וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 83: הקריירה החדשה והמפתיעה של טיילור סוויפט

29.6.2016 / 0:00

נובלה גרפית חדשה מציגה את כוכבת הפופ כבלשית יפה וחכמה בסגנון ננסי דרו, אפל תשלם 400 מיליון דולר לרוכשי ספרים דיגיטליים, ג'ורג' ר. ר. מרטין מבקש טיפים מסטיבן קינג ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: ספר של מרגרט אטווד יהפוך למיני-סדרה, וספרי הנוער של קיארה קאס ורנסום ריגס יעובדו לקולנוע

נטפליקס ו-CBC הודיעו השבוע כי יפיקו מיני-סדרת טלוויזיה חדשה על פי הספר "לטענת גרייס" של מרגרט אטווד שפורסם לראשונה בשנת 1966. עפ"י ההוליווד ריפורטר, שרה פולי תכתוב את התסריט ומארי הארון תביים.

עוד נודע השבוע כי אולפני וורנר יפיקו סרט חדש על פי ספר הנוער המצליח "המועמדת" מאת קיארה קאס. את הסרט תביים טיה שרוק, שביימה לאחרונה את הסרט "ללכת בדרכך" על פי ספרה של ג'וג'ו מויס.

ואילו אולפני פוקס פרסמו השבוע טריילר לסרט "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים" על פי ספרו של רנסום ריגס שיצא לאקרנים ב-30 בספטמבר. צפו:

אפל תשלם 400 מיליון דולר לרוכשי ספרים דיגיטליים

אם רכשתם ספרים דיגיטליים באנגלית מאמזון, Nook, iBooks או Kobo, ייתכן ואתם זכאים להחזר של 6.93 דולר על כל ספר ששהה ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס או 1.57 דולר על ספר שלא היה ברשימה הזו.

מדובר בסופו של הליך משפטי שהחל בשנת 2012, במסגרתו הואשמה אפל בכך שיזמה הסכמים לא חוקיים עם 5 מו"לים גדולים (האשט, הרפרקולינס, פינגווין, סיימון אנד שוסטר ומקמילן), לפיהם היא (אפל) זו שתקבע בלעדית את מחירי הספרים שימכרו בחנות המקוונת שלה, ולהוצאות אסור יהיה לאפשר למתחרות שלה – אמזון וגוגל – לתמחר את הספרים הדיגיטליים כראות עיניהן (גם במחירי הפסד).

לאחרונה נדחה הערעור האחרון של אפל, ולאחריו היא החלה לשלם את הפיצויים בסך 400 מיליון דולר (ועוד 50 מיליון דולר פיצוי לעורכי הדין שעסקו בנושא) בצורת זיכויים לקניית ספרים באתרים השונים.

מרוקו: הספרייה העתיקה בעולם נפתחה מחדש למבקרים

ספריית אל-קראוויין בעיר פס במרוקו נוסדה בשנת 859 והיא נחשבת לספרייה העתיקה ביותר בעולם. במשך מאות שנים הספרייה משכה אליה מבקרים, חוקרים, משוררים ותיאולוגים מרחבי העולם, אולם ההזנחה שפשתה בה הפסיקה את זרם המבקרים ולפני שלוש שנים היא נסגרה לרגל שיפוצים.

כעת, לאחר עבודות שיפוצים מאסיביות, נפתחה הספרייה מחדש והיא מהווה חלק ממרכז מיוחד לחקר תרבויות עתיקות שכולל גם מסגד עתיק ואוניברסיטה (ככל הנראה מדובר באוניברסיטה העתיקה בעולם שעדיין יכולה להעניק תואר אקדמי). הבנק הערבי של כוויית תרם את הכסף לשיפוץ המרכז, והאדריכלית הקנדית-מרוקאית, עזיז חאוני, שגדלה בעצמה בעיר פס, נבחרה להוביל את הפרויקט.

העבודות כללו גם שימור טקסטים עתיקים שמצויים בספרייה, כמו קוראן מהמאה ה-9 לספירה, ספרים של אבן-חלדון מהמאה ה-14, כתבי יד שעוסקים בחוקי האיסלאם שכתב אבן-רושד במאה ה-12 ואוסף החדית'ים העתיק ביותר בעולם.

עוד באותו נושא

חיי מדף 82: מחקר קובע - קריאה הופכת אתכם לנחשקים יותר

לכתבה המלאה
ספרייה במרוקו. AP
ספריית אל-קראוויין/AP

אחרי שבשנה שעברה הפתיעה אמזון את העולם כשהודיעה שלראשונה בתולדותיה היא תפתח חנות ספרים פיזית בסיאטל, השבוע היא הודיעה על פתיחת חנות שלישית – הפעם בעיר טיגארד, אורגון (החנות השנייה, שטרם נפתחה, תוקם בסן דייגו).

עפ"י הלוס אנג'לס טיימס, החנויות של אמזון מכילות כמות פחותה של ספרים ביחס לחנויות ספרים רגילות, ועל הספרים בחנות לא מוטבעים מחירים; כדי לדעת את המחיר, המוכר צריך לסרוק את הספר דרך אפליקציה מיוחדת ורק אז ניתן לו המחיר המדויק לאותו רגע. עוד דו?וח כי שלוש החנויות החדשות של אמזון ממקומות לא רחוק מחנויות ספרים מצליחות שקיימת באזור; כך למשל, החנות החדשה באורגון תיפתח במרחק קילומטרים ספורים מחנות הספרים העצמאית "פאוול", שנחשבת לחנות הספרים הגדולה ביותר בעולם שמוכרת ספרים משומשים לצד ספרים חדשים. מרים סטונז, מנהלת חנות הספרים "פאוול", התייחס בשוויון נפש להחלטה של אמזון לפתוח חנות ספרים חדשה בקרבה לזו שהיא מנהלת. "כששאלו את ווילי סאטון [שודד בנקים אמריקאי שפעל בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, י.כ] מדוע הוא שודד בנקים, הוא ענה 'כי שם נמצא הכסף'", אמרה סטונז ללוס אנג'לס טיימס, "אני בטוחה שהנתונים והניתוחים של אמזון הביאו אותם להבנה שפתיחת חנות ספרים באזור הזה יכולה להשתלם כלכלית".

ג'ורג' ר.ר מרטין לסטיבן קינג: "איך לעזאזל אתה כותב כל כך הרבה ספרים בזמן כל כך קצר?"

הסופר ג'ורג' ר.ר מרטין (משחקי הכס) ראיין בשבוע שעבר את סטיבן קינג במסגרת אירוע באלבקרקי, ניו מקסיקו, לכבוד ספרו החדש של קינג - End of Watch"". לקראת סוף הריאיון, פנה קינג למרטין בניסיון לברר אם יש איזושהי שאלה שהוא תמיד רצה לשאול אותו ולא העז. "כן", ענה מרטין, "איך לעזאזל אתה כותב כל כך הרבה ספרים בזמן כל כך קצר?". הקהל שאג בצחוק, מאחר ומרטין ידוע כסופר איטי במיוחד, שמעריציו מחכים שנים עד לצאת כרך חדש בסדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" (משחקי הכס). "אני חשבתי שהייתה לי חצי שנה טובה כי הצלחתי לכתוב שלושה פרקים", המשיך מרטין, "ואתה הספקת לסיים כבר שלושה ספרים בזמן הזה".

קינג סיפר שהוא עובד כארבע שעות בכל יום מתוך מטרה לכתוב כ-6 עמודים, "כך שאם אורכו של ספר ממוצע הוא בערך 360 עמודים, זה אומר שלוקח לי כחודשיים לכתוב ספר".

השניים דיברו גם על חוקי אחזקת הנשק בארה"ב לאור הטבח באורלנדו שהתרחש כמה ימים קודם לכן, ומכיוון שגיבור ספרו החדש של קינג, בריידי הארטספילד, הוא רוצח סדרתי. "אם התוקף היה מגיע למועדון עם סכין", אמר קינג בהתייחסו לטבח באורלנדו, "היו משתלטים עליו לפני שהיה מספיק לדקור יותר מארבעה אנשים". קינג המשיך וניתח את אופיים של רוצחים מסוגו של עומאר מטין שביצע את הטבח: "רבים מהרוצחים האלה מחפשים הכרה כלשהי מצד העולם ויודעים שטבח המונים ישיג להם את זה. והדבר העצוב הוא שאנחנו אכן זוכרים את הרוצחים הרבה אחרי שאנחנו שוכחים את הקורבנות".

כשסבא הופך לאישה: ספר ילדים חדש עוזר לילדים להתמודד עם שינויי מין של קרובי משפחה

לאחר שאביה עבר ניתוח לשינוי מין, החליטה הסופרת ג'סיקה וולטון לכתוב ספר ילדים לבנה כדי לעזור לו להתמודד עם העובדה שסבא שלו הפך לאישה. וולטון סיפרה להאפינגטון פוסט שהחליטה לכתוב את הספר לאחר שהבחינה כי כמעט ולא קיימים ספרי ילדים עם דמויות של טרנסג'נדרים, ויש צורך בספרים מסוג זה כדי לעזור לילדים להתמודד עם מורכבות הנושא.

הספר, שנקרא "Introducing Teddy: A gentle story about gender and friendship", מספר על הילד ארול וחברו הטוב ביותר, הדובי תומאס. יום אחד ארול שם לב שתומאס עצוב מאוד, אך לא מבין מדוע; תומאס מגלה לארול את אשר על לבו: "עמוק בפנים, תמיד ידעתי שאני דובי-בת, לא דובי-בן", מסביר תומאס, "הייתי רוצה שיקראו לי טילי". ארול עונה לו בתגובה: "לא אכפת לי אם אתה דובי-בן או דובי-בת! מה שחשוב זה שאתה חבר שלי".

את הספר אייר דאגל מקפירסון והוא ראה אור בהוצאת בלומסברי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הספר "Introducing Teddy"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נובלה גרפית חדשה מתארת את טיילור סוויפט כבלשית שמפענחת תעלומות

לפני כחודש נפתח פרויקט מימון המונים חדש מתוך מטרה להוציא לאור נובלה גרפית שמתארת את הזמרת טיילור סוויפט כבלשית חכמה ויפה בסגנון ננסי דרו. הספר, שזכה לשם "Taylor Swift: Girl Detective and The Secrets of The Starbucks", נכתב ואויר בידי לאריסה זאגריס וקיטי קוראן ומספר על שחקנית ניו-יורקית שמקבלת איומים הנכתבים בתוך משקה המוקה שלה בסטארבאקס.

480 תומכים תרמו 10,852 דולר ואפשרו לפרויקט לצאת לאור. עפ"י מגזין טיים, סוויפט עצמה טרם אישרה ליוצרות להשתמש בשמה באופן רשמי, אך הן מקוות כי העובדה שהיא החלה לעקוב אחרי הטאמבלר שלהן מרמזת על כך שהיא מתעניינת בפרויקט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת ספר הבלשים על טיילור סוויפט/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספר חדש טוען: מובי-דיק הוא למעשה המאהבת של הרמן מלוויל

ספר חדש בשם " Melville in Love: The Secret Life of Herman Melville and the Muse of Moby-Dick" מאת מייקל שלדן, טוען כי המאהבת של הרמן מלוויל היא שהיוותה השראה לספרו עטור השבחים "מובי-דיק".

מלוויל פגש באותה מאהבת, שרה מורווד, בשנת 1850, כששניהם סבלו מנישואים בלתי-מאושרים; הוא הפך לאובססיבי כלפיה ולווה כספים רבים שלא יכול היה להחזיר, רק כדי להעתיק את מגוריו לעיר בה גרה ולהישאר קרוב אליה. שנה מאוחר יותר הוא פרסם את "מובי-דיק", המגולל את מרדפו של קפטן אחאב אחר לוויתן אכזר שקטע את רגלו, ועל פי ספרו החדש של מייקל שלדן – ההשראה למרדף האובססיבי הזה נבעה מהיחסים בין מלוויל למורווד. "מובי-דיק" היה לכישלון מסחרי וגרר את מלוויל לחובות עצומים עוד יותר, ועד סוף חייו הוא נתמך כלכלית ע"י משפחתה של אשתו.

היחסים בין מלוויל למורווד היו ידועים גם לביוגרפים קודמים של מלוויל, אולם רבים מהם ייחסו להם חשיבות זניחה. שלדן מראה בספרו עד כמה חשובים היו היחסים האלה ומוכיח את האובססיה של מלוויל כלפיה. מורווד הלכה לעולמה בגיל 40 משחפת, ורק לאחר מותה עזב מלוויל את עיר מגוריה במסצ'וסטס וחזר לניו יורק. לקראת מותו הוא כתב שיר אחד שמתייחס למורווד ומתרחש על גדות אגם שבו נהגו לטייל; בשיר מתאר מלוויל את מוורוד כרוח רפאים יפהפייה שמנסה לנחם אותו ולשחרר אותו מהאובססיה כלפיה, כשהיא לוחשת על אוזנו שתי מילים יחידות באנגלית: "Let Go".

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) יערך בבר "ביאליק 26" בבאר שבע אירוע השקה לגיליון השלישי של כתב העת "צריף" בהשתתפות אייל וייזר וטל פוגל. יום רביעי, 29/6, 20:00, ביאליק 26, באר שבע.

* מחר (חמישי) יערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר השירה "קריעה" מאת דנה אמיר (הוצאת אבן חושן) בליווי עבודותיה של האמנית סמדר אליאסף. משתתפים: דנה אמיר, סמדר אליאסף, רונית מטלון, שרון אס, טליה ארדל ועודד וולקשטיין. יום חמישי, 30/6, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך בבית הסופר ערב מיוחד בו תארח המשוררת אגי משעול חמש משוררות שספריהן ראו אור לאחרונה: תמר לוסטר, שי שניידר-אילת, ליאל אלכסנדרה אדמון, נעה שחם ו?-מירלה משה-אלבו. יום חמישי, 30/6, 20:30, קפלן 6, תל אביב.

* ב-2 ביולי יערך ב"הנסיך הקטן" ערב השקה לספר "לחיות. יותר או פחות" מאת דרור ניר קסטל. בערב יוקראו קטעים מהספר ותהיה במה פתוחה לסטנדאפיסטים ומוזיקאים. יום שבת, 2/7, 20:30, קינג ג'ורג' 19, תל אביב.

* ב-5 ביולי יערך ב"סיפור פשוט" ערב השקה לספר "מלאכים באופק" מאת מרב זקס-פורטל (הוצאת אקס ליבריס וידיעות ספרים). משתתפים: חיים באר, חיים וייס, שמעון אדף, רונית וייס ברקוביץ', אסנת זיביל, לימור עצמון וחמי רודנר. יום שלישי, 5/7, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully