודד הורים לחסן את ילדיהם כנגד המחלה.

אמזון נקטה פעולה חריגה בעקבות המתקפה על הספר של מסנג'ר, ושלא כמנהגה הוסיפה למידע על הספר את הערה המקדימה הבאה: "התיאור הבא נכתב על ידי המו"ל/הסופרת של הספר הזה, והוא מציג דעות סובייקטיביות של המו"ל/סופרת, שייתכן שאין להן תימוכין. התיאור לא מבטא את דעתה של אמזון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראו עד כמה היא מאושרת בזכות החצבת! מתוך כריכת הספר "Melanie's Marvelous Measles"/מערכת וואלה!, צילום מסך

קטע חדש עלה לרשת מתוך "מר הולמס" – סרט חדש העוקב אחרי שרלוק הולמס בזקנתו

הקטע בכיכובו של סר איאן מק'קלן מתאר את שרלוק הולמס בן ה-93, בלש בפנסיה שמעסיק עצמו בכוורות הדבורים שנמצאות בבית החווה שלו, בזמן שמוחו הולך וקמל. הוא מלו?וה בעוזרת הבית שלו (השחקנית לורה ליני) ובבן שלה (מיילו פארקר). הסרטון נחשף באופן מפתיע דרך חשבון הטוויטר של מק'קלן, הוא הוקרן לאחרונה בבכורה בפסטיבל ברלין ועתיד לצאת להקרנות מסחריות בקיץ 2015.

ספר שיצא בהוצאה עצמאית ובמימון המונים הגיע לראשונה לרשימה הסופית של פרס קיטצ'יס היוקרתי לספרות מדע בדיוני

הספר "The Long Way to a Small, Angry Planet" מאת בקי צ'יימברס ראה אור בהוצאה עצמאית לאחר קמפיין מימון המונים באתר קיקסטארטר שגייס 2,500 דולר. הספר נבחר לרשימה הקצרה של פרס קיטצ'יס הבריטי, שמתמקד בתחום הספרות הספקולטיבית, מתוך 198 ספרים שהיו מועמדים - שמונה מהם יצאו גם הם בהוצאת עצמית.

זהו הרומן הראשון שיוצא בהוצאה עצמית ומגיע לשלב הסופי בפרס קיטצ'יס. "תמיד אפשרנו לספרים בהוצאה עצמית להגיש מועמדות לפרס קיטצ'יס" אמר יו"ר ועדת השיפוט בפרס גלן מן לגרדיאן הבריטי, "ואני חושב שההיסטוריה שלנו מראה שאנחנו די טובים בגילוי ספרים שלרוב לא נחשבים לכאלה שעומדים לזכות בפרסים". הוא הוסיף כי הספר של צ'יימברס "מתאים מאוד לקריטריונים הספרותיים שאנחנו מעודדים בפרס קיטצ'יס. הוא מאוד חדשני ומתקדם בכל הקשור לעלילה וליחסים בין הדמויות, הוא אינטליגנטי גם בגישה שלו למדע וגם בגישה שלו לנושאים רגישים, והוא פשוט כיף גדול".

גם השופט אדם רוברט שיבח את הספר והוסיף כי אינו יכול לטעון שכל הספרים בהוצאה עצמית שנשלחו לפרס היו ברמה גבוהה, "אבל חלקם אכן היו. אנחנו השופטים מגיעים לוועדת הפרס ללא קונספציות מוכנות מראש לגבי הספרים שצריכים לזכות [...] אנחנו פשוט קוראים את הסיפור - ואם הוא יצא בהוצאה גדולה או בהוצאה עצמאית – לזה אין קשר לשיפוט שלנו".

בישראל הספרות העצמאית עוד לא הצליחה לחדור לרשימות הסופיות של הפרסים היוקרתיים, ולרוב היא כלל לא זכאית להגיש מועמדות לפרסים. אך לפני כשנה יצא עו"ד עמית ארד למאבק משפטי כנגד פרס ספיר, בעקבות הסירוב של ועדת הפרס לאפשר לו להגיש להגיש מועמדות עבור ספר שכתב ויצא בהוצאת עצמאית. ארד עתר לבג"ץ וטען כי תנאי הסף של תקנון הפרס הם בלתי-שיוויוניים, כיוון שהם מפלים בין סופרים המוציאים לאור את ספרם בהוצאות הגדולות לבין מי שבוחר להוציא את ספרו בהוצאה עצמית – אפליה שמשרתת את המו"לים הגדולים ונותנת להם יתרון מובנה. שופטי בג"צ המליצו לארד למחוק את העתירה, אולם הורו גם לדירקטוריון פרס ספיר לשקול לשנות את התקנון שלהם כך שיתאפשר גם לסופרים עצמאים להגיש מועמדות לפרס. בהמשך פנה ארד גם למשרד התרבות וגרם לקרן הנאמנים של פרס לוי אשכול לשנות את התקנון כך שגם סופרים עצמאיים יוכלו להגיש מועמדות.

עוד באותו נושא

חיי מדף 11: חמישים וחמש שנה אחרי "אל תיגע בזמיר" מגיע ספר ההמשך

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השופטים מגיעים ללא קונספציות מוכנות מראש". מתוך עטיפת "The Long Way to a Small, Angry Planet"/מערכת וואלה!, צילום מסך

האוטוביוגרפיה של מחברת "בית קטן בערבה" יצאה לאור כשישים שנה אחרי מותה, ובשבועות האחרונים הגיעה לראש רשימת רבי המכר של אמזון

נס מו"לי: בשנות ה-30 של המאה הקודמת כתבה לורה אינגלס ויילדר, מחברת "בית קטן בערבה", את האוטוביוגרפיה שלה, "Pioneer Girl", אך אף מו"ל לא הסכים לפרסם אותה. בשנה שעברה קנתה הוצאה קטנה בשם South Dakota Historical Society Press את הזכויות על כתב היד, ופרסמה את הספר שמכיל כ-500 עמודים בתוספת תמונות וכ-800 הערות שוליים של הביוגרפית של ויילדר – פמלה סמית' היל.

העורכת הראשית של ההוצאה, ננסי טיסטד קופאל, סיפרה למגזין Publishers Weekly שהעניין סביב הספר החל בעקבות שתי כתבות שפורסמו בעיתונות ועסקו בהבדלים בין האירועים המתוארים באוטוביוגרפיה לבין עלילת "בית קטן בערבה". בעקבות הפרסום בעיתונות, נתקבלו בהוצאה הזמנות לכ-8,000 עותקים, בעוד הספר הודפס במהדורה של 5,000 עותקים בלבד. מהר מאוד הספר הפך לוויראלי, ובשבועות האחרונים הוא התמקם בראש רשימת רבי המכר של אמזון. ההוצאה פרסמה מהדורה שניה של 15 אלף עותקים, וכעת הודפסה המהדורה השלישית ב-45 אלף עותקים. "בשמונה שנים מכרנו 12 אלף עותקים מהספרים שלנו," אמרה קופאל, "ושום דבר לא הכין אותנו לעניין כזה בספר שרואה אור אצלנו".

כעת בוחנים בהוצאה את האפשרות למכור את זכויות התרגום על הספר ליפנית ולצרפתית, וכן את האופציה להפיק סרט המבוסס על הספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסדרה פחות טובה מהספר. "בית קטן בערבה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

איגוד המו"לים בצרפת מנסה להוציא מחוץ לחוק את שירות המנויים של אמזון בטענה להתנגשות עם חוק הספרים הצרפתי

לפני כחודשיים אמזון השיקה בצרפת את שירות המנויים שלה, Kindle Unlimited, שמאפשר הורדה בלתי מוגבלת של ספרים (כ-20 אלף כותרים בצרפתית ויותר מ-700 אלף באנגלית) תמורת סכום חודשי קבוע של כ-10 יורו. בסוף חודש דצמבר האחרון ביקשה שרת התרבות של צרפת, פלר פלרין, לחקור ולבחון את החוקיות של שירות המנויים החדש של קינדל. כעת טוען איגוד המוציאים לאור בצרפת כי לאחר שביצע בדיקה משפטית מדוקדקת בעצמו הוא יכול לקבוע בוודאות שהמחיר הקבוע לספר אותו מציעה אמזון מנוגד לחוק הספרים הצרפתי.

החוק קובע כי המו"לים הם אלה שיקבעו את מחירי הספרים, והשירות החדש של אמזון, שמציע אינספור ספרים במחיר קבוע, מעביר את קביעת המחירים הממשית לידיה של אמזון. איגוד המו"לים הצרפתי מאמין כי מדובר בעבירה על חוק הספרים, וכעת הם ממתינים לקביעה הסופית של משרד התרבות הצרפתי כשיסיים את בדיקת הנושא.

שירותי המנויים של קינדל מוצעים בארצות הברית ובעוד חמש מדינות באירופה, ונתקלים בהתנגדות רבה גם מצד סופרים עצמאיים שטוענים כי השירות פוגע בהכנסותיהם וגם מצד מו"לים גדולים. מתוך חמשת המו"לים הגדולים בארה"ב הצטרפו רק שלושה לשירות המנויים, בעוד הוצאות פינגווין והאשט מסרבות לעת עתה לעשות זאת. הבלוג הצרפתי IDBoox ציטט את מנכ"ל הסניף הצרפתי של הוצאת האשט, ארנו נורי, שהבטיח כי האשט תהיה האחרונה להכנס לשוק המנויים הדיגיטליים.

מעריץ "שר הטבעות" צייר מפה מלאה ומפורטת של "הארץ התיכונה" על גבי כוס קפה של סטארבאקס

עובדת דלפק של סטארבאקס פרסמה ב-Reddit תמונה של כוס קפה שעל גביה צוירה מפה מפורטת של "הארץ התיכונה" – המקום בו מתרחשות עלילות ה"הוביט" ו"שר הטבעות" של ג'.ר.ר. טולקין. אתר באזפיד מדווח כי מי שצייר את המפה הזו הוא ליאם קני, מאייר בן 26 מליברפול. נדרשו לו כחמש שעות לצייר את המפה והוא השתמש בעפרון HB ותיון כדי לתת למפה מראה אותנטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משורר אמריקאי הקים דוכן "שירה כבקשתך" ברכבת התחתית בניו יורק ומרוויח כ-700 דולר בשבוע מכתיבת שירה

העיתונאית ליבי קיין מהעיתון הכלכלי Business Insider הייתה בדרכה חזרה הביתה מחדר הכושר, כשנתקלה בתחנת יוניון סקוור ברכבת התחתית של מנהטן בדוכן ובו שלט "בחרו נושא / ומחיר / קבלו שיר". מאחורי השלט, כך היא מספרת, ישב משורר ליד שולחן קטן ועליו מכונת כתיבה ישנה. היא שילמה שבעה דולרים וביקשה שיר שהנושא שלו יהיה "כחול" – הצבע האהוב עליה. כעבור שלוש דקות היא קיבלה את השיר.

למחרת יצרה קיין קשר עם המשורר וביקשה לברר פרטים לגביו ולגבי יצירתו. "קוראים לו לין ג'נטרי", עדכנה, "והוא יוצר שירים לבקשת הקהל בכל יום בין השעות 16:00-22:00". עוד סיפר לה ג'נטרי כי כתיבת השירה מכניסה לכיסו כ-700 דולר בשבוע, כשהוא כותב בדרך כלל כ-20 שירים ליום. הוא מרוויח יותר בקיץ, ומעריך שרוב האנשים משלמים בין 5-10 דולר לשיר. השיר הכי יקר שקנו ממנו היה בסכום של 122 דולר.

סופר המותחנים ג'פרי דיבר פרסם ספר מקורי פרי עטו שזמין אך ורק להאזנה כפודקאסט

ספרי-שמע קיימים בשוק כבר שנים ארוכות (וחיוניים במיוחד לאוכלוסיית העיוורים), אך כעת מציעה חברת Audible (חברת-בת של אמזון) להפוך אותם לאטרקטיביים הרבה יותר ע"י הפיכתם למעין תסכיתי רדיו משוחקים ומופקים היטב. הסופר ג'פרי דיבר פרסם לאחרונה סיפור מתח מקורי בשם "The Starling "Project כספר-שמע שמשוחק ע"י 29 שחקנים המגלמים יותר מ-80 דמויות שונות. ע"פ ג'יימס אטלס מהניו יורק טיימס, לדיבר אין תוכניות להפוך את הסיפור לספר מודפס או לספר דיגיטלי.

ספרי-השמע החדשים הללו שונים באופן מהותי מספרי-השמע המצויים כיום בשוק. בעוד בפורמט המקובל מקריא קריין אחד את הספר מתחילתו עד סופו, בגירסה החדשה לכל דמות יש קול משלה, ומצורפים גם אפקטים קוליים על מנת להעצים את החוויה, כמו בתסכיתי הרדיו הישנים.

האזינו לקטע מתוכו.

חדשות בשורה

* הסופרת הצרפתיה ממוצא אלג'יראי אסיה ג'באר, הלכה לעולמה בגיל 78. ג'באר הייתה סופרת וקולנוענית פמיניסטית, שתיארה את חייהן של נשים מוסלמיות. ספרה "לילות שטרסבורג" תורגם לעברית ויצא בהוצאת שוקן.

* המשורר האמריקאי פיליפ לוין הלך לעולמו בגיל 87. בשנת 1991 זכה לוין בפרס הלאומי לשירה, ב-1995 בפרס פוליצר, ובשנת 2011 הוא מונה ל"שר השירה" של אמריקה (תפקיד אותו מאייש בכל שנה משורר אחר). הוא פרסם יותר מ-20 קובצי שירה.

* הסופר מתן חרמוני עובר מהוצאת "כנרת זמורה-ביתן" להוצאת "כתר". אחרי שני ספרים שהוציא לאור בכנרת זמורה ביתן ("היברו פבלישינג קומפני" ו-"ארבע ארצות") חרמוני יפרסם בקרוב בכתר רומן התבגרות המתרחש בבאר שבע של שנות השבעים.

* ג'יימס פרנקו יגלם את התפקיד הראשי במיני סדרה "11/22/63" ע"פ ספרו של סטיבן קינג שתשודר ב-Hulu. "אם אי פעם כתבתי ספר שזועק לעיבוד טלוויזיוני רחב יריעה," אמר קינג בזמן ההכרזה על הסדרה, "זה בהחלט הספר הזה".

* שתיים מקורבנות פרשת החטיפה והתעללות שנחשפה בקליבלנד ב-2013 יפרסמו ספר שיגולל את חוויותיהן בתקופה הזו. הספר ייקרא "HOPE: A Memoir of Survival in Cleveland" והוא יצא לאור באפריל 2015.

* מכון תרבות רוסי בתל אביב והוצאת כרמל עורכות ערב השקה משותף לכבוד צאתו לאור של העיבוד המחודש ל"משלי קרילוב" מאת חגית בנזימן בשילוב עם פתיחת תערוכת יחיד של זהבית כרמל שאיירה את הספר. יום שלישי, 3/3/2015, במרכז תרבות רוסי בתל אביב בשעה 18:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully