תקליטים ישנים בחנות פאניקה ברחובות. ראובן קסטרו
תקליטים ישנים בחנות פאניקה ברחובות/ראובן קסטרו

המצעד שלא צעד: האם שירי השנה שורדים את מבחן הזמן?

עודכן לאחרונה: 4.5.2022 / 22:34

מאז שודר מצעד הפזמונים העברי השנתי הראשון, עשרות להיטים זכו לאורך השנים בתהילה - מהם קלאסיקות על-זמניות, ומהם להיטים לרגע. לרגל יום העצמאות, יצאנו לבדוק: אילו שירי שנה עדיין מושמעים ברדיו ואילו נשכחו לגמרי, ולמה? התוצאות לפניכם

לפני 55 שנה שודר מצעד הפזמונים העברי השנתי הראשון בגלי צה"ל, והשיר הזוכה הראשון היה "גשם בוא" של להקת הנח"ל. מאז עברו הרבה מים בירקון: שירים רבים חרכו את הרדיו במשך השנים, מהם קלאסיקות על-זמניות, ומהם להיטים לרגע שפג תוקפם זמן קצר לאחר מכן. לכבוד יום העצמאות, יצאנו לבדוק: אילו משירי השנה שרדו את מבחן הזמן - ואילו פחות?

המדד שבו נעזרנו הוא מדד ההשמעות: בחנו כמה פעמים שירי השנה מכל הזמנים הושמעו ברדיו בשנים האחרונות - וראינו מה מושמע תדיר ומה באופן נדיר. ראוי לציין שזהו ממש לא המדד הרלוונטי היחיד - השמעות בסטרימינג ובאירועים, גרסאות כיסוי, שימוש בקמפיינים, סדרות וסרטים וציטוטים בעיתונות ובתרבות הפופולרית גם הם יכולים להעיד על כך. עם זאת, נדמה כי הרדיו הישראלי הוא עדיין פס הקול הקולקטיבי המשמעותי ביותר, והנתונים שלו יכולים לספק תמונה מרתקת, כפי שנראה כאן.

לבקשת וואלה! תרבות בדקה חברת מדיה פורסט את סך כל ההשמעות בתחנות הרדיו בארבע השנים האחרונות של כל השירים שנבחרו כשירי השנה בקול ישראל ובגלי צה"ל, מהמצעד העברי הראשון בתשכ"ז ובמשך חמישים שנה - עד תשע"ז. שירי השנה שנבחרו בשנים האחרונות, כך הנחנו, מן הסתם עדיין מושמעים - וממילא עוד מוקדם בכלל לשאול אם הם שרדו את מבחן הזמן.

אז מי עדיין מככב ומי נשכח לגמרי? גם אנחנו הופתענו מהתוצאות.

דירוג ההשמעות ברדיו במשך ארבע השנים האחרונות (מאפריל 2018 עד אפריל 2022) של שירים עבריים שזכו כשירי השנה (מ-1967 עד 2017). נתונים מחברת מדיה פורסט לבקשת וואלה! תרבות. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
בן ארי ושבן בראש. שירי השנה המושמעים ביותר ברדיו/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

נתחיל מהמנצחים הגדולים. שלא במפתיע, בראש רשימת שירי השנה המושמעים ביותר נמצאים להיטים מהעשור האחרון.

בבדיקת ההשמעות של מדיה פורסט בכלל תחנות הרדיו בארבע השנים האחרונות של שירי השנה לדורותיהם - השיר המושמע ביותר, בפער גדול ומשמעותי מהיתר, הוא "החיים שלנו תותים" של חנן בן ארי, שיר השנה של גלגלצ בתשע"ו.

בן ארי סיפר בעבר שהשיר נכתב בהשראת בתו הקטנה. כשהיתה בת שלוש הוא הסיע אותה יום אחד אל הגן, ובתו התלוננה ברכב מאחור. כששאל אותה מדוע היא בוכה, שהרי החיים שלנו תותים, היא צחקה מהאמירה והתחילה לשיר אותה - והשאר היסטוריה.

עוד מובילים בצמרת: "תבואי היום" של אייל גולן, "מתוק כשמרלי" של אליעד, "ילד של אבא" של מוקי, ובמקום החמישי - "ג'סיקה" של אתניקס. מבין השירים הוותיקים יותר, שמושמעים יחסית הרבה, ראוי לציין את "אהבה קצרה" של מאיר בנאי, "פתאום עכשיו, פתאום היום (אהבתיה)" של שלמה ארצי, "לכל אחד יש" של שלומי שבת וליאור נרקיס, "נתתי לה חיי" של כוורת, "לראות אותה היום" של תיסלם ואת "רוצי שמוליק קורא לך" של אריאל זילבר.

אם מביטים על התחנות הארציות בלבד, המנצח הגדול הוא "תרגיל בהתעוררות" של שלומי שבן וחוה אלברשטיין - שיר השנה של רשת ג' בתשע"ד. כעת מתברר הישג אפילו יותר גדול: השיר הגיע למקום הראשון בדירוג ההשמעות בארבע השנים האחרונות של כל שירי השנה לדורותיהם גם בתחנות תאגיד כאן וגם בתחנות גלי צה"ל (באופן מעניין, על פי נתוני כלל התחנות השיר מדורג במקום ה-19).

"הבשורה הזאת היא זריקת עידוד בשבילי, שאומרת לי - מישהו מאזין", אמר שבן לוואלה! תרבות. "עכשיו כשאני לפני אלבום חדש, זה מעודד ונותן חשק להשמיע, בהנחה שאולי תישמע".

"אני האחרון לשאול אותו מה גורם לשיר להצליח, אם הייתי יודע הייתי כותב עוד אחד כזה", אומר שבן. "השיר הזה נולד באופן משונה, מתוך תמונה שראיתי של אדם שמתעורר בלב שדה קרב, מפויח והראש שלו מוטל על ירך של אישה שהוא לא רואה, והוא מתחיל לשאול את השאלות, כשהוא מנסה לברר בעצם אם הוא חולם או ער והשאלה הגדולה יותר אם הוא חי. לא הבנתי למה אני רואה את התמונה הזאת ומה היא מבקשת, פשוט התחלתי לכתוב את השאלות. הייתה חווייה נעימה לכתוב משהו שאתה לא יודע לאן הוא לוקח. לאט לאט השיר התבהר, לא לגמרי. בגלל שזה שיר יותר פתוח ויותר מופשט, קיבלתי עליו כל מיני פרשנויות והקשרים".

הקול של חוה אלברשטיין, כמו גם מבצע צוק איתן שהתרחש באותה השנה שבה יצא השיר, טענו אותו בעומקים נוספים. "כשניסיתי להבין מהי התמונה שאני רואה, ראיתי את זה כמטאפורה למשבר אמצע החיים", מספר שבן. "איכשהו, גם בגלל התיזמון, המשתתפים וגם בגלל שמה שאתה חושב כשאתה כותב שיר למה שחושב מי ששומע אותו זה שני דברים שונים ולפעמים הפוכים, בגלל כל זה השיר הפך ליצור עצמאי".

עופרי גופר, מנהל תחנות המוזיקה בכאן, מזהה בשיר שילוב אלמנטים יוצא דופן: "החיבור בין שלומי לחוה; טקסט לא קונוונציונלי ביחס לתקופה שבה נכתב ויצא; ומעל הכל, לחן מאוד המנוני ו'הוקי', והפקה שמצד אחד היא מאוד מעודכנת ומצד שני היא מבוססת על שורשים עמוקים והבנה עמוקה של רוק ופופ - בשיר הזה יש משהו אולד פאשן ועל זמני, ולא אינסטגרמי, ולכן קיבל חיבוק מעורכי הרדיו". מנגד, העורך הוותיק יורם רותם מגלי צה"ל מצנן מעט את ההתלהבות: "המבחן האמיתי של השיר 'תרגיל בהתעוררות' יהיה אם בעוד 50 שנה ישמיעו אותו".

עוד בוואלה!

הציניות רוסקה, אהבת האדם ניצחה: ברור שזה השיר הכי גדול של ריטה

לכתבה המלאה

שיר השנה הראשון: "גשם בוא" של להקת הנח"ל

ומול ההצלחה של "תרגיל בהתעוררות", שיר אחר של שבן שנבחר כשיר השנה, להיט הפריצה שלו "אריק" - הגיע בדירוג ההשמעות בכלל התחנות רק למקום החמישי מהסוף. "השיר 'אריק' הוא קצת מוטציה", מודה שבן. "בזמן אמת הוא נהיה להיט הרבה יותר גדול ממה שהוא התכוון להיות. הוא רגע קטן שאיכשהו תפח יתר על המידה. כמו שהופתעתי ש'אריק' היה שיר השנה אז, אני לא מופתע שהוא במקום החמישי מהסוף בהשמעות עכשיו. אני אוהב אותו, אני שר אותו, אבל הוא באמת התנפח מאוד. כמה ש'תרגיל בהתעוררות' זה טקסט פתוח, ככה 'אריק' זה טקסט סגור, וכנראה שיש לזה חיי מדף אחרים".

"התואר לא בהכרח עוזר לשיר להישאר רלוונטי"

לפני 50 שנה, שני שירים שונים זכו במצעדים המקבילים בקול ישראל ובגלי צה"ל - אחד מהם נותר להיט ענק, והשני נעלם לחלוטין. בקול ישראל זכה השיר "היום היום" של שלישיית פיקוד מרכז עם הסולנית דורית ראובני - והוא מדורג במקום השני מבין שירי השנה שהושמעו בתאגיד כאן בארבע השנים האחרונות. לעומתו, המנצח הגדול במצעד של גל"צ היה "מה נשתנה" של יגאל בשן, שאבד ונעלם לחלוטין מהתודעה - וגם מהרדיו. בדירוג השמעות שירי השנה לדורותיהם הוא הגיע למקום האחרון גם בכלל תחנות הרדיו, גם בתחנות גל"צ לבדן וגם בתחנות קול ישראל לבדן. איש כמעט לא משמיע אותו.

"ב-1972 הייתי ילד בן 11 ודירגתי למצעדים עם גלויות. בחרתי בשיר 'מה נשתנה' של יגאל בשן למצעד באותה שנה, כי זה היה להיט גדול", מספר יורם רותם, עורך המוזיקה הראשי של גלי צה"ל, שערך את המצעד העברי של גלי צה"ל במשך חמש שנים החל מ-1982.

"אבל השיר 'מה נשתנה' לא שרד", הוא מודה. "הוא כנראה נשמע יותר מדי כשיר פסח. אגב, אני עדיין משמיע את השיר בכל שנה בערב ליל הסדר".

דירוג ההשמעות ברדיו במשך ארבע השנים האחרונות (מאפריל 2018 עד אפריל 2022) של שירים עבריים שזכו כשירי השנה (מ-1967 עד 2017). נתונים מחברת מדיה פורסט לבקשת וואלה! תרבות. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
בתחתית הרשימה: יגאל בשן, משינה, שפיות זמנית, סינרגיה ושוב - שלומי שבן/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

אלדד שרים, המלחין של "מה נשתנה", הביע צער על הנתון. "הסבר מדויק אין לי. צר לי שהוא לא צלח את מבחן הזמן. כנראה שהוא שיר כזה, להיט בן רגע שלא משאיר סימנים. יש שירים שנעשים להיטים ואחר נעלמים, אולי הם נמאסים, בדומה ל'גנגנאם סטייל' או לשיר הלמבדה".

לעומת השיר הזה, אתה חתום על להיטים רבים שדווקא שרדו את מבחן הזמן ובגדול, ובהם "אהבה היא שיר לשניים", "את ואני", "נפרדנו כך", "החגיגה נגמרת" ואחרים. מה מגדיל את הסיכוי של שיר לשרוד?

"אני מוכרח להגיד לך כשעבדתי על השירים לא היה לי מושג מה יישאר ומה לא. לפעמים אתה עובד על שיר ואומר: 'זה יישאר'. כשעשיתי את 'החגיגה נגמרת', ידעתי שהשיר הזה הוא המנון. ויש עוד כמה שירים שידעתי שיהיו שירי עם. כשעשיתי את 'דרישת שלום' של ירדנה ארזי ולהקת הנח"ל ידעתי שזה יהיה שיר עם. בשני המקרים ידעתי שיש משהו בתרכובת של המלים והמנגינה שאומר - זה שיר חשוב. אתה מרגיש את זה בעצמות. לעומת זאת שיר כמו 'נפרדנו כך' - לא היה לי מושג. השיר הזה, כמו גם 'את ואני', נגעו בהרבה אנשים כי הם דיברו על משהו אישי. אני חושב שאם יש בשיר משהו לאומי או משהו אישי יש לו יותר סיכוי לדבר להרבה אנשים".

עוד בתחתית דירוג השמעות שירי השנה, בכלל תחנות הרדיו: "תראי זה אני" של סינרגיה; "הקיץ האחרון" של שפיות זמנית - שיר ששבר שיאי צעידה במצעד השבועי; "ריקוד המכונה" של משינה - שיר השנה האינסטרומנטלי היחיד; "אנחנו נשארים בארץ" של שלישיית כמו צועני; שגם בו השתתף בשן; וגם "כל חיי" של אבי טולדנו ו"מצטער" של אדם שרדו פחות טוב את מבחן הזמן. בחלק מהמקרים, להיטים שהושמעו בלי הפסקה הפכו למאוסים כמעט מיד. במקרים אחרים, שירים שנעשו כה מזוהים עם אווירה או תקופה מסוימת, התקשו לשרוד בזמנים מסוג אחר.

"לאורך השנים דירגו את המצעדים השנתיים תמיד מאזינים צעירים, והם הלכו על אופנות, הקהל יכול היום לאהוב מישהו אחד ומחר מישהו אחר. השירים ששרדו את מבחן הזמן הם שירים שקיימים בזכות עצמם ופונים לקהל רחב יותר - ולא רק לקהל המדרג הצעיר", מסביר רותם, ומציע כמה הסברים.

"'מצטער' של אדם היה להיט ענק בשנה שיצא אותה שנה אבל זה שיר שהיה טוב רק לתקופתו. כל השירים של אדם, מעבר לענייני הרטרו, אין להם נוכחות גדולה היום, רק חבר'ה משנות ה-80 זוכרים אותם. גם 'ריקוד המכונה' של משינה לא שרד, כי היום באופן כללי פחות משמיעים נעימות ברדיו - אבל היצירה חיה בהופעות של משינה. 'כל חיי' - ההפתעה הגדולה הייתה כבר אז כשהוא זכה במצעד, כי זה לא היה השיר הבולט של השנה. שיר כמו 'הקיץ האחרון', גם הוא לא מנוגן כל כך, אולי בגלל שהוא ארוך מדי או בגלל שהוא נתפס כשיר זיכרון עצוב - אבל כבודו במקומו מונח, יש לו איכויות מוכחות. אני זוכר שנשארתי באוטו לשמוע את השיר עד הסוף כשקוטנר השמיע את השיר בפעם הראשונה. זה ששיר מושמע פחות, זה לא אומר שהשיר פחות טוב".

ואולי היום, בכל מה שנוגע לשנים האחרונות, ההשמעות הן כבר ממילא לא המדד הקובע הישרדות של שירים, ובוודאי לא הצלחה שלהם. "היום המדיום הרדיופוני הוא לא היחיד שמגדיר מה להיט ומה לא להיט", אומר גופר, "יש ספוטיפיי וסטרימינג שנותנים במה מחוץ למדיום הרדיופוני. כמו שפעם היו הופעות, ובשנות ה-90 היו שירים חזקים ב-MTV, אנחנו חיים בעידן שיש עוד פלטפורמות. שיר השנה ברדיו בעשור האחרון הוא לא בהכרח הפרמטר המרכזי לבחור האם שיר שורד את מבחן הזמן".

הזמר מוקי זכה להצלחה נאה במצעדים השנתיים לאורך השנים. בשנת תשע"ג זכה "ילד של אבא" במקום הראשון במצעד של גלגלצ, ושירו "לב חופשי" הגיע מיד אחר כך למקום השני. עם זאת, הוא אינו סבור שהתואר מבטיח שהשיר ישרוד, ומזכיר שלפעמים שירים שהגיעו למקומות נמוכים יותר הצליחו לא פחות ואף יותר במשך השנים.

"דבר ראשון, לא תמיד שירים מקבלים את ההכרה הציבורית והמסחרית שלהם בזמן אמת, הרבה מאוד פעמים זה קורה בהמשך הדרך. דבר שני, יש הרבה שירים שמתפספסים מאלף ואחת סיבות. ודבר שלישי, אני לא חושב שזכיה בתואר שיר השנה עוזרת לצלוח את מבחן הזמן. שנה, שנתיים או שלוש שנים אחרי אף אחד לא יזכור מה היה שיר השנה. מה שיזכרו הוא אם השיר נשאר או לא נשאר. אני לא חושב שהתואר עוזר לשיר להישאר רלוונטי", אומר מוקי לוואלה!. "מה שכן, בזמן אמת כשזה קורה זה יכול לעזור ברמה השיווקית, המסחרית, כפלטפורמה ציבורית שהשיר מקבל - אבל הזכייה בשיר השנה היא לא מה שיהפוך את השיר לנכס צאן ברזל או לטראק שיישאר".

"בשנת 2002 בגלי צה"ל השיר שלי 'מדברים על שלום' הגיע למקום השני. אתה יודע מה היה השיר במקום הראשון? 'דרכנו' בגרסת הכיסוי של חני פירסטנברג ושרית וינו אלעד מהסדרה 'הבורגנים'. תבדוק איפה כל אחד משני השירים האלה היום - ותקבל תשובה ברורה", הוא אומר.

אמנם, למרות הצלחתו הרבה, "דרכנו" מדורג רק במקום ה-63 מבין שירי השנה בהשמעות בשנים האחרונות, לפי נתוני מדיה פורסט. הסבר אפשרי לכך עשוי להיות הזיהוי שלו עם תקופת האינתיפאדה השנייה, ועם רצפי השירים הנוגים שמנוגנים ברדיו בימים טעונים ועצובים. מנגד, אפשר לטעון כי זוהי דווקא דוגמה למקרה שבו שיר אמנם מושמע מעט, אך לא נשכח - ושרד כאייקון תרבותי בדרכים אחרות.

שרד או לא? "דרכנו" של הבורגנים

בתוך כך, בחינת ההשמעות של שירי השנה בכלל תחנות הרדיו בארבע השנים האחרונות מציפה שוב את הייצוג המועט של זמרות, להקות ורוקרים. מעניין גם לראות מי ניצח בקרב היריבות ההיסטוריות: "לראות אותה היום" של תיסלם (1678 השמעות) ניצח את "יום שישי" של בנזין (1172 השמעות); בקרב הלהקות הגדולות של שנות ה-90 ניצחה אתניקס עם "ג'סיקה" בנוק אאוט את משינה עם "ריקוד המכונה"; ואילו עפרה חזה, ששירה "חי" הושמע 1276 פעמים, ניצחה את ירדנה ארזי - שבאופן מפתיע מעולם לא זכתה בתואר.

דירוג השמעות שירי השנה בארבע השנים האחרונות, בכלל תחנות הרדיו

1. "החיים שלנו תותים" - חנן בן ארי - 3203
2. "תבואי היום" - אייל גולן - 2526
3. "מתוק כשמרלי" - אליעד - 2211
4. "ילד של אבא" - מוקי - 2153
5. "ג'סיקה" - אתניקס - 2076
6. "סלסולים" - סטטיק ובן אל תבורי - 1923
7. "אהבה קצרה" - מאיר בנאי - 1770
8. "פתאום עכשיו, פתאום היום (אהבתיה)" - שלמה ארצי - 1768
9. "כל הזמן הזה" - רביד פלוטניק - 1709
10. "לכל אחד יש" - שלומי שבת - 1697
11. "נתתי לה חיי" - כוורת - 1681
12. "לראות אותה היום" - תיסלם - 1678
13. "רוצי שמוליק קורא לך" - אריאל זילבר - 1540
14. "אורות" - אברהם טל - 1502
15. "תגידו לה" - דודו אהרון - 1473
16. "מחכים למשיח" - שלום חנוך - 1443
17. "עד מחר" - אביתר בנאי - 1411
18. "אבניבי" - יזהר כהן - 1408
19. "תרגיל בהתעוררות" - שלומי שבן וחוה אלברשטיין - 1394
20. "זיקוקים" - משה פרץ - 1372
21. "לשם" - מירי מסיקה - 1300
22. "חי" - עפרה חזה - 1276
23. "תפוחים ותמרים" - רמי קלינשטיין - 1264
24. "יושבים בבית קפה" - טיפקס - 1236
25. "המגפיים של ברוך" - כוורת - 1194
26. "יום שישי" - בנזין - 1172
27. "השקט שנשאר" - שירי מימון - 1165
28. "נאסף תשרי" (מת אב ומת אלול) - צביקה פיק - 1142
29. "זה כל הקסם" - נמרוד לב ואורלי פרל - 1120
30. "שלל שרב" - גידי גוב - 1086
31. "היום היום" - דורית ראובני, שלישיית פיקוד מרכז - 1054
32. "שביל הבריחה" - ריטה - 1023
33. "שניים" - שלמה ארצי וריטה - 976
34. "גוליית" - כוורת - 962
35. "באה מאהבה" - יהודית רביץ - 958
36. "בלילה" - הפרויקט של עידן רייכל - 931
37. "אם תלך" - הפרוייקט של עידן רייכל - 908
38. "יאללה לך הביתה מוטי" - שרית חדד - 905
39. "תרקוד" - שלמה ארצי - 890
40. "Golden Boy" - נדב גדג' - 852
41. "קפטן ג'ק" - גרי אקשטיין - 840
42. "זה אני" - אייל גולן - 838
43. "מתוק מתוק" - יגאל בשן ולהקת פיקוד צפון - 828
44. "עכשיו אתה חוזר בחזרה" - מירי מסיקה - 814
45. "ציירי לך שפם" - נוער שוליים - 811
46. "הוזה אותך מולי" - אייל גולן - 807
47. "דבש" - ארי גורלי ורעות יהודאי - 746
48. "יום ועוד יומיים" - שי גבסו - 706
49. "יש לך" - שלומי שבת
50. "למה לי לקחת ללב" - אריק איינשטיין ושלום חנוך - 684
51. "סליחות" - יהודית רביץ - 667
52. "מלכות החרמון" - להקת פיקוד צפון - 630
53. "דמעות" - אייל גולן - 591
54. "על כפיו יביא" - רבקה זוהר - 564
55. "נגמר" - עידן עמדי - 538
56. "ואת" - הראל סקעת - 526
57. "האם להיות בך מאוהב" - אביב גפן - 520
58. "גלגל ענק" - חלב ודבש - 520
59. "כל מה שתרצי" - רמי קלינשטיין - 505
60. "מצטער" - אדם - 502
61. "כל חיי" - אבי טולדנו - 489
62. "כאב של לוחמים" - עידן עמדי - 479
63. "דרכנו" - חני פירסטנברג ושרית וינו אלעד - 466
64. "אנחנו נשארים בארץ" - שלישיית כמו צועני - 437
65. "גשם בוא" - להקת הנח"ל - 420
66. "הללויה" - חלב ודבש - 375
67. "אריק" - שלומי שבן - 354
68. "תראי זה אני" - סינרגיה - 349
69. "הקיץ האחרון" - שפיות זמנית - 339
70. "ריקוד המכונה" - משינה - 297
71. "מה נשתנה" - יגאל בשן - 49

seperator

הנתונים הופקו לבקשת וואלה! תרבות על ידי חברת Media Forest, המספקת הפצת תכנים (סינגלים, אלבומים, ועוד), ניטור, הקלטה ואנליטיקה של שידורים, הפקת דוחות ומצעדי השמעות, תמלול אוטומטי של מדיה משודרת, מחקרי מדיה עבור תעשיות המוסיקה והפרסום בארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully