וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינמטק שדרות על סף סגירה

דפנה ארד

21.11.2006 / 15:22

קיצוצים, פיטורים, ופחות סרטים איכותיים הם הסיוט הנוכחי של מנכ"ל סינמטק שדרות בני כהן. סגירה סופית הוא לא מוכן אפילו לדמיין

סינמטק שדרות, האי האחרון של השפיות בעיר מוכת הקאסמים, עומד בסכנת סגירה בתום 2006. לאחר שבע שנים של פעילות, שנתמכה כלכלית על ידי קרנות וגופים שונים, הסינמטק נקלע לגרעון עצום ואם לא יגייס חצי מיליון שקלים, יאלץ להסגר.

לקיים חיים תרבותיים בעיר שתושביה נמצאים יום יום בסכנה זה דבר כמעט בלתי אפשרי, לאחר שהקסאמים הפכו בימים האחרונים למדוייקים יותר וביום בו תושב שדרות נפצע בצורה אנושה מקסאם, הידיעה הזאת על סכנת הסגירה של מוסד התרבותי הפעיל ביותר בעיר, עלולה להראות כמו הצרה הקטנה ביותר של העיר שדרות. למרות זאת, מנכ"ל הסינמטק בני כהן, לא מצליח לישון בגללה בלילה. "אנחנו לא ניתן לסינמטק להסגר, נעשה הכל כדי שזה לא יקרה." הוא אומר, אבל מודה, שאם גאידמק ירים אליו טלפון הוא לא ישר יגיד לו על שם מי לכתוב את הצ'ק. "אמנם אנחנו בקשיים אבל אני לא אקבל אוטומטית עזרה מגאידמק. למרות שאני מבין את הבורחים לאילת, אני אומר – בואו נחזק את השגרה בעיר, בואו נחזק את המקום בו אנחנו חיים. ומצד שני אולי כדאי שבמקום לשלוח את התושבים לאילת הוא יפנה כספים למקום תרבותי, אני מתחבט בשאלה הזאת כל הזמן".

הגורמים לגרעון הכבד

הגרעון הגדול אליו נקלע הסינמטק לא נובע מכך שאנשים לא באים בשעריו - לסינמטק יש כ-1,200 מנויים - ותושבי האזור צופים בסרטים בכמות מספקת, מבחינת כולם. אפילו בתקופה בטחונית קשה כזו, אנשים באים עדיין לראות סרטים בסינמטק, בעל המרחב המוגן. "המצב הבטחוני הקשה הוא מעמסה גדולה עלינו, למרות שיחסית מגיעים אלינו עוד אנשים. הסינמטק הוא מקום שאפשר לברוח אליו לראות סרט טוב, לשמוע יוצר מוביל, להשתלם בנושאים שונים, ולבקרבפסטיבלי סרטים שאנחנו עושים מדי שנה."

מלבד הקיצוצים בתקציב הסינמטק, הגרעון נגרם בגלל התמחור. בעוד שמנוי לסינמטק תל אביב עולה כ-590 שקלים לשנה, מנוי למקבילו בשדרות עולה בסך הכל 300 שקלים לשנה. מחיר הכניסה לסרטים ברוב בתי הקולנוע בארץ כמעט חוצה את קו 40 השקלים, ובסינמטק שדרות הוא עדיין עומד על 20 שקלים למבוגר ללא הנחות. כהן מסביר את המחיר הנמוך בכך ש"כל הדברים הבסיסיים שמתמחרים בתל אביב באופן כלכלי לא יכולים לעלות אותו דבר בסינמטק שדרות, לי יש אינטרס להביא את האוכלוסיה המקומית דלת האמצעים לסינמטק. אני מאמין בתרבות כדבר שמצמצם פערים מנטליים. אני רוצה לחבר את הקהל כמה שיותר לתרבות ולקולנוע. בעיה נוספת היא שקוצצנו תקציבית."

כהן מסרב לחשוב על שדרות נטולת סינמטק ולא מוכן להפנות את הקהל שלו לקולנוע הקרוב באשקלון: "אם נגיע למצב קשה נאלץ לפטר צוות, שהוא גם כך מאוד מאוד מצומצם. אני לא מוכן לחשוב על זה שאני אפחית מהאיכות של הסינמטק, לא רוצה להביא פחות סרטים ופחות מועדוני סרטים. אני כמנכ"ל הסינמטק רוצה לשמור על איכות ולהגדיל פעילות. כסינמטק שרוצה להביא סרטים מסחריים וגם סרטי סינמטק נוצרות עלויות שינוע מאוד גבוהות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully