וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 84: הסנסציה העיתונאית בת ה-9 הפכה לסופרת

6.7.2016 / 6:00

אליסיה ויקנדר ואמה סטון יגלמו במקביל את דמותה של הסופרת אגתה כריסטי, ראש ממשלת קנדה הופך לגיבור קומיקס, חשבון האינסטגרם שמשלב גלידות וספרים, החתול שפוטר מהספרייה בה התגורר ועוד חדשות ספרות

שני סרטים הוליוודיים על חייה של אגתה כריסטי עומדים לצאת במקביל

שני אולפנים הוליוודים יריבים, פרמאונט וסוני, מפתחים בימים אלה סרטים המבוססים על חייה של סופרת המתח אגתה כריסטי. אולפני סוני ליהקו את השחקנית אליסיה ויקנדר ("הנערה הדנית") לתפקיד כריסטי בסרט שיתייחס לשנים המעצבות של הסופרת כ"פרוטו-פמיניסטית" להגדרתם, שנאלצת להתמודד עם ציפיות החברה לגבי תפקודה כאם ורעייה; ואילו אולפני פרמאונט ליהקו את השחקנית אמה סטון ("ספיידרמן המופלא", "בירדמן") לתפקיד כריסטי הצעירה, בסרט שיעסוק בפרשת היעלמותה המסתורית של הסופרת למשך 11 ימים בשנת 1926 (נושא שעמד גם במרכזו של הסרט "אגתה" משנת 1979).

גם ספרייה של כריסטי זוכים לעניין מחודש מצד תעשיית הקולנוע, כשעיבוד לספר "עשרה כושים קטנים" ("And then there were none") נמצא בפיתוח ע"י אולפני Working Title הבריטיים, ובקרוב יחלו צילומי הסרט "רצח באוריינט אקספרס" ע"פ ספרה של כריסטי בבימויו של קנת בראנה.

אמה סטון אליסיה ויקנבר. GettyImages
אותה דמות, שני סרטים. אמה סטון ואליסיה ויקנדר/GettyImages

חוויותיו של ג'.ר.ר טולקין כחייל במלחמת העולם הראשונה היוו השראה לספר חדש שכתב נכדו

סימון טולקין, נכדו של גדול סופרי הפנטזיה ג'.ר.ר טולקין, פרסם לאחרונה ספר בשם "No Man's Land", שגיבורו משתתף בקרב על הסום (1916) במסגרת מלחמת העולם הראשונה – קרב שבו השתתף גם סבו של המחבר. "חוויות הקרב של סבא שלי העסיקו אותי כשכתבתי את הספר", אמר סימון טולקין לגרדיאן, "הוא אמנם מת כשהייתי בן 14, ואני לא חושב שהוא נהג לדבר על האירועים האלה, אבל מי שקרא את 'שר הטבעות' יודע שזה רומן-מלחמה אמיתי שבוודאי הושפע ממה שקרה בקרב על הסום. הדרך של סבא שלי לתאר את זה היתה להפוך את האירועים למיתולוגיה".

ואכן, ג'.ר.ר טולקין החל לכתוב סיפורי אגדות מיד עם סיום שירותו במלחמה, כששהה בבית החולים והחלים מקדחת השוחות בה לקה; את האגדות המיתולוגיות הללו הוא איגד ב"ספר הסיפורים האבודים" ("The Book of Lost Tales"), שלפי חוקרי יצירתו הושפע רבות מחוויות הקרב שלו, תוך נסיון לברוח מהמציאות המתועשת של מלחמת העולם הראשונה אל עולם הפנטזיה.

"אין ספק שזו היתה חוויה שנצרבה בתודעתו", הסביר סימון טולקין, "כשפרודו [גיבור טרילוגיית "שר הטבעות", י.כ], למשל, חוזר הביתה, הוא ו?ט?ר?ן למוד קרבות בדיוק כמו הוו?ט?ר?נים של מלחמת העולם הראשונה. הוא לא ממש נמצא שם כבר. הוא התבגר הרבה יותר מכפי גילו, וזה מה שקורה לאנשים שחוזרים מהקרבות".

טולקין הנכד הוסיף כי הוא מאמין שהספר החדש היה קרוב ללבו של סבו לו יכול היה לקרוא אותו, ובוודאי היה מרוצה מכך שנכדו הפך לסופר.

ילדה בת 9 מפנסילבניה חתמה על חוזה להוצאת סדרת ספרים

הילדי לישאק, ילדה בת 9 מעיירה קטנה בפנסילבניה, התפרסמה בארה"ב לפני כשנה בזכות עיתון עצמאי שהקימה, שבו דיווחה על מקרי פשע וכיתתה את רגליה ברחבי העיירה על מנת לקבל תגובות מעדי ראייה. הוצאת סכולסטיק זיהתה את פוטנציאל הכתיבה של הילדי, והחתימה אותה על חוזה לכתיבת סדרה של 4 ספרים שתקרא "Hilde Cracks the Case". כל ספר יגולל את עלילותיהם של הילדי ואחותה הגדולה איזי, כשהן מנסות לפתור תעלומות פשע המבוססות על הכתבות שהילדי פרסמה בעיתון שלה. מטרת הסדרה, על פי הוצאת סכולסטיק, היא ללמד ילדים את יסודות העיתונות.

"זה פשוט מדהים שאחרי שזכיתי לפרסם עיתון משלי, אני עכשיו עומדת לעבוד עם הוצאת סכולסטיק ולכתוב ספרים שיקראו ילדים ברחבי העולם", אמרה הילדי בהודעה לעיתונות, "זה חלום שמתגשם".

את הספרים תכתוב הילדי יחד עם אביה, מת'יו לישאק, שגם הוא עיתונאי. הספר הראשון בסדרה יראה אור בסתיו 2017.

עוד באותו נושא

חיי מדף 83: הקריירה החדשה והמפתיעה של טיילור סוויפט

לכתבה המלאה

חוקרים פיתחו אלגוריתם שמצא את הנוסחה לרבי מכר

ג'ודי ארצ'ר ומת'יו ג'וקרס מאוניברסיטת סטנפורד, שעוסקים במשך שנים בקשר שבין טכנולוגיה לשוק הספרים, פיתחו אלגוריתם חדש שמצא את הנוסחה ליצירת רבי-מכר. האלגוריתם בחן את מאפייני הדמויות, הנושאים, המיקום, סגנון הכתיבה וקווי העלילה של יותר מ-20 אלף ספרים ודירג את סיכוייהם להגיע לראש רשימת רבי-המכר של הניו יורק טיימס (בין 0 ל-100 אחוז). בספר חדש בשם "The Bestseller Code: Anatomy of The Blockbuster Novel" שיצא לאור בספטמבר מפרסמים השניים את תוצאות המחקר שלהם ומספקים רשימה של גורמים שכדאי לכלול בספר על מנת שיהפוך לרב-מכר. כך למשל, אם אתם רוצים ליצור רב מכר, כדאי שתבחרו בגיבורה בת 28, תוסיפו כמה סצינות סקס ותעדיפו כלב על פני חתול כחיית מחמד של הדמות. כמו כן, רצוי לבחור בריאליזם ספרותי וכדאי להקפיד ש-30 אחוזים מהספר יעסקו בשני נושאים ספציפיים בלבד.

עם זאת, למרות ההבטחה הגדולה הגלומה במחקרם של ארצ'ר וג'וקרס, מגזין Flavorwire פרסם השבוע שהאלגוריתם שפיתחו השניים הצביע דווקא על הספר "המעגל" ("The Circle") מאת דייב אגרס כספר עם הסיכויים הגבוהים ביותר ב-30 השנים האחרונות להפוך לרב-מכר (100%), בעוד שהספר, שיצא לאור בשנת 2013, כלל לא הפך לרב-מכר.

"אם האלגוריתם היה מדויק", סיכמו בסרקסטיות במגזין, "הוא פשוט היה קובע שהמפתח להפיכתו של ספר לרב-מכר הוא בפנייה לשוק ה-Young Adult [ספרי נוער שגם מבוגרים אוהבים לקרוא, י.כ], או בכתיבת שמו של סטיבן קינג על העטיפה".

חתול פוטר מספרייה עירונית בטקסס

לפני כשבועיים התכנסה מועצת העיר ווייט סטלמנטס (White Settlement), טקסס, על מנת לדון בעתידו של החתול בראווזר, שחי בספרייה העירונית במשך שש השנים האחרונות ונחשב לקמע שלה. וכך, ברוב של 2 מול 1, הוחלט להעביר את החתול מהספרייה למקום אחר בעיר.

דווקא ראש העיר, רון וואייט, תמך בהישארותו של בראווזר וטען שהנושא עלה לדיון רק אחרי שעובד עירייה לא הורשה להביא את הכלב שלו לעבודה. "בראווזר נמצא איתנו שש שנים, ואף פעם לא היתה שום בעיה איתו", אמר וואייט, "המועצה פשוט החליטה להעלות את זה לדיון כי הם לא אוהבים חתולים". ראש העיר הוסיף כי הוא מקווה להפוך את ההחלטה בישיבת המועצה הבאה, שתתקיים ב-12 ביולי, יומיים לפני פינויו המיועד של בראווזר. בינתיים חתמו 618 ממנויי הספרייה על עצומה להשארתו של בראווזר, בטענה שהוא חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור בספרייה.


עדכון 20:00: בעקבות המחאה ברשת מועצת העירייה הודיעה כי החליטה לבטל את פיטוריו של בראווזר והוא יוכל להשאר בספריה.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו יופיע בקומיקס גיבורי-על לצד איירון מן

ענקית הקומיקס מארוול הודיעה לאחרונה כי בגיליון החדש של סדרת הקומיקס "Civil War II" תופיע דמותו של ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה. טרודו הוא ראש הממשלה השני הצעיר ביותר של קנדה (נבחר לתפקיד בגיל 44 בלבד), ונודע בעולם בזכות עמדותיו הליברליות שהתבטאו, בין השאר, בהתעקשות על ממשלה שמחציתה תורכב מנשים. דמותו של טרודו תופיע על שער הגיליון החמישי במיני סדרת הקומיקס " Civil War II: Choosing Sides" כשהיא נשענת על חבלי זירת אגרוף, לבושה בכפפות ובחולצה עליה מתנוסס דגל קנדה, ומאחוריה עומדת דמותו של גיבור-העל איירון מן.

הגיליון יראה אור ב-31 באוגוסט, ובמסגרתו תחשוף מארוול גם גיבור-על חדש בשם יוליסס, שיודע לחזות את העתיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קנדה על המפה. ג'ייסון טרודו בקומיקס החדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

לכבוד הקיץ: חשבון אינסטגרם שמחבר בין ספרים לגלידות

חשבון אינסטגרם חדש בשם "Ice Cream Books", שמחבר בין ספרים לגלידות, עלה לרשת לפני כחודש וזוכה להצלחה גדולה. בעל החשבון מעלה צילומים שבהם הוא מתאים בין ספרים לטעמי גלידות, ממקם את הספר בזוית אלכסונית על רקע בהיר כך שיווצר צל עמוק, ומניח על הכריכה את הגלידה. התוצאה צבעונית ומקורית.

שחקנית שגילמה את הודל בהצגה "כנר על הגג" החליטה לכתוב ספר על הדמות

אחרי שגילמה במשך שנתיים את דמותה של הודל בהפקה הבריטית של "כנר על הגג", השחקנית אלכסנדרה זילבר נקשרה עמוקות לדמותה של הודל, עד שלא יכולה היתה להפסיק לחשוב עליה גם כשההצגה ירדה מהבמות. כדי להתמודד עם המחשבות הללו, החליטה זילבר להתחיל לכתוב רומן שמתאר את קורותיה של הודל מרגע שעלילת ההצגה מסתיימת.

הודל היא בתו השניה של טוביה החולב – גיבורו של שלום עליכם שעומד במרכז המחזה "כנר על הגג" – שמתאהבת בסטודנט צעיר ומהפכן בשם פרצ'יק; כשאהובה נאסר ע"י השלטונות ונשלח לגלות בסיביר, מחליטה הודל לנסוע אחריו. ספרה של זילבר נפתח עם עלייתה של הודל לרכבת המובילה לסיביר. "כשההצגה ירדה, התאבלתי על הדמות הזו, כאילו מדובר באדם אמיתי שלפתע הפסיק להתקשר אלי", סיפרה זילבר, שבילתה שלוש שנים בכתיבת הספר, ואף נסעה לסיביר כדי לערוך תחקיר. "היא חדרה ללשד עצמותיי. הייתי חייבת לדעת מה קורה לנערה הצעירה הזו שעולה על רכבת לסיביר למסע בעקבות האהבה".

הספר, שיקרא ""After Anatevka", יצא לאור בהוצאת פגסוס בקיץ 2017.

חדשות בשורה:

* אחרי חמש שנים שבהן חיכו מעריצי הספר "שם הרוח" של פטריק רותפס להמשך, "פחדיו של האדם החכם" מגיע סוף סוף בתרגום לעברית. הוצאת אופוס הרימה את הכפפה אחרי שכנרת זמורה ביתן ויתרה על האופציה להמשיך.

* הערב (רביעי) ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לגיליון השביעי של כתב העת "מעמול". משתתפים: עמרי הרצוג, עודד וולקשטיין, אופיר משרקי, ערן סולקין וסופי לבק. יום רביעי, 6/7, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב מיוחד לציון 30 שנה לפטירתו של דן פגיס ועם צאת שני ספרים על שירתו: "דן פגיס, מחקרים ותעודות" (מאת חנן חבר, הוצאת מוסד ביאליק) ו-"תיק מספר אפס" (מאת הדס שבת נדיר, יראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד). משתתפים: יהודה אטלס, דן אלמגור, טובה רוזן, הדס שבת נדיר, מיכל בת-אדם, שמעון אדף, חיים רחמני וקרן קוך. יום חמישי, 7/7, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "צ'יינה" מאת נורית זרחי (הוצאת טל מאי). משתתפים: מאירה פירון, כנרת גידלר, ריקי כהן, רותו מודן, יערה שחורי קמה ורדי ויותם שווימר. יום חמישי, 7/7, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-12 ביולי ייערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לספר "הזכות ה-12: זכות הילד להישמע ולהשתתף" מאת רינה יצחקי. משתתפים: ד"ר אוקי מרושק, ד"ר עדנה כצנלסון, ד"ר ידידיה יצחקי, טובה בן-ארי ותלמידי האקדמיה לאמנויות המופע. יום שלישי, 12/7, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-12 ביולי ייערך ב"הוסטל 51" ערב לכבוד הספר "עורבא" מאת רעואל שועלי (הוצאת נמרוד). משתתפים: יותם ראובני, דריה שועלי, עודד כרמלי, נוית בראל, איה אליה ורועי כספי. יום שלישי, 12/7, 21:00, יהודה הלוי 51, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully