וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 97: אסירים יכולים לקרוא את היטלר, אבל לא את ג'ון סטיוארט

7.10.2016 / 0:00

הצנזורה בטקסס מוסיפה ספרים לרשימה האסורה ומעוררת תהיות וביקורת. בנוסף: גוגל שוב מסתבכת עם הסופרים, וונדר וומן היא לסבית, העיבוד הקולנועי הטוב ביותר לספר ועוד חדשות ספרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לסבית? וונדר וומן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גוגל השתמשה ב-11 אלף ספרים כדי לשפר את יכולות האינטליגנציה המלאכותית שהיא מפתחת. סופרים טוענים מנגד כי מדובר בגניבת זכויות יוצרים

הגרדיאן פרסם השבוע כתבה על תוכנת האינטליגנציה המלאכותית של גוגל, שלצורך שיפור ביצועיה "בלעה" ולמדה 11 אלף ספרים שהוזנו לתוכה. גוגל מתכוונת לשפר בעיקר את יכולות השפה של האינטליגנציה המלאכותית שהיא מפתחת, שתוכל בעתיד לנהל שיחה עם המשתמשים ולענות על צרכיהם השונים מבלי לערב בני אדם בתהליך.

אולם לא כולם מברכים על הנסיון של גוגל לשפר את שירותיה; מספר סופרים יצאו השבוע פומבית כנגד השימוש בספריהם ללא כל תשלום או פיצוי. "הרובוט של גוגל משתמש בספרים הללו בדיוק באופן שאליו התכוונו הסופרים כשכתבו אותם - הוא קורא אותם", אמרה מארי ראסנברג, מנכ"לית גילדת הסופרים, "וזה לא צריך לשנות שום דבר אם מדובר במכונה או באדם שמעתיק את הספר וקורא אותו בלי לשלם, ובמיוחד כשמאחורי המכונה המדוברת עומד תאגיד ששווה מיליארדי דולרים, שפעם אחר פעם מפר זכויות יוצרים של סופרים".

"לוונדר וומן היו יחסים רומנטיים עם נשים"

כותב הקומיקס "וונדר וומן", גרג רוקה, סיפר השבוע כי הגיבורה שלו ניהלה בעבר קשרים רומנטיים עם נשים, ובכך אישר ספקולציות שהועלו לגבי מיניותה של וונדר וומן. רוקה הסביר שוונדר וומן, ששמה האמיתי הוא דיאנה, גדלה באי תמיסקירה שמאוכלס אך ורק בידי נשים, ועל כן סביר מאוד להניח שהיו לה קשרים רומנטיים עם נשים. "האי הזה אמור להיות גן עדן. כל מי שגר שם אמור לחיות באושר ולהיות מסוגל קשרים רומנטיים ומיניים מספקים", אמר רוקה בריאיון למגזין Comicosity, "והאופציה היחידה לקיום קשרים כאלה באי, היא עם נשים". כשנשאל ישירות אם לוונדר וומן היו יחסים רומנטיים עם נשים, ענה רוקה: "לפי הגישה שלי ושל המאיירת ניקולה סקוט, התשובה היא לחלוטין כן".

זו לא דמות הקומיקס הראשונה שמתהדרת בנטייה מינית שאינה הטרוסקסואלית - כבר ב-2013 אושרה הידיעה כי באטגירל היא בי-סקסואלית, ובמסגרת אחד מגיליונות הקומיקס שלה אף הופיעה לראשונה בתולדות ענקית הקומיקס DC דמות טרנסג'נדרית.

סקר בבריטניה קבע שסדרת סרטי הארי פוטר היא העיבוד הקולנועי הטוב ביותר לספר כלשהו

רשת בתי הקולנוע הבריטית "אודיאון" ערכה סקר בקרב 2,000 אנשים ושאלה אותם מהם 10 העיבודים הקולנועיים הטובים ביותר לספרים לדעתם. 32% מהמשיבים ציינו את סדרת סרטי הארי פוטר כאחד מעשרת העיבודים הקולנועיים הטובים ביותר לספר, בעוד "מזמור חג המולד", המבוסס על ספרו של צ'ארלס דיקנס, הגיע למקום השני עם 30% מהקולות. את העשיריה הראשונה משלימים "חומות של תקווה" (סטיבן קינג); טרילוגיית "שר הטבעות" (ג'.ר.ר טולקין); סדרת ג'יימס בונד (איאן פלמינג); סדרת ג'ייסון בורן (רוברט לדלום); "גרין מייל" (סטיבן קינג); "צ'ארלי וממלכת השוקולד" (רואלד דאל); ו"פורסט גאמפ" (ווינסטון גרום).

עוד באותו נושא

"בלאגן" או "שמועות שקריות"? גל גדות בלבה של סערה הוליוודית

לכתבה המלאה

אפרו של טרומן קפוטה נמכר ב-43,750 דולר

לפני כחודש דיווחנו כאן על פריט מורבידי במיוחד שהוצע למכירה פומבית במסגרת בית המכירות ג'וליאנ'ס: אפרו של הסופר הנודע טרומן קפוטה. בית המכירות העריך אז את שווי האפר בסכום שבין 4,000-6,000 דולר (הסכום ההתחלתי עמד על 2,000 דולר), אך השבוע נמכר האפר (ששמור בקופסה שהוכנה בעבודת יד ביפן) לקונה אנונימי בסכום דמיוני של 43,750 דולר. "היו אנשים מרוסיה, גרמניה, סין, דרום אמריקה וכאן בארצות הברית שהתעניינו בפריט הזה", סיפר הבעלים של בית המכירות, דארן ג'וליאן, בריאיון ל-CNN. "חשבתי שהאפר יוכל להימכר גם במעל 10,000 דולר אבל לא ציפיתי לסכום גבוה כל כך".

לצד האפר נמכרו פריטים נוספים של קפוטה, כמו הבגדים שלבש במותו (6,400 דולר) ושתי קופסאות ריקות שהכילו בעבר את תרופות המרשם שלו (9,280 דולר לשתיהן יחד).

טרומן קפוטה. Evening Standard, GettyImages
שווה הרבה במותו. טרומן קפוטה/GettyImages, Evening Standard

רשימת 25 הסופרים המשפיעים ביותר בהוליווד: פולה הוקינס, פטריק נס ואמה דונהיו מצטרפים לג'יי קיי רולינג, ג'ורג' ר.ר. מרטין וסטיבן קינג

ההוליווד ריפורטר פרסם השבוע את הדירוג השנתי שלו לסופרים המשפיעים ביותר בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה האמריקאית. הדירוג משקלל נתונים שונים כמו כמות הספרים שנמכרו, כמות העיבודים לטלוויזיה ו/או לקולנוע, לקיחת חלק בעיבודים עצמם, פרויקטים שנמצאים בפיתוח והשפעה תרבותיות באופן כללי. 11 סופרים חדשים נכנסו השנה לראשונה לרשימת המשפיעים כמו פולה הוקינס ("הבחורה על הרכבת" - מקום 19), אמה דונהיו ("חדר" - מקום 22) וסופר הנוער פטריק נס ("כאוס מהלך" - מקום 24).

בראש הרשימה נמצאת כמובן ג'יי קיי רולינג, שכתבה השנה את התסריט לסרט הבא בסדרת "חיות הפלא והיכן ניתן למצוא אותן", עובדת על סדרת טלוויזיה על פי ספרי המתח שלה שנכתבו תחת שם העט רוברט גלבריית ועבדה על סדרה נוספת על פי "כסא פנוי" (ספרה הראשון למבוגרים), ושברה שיאים חדשים עם המחזה והספר "הארי פוטר והילד המקולל". את רשימת עשרת הסופרים המשפיעים ביותר בהוליווד משלימים סטיבן קינג, ג'יימס פטרסון, ג'ורג' ר.ר. מרטין, אי.אל ג'יימס, מייקל לואיס, מת'יו קוויק, ג'ון גרין, ניל גיימן ודניס ליהיין.

אמה דונהיו. GettyImages
משפיעה. אמה דונהיו/GettyImages

ספרים חדשים לארונדהטי רוי ("אלוהי הדברים הקטנים") ודן בראון

בשנת 1997 פרסמה הסופרת והפובליציסטית ההודית ארונדהטי רוי את ספר הביכורים שלה, "אלוהי הדברים הקטנים", שזכה בפרס מאן בוקר והפך לרב מכר עולמי; השבוע הודיעו הוצאות פינגווין והאמיש המילטון כי הרומן השני של רוי, "The Ministry of Utmost Happiness", יראה אור בשנה הבאה - בדיוק 20 שנים לאחר צאת ספרה הראשון. "רק ארונדהטי יכולה הייתה לכתוב כזה רומן", אמר הסוכן שלה, דיוויד גודווין, "הוא נכתב במשך 20 שנה, ובהחלט היה שווה לחכות".

בנוסף הודיעה השבוע גם הוצאת דאבלדיי כי בשנה הבאה יראה אור ספר חדש מאת דן בראון בשם "Origin". הספר יתאר הרפתקה חדשה בכיכובו של חוקר הסמלים רוברט לנגדון, שהופיע בארבעת ספריו הקודמים של בראון: "מלאכים ושדים", "צופן דה וינצ'י", "הסמל האבוד" ו"התופת". הוא יראה אור באנגלית ב-26 בספטמבר 2017.

אוקראינה מתכוונת לאסור על הפצה של ספרים רוסים "אנטי-אוקראיניים"

הגרדיאן מדווח על חוק חדש שהוצע באוקראינה, לפיו כל הספרים המגיעים מרוסיה יעברו בדיקה, ואלה מהם המכילים תכנים "אנטי-אוקראיינים" יצונזרו. הצעת החוק אומצה בחודש שעבר ע"י קבינט השרים של ממשלת אוקראינה, ומקור בממשלה מעריך כי החוק יאושר סופית עד סוף השנה.

החוק זוכה להתנגדות נרחבת של ארגוני זכויות אדם, שמנסים למנוע את יישומו. "כל צנזורה צריכה להיות בתוך קונטקסט", אמרה הליה קוינאש מארגון זכויות האדם "חרקיב", "אני חושבת שזה מהלך רע לדמוקרטיה, ובעיקר חסר משמעות. אבל הוא נובע מתעמולה שקרית ורעילה שאכן מגיעה מרוסיה, במיוחד מאז הפלישה שלה לחצי האי קרים".

לאסירים בטקסס מותר לקרוא את "מיין קאמפף" של היטלר, אבל ספריהם של אליס ווקר, ג'ון סטיוארט ודנטה הם מחוץ לתחום

ספר נוסף הצטרף השבוע לרשימה ההולכת ומתארכת של יותר מ-15 אלף ספרים האסורים לקריאה בבתי כלא בטקסס. הספר המדובר, "Wolf Boys" מאת דן סלייטר, מספר את סיפורם האמיתי של שני בני נוער אמריקאים ממוצא מקסיקני שפותו לעבוד עם קרטלי הסמים האלימים במקסיקו. הוא נכנס לרשימת הספרים האסורה בבתי הכלא בטקסס עוד טרם צאתו לאור כיוון שלטענת הרשויות מופיעים בו שני משפטים המתארים שיטה להברחת סמים במשאיות.

"זה פשוט טראגי", אמרה דבורה קלדוול, סגנית ראש ארגון הספריות האמריקאי (שמציין בימים אלה את שבוע הספרים האסורים והמצונזרים), והוסיפה כי למרות שקריאה ידועה כפעולה שמעודדת התנהגות טובה בקרב אסירים, רשויות הכלא מעדיפות לחזק את הכוח והשליטה שלהן באסירים על פני שיקומם.

אולם רשימת הספרים האסורים לא מכילה רק ספרים שנויים במחלוקת, אלא גם ספרים שנראים תמימים לחלוטין כמו ספר היסטוריה על מלחמת העולם השניה שכתב הסנטור לשעבר בוב דויל או ספר שמאגד 101 משחקי קלפים הטובים ביותר לכל המשפחה. גם הספרים "הצבע ארגמן" של אליס ווקר, "אמריקה" של הקומיקאי ג'ון סטיוארט ו"התופת" מאת המשורר האיטלקי בן המאה ה-14, דנטה אליגיירי, נכנסו לרשימה. בתי הכלא אף הגדילו לעשות, ופסלו חלקם מהספרים כיוון שהם מכילים לטענתם "תוכן גזעני", כמו במקרה של הספר "כל מה שעולה מתכנס" מאת פלאנרי או'קונור. אך אל חשש - "מיין קאמפף" של אדולף היטלר או "Jewish Supremacism" של מנהיג הקו קלאקס קלאן דיוויד דוק, לא נכנסו לרשימה ומותרים לקריאה בבתי הכלא של טקסס.

ג'ון סטיוארט. Jamie McCarthy, GettyImages
השפעה שלילית. ג'ון סטיוארט/GettyImages, Jamie McCarthy

מהספרים למסך: ג'וני דפ לוהק לסרט "רצח באוריינט אקספרס", עיבוד קולנועי חדש ל"פיטר הארנב" וטריילר ראשון לסרט "האסופית"

ג'וני דפ לוהק לסרט "רצח באוריינט אקספרס" על פי ספרה של אגתה כריסטי. דפ מצטרף לשורה של שחקנים שכבר הצטרפו לסרט, וביניהם מישל פייפר, דייזי רידלי וג'ודי דנץ'. קנת בראנה, שיביים את הסרט, ישחק גם בתפקיד הראשי כבלש המפורסם הרקול פוארו. הצילומים לסרט יחלו בחודש הבא והוא עתיד לצאת לאקרנים בנובמבר 2017.

דמות ספרותית נוספת שתגיע למסך הקולנוע בקרוב היא "פיטר הארנב" מסדרת ספרי הילדים של ביאטריקס פוטר. מדובר בגירסה קולנועית בשילוב שחקנים בשר ודם (לייב-אקשן) שבה יככבו ג'יימס קורדן, רוז ביירן, דייזי רידלי (שוב!) ואליזבת דב?יקי. את הסרט יביים וויל גלוק, והוא צפוי לצאת לאקרנים באפריל 2018.

בנוסף פורסמו השבוע גם שני טריילרים לסרטים חדשים הקשורים בעולם הספרות: רשת PBS שחררה טריילר ראשון לעיבוד שלה לספר "האסופית" - הראשון בסדרת ספריה המפורסמים של לוסי מוד מונטגומרי; ואילו היוצרים בוב הרקולס וריטה קאבורן וואק פרסמו טריילר לסרט הדוקומנטרי שלהם אודות המשוררת מאיה אנג'לו - סרט שנוצר בעזרת פרויקט מימון המונים. צפו בטריילרים.

"אבק כוכבים" של ניל גיימן יהפוך לתסכית רדיו

רדיו BBC4 הודיע השבוע על תוכניתו לעבד את ספר הפנטזיה "אבק כוכבים" מאת ניל גיימן לתסכית רדיו. בפוסט שפרסם בבלוג שלו, הבטיח גיימן למעריציו כי תהיה אפשרות להאזין לתסכית גם מחוץ לבריטניה.

התסכית, בבימויו ובהפקתו של דירק מאגס (שיצר בעבר תסכיתי רדיו על פי ספרים אחרים של גיימן), ישודר בשני חלקים בחודש דצמבר הקרוב, לקראת חג המולד.

חדשות בשורה

* הוצאת ראובני ספרי צמרת יוצאת בתחרות לאיתור כישרונות בתחום הכתיבה הספרותית, שתזכה את הזוכה בה בהוצאה לאור של ספר על ידי ההוצאה. הגשת המועמדויות לתחרות מתקיימת בין התאריכים 4 בספטמבר ל-15 בנובמבר, וההצבעות יתקיימו בין ה-16 בנובמבר ועד ל-31 בדצמבר. לתקנון התחרות ולהרשמה לחצו כאן.

* מחר (מוצאי שבת) יערך בתיאטרון תמונע ערב השקה לספר "בחירתו של רפאל פ." מאת ורדה פולק-סאם. משתתפים: יסמין אבן, יעל אבקסיס, רוי אדרי, גילי איזיקוביץ, בני אלדר, אור-לי חפץ, תומר יוסף, שרון סולמי, נתן סלור, שי צברי, איתמר ציגלר, עליזה ציגלר, תהל רן, תומר שרון, נלי תגר וירון פריד. יום שבת, 8/10, 21:15, שונצינו 8, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-10 באוקטובר ייערך בנורמן בר ערב "שירת הנורמן" מספר 42. משתתפים: יסמין רמון, טל איפרגן, ליאור שדה, עופר ליברגל, ליאה בל, רונית רוטלוי, אורי שכטר, יואב איתמר, עדן רבין ואלי בר-יהלום. יום שני, 10/10, 21:00, הלל הזקן 8, תל אביב.

* ב-10 באוקטובר תיערך בחנות הספרים "הולצר" בירושלים הרצאתו של ישראל גורליק "מקרא וארכיאולוגיה: תיבת נוח בהרי אררט". יום שני, 10/10, 21:00, רחוב יפו 91, ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-13 באוקטובר יערך בגלריה בנימין ערב השקע לכתב העת "עזאזל". משתתפים: אורן גרמשי, אלירן בר-אל, אריק גלסנר, נדב ארד, נמרוד ברקו, יואב יעקב ליפשיץ, אילי אורבך וליאת רבקה ארדברג. יום חמישי, 13/10, 19:00, שביל המרץ 5, תל אביב.

* ב-10 באוקטובר יגיע הסופר נתן אודנהיימר ל"תמול שלשום" בירושלים כדי לדבר על ספרו "נפלא פה" (הוצאת כתר). יום שני, 10/10, 18:30, יואל משה סלומון 5, ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully