מזל טוב! הוליווד חזרה לעצמה. בשנה שעברה, התגלה טקס האוסקר כמפגן של עיוותים: את פרס הסרט הטוב ביותר העניקה האקדמיה לדרמת מלחמה שאיש לא ראה, "מטען הכאב", ואת פרס השחקנית הטובה ביותר היא נתנה לסנדרה בולוק, שרק יום קודם לכן קיבלה את עיטור הראזי לשחקנית הגרועה ביותר (לא על אותו סרט כמובן). אבל ב-2010 המצב חזר לאיזון, ואף יותר מכך: התחרות הפעם כה עמוסה, איכותית ועשירה, שפתאום אפשר להצדיק את ההחלטה השנויה במחלוקת שקיבלה האקדמיה בשנה שעברה להגדיל לעשר את מספר המועמדים בקטגוריות הסרט, ואפילו מפתה לבקש הגדלה דומה גם בקטגוריות האחרות.
אז מי הסרטים שאמורים לקבל מועמדויות ואף לזכות בארבע הקטגוריות המרכזיות הסרט, הבמאי והשחקנים הראשיים הטובים ביותר? אמנם יש ארבעה חודשים עד הטקס, אבל בהוליווד כבר נכנסו לטירוף של תחזיות והימורים. בכל קטגוריה מסתמן מועמד בולט, אבל גם שלל סוסים שחורים שמאיימים לחולל סנסציה ברגע האמת. בקיצור, יהיה חורף חם.
הרשת החברתית (The Social Network)
*תאריך יציאה בארצות הברית: 1.10 (לארץ יגיע ב-28.10).
*תקציר העלילה: סרטו של דיוויד פינצ'ר ("שבעה חטאים", "מועדון קרב", "בנג'מין באטן") על התככים שמאחורי הקמת פייסבוק.
*בתפקיד מארק צוקרברג: ג'סי אייזנברג ("זומבילנד").
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*הסיכויים: נכון לעכשיו, "הרשת החברתית" הוא הפייבוריט לזהב. המבקרים משתגעים עליו ורוג'ר אברט, המבקר שטעמו קרוב ביותר לחיך של האקדמיה, אף הגדיר אותו כסרט השנה. אם כל זה לא מספיק, יש שמשווים אותו ל"אזרח קיין", שנחשב ליצירה המשפיעה בתולדות הקולנוע האמריקאי, והאקדמיה גם מחבבת סיפורים אקטואליים ומוסרניים מהסוג שהוא מציג. אז מה הבעיה? פשוט מאוד לרוב בעלי זכות ההצבעה אין פייסבוק. סרט על הרשת החברתית הזו עלול להיראות בעיניהם מטופש וילדותי, והם עשויים להעדיף על פניו בחירה שמרנית יותר.
* באשר לאייזנברג גילומה של דמות אמיתית הוא לרוב מתכון לקבלת מועמדות לאוסקר, אבל טרם בשלה השעה לזכייה של השחקן הצעיר, וממילא הסדרנים בכניסה לטקס יחשבו שמדובר במייקל סרה ולא ייתנו לו להיכנס.
Secretariat
אל תפספס
*תאריך יציאה בארצות הברית: 8.10.
*תקציר העלילה: דיאן ליין הוותיקה מככבת כעקרת בית שהובילה את סוס המירוצים המשפחתי לזכייה בתחרות חשובה.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר והשחקנית הטובה ביותר.
*הסיכויים: כפי שהוכיח בשנה שעברה "הזדמנות שנייה", האקדמיה מתקשה לעמוד בקסמם של סרטי ספורט, רדודים ככל שיהיו. לפיכך, ובהתחשב בוותק ובפופולריות של ליין, יש לו סיכוי טוב לקבל מועמדויות בקטגוריות הסרט והשחקנית, אבל שום דבר יותר מזה.
אל תפספס
Hereafter
*תאריך יציאה בארצות הברית: 22.10.
*תקציר העלילה: דרמה עם טאץ' על-טבעי של קלינט איסטווד, המפגישה בין גורלותיהם של שלושה אנשים. בתפקיד הראשי: מאט דיימון, שכיכב בשנה שעברה ב"אינוויקטוס" של הבמאי הוותיק.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*הסיכויים: איסטווד, שכבר זכה באוסקרים על "הבלתי נסלח" ו"מיליון דולר בייבי", הוא היוצר האהוב על האקדמיה. אבל כפי שהוכח במקרה של "אינוויקטוס", הוליווד גם יודעת להתעלם ממנו כשלא מגיע לו, ולאור התגובות הפושרות שקיבל הסרט בטורונטו, סביר להניח שזה גם מה שיקרה הפעם.
אל תפספס
127Hours
*תאריך יציאה בארצות הברית: 22.10.
*תקציר העלילה: שנתיים לאחר "נער החידות ממומבאי" חוזר דני בויל בדרמה אינטנסיבית על הישרדותו של מטפס הרים (ג'יימס פרנקו).
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*הסיכויים: הסרט טילטל את הצופים בו בפסטיבל טורונטו, אבל היה כה קשה לצפייה שחלק מהם יצאו ממנו באמצע, וזה לא מתכון לפופולריות בקרב האקדמיה. חוץ מזה, בויל כבר קיבל את התהילה שלו לפני שנתיים, וקשה להאמין שהוליווד שוב תמהר לפרגן לאאוטסיידר כמוהו. גם פרנקו יתקשה במאבק מול קולין פירת' הכה פופולרי בקטגוריית השחקן הראשי, בעיקר מפני שבניגוד מוחלט לקטגוריה הנשית המקבילה, אצל הגברים יש עדיפות לוותק.
אל תפספס
The King's Speech
*תאריך יציאה בארצות הברית: 26.11.
*תקציר העלילה: סרטו הביוגרפי של טום הופר הבריטי על המלך ג'ורג' השישי (קולין פירת).
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*התחזית: קולין פירת' מככב ברשימת "השחקנים שכבר מזמן היו צריכים לקבל אוסקר", ודי בטוח שהעוול יתוקן השנה. בשתי הקטגוריות האחרות, הסיכויים של הסרט גדולים פחות: אמנם, הוא ישתחל לעשירייה בלי בעיות. עם זאת, קשה להאמין שביבול כה איכותי של קולנוע אמריקאי תבחר האקדמיה להעניק את הכתר דווקא לסרט בריטי, משהו שהיה נהוג לעשות בשנות השמונים השחונות. נוסף לכך, להופר האאוטסיידר והאלמוני יחסית אין הרבה חברים באקדמיה, כך שיהיה לו קשה אפילו לקבל מועמדות לפרס הבמאי.
אל תפספס
Black Swan
*תאריך יציאה בארצות הברית: 1.12.
*תקציר העלילה: נטלי פורטמן מככבת במותחן של דארן ארונופסקי ("רקוויאם לחלום") על תככים בעולם הבלט.
*איפה יש לו סיכוי: פרס השחקנית הטובה ביותר.
*התחזית: עושה רושם כי הסרט עצמו לא יקלע לטעמם של חברי האקדמיה. לעומת זאת, פורטמן מובילה כרגע במירוץ לפרס השחקנית הוליווד, כפי שיוכלו לספר האלי ברי, שרליז תרון, ריס וויתרספון ורבות אחרות, אוהבת לפרגן לכוכבות צעירות ולראות אותן בוכות על הבמה. פורטמן היפה, הנבונה והסימפטית היא דמות אהובה מאוד, והתפקיד התובעני הזה גורר סביבה הערכה גדולה. אם הכל ילך כשורה ואנט בנינג (שבה נדון בהרחבה בהמשך) לא תעקוף אותה בסיבוב, הישראלית לשעבר תגשים את חלומה של כל אשה ותזכה בצילום משותף עם קולין פירת'.
אל תפספס
The Fighter
*תאריך יציאה בארצות הברית: 10.12.
*תקציר העלילה: סרטו של דיוויד או.ראסל ("אני לב האקביז") על דרכו העקלקלה לצמרת של המתאגרף האירי מרק וורד (מרק וולברג).
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*התחזית: זהו כרגע אחד הנעלמים הגדולים של התחרות. מצד אחד, האקדמיה היא שפוטה של סרטי איגרוף, כפי שיעידו "רוקי" ו"מיליון דולר בייבי", וזאת בשל הנטייה שלהם לצמצם לכדי פאנץ' קטלני אחד את ההוויה האמריקאית כולה. מצד אחר, איש טרם ראה את הסרט המסוים הזה, ולכן עוד אי אפשר לעמוד על טיבו. לאור הרזומה של העומדים מאחוריו ובהנחה שיהיה טוב פלוס, הוא יצליח להשתחל לזירת המועמדויות לפחות בשתיים משלוש הקטגוריות, אבל סביר להניח שבכך הוא יסתפק.
אל תפספס
Rabbit Hole
*תאריך יציאה בארצות הברית: 17.12.
*תקציר העלילה: ניקול קידמן מככבת בדרמה של ג'ון קמרון-מיטשל ("הדוויג והשארית העצבנית") כאם שאיבדה את בנה בתאונה.
*איפה יש לו סיכוי: פרס השחקנית הטובה ביותר.
*התחזית: הסרט עצמו לא נחשב כרגע מועמד לעשירייה, אבל תצוגת המשחק המורכבת של קידמן הרשימה את הנוכחים בפסטיבל טורונטו, וזו הזדמנות לקמבק את הקריירה שלה, שבאופן אירוני נכנסה לבצורת דווקא לאחר הזכייה באוסקר ב-2002 על "השעות". עתה כל שנותר לקידמן הוא להתבונן בקרב בין פורטמן ובנינג ולקוות למימוש האמרה "שתיים רבות והשלישית לוקחת".
אל תפספס
Somewhere
*תאריך יציאה בארצות הברית: 22.12.
*תקציר העלילה: סרטה של סופיה קופולה, שזה עתה זכה בפרס אריה הזהב בוונציה, מתאר איחוד מחודש בין שחקן הוליווד ובתו בת ה-11
.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט והבימוי הטובים ביותר.
*התחזית: הזכייה בוונציה, הייחוס של קופולה והעיסוק בהוליווד מבטיח שהאקדמיה תיקח את הסרט בחשבון ואולי גם תעניק לו מועמדות או שתיים. על יותר מזה קשה להמר.
אל תפספס
אומץ אמיתי (True Grit)
*תאריך יציאה בארצות הברית: 25.12.
*תקציר העלילה: האחים כהן מעבדים מחדש את המערבון מ-1969 שהביא לג'ון וויי את האוסקר הראשון והאחרון שלו. מככב הפעם: ג'ף ברידג'ס.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*התחזית: בצד "The Fighter", זהו אחד משני הנעלמים של התחרות. בעיקרון, כל סרט של האחים כהן שווה אוסקר, בטח אם הוא משתייך לז'אנר קלאסי כמו המערבון. מצד אחר, אף אחד עוד לא יודע להגיד מה ערכו, והעובדה שהאחים כבר קיבלו את ליטרת הזהב שלהם על "ארץ קשוחה" מפחיתה גם כן מסיכוייו. אותו דבר תקף גם לגבי ג'ף ברידג'ס: לולא היה זוכה באוסקר בשנה שעברה על "לב לא שפוי", הוא היה הפייבוריט השנה, אבל האקדמיה תעדיף לכבד לראשונה את פירת' מאשר לשמח את ברידג'ס פעם שנייה ברציפות.
אל תפספס
גנב עירוני (The Town)
*תאריך יציאה בארצות הברית: הגיע לאקרנים לפני כשבועיים (לארץ יגיע ב-14.10).
*תקציר העלילה: דרמת שוטרים וגנבים של בן אפלק, שגם מככב לצד ג'ון "דון דרייפר" האם.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט והבמאי הטובים ביותר.
*התחזית: אין דבר שהאקדמיה אוהבת יותר מאשר לפרגן לשחקנים שמנסים את כוחם ביצירה, כפי שיעיד האוסקר שקיבל אפלק על התסריט של "וויל האנטינג" לפני כעשור וחצי. אפלק לא ישחזר השנה את הזכייה, אבל אולי יצליח להשתחל לאחת משתי הקטגוריות.
אל תפספס
עוד שנה (Another Year)
*תאריך יציאה בארצות הברית: 29.12 (ובישראל כמה ימים קודם לכן, לרגל ביקורו של מייק לי בארץ).
*תקציר העלילה: סרטו של מייק לי על שנה בחייו של זוג מזדקן (ג'ים ברודבנט ולזלי מנוויל).
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקנית הטובה ביותר.
*התחזית: בהנחה שיגישו אותה לקטגוריית השחקנית הראשית ולא שחקנית המשנה, לזלי מנוויל תשתחל בנקל לחמישייה, שבה היא תיעצר בידי הזוהר של פורטמן. גם הסרט עצמו והבמאי שלו עשויים לקבל מועמדויות, שכן האקדמיה מתה על הסרטים הכאילו איכותיים וייחודים של לי. הבעיה שלו היא ש"The King's Speech" כבר תפס את משבצת הסרט הבריטי, ובתור זהב כזה של הקולנוע האמריקאי, יכול להיות שלא יהיה מקום לשניים כאלה.
אל תפספס
הילדים בסדר
*תאריך יציאה בארצות הברית: הגיע כבר באוגוסט לאקרנים (גם בישראל).
*תקציר העלילה: ליסה צ'ולודנקו מציגה את סיפורן של זוג לסביות (אנט בנינג וג'וליאן מור) שמקימות משפחה.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט והבימוי הטובים ביותר והשחקנית הטובה ביותר.
*התחזית: אנט בנינג היא מאותן שחקניות ותיקות ואהודות שמעולם לא קיבלו אוסקר (אף שהיתה כבר מועמדת שלוש פעמים פעמיים היא הפסידה את הפרס להילרי סוונק), ואין כמו לגלם לסבית כדי לראות סוף כל סוף את הארץ המובטחת. לפיכך, בנינג היא כרגע האיום העיקרי מעל ראשה של פורטמן, אבל בשלב זה היא אנדרדוג לעומתה, בין השאר מפני שחלק מחובבי הדרמה יעדיפו בקטגוריה זו את ג'וליאן מור ובכך יביאו לפיצול קולות.
גם הסרט וצ'ולודנקו יכולים לחלום על מועמדויות, וזאת מפני שהאקדמיה אוהבת סרטים "חשובים" וליברליים, וגם תשמח לשמור על הגחלת של קתרין ביגלו ולהעניק השנה לפחות מועמדות אחת לבמאית.
אל תפספס
התחלה
*תאריך יציאה בארצות הברית: הגיע כבר ביולי לאקרנים (גם בישראל).
*תקציר העלילה: סרט המתח שבו חודר כריסטופר נולן לנבכי התודעה של ליאונרדו דיקפריו.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והשחקן הטוב ביותר.
*התחזית: עד "הרשת החברתית" זה היה הסרט המוערך ביותר של השנה, אבל השאלה היא אם חברי האקדמיה יזכרו אותו עד פברואר. גם השתייכותו לז'אנר המותחן, שנחשב נחות יחסית, לא תורמת לסיכוייו, והוא יכול לשאוף רק להשתחל לאחת או שתיים מן הקטגוריות המרכזיות. תהיה נוספת היא אם דיקפריו ירוויח מפיצול הקולות בין הופעתו כאן וב"שאטר איילנד", או שחברי האקדמיה ינקזו את ההערכה כלפיו לאחד משני הסרטים.
אל תפספס
שאטר איילנד
*תאריך יציאה בארצות הברית: הגיע כבר בפברואר לאקרנים (גם בישראל).
*תקציר העלילה: סרט המתח שבו חודר מרטין סקורסזי לנבכי התודעה של ליאונרדו דיקפריו.
*איפה יש לו סיכוי: הסרט הטוב ביותר.
*התחזית: אם "התחלה" עלול להישכח עד פברואר, הרי ש"שאטר איילנד" הוא כבר היסטוריה ארוכה. ובכל זאת, הוא עשוי לנצל את מעריציו המסורים ולהתגלות כסוס שחור.
אל תפספס
ואל תשכחו את:
בקטגוריית השחקן הראשי שון פן עתיר המועמדויות והזכיות על הופעתו במותחן "Fair Game"; חבייר ברדם, עתיר הפרסים גם הוא, על הופעתו ב"Biutiful" המקסיקאי (שאמור לקחת בהליכה את הפרס לסרט הזר); רוברט דובאל הוותיק על הופעתו בדרמה הצנועה "Get Low"); וריאן גוסלינג הצעיר על הופעתו בדרמת הזוגיות "Blue Valentine".
בקטגוריית השחקנית הראשית ג'ניפר לורנס הצעירה על הופעתה בדרמה הריאליסטית המוערכת "Winter's Bone"; מישל וויליאמס על הופעתה בצד גוסלין ב"Blue Valentine"; סאלי הוקינס הבריטית על הופעתה בדרמה החברתית ההיסטורית "איזה מין שיוויון" ("Made in Dagenham"); ונעמי ווטס על הופעתה בצד פן ב"Fair Game".
לסיכום
כמדי שנה, רק דבר אחד בטוח במירוץ לאוסקר הפנינה החדשה של פיקסאר, "צעצוע של סיפור 3" במקרה זה, תזכה בפרס לסרט האנימציה הטוב ביותר (ואולי גם תקבל מקום של כבוד בעשיריית המועמדים בפרס הסרט הטוב ביותר). חוץ מזה, הכל פתוח. אם מישהו כרגע היה צריך לשים את כל כספו, הוא היה מהמר על "הרשת החברתית", פינצ'ר, פורטמן ופירת' (כן, זו השנה הגדולה של האות פ'). אבל באותה מידה שייתכן כי כל הארבעה יזכו, בהחלט אפשרי גם שכל אחד מהם ייצא בידיים ריקות. ב-27 בפברואר של השנה הבאה יגיע סוף כל סוף הטקס הגדול ואז נהיה חכמים יותר, ולאור הפוריות והגיוון של העונה הקולנועית הזו, סביר להניח שגם נמצא את עצמנו עם הלשון בחוץ ועם לסת שמוטה.