וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 81: "חמישים גוונים של אפור" ודונלד טראמפ: הספרים המביכים ביותר לקריאה נחשפים

15.6.2016 / 0:00

מאות ממעריצי טולקין ישחזרו את הקרב הענק של "ההוביט", ספר הילדים התמים שמקוטלג על ידי פייסבוק כפורנו, לאונרדו דיקפריו מעורר סערה בתפקיד משורר פרסי ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: "Seveneves" של ניל סטיבנסון יהפוך לסרט

ספר מדע בדיוני נוסף שיהפוך לסרט הוא "Seveneves" מאת ניל סטיבנסון. האתר Bustle דיווח השבוע כי רון האוורד ("נפלאות התבונה", "צופן דה וינצ'י") נבחר לביים את הסרט, כשעל ההפקה אחראים אולפני סקיידנס.

ואילו השחקן בוב אודנקירק ("סמוך על סול", "שובר שורות") נבחר לגלם את התפקיד הראשי במיני סדרה חדשה על פי ספרו האוטוביוגרפי של העיתונאי דיוויד קאר -" The Night of the Gun". הסדרה תופק בשיתוף פעולה של AMC וסוני.

צ'כיה: מאות מעריצי טולקין משחזרים את קרב "חמש הצבאות"

בחלקו האחרון של ה"הוביט" – ספרו המפורסם של ג'.ר.ר טולקין אודות מסעותיו של בילבו באגינס – מתואר קרב עצום ממדים שבמסגרתו התאחדו בני האדם עם הגמדים והאלפים על מנת להלחם באורקים והווארגים. בסוף השבוע האחרון, כמו בכל שנה ב-20 השנים האחרונות, נפגשו מעריצי הספר בצ'כיה על מנת לשחזר את הקרב הגדול. הטלגרף הבריטי מדווח כי בכל שנה המשתתפים מקימים "משפחות" ויוצרים בריתות שונות, ואז צועדים ביער עבות צ'כי (שנמצא במרחק כשעה מפראג) עד לפגישה עם האויב. לפני הקרב עצמו, המשתתפים מתגרים אחד בשני, ואז מסתדרים בשתי שורות מנוגדות ושועטים אל עבר האויבים חמושים בחניתות, כידונים, חרבות וקשתות. כלי הנשק עשויים פלסטיק כדי למנוע פציעות, אך עדיין ניתן להכות בהם חזק מספיק.

האירוע נמשך יומיים (הכנת התחפושות מתחילה שבועות רבים קודם לכן), והמנצחים מקבלים פרסים שונים.

נתונים חדשים על רווחי סופרים בארה"ב מצביעים על הצלחה גדולה של סופרים עצמאיים

חברת AuthorEarnings, שנוסדה לפני שנים אחדות, אוספת ומנתחת מידע הקשור בשכרם של סופרים מתוך מטרה "לגרום לשינוי בתשלומי השכר לסופרים ובתנאי החוזים שלהם אל מול ההוצאות". השבוע פרסמה החברה דו"ח חדש שמנתח את רווחי הסופרים בארצות הברית ממכירות באתר אמזון. החברה בדקה יותר מ-200 אלף ספרים שנכללו ברשימות רבי המכר השונות של אמזון – רשימות שאחראיות ל-60% מהמכירות של החברה (ע"פ הנתונים יותר מ-50% מכל מכירות הספרים בארה"ב, בכל הפורמטים, מתקיימות באתר אמזון).

מהדו"ח עולה שרק 1,340 סופרים מרוויחים מעל 100 אלף דולר בשנה (כ-32 אלף שקלים בחודש); עם זאת, מחצית מהסופרים המרוויחים ביותר באמזון הם סופרים עצמאיים שלא משתייכים להוצאות הגדולות והבינוניות. עוד עולה כי 9,900 סופרים הרוויחו 10,000 דולר ומעלה בשנה האחרונה, 4,600 סופרים (40% מתוכם סופרים עצמאיים) הרוויחו 25 אלף דולר, ו-2,500 סופרים (44% סופרים מהם סופרים עצמאיים) הרוויחו 50 אלף דולר (סכום הנחשב למשכורת ממוצעת של מעמד הביניים בארה"ב).

"אנחנו חיים בזמנים מרגשים," נכתב בסיכום הדו"ח, "אפשר להיות היום סופר במשרה מלאה ולהרוויח מעל 50 אלף דולר בשנה, אפילו מבלי לשלוח את כתב היד שלך להוצאת ספרים כלשהי. הנתונים מראים שאלפי סופרים עצמאיים מרוויחים בימים אלה משכורת מכובדת רק ממכירות באמזון – כך שהקוראים הופכים אט אט לשומרי הסף הבלעדיים שמחליטים מי יהיו הכותרים הבולטים והרווחיים בשוק הספרים".

עוד באותו נושא

חיי מדף 80: מחקר קובע - ילדים שגדלו בסביבת ספרים, עשירים יותר

לכתבה המלאה

המקרה המוזר של ספר ילדים צרפתי שפייסבוק מקטלגת כפורנוגרפיה

האתר באזפיד פרסם השבוע כתבה שמגוללת סיפור משונה על איור מתוך ספר ילדים צרפתי שפייסבוק החליטה לסווגו כפורנוגרפיה ולהסיר כל פוסט שמשתף אותו. מתברר כי כבר לפני כמה שנים, משתמשים ברשתות החברתיות החלו לשתף תמונה מתוך ספר ילדים צרפתי בשם "L'imagerie du poney et du cheval" (תמונות של פוני וסוסים אחרים), שמטרתה להמחיש כיצד עצמות הרגליים של סוסים דומות עד מאוד לאלה של בני האדם; על מנת להמחיש את הדמיון, החליט המאייר להציב את דמותו של האדם בין רגלי הסוס, כשהוא במצב כריעה ובתנוחה היכולה להתפרש כמינית. התמונה שותפה ונצפתה מאות אלפי פעמים והפכה לסנסציית רשת.

ככל הנראה, בעקבות התגובות המיניות סביב התמונה הזו, האלגוריתם של פייסבוק זיהה אותה כפורנוגרפיה וכל מי שמנסה לשתף אותה או אפילו מנסה לשתף כתבה שכוללת את התמונה הזו (כמו למשל הכתבה של באזזפיד), מקבל הודעה מפייסבוק על כך שהתמונה הוסרה בעקבות תוכן לא ראוי; לאחר מכן המשתמש גם נדרש לעבור על כל התמונות שלו ולאשר שאף אחת מהן לא פורנוגרפית. אחד הקוראים של באזזפיד אף דיווח כי בעקבות שיתוף הכתבה הוא הושעה מפייסבוק ל-24 שעות.

פייסבוק עצמה טרם הגיבה לטענות.

סופרים עצמאיים חשופים הרבה יותר לפלגיאט

מגזין האטלנטיק פרסם השבוע כתבה של ג'וי לנזנדורפר שהתמקדה בגניבת זכויות יוצרים מסופרים עצמאיים – ובמיוחד מסופרים המפרסמים את ספריהם ישירות ברשת (באמצעות כלים שמאפשרות חברות שונות, ואמזון ביניהן). כך למשל מספרת לנזנדורפר על רייצ'ל אן נאנס, מחברת ספרות מורמונית רומנטית, שקיבלה לפני כשנתיים אי-מייל מקוראת וממנו התברר לה כי סופר בשם בשם סאם טיילור מאלנס העתיק את ספרה כמעט במלואו ומוכר אותו באתרים שונים. כשנאנס ניסתה לאתר את המתחזה, התגלה לה כי הוא בעל ריבוי זהויות ברשת, ולפתע היא החלה לקבל תגובות מטרידות בפייסבוק ממשתמשים שהיא לא מכירה ועמוד הספר שלה באמזון זכה מיד לעשרות דירוגים של "כוכב אחד" (כלומר הציון הנמוך ביותר). לבסוף הצליחה נאנס לתבוע את המתחזה, שהתברר כמור?ה לכיתה ג' בשם טיפאני ראשטון, והמשפט נגדה מתנהל בימים אלה. כדי לעמוד בהוצאות המשפט נאלצה נאנס לצאת למימון המונים באתר GoFundMe.

לנזנדורפר מספרת על עוד עשרות מקרים כאלה, כשהמשותף לכל הסופרים שספריהם הועתקו הוא פרסום ספרם ישירות דרך הרשת. גנבי הזכויות מודעים לכך שלסופר עצמאי אין לרוב את האמצעים להפליל אותם, וכן לעובדה שאתרים המוכרים ספרות דיגיטלית כמו אמזון, מתקשים לזהות מעשי פלגיאט אם נעשים בספר המועתק שינויים קוסמטיים מסוימים. כיוון שאמזון עצמה מרוויחה את אחוזיה מכל ספר שנמכר, ללא קשר למחברו, ייתכן כי החברה לא מוטרדת במיוחד מאפשרות של גניבת זכויות יוצרים.

"אף על פי שהפרטים הספציפיים משתנים ממקרה למקרה, גניבת זכויות יוצרים מסופרים ברשת הפכה לתופעה רווחת", סיכמה לנזנדורפר. "בעוד שלחלק מהסופרים יש הוצאות לאור שנלחמות עבורם, רבים אחרים נותרים לבדם אל מול גניבת זכויותיהם, וצריכים להחליט אם לפנות להליך המשפטי יקר, שבמקרים רבות לא ישתלם בסופו של דבר".

אנגליה: תחרות "השלכת ענפי פו-הדוב" העולמית התקיימה בפעם ה-33

באחת האפיזודות המתוארות בספר "הבית בקרן פו" מאת א.א מילן, פו הדוב וחבריו עומדים על גשר מעל נהר, משליכים ענפי עץ מצד אחד של הגשר, ובודקים מיהו הענף שיגיע מהר יותר לצד השני שבמורד הזרם (באחד המשחקים חשבו החברים את איה החמור לענף). מאז שנת 1984 נערכת בבריטניה "תחרות השלכת ענפי פו העולמית", שבמסגרתה משחזרים המשתתפים את התחרות המתוארת בספר. בתחרות השנה, שנערכה מעל נהר ווינדראש באוקספורדשייר, השתתפו למעלה מ-500 "ספורטאים" (גברים, נשים וילדים), שהשליכו ענפים צבעוניים לנהר וצפו בהם מתקדמים לאורך מסלול 5 מטרים. הגרדיאן מדווח על שימוש בשתי טקטיקות מקובלות בקרב המתחרים – השלכת הענף לאחד מצדיו של הזרם או לחילופין השלכה למרכזו של הזרם.

צ'ארלי רומן מסטונספילד הוא אלוף העולם לשנה זו, וסגניו הם סיימון ווילסון וטום הארדינג – שניהם מהעיר וויטני. ההכנסות, שעמדו השנה על 3,000 לירות שטרלינג, נתרמו לארגוני צדקה.

פו הדב והמלכה אליזבת. Disney,
משליכים בשביל צדקה. איור מתוך סיפור חדש של פו הדוב/Disney

חנות ספרים בקנזס תהפוך למוזיאון אינטראקטיבי לספרות ילדים

פיט קוודין ודבי פטיד החליטו להפוך את חנות הספרים שלהם בקנזס (חנות בשם The Reading Reptile אותה הקימו ב-1988) למוזיאון אינטראקטיבי לספרות ילדים, או כפי שהם קוראים לו: "האקספלורטוריום הראשון בעולם". המוזיאון (או האקספלורטוריום), שייקרא "מחילת הארנב" כמחווה לספר הילדים המפורסם "אליס בארץ הפלאות", יציע למבקרים לשוטט בתוך עלילות מספרי ילדים מפורסמים באמצעות תערוכות ותצוגות אינטראקטיביות. התערוכות והמייצגים יתחלפו בכל שלושה או ארבעה חודשים.

על מנת להקים את הפרוייקט פנו קוודין ופטיד למימון המונים באתר אינדיגוגו, והצליחו לגייס כ-115 אלף דולר. "אנחנו מקווים לגרום לילדים ולמבוגרים לגלות מחדש את ההנאה והפלא שטמונים בספרים", אמרו קודווין ופטיד. הפרוייקט כבר החל לפעול במקום, אולם השניים מקווים להצליח להעביר את המיזם שלהם לאתר מרכזי וגדול יותר בעיר.

סקר בריטניה: "50 גוונים של אפור" הוא הספר המביך ביותר לקריאה. ספרו של דונלד טראמפ במקום השני.

האתר הבריטי Mumsnet, שמוקדש כולו להורים, החליט לערוך סקר על הרגלי הקריאה של הורים בבריטניה לקראת פסטיבל ספרותי שהוא עומד לקיים בקרוב. למעלה מ-43% מהמשתתפים בסקר בחרו בספר "50 גוונים של אפור" מאת אי.אל ג'יימס כספר המביך ביותר לקריאה, כשלמקום השני, עם 13% בלבד, הגיע הספר "Think Like a Champion: An Informal Education in Business and Life" שפרסם דונלד טראמפ בשנת 2010.

עוד עולה מהסקר כי 20% מהמשיבים מודים שלפחות פעם אחת הם העמידו פנים שקראו ספר אף על פי שלא קראו אותו. "שר הטבעות" הוא הספר שהכי הרבה אנשים העמידו פנים שקראו אותו, ולאחריו נמצאים "אנקת גבהים", "מלחמה ושלום", "1984" ו-"אל תיגע בזמיר". 89% מהמשיבים טענו כי ישנו לפחות ספר אחד שהיו רוצים לקרוא אך טרם עשו זאת, כשבמקום הראשון נמצא "מלחמה ושלום" ולאחריו "אל תיגע בזמיר", "אנקת גבהים", "תקוות גדולות" ו-"אנה קרנינה".

"לאור ההצלחה של מועדון הקריאה שלנו, אנחנו יודעים שמשתמשי מאמזנט אוהבים לקרוא", הסביר מנכ"ל האתר ג'סטין רוברטס את המניע לביצוע הסקר, "ומעניין להיווכח בכך שרבים מהם נרתעים מספרות קאנונית. יכול להיות שחובת הקריאה מימי בית הספר עדיין מרחפת מעליהם כצל מאיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוראים ומתביישים. "חמישים גוונים של אפור"/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובות נזעמות ברשת על הכוונה ללהק את לאונרדו דיקפירו לתפקיד המשורר הפרסי ג'לאל א-דין רומי בסרט חדש על חייו

התסריטאי זוכה האוסקר דיוויד פראנזוני ("גלדיאטור") התראיין השבוע לגרדיאן וסיפר כי הוא רוצה שלאונרדו דיקפריו יגלם את המשורר הפרסי בן המאה ה-13 ג'לאל א-דין רומי בסרט חדש שהוא אחראי על הפקתו. פראנזוני הסביר כי ליהוק דיקפריו "יאתגר את ההצגה הסטראוטיפית של דמויות מוסלמיות בקולנוע המערבי".

אולם זמן קצר לאחר פרסום הראיון החלו לעלות תגובות נזעמות לרשת תחת האשטאג #RumiWasntWhite (רומי לא היה לבן) שיצאו כנגד הבחירה בשחקן לבן כמו דיקפריו לגילום דמותו של רומי. "תזכרו שאידריס אלבה לא היה 'אנגלי מספיק' כדי לגלם את ג'יימס בונד, אבל זה לגמרי בסדר שדיקפריו יגלם את רומי", צייצה אחת הגולשות; "כשהם מלהקים לדמויות של טרוריסטים קל להם למצוא שחקנים מוסלמים", כתבה גולשת אחרת. אחד הגולשים אף טען כי "לבנים הרסו את רמדאן של 2016" עם הידיעה על הכוונה ללהק את דיקפריו לתפקיד רומי.

הצילומים לסרט אמורים להתחיל בשנה הבאה, אולם הטלגרף הבריטי מדווח כי ייתכן והפרוייקט ייגנז.

חדשות בשורה:

* אתגר קרת זכה בפרס צ'ארלס ברונפמן לספרות. סכום הזכיה עומד על 100 אלף דולר.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב לציון 40 שנה לעיתון הילדים "פילון" בעריכת נירה הראל. משתתפים: ורה איתן, יואב ברש, אסף הראל, ישראל ויסלר (פוצ'ו), נורית זרחי, רותו מודן, עמרם פרת, אוריה שביט, תמי שם-טוב, נירה הראל, פרופ' יעל דר ודני קרמן. יום חמישי, 16/6, 19:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-16-17 ביוני תיערך ב"סיפור פשוט" קריאת שרשרת בספר "יוליסס" מאת ג'יימס ג'ויס. יום חמישי, 16/6, 10:00 ועד יום שישי, 17/6, 13:00. שבזי 36, תל אביב.

* ב-19 ביוני ייערך במכון "עלמא" ערב מחווה ללאה גולדברג לכבוד הספרים "יקינתון – סיפור על חברות ושיר" ו-"דודה לאה" מאת שהם סמיט. משתתפים: עו"ד יאיר לנדאו (מנהל עזבון לאה גולדברג), זאב גולן, דקל בוברוב, רינת מטטוב, קורל פינטו, ויטאלי פודולסקי ושהם סמיט. יום ראשון, 19/6, 20:00, שד"ל 6, תל אביב.

* ב-20 ביוני ייערך ב"תולעת ספרים" ערב מיוחד לכבוד "הסיפור של שם-המשפחה החדש" - הספר השני במסגרת הרומאנים הנפוליטניים של אלנה פרנטה – במסגרתו יספר המתרגם אלון אלטרס על פרנטה ועל העבודה על ספריה. יום שני, 20/6, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-21 ביוני ייערך במכון הצרפתי בתל אביב ערב השקה לסדרת המחזות של הוצאת לוקוס בתרגום אלי ביז'אווי, ביניהם "טרטיף", "הקמצן" ו"בית ספר לנשים". משתתפים: ששון גבאי, לנה אטינגר, הדס קלדרון, אודי בן-משה, יעל טל, עידן אלתרמן ואלי ביז'אווי. יום שלישי, 21/6, 19:30, רוטשילד 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-21 ביוני יתקיים בבית "עלמא" בתל אביב מופע ניו-מדיה ספרותי לרגל צאתו של הספר "עמודו" מאת חנה ליבנה. במופע הקהל ישוב עם אוזניות מול מחשבים אישיים ומאזין לחנה ולבתה, האמנית והכוראוגרפית לילך ליבנה, מקריאות את הנובלה ישירות לאוזניהם, בזמן שהוא צופה בטקסט במסכים שמולו אשר משולבים בתוכו קטעי וידאו ארט תיעודיים. יום שלישי, 21/6, 20:00, שד"ל 6, תל אביב. הכניסה חופשית על בסיס מקום פנוי והרשמה מוקדמת בטלפון 054-9981022.

* היום (רביעי) יקיים האתר של נילי דגן את "פייסטיבל שבוע הספר", במסגרתו מוזמנות הוצאות הספרים לפרסם פוסטים על סופרים וספרים שראו אור אצלן. יום רביעי, 15/6, 8:00-00:00, קבוצת הפייסבוק "פורום יוצרים - האתר של נילי דגן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully