וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתה המוזה של בועז טל

דנה גילרמן

9.11.2006 / 9:02

דמותה המצולמת של זהבה טל היתה תמיד חלק מהותי ביצירתו של בעלה, האמן בועז טל. שלשום היא מתה ממחלת הסרטן

התערוכה הנוכחית של בועז טל, "הריפוי של ט'", שמוצגת בגלריה גורדון בתל אביב, נעשתה בצל מחלתה של אשתו, זהבה טל. בזמן העבודה על התערוכה עוד חשבו בני המשפחה שמדובר במקרה קשה של מחלת הנשיקה. ביום הפתיחה התברר כי מדובר בסרטן בריאות ובכבד. שלשום, לאחר אחד הטיפולים, התמוטטה טל ומתה, בת 54.

יצירותיו של טל עסקו תמיד בניסיון להגדיר את זהותו דרך המשפחה. הוא עצמו מגדיר את עבודותיו כ"פורטרט עצמי עם משפחה". אלו כוללות תמונות מחיי משפחה, נוף משפחתי שתועד על ידי האב בבית ביפו, בסצינות שנוצרו ובוימו בחיי היום-יום. גיבורי התצלומים הם בני המשפחה: זהבה, שלוש הבנות, הוריו של טל וידידים שהסכימו להצטלם. התצלומים ליוו את האירועים והחוויות, הטראומות והמחלות, ונוצרו מתוכם. האמנות של טל היתה גם התיעוד הכרונולוגי של חיי המשפחה.

דמותה המצולמת של טל היתה תמיד חלק מהותי ביצירתו של בעלה. הם היו זוג מגיל 16. במובנים רבים, הם חרגו מהמודל של האמן ואשת האמן שעומדת בדממה ומשמשת אובייקט ליצירה. טל, אשה כריזמטית ומרשימה, השתתפה באופן פעיל ביצירתו לכל אורך הדרך. "היא היתה חלק מעבודתו בכל המובנים, גם על הקיר וגם בבית", אומרת האוצרת נילי גורן ממוזיאון תל אביב. "היא היתה המודל, ההשראה, המפיקה והשותפה לתהליך האמנותי".

טל לא היתה "רק" המודל של בעלה. היא השלימה בצעירותה תואר ראשון בכימיה ומאוחר יותר המשיכה את לימודיה במדרשה לאמנות ברמת השרון, השתלמה בתרפיה באמנות ובדרמה יוצרת וסיימה דוקטורט בלימודי מגדר. אך תפקידה כ"אשת האמן" היה מרכזי מאוד בחייה; היא אפילו התמסרה לתפקיד. בראיון ל"הארץ" ב-2001 אמרה: "הוא לא הודיע לי על ייעודי. זה התפתח לאט לאט ובכיף.

"חלק חשוב מהמהות שלי קשורה במה שקורה בקריירה של בועז ובעבודה שלו", הוסיפה. "אנחנו עובדים ביחד הרבה מאוד זמן. לעשות עבודות בסדר גודל שהוא עשה הסתייע מכיוון שהיתה לו העזרה הטכנית, המסיווית והרגשית שלי ושל בני משפחתי. עבדתי בכל. כתבתי מכתבים, יזמתי רעיונות והפקתי פרויקטים, אבל זה לא שאין לי קריירה משלי".

בקטלוג התערוכה "אלוגריה/אלגרו נון טרופו" שאצרה גורן לטל במוזיאון תל אביב מופיע טקסט קצר של זהבה טל, מעין הערת שוליים, על עבודתו של בעלה ועל הפיכתה לחלק מהזהות שלה ושל משפחתה. את המאמר היא מסיימת כך: "כשאין לנו מושג מה צופן העתיד, וגם העבר נתון לפרשנויות שונות, אני מוצאת מידה של נחמה בסדרת העבודות המכונה 'אשת האמן הראשונה'. יודעת אני כי גם אם בהמשך תהיה אחרת, זאת אחת הוודאויות שאינה זקוקה להוכחה".

טל תובא למנוחות היום ב-15:00 בעין הוד. אתמול שלח בועז טל אי-מייל לכל מכריו: "זהבה אהובתי איננה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully