וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 9: הסופר ההודי פרומל מורוגן קיבל איומים על חייו בגלל סצנות מין

21.1.2015 / 2:48

התיאור של ריטואל מיני-דתי הינדי הביא לאיומים על חייו של מורוגן, שהודיע כי יפסיק לפרסם ולמכור את ספריו. וגם ציורים רשמיים חדשים של הארי פוטר ועוד חדשות ספרות

מהדורה חדשה ומאוירת של הארי פוטר עתידה לצאת בסוף השנה, וכבר כעת נחשפו איוריהם של כמה מהדמויות המרכזיות בסדרת הספרים

הוצאות סכולסטיק ובלומסברי, שמוציאות לאור את ספרי הארי פוטר בארה"ב ובבריטניה, חשפו השבוע מספר איורים חדשים מתוך המהדורה המאוירת שעתידה לצאת באוקטובר השנה. עד כה מעולם לא ניתן דימוי חזותי רשמי לדמויות בסדרת ספרי "הארי פוטר", מלבד דמויות השחקנים בסדרת הסרטים. ארבעת האיורים הציגו ארבע דמויות שמופיעות בספר הראשון בסדרה: רובאוס האגריד, הרמיוני גריינג'ר, רון וויזלי ודראקו מאלפוי.

המאייר הבריטי ג'ים קיי, שנבחר לאייר את כל שבעת הכרכים של הסדרה, סיפר על התרגשותו בציטוט שהופיע בהודעה לעיתונות: "לקבל את ההזדמנות לעצב את הדמויות, הלבוש, הארכיטקטורה והנופים לעולם הפנטסטי העשיר ביותר בספרות הילדים, ובכן בוא נאמר שאני מתרגש עד אין קץ מכך".

המהדורה החדשה והמיוחדת שתצא בכריכה קשה תכלול 110 איורים בצבע מלא, וקיי יעצב שתי עטיפות שונות למהדורה הבריטית ולמהדורה האמריקאית.

מסכולסטיק נמסר כי ההוצאה מתכננת להוציא בכל שנה ספר חדש בסדרה, והספר האחרון – "הארי פוטר ואוצרות המוות" – עתיד לצאת בשנת 2021. בישראל הספר עתיד לצאת בהוצאת "ספרי עליית הגג" שהוציאה לאור את כל ספרי הארי פוטר, אך מההוצאה נמסר כי עדיין אין תאריך יעד לפרסום הגירסה העברית.

הארי פוטר. 2014 Bloomsbury Publishing Plc
Jim Kay,
דראקו מאלפוי עובר מדידות בחנות של מדאם מלקין/2014 Bloomsbury Publishing Plc Jim Kay
הארי פוטר. 2014 Bloomsbury Publishing Plc
Jim Kay,
הרמיוני גריינג'ר/2014 Bloomsbury Publishing Plc Jim Kay
הארי פוטר. 2014 Bloomsbury Publishing Plc
Jim Kay,
רון הצעיר/2014 Bloomsbury Publishing Plc Jim Kay
הארי פוטר. 2014 Bloomsbury Publishing Plc
Jim Kay,
רובאוס האגריד/2014 Bloomsbury Publishing Plc Jim Kay
הארי פוטר. 2014 Bloomsbury Publishing Plc
Jim Kay,
איור נוסף של האמן, סקיצה של הארי פוטר/2014 Bloomsbury Publishing Plc Jim Kay
הארי פוטר. 2014 Bloomsbury Publishing Plc
Jim Kay,
ואחת נוספת - של הוגוורטס/2014 Bloomsbury Publishing Plc Jim Kay

הסופר ההודי פרומל מורוגן הודיע כי הוא מפסיק לכתוב ולמכור את ספריו, לאחר מחאות של הימין הלאומי בהודו ואיומים על חייו בעקבות ספרו האחרון שעוסק בריטואל מיני-דתי שקיים בהינדואיזם

עלילת "One Part Woman", ספרו האחרון של פרומל מורוגן (Perumal Murugan), מתרחשת בשנות ה-20 של המאה הקודמת ומספרת את סיפורו של זוג מאושר אך חשוך ילדים בעיר טירוצ'נגוד – עיר הולדתו של מורוגן שנמצאת במדינת טאמיל-אנדו בהודו. האישה מתכוונת להכנס להריון באמצעות יחסי מין בהסכמה עם אדם זר לחלוטין כחלק מריטואל קרנבלי מסורתי במקדש המקומי.

לאחרונה פצחו גופי ימין שונים במדינה בקמפיין שערך 18 ימים נגד ספרו של מורוגן, בטענה שהוא משמיץ אלים מרכזיים בדת ההינדו וכן את הנשים המאמינות שלקחו חלק בפסטיבל המתואר בספר. חנויות בעיר טירוצ'נגוד נסגרו למשך יום אחד בשבוע האחרון כדי לתמוך בקריאה להורדת הספר מהמדפים.

בתגובה הודיע מורוגן בעמוד הפייסבוק שלו שהוא מתכנן להפסיק לכתוב וביקש מהמו"ל שלו להסיר מהחנויות את כל שבעת הספרים שכתב עד עתה. "הסופר פרומל מורוגן מת," הוא כתב, "והוא ימשיך לחיות רק כמורה". בעקבות הקמפיין נגד מורגון המשטרה ההודית הצמידה אבטחה לו ולמשפחתו.

הקמפיין נגד מורגון הוא רק חוליה אחת בשרשרת של מחאות לאומניות כנגד יוצרים שמציפות בשנים האחרונות את הודו. בפברואר האחרון פעילים מקבוצות שמרניות הצליחו להסיר מהמדפים ספר עיון אמריקאי שעסק בהינדואיזם, בטענה שהספר הוא בבחינת עלבון לאמונה ההינדית. קבוצה לאומנית אחרת ניסתה למנוע מבתי הקולנוע להקרין עיבוד קולנועי למחזה המלט, בטענה שהוא פוגע בפטריוטיות. עורך ב"טיימס" ההודי גינה את התופעה ההולכת וגדלה של צנזורים מטעם עצמם שמנסים לכפות את דעתם בבריונות, ותיאר את התופעה כ"הנגאובר ויקטוריאני בעל טמפרמנט טליבאני".

הספר "כניעה" של מישל וולבק מכר יותר ממאה אלף עותקים תוך שבוע

מרגע ההודעה על צאתו לאור של "כניעה" מאת מישל וולבק וההצהרה כי הוא עוסק בהשתלטות בדיונית של האסלאם על הפוליטיקה הצרפתית, הרוחות בצרפת סערו. וולבק הואשם באיסלמופוביה, הספר הודלף לרשת וכמעט כל איש ציבור צרפתי, כולל נשיא צרפת, נדרש להביע את דעתו על הרעיון העלילתי של וולבק. ביום צאתו של הספר לאור, ה-7 בינואר, התרחשה מתקפת הטרור במערכת "שארלי הבדו" ובה נהרג גם חברו הטוב של וולבק – ברנרד מאריס.

וולבק הודיע כי הוא מפסיק את מסע יחסי הציבור של הספר ויוצא לחופשה ב"איזור כפרי בלתי מוגדר", אולם ספרו המשיך לעורר עניין וכעת מדווח כי הוא נמכר בכ-120 אלף עותקים כבר בשבוע הראשון לפרסומו – מקום ראשון בטבלת רבי-המכר בצרפת. מגזין הספרים הצרפתי Livres Hebdo, מדווח כי 220 אלף עותקים של הספר נמצאים כעת בהדפסה.

עוד באותו נושא

סופרים הגיבו על הטבח במערכת העיתון 'שרלי הבדו'

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חצי הכוס המלאה של וולבק/מערכת וואלה!, צילום מסך

דו"ח חדש שהוציאו ארגונים להגנת הילד בארה"ב טוען כי לימוד קריאה בגילאים מוקדמים מדי עלול לגרום נזקים לילדים

ברוב מדינות ארצות הברית קיימת תוכנית לימודים בשם Common Core State Standards המכשירה ילדים לקריאה מלאה עוד לפני הכניסה לכיתה א'. אולם בעוד מחקרים רבים תומכים בחשיבות הקראת ספרים לילדים, לא נעשו כמעט מחקרים על השפעתם של לימודי הקריאה על ילדים קטנים בגילאי גן – כך טוענים כעת שני ארגונים להגנה על ילדים שהוציאו לאחרונה דו"ח תחת הכותרת: " Reading Instruction in Kindergarten: Little to Gain and Much to Lose".

על פי הדו"ח, שמסתמך על עדויות ומאמרים שונים שנכתבו בנושא, לחצים רבים מופעלים על מורים בגילאי גן כדי שיספיקו ללמד את הילדים לקרוא לפני כניסתם לבית הספר היסודי; בעקבות הלחצים המורים מוותרים על פעילויות אקטיביות ועל לימוד באמצעות משחק (צורת לימוד שהוכחה כיעילה במחקרים רבים שעסקו בהתפתחות הילד), ומקדישים את כל זמנם ללימוד הקריאה. בנוסף, טוענים כותבי הדו"ח, הדרישות הגבוהות מילדים בגילאים כל כך צעירים יכולות ליצור מתח וחרדה סביב כל דבר הקשור בקריאה.

כותבי הדו"ח ממליצים כאמור לוותר על תוכנית הלימודים הנוכחית, ולחזור לשיטת לימוד המבוססת על משחק – שיטה שהוכיחה את עצמה בעבר. בשיטה זו הילדים לומדים את השפה דרך הדיבור, וכך הם מוכנים לקרוא בעצמם ספרים בגיל מאוחר יותר.

עם זאת, יש לציין שהדו"ח נכתב ע"י שני ארגונים בעלי אג'נדה ברורה, ועל כן הוא מוטה מראש במסקנותיו ובבחירת המחקרים עליהם הוא הסתמך. את הדו"ח המלא ניתן לקרוא כאן (אנגלית, PDF).

תלמידה עם ספרי לימוד. ShutterStock
תלמידה עם ספרי לימוד/ShutterStock

עוברים לקריאה דיגיטלית: נתונים חדשים על שוק הספרים הבריטי מגלים כי מכירת הספרים המודפסים צנחה ביותר מ-30 אחוזים בחמש השנים האחרונות

""ברור שכשהם לא יכולים למכור 20 אלף עותקים מכל רב-מכר, הם צריכים לשים דברים אחרים על המדפים, ולכן אנחנו רואים שז'אנרים כמו רומנים גרפיים מקבלים הרבה יותר מקום על המדפים מבעבר"

הנתונים מתייחסים לספרי פרוזה למבוגרים, ומראים כי הספרים הדיגיטליים החלו לנגוס בנתח הולך וגדל מהמכירות בשוק הספרים. חברת Nielsen BookScan שעוסקת בניתוח נתוני שוק הספרים, פרסמה נתונים על ההאטה בשוק הספרים המודפסים בבריטניה בשנת 2014 עם ירידה ב-1.3% במכירות עד ל-1.39 מיליארד פאונד, אך בגזרת ספרי הפרוזה למבוגרים הירידה חדה במיוחד; השוק ירד בשנה האחרונה ב-5.3% עד לשווי של 321.3 מיליון פאונד – ירידה של יותר מ-30 אחוזים ביחס לשוויו בשנת 2009, אז היה שווה 476.16 מיליון פאונד.

אנדרה ברידט, מנהל המחקר מטעם נילסן, אמר לגרדיאן הבריטי כי אך על פי שעוד לא הגיעו לחברה כל הנתונים על מכירת הספרים הדיגיטליים במשך השנה, "הנתונים עד לחודש ספטמבר בהחלט מצביעים על כך שהירידה במכירות ספרי הפרוזה המודפסים, היא בעצם מעבר לקריאה דיגיטלית ולא ירידה במכירות הכוללות בשוק הספרים".

עם זאת, בתוך ז'אנר הפרוזה למבוגרים, הייתה עלייה בלתי צפויה במכירות של שלוש קטגוריות משנה: סיפורים קצרים, מערבונים, ורומנים גראפיים. "אני חושב שאנחנו רואים כיצד חנויות הספרים הופכות ליותר רגישות ומדויקות לגבי הספרים שהן שמות על המדפים שלהן," אמר לגרדיאן פיליפ ג'ונס, עורך המגזין The Bookseller. "ברור שכשהם לא יכולים למכור 20 אלף עותקים מכל רב-מכר, הם צריכים לשים דברים אחרים על המדפים, ולכן אנחנו רואים שז'אנרים כמו רומנים גרפיים מקבלים הרבה יותר מקום על המדפים מבעבר. אני חושב שבעתיד נוכל אף לראות ז'אנרים ספרותיים זניחים בהרבה מקבלים מקומות מרכזיים יותר בחנויות הספרים".

גם מכירתם של ספרי העיון המודפסים נמצאת בירידה חדה, כשמאז 2009 צנחה ביותר מ-21%. אבל ישנה בכל זאת נקודת אור אחת לחובבי הספרים המודפסים: שוק ספרי הילדים. בשנת 2014 עלו מכירותיהם של ספרי הילדים המודפסים ב-9.1% כשגם המחיר הממוצע של הספרים עלה מאז 2013 ביותר מ-4 פאונד. ג'ונס הסביר גם את העלייה הזו באותה מגמה של חנויות הספרים להפחית את כמות ספרי הפרוזה למבוגרים על המדפים, ולהחליף אותם בז'אנרים ספרותיים שנמכרים טוב יותר בגרסתם המודפסת. "אם ספרי פרוזה למבוגרים עוברים לשוק הדיגיטלי," אמר ג'ונס, "חנויות הספרים ישימו יותר ויותר ספרי ילדים על המדפים, כי הורים עדיין קונים ספרי ילדים בגירסתם המודפסת".

אפל, ספרים. Mario Tama, GettyImages
מסכים/GettyImages, Mario Tama

ביתו של הסופר המנוח ריי ברדבורי נהרס כליל

ביתו של מחבר קלאסיקת המדע הבדיוני "פרנהייט 451", שנבנה בשנת 1937 בלוס אנג'לס, נמכר ביוני האחרון בסכום של 1.765 מיליון דולר לארכיטקט טום מיין ואשתו בלית' אליסון-מיין. כעת מתברר כי בני הזוג ביקשו וקיבלו אישור להריסת הבית שבו חי הסופר הנודע במשך 50 השנים האחרונות לחייו (הוא נפטר בשנת 2012).

ג'ון קינג טרפיניאן, שביקר במקום והביא את המידע לפרסום, כתב באתר File 770 (אתר המתמחה בחדשות בתחום ספרות המדע הבדיוני) כי קבלן שעבד במקום אמר לו שהבעלים החדשים רוצים לבנות במקום ביתו של ברדבורי בית בעל 3 קומות מתחת לאדמה (אחת תכלול בריכה) ועוד 2 קומות מעל לפני הקרקע.

הידיעה עוררה זעם בקרב מעריציו של ברדבורי, וגולשים רבים נוספים קבלו נגד אוזלת היד בכל הנוגע לשימור הנכסים שהותירו אחריהם כמה מהיוצרים הגדולים בתרבות האמריקאית.

ריי ברדבורי. Vince Bucci, GettyImages
שוכב בקברו, כי הוא מת/GettyImages, Vince Bucci

ד"ר בן קרסון, שעשוי להיות מועמד לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית, הודה בקיומם של קטעי פלגיאט בספרו האחרון והתנצל על כך בפומבי

קרסון, נוירוכירורג אמריקאי שהיה המנתח הראשון שהצליח להפריד תאומים סיאמים שהיו מחוברים בראשם, נחשב לבעל סיכויים גבוהים במיוחד להפוך למועמד המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ב-2016. בשנת 2012 הוא הוציא לאור ספר בשם "America the Beautiful", שהפך לרב-מכר גדול ומכר 284 אלף עותקים עד היום. אולם בשבוע שעבר פורסמה בבאזפיד כתבה שחשפה כיצד קרסון העתיק פסקאות שלמות ממגוון רחב של מקורות, החל מהיסטוריונים שמרנים ועד לאתרים ותיקים ברשת כמו האתר SocialismSucks.net. בבאזפיד הבחינו כי אף על פי שקרסון דאג להזכיר ברשימת המקורות ובהערות השוליים את המאמרים והספרים מהם ציטט, הוא לא עשה מאמץ להבהיר כי מדובר בהעתקת פסקאות שלמות מילה במילה מאותם מקורות, וכך ניכס את המילים והניסוחים לכתיבתו שלו.

האתר Publishers Weekly מדווח כי הוצאת זונדרואן שבה יצא לאור ספרו של קרסון, הוציאה ביום למחרת פרסום הכתבה של באזפיד הודעה שמאשרת את מעשה הפלגיאט. "נתברר כי ציטוטי מקורות מסוימים בספר 'America the Beautiful' מאת דוקטור קרסון הובאו בדרך לא ראויה," נכתב בהודעה. "הבעיה תתוקן והשינויים הנחוצים יופיעו בספר החל מהמדורה הבאה". לאחר מכן התנצל גם קרסון עצמו. "ניסיתי לצטט ולהזכיר כראוי את כל המקורות בהם השתמשתי בכתיבת הספר, אבל מבלי משים פספסתי כמה מהם", כתב. "אני מתנצל, ואני עובד כעת יחד עם עורכי הספר על מנת לתקן את המעוות".

כוכב יוטיוב פיטר נובאק, המגלם דמות של ילד כנשיא ארה"ב, מפרסם ספר חדש לילדים בשם "Kid President's Guide to Being Awesome"

נובאק, שסובל ממחלת הפרכת שהופכת את עצמותיו לשבירות במיוחד וחושפת אותו לפציעות, הוא כוכב סרטוני יוטיוב אמריקאי ומגלם דמות של ילד כנשיא ארה"ב. בעקבות הצלחתם של הסרטונים המשעשעים, הפיקה רשת "האב" האמריקאית סדרת טלוויזיה לילדים בכיכובו, ובחודש הבא יצא לאור ספר חדש בשם "Kid President's Guide to Being Awesome" שכתב נובאק יחד עם בראד מונטאג. נובאק מככב גם בסרטון יוטיוב שמקדם את הספר החדש.

חדשות בשורה

* רשת סטימצקי תקיים מכירה מרוכזת לגיליון האחרון של העיתון הצרפתי 'שארלי הבדו', החל מיום שני הקרוב, 26 בינואר בשעה 17:00, בסטימצקי קניון איילון. עקב פניות רבות לשווק את המהדורה האחרונה בארץ, הוזמנו כמה מאות עותקים והם בדרכם ארצה. המיקום בסניף איילון נבחר בשל גודלו, מיקומו והנגישות גם לבעלי מוגבלויות. כל קונה יכול לרכוש עד שני גיליונות במחיר 35 ש"ח לאחד.

* הסופר והקולנוען הפולני טדיאוש קונוויצקי מת בגיל 88. קונוויצקי היה מראשוני הסופרים שהתנגדו לקומוניזם הסובייטי בפולין וספרו הסאטירי המפורסם - "ספר החלומות של ימינו" - הפך לרב מכר בפולין, על אף החרמתו ע"י השלטון הסובייטי (הספר תורגם לעברית ב-1966 ויצא בהוצאת עם עובד).

* מקדונלד'ס החליטה להכניס ספרים לארוחות הילדים במקום צעצועים. הארוחות יהיו זמינות בסניפי מקדונלדס ברחבי ארה"ב בין ה-9-22 בינואר. מאחורי היוזמה עומד ארגון Reading is Fundamental, שמטרתו להנגיש ספרים לכל הילדים באמריקה.

* הסופרת אליזבת גילברט שכתבה את רב המכר "לאכול, להתפלל, לאהוב", תוציא לאור את ספרה החדש שייקרא "Big Magic" ב-22 בספטמבר השנה. הספר יעסוק בדרכים לשלב יצירתיות בחיי היומיום.

* מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הכריז בתחילת החודש שהוא מתכוון להקדיש את 2015 לקריאת ספרים והזמין את משתמשי פייסבוק להצטרף אליו לקריאה. אחרי שהספר הראשון שהודיע שיקרא - "The End of Power" - זינק במכירות ואזל מהמדפים של אמזון, השבוע הודיע צוקרברג שהספר הבא שיקרא הוא The Better Angels of Our" Nature" מאת הפסיכולוג סטיבן פינקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully