וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 54: ב-2015 נרשם שיא בפניות של סופרים לעזרה כלכלית בבריטניה

9.12.2015 / 6:52

"אלה לא אנשים שכתבו שיר אחד בעבר ומבקשים סיוע", אומרת בכירה באגודת הסופרים הבריטית, "רבים מהם סופרים ידועים ובעלי שם שהתפרנסו מכתיבה לאורך כל הקריירה שלהם". בנוסף ביקורת על עירום וגילוי עריות בעיבוד של ה-BBC לספר "מלחמה ושלום" ועוד חדשות ספרות

מנכ"ל הוצאת הספרים האשט: "הוצאות לאור וספרים מודפסים ימשיכו להיות החלק המרכזי בתעשיית הספרים גם בעתיד הרחוק"

מייקל פיץ', מנכל הוצאת האשט - אחת מארבע הוצאות הספרים הגדולות ביותר בארצות הברית - פירסם השבוע מאמר ב"וול סטריט ג'ורנל" שבו טען כי על אף נבואות הזעם, הוצאות לאור וספרים מודפסים ימשיכו להיות החלק המרכזי בתעשיית הספרים גם בעתיד. "אני שומע על מותם הקרב של עסקי ההוצאה לאור מאז היום הראשון שבו נכנסתי לתחום בשנת 1978", כותב פיץ', "והנה עדיין עומדות על תלן הוצאות כמו 'Little, Brown' שהחלו דרכן לפני יותר ממאה שנה".

פיץ' מתייחס לטענות שעולות בשנים האחרונות לפיהן עסקי ההוצאה לאור יעלמו מהעולם כיוון שהספרים האלקטרונים יחליפו את המודפסים, וסופרים יבחרו לפרסם ספרים באופן עצמאי ולא דרך הוצאות ספרים ממוסדות. לטענתו הספרים האלקטרונים, שנתוני המכירות שלהם נעצרו ואף ירדו לאחרונה ומהווים בסך הכל כרבע משוק הספרים, לא יחליפו את הספר המודפס, מפני שפורמט הספר המודפס כל כך מוצלח עד שקשה לשפר אותו. הוא מסביר כי בניגוד לטלוויזיה, שאפשרה להביא תכנים קולנועיים לכל בית, ובניגוד לתהליך הדיגיטציה של המוזיקה, שאפשר לשמוע שירים בכל מקום ללא צורך במכשירים כבדים וגדולים - הספר המודפס הוא מלכתחילה נייד ונגיש, והפורמט שלו אף משתכלל ומשתפר עם השנים.

פיץ' טוען כי גם הוצאה עצמאית של ספרים לא מסכנת באופן ממשי את עולם המו"לות הממוסד, כיוון שלדבריו "סופרים אוהבים שמשלמים להם מראש על העבודה שלהם". הוא מוסיף כי הוצאות לאור משקיעות כספים ולוקחות סיכונים שסופרים לא רוצים לקחת על עצמם, וכי מערך יחסי הציבור הרחב והמסועף שלהן משיג תשומת לב תקשורתית וציבורית שקשה מאוד להשיג באופן עצמאי.

פיץ' בכל זאת צופה כמה שינויים ומגמות חדשות שיופיעו בתעשיית המו"לות, אך לטענתו הם רק יחזקו אותה. לדבריו, ספרים מודפסים ישלבו יותר ויותר ויזואליה, כשלכל רומן וספר עיון יצאו גרסאות קומיקס; כמות הספרים שמיועדים לילדים ולבני נוער תמשיך לעלות והספרים ישלבו בתוכם גם משחקים; וסופרים מצליחים, חיים ומתים, יפרסמו ספרים לעתים קרובות יותר תוך שימוש בסופרים אחרים שימשיכו את יצירתם (כפי שדיוויד לגרקרנץ המשיך את סדרת "מילניום" לאחר מותו של סטיג לרסון).

"הפעילות המרכזית של הוצאות לאור - לזהות, לטפח, לשווק ולהשקיע בסופרים - לא תשתנה גם בעתיד", סיכם פיץ'. "וגם 50 שנה מהיום, כשאישה צעירה תתחיל לעבוד באחת מההוצאות לאור אחרי שהושפעה עמוקות מ'אנה קרנינה' (מהספר המקורי כמו גם מגרסת הקומיקס שלו), היא תקרא מאמר שחוזה שעסקי ההוצאה לאור עומדים לעבור בקרוב מן העולם".

ביקורת על עירום וגילוי עריות בעיבוד הטלוויזיוני של ה-BBC לספר "מלחמה ושלום"

מומחים להיסטוריה ולספרות רוסית יוצאים נגד העיבוד הטלוויזיוני של ה-BBC ל"מלחמה ושלום" של טולסטוי, זאת בעקבות סצנות העירום המרובות שמופיעות בסדרה ועלילת משנה שעוסקת ביחסי אהבה ומין בין האחים הלנה ואנטול קוראגין.

"פשוט אין לזה שום הצדקה בטקסט המקורי", אמר אנדרו קאופן, מומחה לטולסטוי, "אני חושב שהם מנסים להלביש נקודת מבט של המאה ה-21 על רומן מהמאה ה-19". ההיסטוריון סיימון שאמה הוסיף: "זה נכון שלאחים קוראגין יש יחסים מורכבים. אבל הרעיון של סצנת סקס ביניהם הוא לגמרי לא במקום".

אנדרו דיוויס, שאחראי על העיבוד הטלוויזיוני לספר, דוחה מכל וכל את הטענות הללו: "טולסטוי רומז בבירור על יחסים של גילוי עריות בין הלנה ואנטול קוראגין [...] רק המוסכמות של אותם ימים מנעו מטולסטוי לכתוב סצנת מין מפורשת". באשר לביקורת על סצנות העירום המרובות בסדרה, טוען דיוויס כי "בכל חלק בסדרה שאפשר ל?צ?פ?ו?ת שמישהו יהיה עירום, הוא עירום".

בשבדיה יחלקו לבני ה-16 במדינה את הספר "כולנו צריכים להיות פמיניסטים" מאת צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה

הלובי למען נשים בשבדיה חבר להוצאת אלברט בוניירס ויחד הם יחלקו לבני ה-16 במדינה את הספר "כולנו צריכים להיות פמיניסטים" ("We Should All Be Feminists") מאת הסופרת הניגרית צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה. הספר, שכולל 52 עמודים בסך הכל, מבוסס על הרצאה שנשאה אדיצ'יה בשנת 2013 וזכתה להצלחה רבה (ביונסה אף סימפלה חלקים מההרצאה לתוך שירה "Flawless"). "אנחנו מקווים שהספר יעורר דיונים על שיוויון בין המינים ועל פמיניזם", כתבו ראשי היוזמה בהודעה לעיתונות, "זו מתנה לתלמידים, אבל גם מתנה לעצמנו ולדורות העתידיים שיגדלו כאן".

עוד באותו נושא

ערה? 02: "פוקר פייס" מתיימר לתאר אירוטיקה פמיניסטית ולא מצליח

לכתבה המלאה
צ'יממנדה נגוזי אדיצ'ה. GettyImages
השפעה חובקת עולם. צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה/GettyImages

אגודת הסופרים הבריטית חושפת: ב-2015 נרשם שיא בפניות של סופרים לעזרה כלכלית

אגודת הסופרים הבריטית (The Society of Authors) נוסדה בשנת 1999, ומעניקה בכל שנה קרונות תמיכה בסכום כולל של 100 אלף פאונד לחברים בה הזקוקים לסיוע. על פי פרסומי האגודה, בשנת 2015 נרשם שיא בבקשות לעזרה כלכלית מצד סופרים, ומספר הבקשות הכפיל את עצמו לעומת 2010. "אלה לא אנשים שכתבו שיר אחד בעבר ומבקשים סיוע", אמרה ניקולה סולומון, מראשי האגודה, "רבים מהם הם סופרים ידועים ובעלי שם שהתפרנסו מכתיבה לאורך כל הקריירה שלהם".

פיליפ פולמן, שמשמש כנשיא אגודת הסופרים, טוען כי מדובר בתופעה מדאיגה, ומסביר כי סופרים רבים נקלעו לקשיים מרגע שבוטל ההסכם בין המו"לים לחנויות הספרים על מחירים קבועים לספרים (הסכם שבוטל גם הוא בשנת 1999). אולם לפי פולמן, אין סיכוי להחזיר את הגלגל לאחור ולכונן הסכם חדש בין המו"לים לחנויות הספרים, כיוון ש"אנשים חונכו להאמין שספרים לא עולים כסף".

תופעה: ספרי צביעה לגברים

בשנה האחרונה השתלטה תופעת ספרי הצביעה למבוגרים על חנויות הספרים, והפכה לאחד מהטרנדים הלוהטים בעולם המו"לות. אולם כעת מתברר כי ספרי הצביעה למבוגרים נתפסים כנשיים מדי, והוצאות ספרים אחדות החליטו להוציא ספרי צביעה למבוגרים שעל כריכתם מצוין במפורש כי הם מיועדים לגברים. כך נולדו כותרים כמו "The Amazing Colouring Book for Men" שמציע לגברים לצבוע כדורי ספורט (כדורסל, כדורגל, פוטבול וכו') וכלי עבודה; הספר "Adult Coloring Book For Men: Realistic Coloring Book of Sexy Women and Hot Girls for Men" מציע לגברים לצבוע נשים סקסיות בביקיני, כשבשמו מצוינת פעמיים העובדה שהוא מיועד לגברים (מה שבטוח). והספר "Men Coloring Book: Coloring Book Gift for Men, Dads, Fathers, Husbands and Special Men Everywhere: The Perfect Anti-stress Coloring Book for Him", שאמנם מציע לצביעה צורות שונות שאין בהן שום דבר גברי או נשי - אך הכותרת שלו מדגישה שהוא מיועד במיוחד לאבות, בעלים "וגברים מיוחדים בכל מקום".

"זה לא שיש משהו רע בליהנות ממוצר שממותג כמיועד לגברים", כותבת קריסטן ווילסון מהאתר "Bustle", שיוצאת נגד התופעה; "אם אתם רוצים לצבוע פטישים, מתאבקים או נשים סקסיות - לכו על זה. אני לא משטרת הצביעה. אבל בואו לא נתנהג כאילו גברים צריכים להשתמש רק בספרי צביעה שממותגים לגברים, כי זה פשוט טיפשי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בטוב טעם/מערכת וואלה!, צילום מסך

לראשונה: גברים לבנים נמצאים במיעוט ברשימות הספרים הטובים ביותר לשנת 2015

שרה זלצר מהמגזין "Flavorwire" בדקה את רשימות "הספרים הטובים ביותר לשנת 2015" שהתפרסמו בכלי התקשורת המרכזיים, והבחינה בעובדה שלראשונה הרשימות מכילות מיעוט של ספרים שנכתבו בידי סופרים לבנים. כך למשל ברשימת עשרת הגדולים של "הניו יורק טיימס" מופיע רק ספר אחד שנכתב בידי סופר לבן, וברשימות נוספות שהתפרסמו בכלי תקשורת כמו "הגרדיאן", "באזזפיד" ומגזין "סלייט", הגברים הלבנים תפסו רק כשליש מהמקומות.

זלצר תולה את השינוי בשיח על אי-השיוויון בספרות שהפך פופולרי בשנים האחרונות, לא מעט בזכות ארגונים כמו "We Need Diverse Books" וסופרים אהודים כמו ג'ניפר וויינר שמשמיעים את קולם בנושא ומסבים את תשומת הלב אליו. לפי זלצר, נראה שאנחנו מתקרבים לנקודה שבה השיוויון יהיה מובן מאליו ולא יהיה עוד צורך לבחון את הרשימות על פי קטגוריות של מגדר ואתניות. "2015 נראית כמו השנה שבה קובעי הטעם הפנימו סופסוף את הרעיון הזה", היא כותבת, "אבל אנחנו נמשיך לבחון את הרשימות הללו גם בשנה הבאה - גם אם רק מתוך הרגל - כדי לבדוק שהמגמה החדשה אכן נמשכת".

זוכה פרס מאן בוקר מרלון ג'יימס: "סופרים שחורים נדרשים לקלוע לטעמן הספרותי של נשים לבנות מהפרברים"

לפני כשבועיים פרסמה הסופרת קלייר ויי ווטקינס מאמר בשם "On Pandering", שבו סיפרה על הלחץ המופעל על סופרות לעמוד בציפיות הספרותיות של גברים על מנת שספריהן יראו אור. הסופר הג'מייקני מרלון ג'יימס, זוכה פרס מאן בוקר האחרון, שיבח את המאמר ואמר שבאופן דומה, סופרים שחורים נדרשים לקלוע לטעמן הספרותי של נשים לבנות מהפרברים על מנת להוציא לאור ספרים, כיוון שהן נחשבות לצרכניות הספרים הגדולות ביותר (אחראיות על צריכה של כשני שליש מהספרים בבריטניה).

לטענת ג'יימס, בעקבות הדומיננטיות של נשים לבנות כצרכניות ספרים, עורכים ומו"לים מחליטים לפרסם רק סוג מסוים של ספרים - כזה שיקלע לטעמן. "כל אחד יודע איך נראה סיפור בניו יורקר למשל. יכולתי לפרסם עשרות סיפורים וספרים, אבל ידעתי שהם יהיו חייבים להשאר בתוך סגנון אחד מאוד מסוים", אמר ג'יימס באירוע ספרותי שקיים עיתון "הגרדיאן" בשבוע שעבר. "בעוד קלייר ויי ווטקינס זיהתה את הצורך של סופרות לענות הציפיות הספרותיות של גברים לבנים, אנחנו, הסופרים ששייכים למיעוטים אתניים, מבזבזים הרבה יותר מדי זמן בניסיון לעמוד בציפיותיהן הספרותיות של נשים לבנות. אף על פי שלא נודה בזה, כל סופר שחור יודע שיש לו סיכוי גבוה יותר לפרסם ספר אם הוא יהיה מהסוג שעונה על דרישתן של הנשים הלבנות מהפרברים".

על פי ג'יימס, זו בדיוק הסיבה שספרו הראשון, "השטן של ג'ון קרואו" זכה ללא פחות מ-78 דחיות מהוצאות לאור, עד שיצא לבסוף לאור בשנת 2005. עם זאת, ספרו השלישי "-A Brief History of Seven Killings", זכה לפני כחודשיים בפרס מאן בוקר היוקרתי.

בעקבות מחאת הורים, בית ספר יסודי בוויסקונסין ביטל אירוע חינוכי לכבוד ספר ילדים טרנסג'נדרי. לאירוע האלטרנטיבי שנערך מחוץ לכותלי בית הספר הגיעו מאות אנשים

לאחרונה היה אמור להתקיים בבית הספר היסודי מאונט הורב בוויסקונסין, אירוע ספרותי לכבוד הספר "I Am Jazz" המבוסס על חייה של הנערה הטרנסג'נדרית ג'אז ג'נינגס. לקראת האירוע שלח מנהל בית הספר מכתב להורים וסיפר כי הספר נבחר לעמוד במרכזו של האירוע הספרותי, כיוון שבבית הספר ישנה תלמידה שמזדהה כנערה אף על פי שנולדה עם אנטומיה זכרית. בעקבות המכתב קיבל המנהל איום בתביעה מצד ארגון שמייצג לדבריו "הורים מודאגים מבית הספר", ולכן הוחלט לבטל את האירוע. בעקבות הביטול החליטו כמה ארגונים חברתיים בוויסקונסין לקיים אירוע אלטרנטיבי בספריה הסמוכה לאזור בית הספר. לאירוע הגיעו כ-600 אנשים, כשהצפי של מארגני האירוע היה לכ-20 אנשים בלבד. "ידעתי שהקהילה שלנו היא אוהבת, מכילה ומלאת חמלה כלפי כל הילדים - ידעתי את זה בלבי - אבל כולכם הראיתם שזה נכון אפילו יותר משחשבתי", אמרה איימי לייל, ממארגנות האירוע.

200 פרופסורים מדרום קוריאה מואשמים במזימת פלגיאט רחבת היקף

דרום קוריאה מגישה כתבי אישום כנגד 200 פרופסורים מכ-50 אוניברסיטאות במדינה בגין מעשי פלגיאט בהיקף חסר תקדים, זאת לאחר שלפי החשד הנאשמים פרסמו מחדש תחת שמם ספרים שכבר פורסמו בעבר. על פי העיתון "קוריאה הרלד", הנאשמים עשו זאת בכדי לעבות את קורות החיים שלהם לקראת הערכות האקדמיות שעמדו לקבוע את אפשרויות הקידום שלהם. רוב הנאשמים כבר הודו במעשים. העונש המירבי בדרום קוריאה על מעשים כגון אלו עומד על 5 שנות מאסר בתוספת קנס של כ-43 אלף דולרים.

השחקן והראפר ג'יידן סמית החליט לכתוב ספר פילוסופיה

חברו של ג'יידן סמית סיפר למגזין "US Weekly" שהשחקן והראפר בן ה-17, בנו של וויל סמית', מתכוון לכתוב סדרת מאמרים כדי לחשוף את הפילוסופיה שלו לציבור הרחב. "זו תהיה פרשנות שלו על תורת המיתרים ותורת הכאוס, אבל עם גישה יותר מיסטית", אמר חברו של סמית.

"אני אוהב את זה שאנשים חושבים שאני משוגע", אמר סמית בראיון למגזין GQ, "גם על גלילאו חשבו אותו דבר [...] אני לא חושב שאני מהפכן כמו גלילאו. אבל אני גם לא חושב שאני לא מהפכן כמו גלילאו". אוקיי.

ג'יידן סמית'. AP
הוגה. ג'יידן סמית'/AP

חדשות בשורה:

* היום (רביעי) יפתח במדיטק בחולון פסטיבל השירה הבינלאומי ה-14 של הליקון בהשתתפות למעלה מ-50 משוררים מהארץ ומהעולם (הפסטיבל יערך במשך ארבעה ימים). 9-12/12, שדרות גולדה מאיר 6, חולון. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך בקפה בן עמי בירושלים מופע שירה מולחנת לרגל הופעת ספר השירה "מותר" מאת חמוטל בר-יוסף. יום חמישי, 10/12, 20:00, עמק רפאים 38, ירושלים. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) תיערך בחנות הספרים "המגדלור" סדנת כריכה לילדים בהנחיית חיים שושן. יום חמישי, 10/12, 10:00-12:00, לבונטין 1, תל אביב. הסדנה מיועדת לילדים בכיתה ד'-ו'. עלות הסדנה: 140 ש"ח.

* ב-11 בדצמבר יערך ב"סלון" בדיזנגוף סנטר אירוע "משוררים וחוקרים" בהשתתפות אסיף רחמים ואייל שלום. יום שישי, 11/12, 12:00. הכניסה חופשית.

* ב-15 בדצמבר יערך ב"ביאליק 26" בבאר שבע, ערב השקה ל"ספר האומץ" מאת אייל בן-משה בהשתתפות מוריה רחמני, נדב פרץ, איילה חננאל, אילן בר דויד ודניאל אדה. יום שלישי, 15/12, 20:00, ביאליק 26, באר שבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully