וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידורי המהפכה

איתי מאירסון

29.12.2006 / 9:26

ב-2006 הפסיקו למכור לנו אובייקטיביות וכל מהדורת חדשות אימצה אג'נדה פוליטית ברורה. איתי מאירסון שם 10 בקלפי

יותר מששנת 2007 באה עלינו לטובה, שנת 2006 נשמטת מתחתינו לטובה. לא נזיל דמעה על הסתלקותה של זו. בשנת 2006 העגומה נדמה שהכל היה פחות. הממשלה פחות מוכשרת, מצב הרוח פחות טוב, מלכת היופי פחות יפה, מלכת החן פחות חיננית, וכדי להביא את הייאוש לשיא, נזכיר שאיטליה זכתה בגביע העולם בכדורגל. והייתה גם מלחמה.

מלחמות, מעצם טבען, כשם שהן מורידות אל מחשכי השאול מאות אזרחים וחיילים, כך הן גם מעלות אל פני הקרקע תופעות תרבותיות חדשות. אותן תופעות אינן צצות יש מאין, אלא נותנות חיזוק לתהליכים קודמים והמלחמה היא רק זו שמביאה אותם לשיא. כדי לגשת ישר לעניין, נתחיל מן השורה התחתונה: המלחמות של 2006 גרמו למהדורות החדשות הטלוויזיוניות להזדהות, כל אחת בנפרד, עם עמדה פוליטית מוגדרת, בישראל כמו גם בארה"ב.

הגישות המנוגדות בין מהדורות החדשות של ערוץ 2 ושל ערוץ 10 ידועות, ולא מהיום. מהדורת ערוץ 2 נוהגת לנקוט בקו של לאומנות רכה, כזו שבקלות מתגלגלת מיד אחרי הפרסומות לאולפנו של יאיר לפיד. ערוץ 10, לעומת זאת, מתהדר בסדר יום ביקורתי יותר; ערוץ 2 מזוהה עם גרונו האפוקליפטי של דובר צה"ל – סא"ל במיל' רוני דניאל – בעוד שערוץ 10 נותן שופר גם לקולות שאינם חופפים את עמדתו של משרד הביטחון. השוני בין שתי המהדורות הולט במיוחד כשבוחנים את שני הפרשנים לענייני ערבים: אהוד "הם רוצים לחסל אותנו" יערי, וצביקה "בואו נשמע את הקולות מהצד השני" יחזקאלי. גם עוולות ואיוולות המלחמה מצאו את ביטויים בחדשות 10, זמן רב לפני שראשון פרשני הערוץ-שתיימי הביע הסתייגות מן הפצצות הכבדות שהנחיתו מטוסינו על ידידינו בביירות.

מי אמר ובאיזה ערוץ?

מלחמת לבנון השנייה, או שמא מדובר במלחמת אולמרט הראשונה, הפכה את העמדות המנוגדות הללו לברורות לחלוטין. יתרה מזאת, היא גם הפכה אותן ללגיטימיות, וכאן נעוץ השינוי האמיתי. בקיץ 2006 הטענה שמהדורת חדשות צריכה להיות אובייקטיבית הפכה לבלתי רלוונטית. אדוני, אתה מעוניין במהדורה בעלת גוון לאומי וחד-ממדי? לחץ 22 בשלט. גברתי, את מבקשת לשמוע חדשות ביקורתיות יותר ומתלהמות פחות? עברי מיד לערוץ 10. חסל סדר "אמרו בחדשות ש...". מעתה ישאל עצמו כל ישראלי "מי אמר ובאיזה ערוץ"?

הסתתרותו של פרשן מאחורי עמדה אובייקטיבית לכאורה, מסכנת אותנו הצופים הרבה יותר מכפי שמסכנת אותנו חלילה, לא עלינו, עמדתו המוצהרת של המגיש, המשויכת לצד זה או אחר של המפה הפוליטית. מבחינה זו – והיא בלבד – סיפקה לנו מלחמת לבנון השנייה נקודת אור קטנה. מסכות האובייקטיביות הוסרו. ערוץ 10 התקרב אל השמאל, אף כי לא מספיק, בעוד ערוץ 2 עשה צעד ענק ימינה.

העיתונות הכתובה עשתה את הצעד זמן רב לפני העיתונות המשודרת. העיתון "מקור ראשון" מתפאר ובצדק בקידומם של עניינים יהודיים-לאומיים, ומצד שני, עיתון "הארץ" – גם כן בצדק – מתגאה בהפצת עמדות שמאליות. בין שני העיתונים המכובדים הללו, ניתן למצוא את "ידיעות אחרונות" ואת "מעריב" – שני צהובונים חסרי חוט שדרה פוליטי, שמצטיינים בהיגררות אחרי דעת קהל במקום ליצור אותה בעצמם.

מלחמת צה"ל-חיזבאללה היא כקליפת השום לעומת ההשתוללות בעיראק, ששברה ב-2006 את שיאי הדם והאש של עצמה. קרוב ל-22,000 גופות של חיילים ואזרחים עיראקיים נערמו רק השנה על פני האדמה, כתף אל כתף עם כ-800 מחייליו של המלך ג'ורג' השני לבית בוש. העם האמריקני, אשר מיטיב להבין שמהדורת חדשות היא מוצר אותו יש לצרוך לפי טעם אישי, כבר קלט מזמן את חוקי המשחק. אדוני מעוניין במהדורת חדשות שמרנית, פוריטאנית וגזענית? "פוקס ניוז" הוא המקום בשבילך. גברתי, תרצי לצפות במהדורה שמדגישה את העובדה שבנך החייל המת הוא קורבן בדיוק כמו בנה המת של פאטמה מפאלוג'ה? זפזפי לערוץ החדשות של "בי.בי.סי אמריקה". את העיקרון הזה יודע כל אמריקני מימים ימימה, אולם הממדים המפלצתיים אליהם הגיעה מלחמת עיראק בשנה החולפת, כמו גם הדיון המבעבע סביבה, רק חידדו את העניין.

תפילת מעריב

ובחזרה לישראל. הסתלקותה המבורכת של האובייקטיביות המדומיינת ממהדורות החדשות העבריות אמנם שידרגה את תרבות צריכת האקטואליה שלנו, אבל לא ברמה מספקת. אני מרשה לעצמי לקוות שבשנת 2007 חדשות 10 יאזרו מעט אומץ, יעשו צעד נוסף קדימה, ויקראו באופן גלוי וחד משמעי לפתיחה במשא ומתן עם סוריה, בלי תנאים מוקדמים ובלי התחמקויות מאוחרות. אני מרשה לעצמי לקוות שמאולפני חדשות 10 תצא קריאה ברורה להחזיר לביתו את גלעד שליט, גם במחיר שחרורם של 10,000 אסירים פלסטיניים עם דם על הידיים או כפכפים על הרגליים. אני מרשה לעצמי לצפות מגלעד עדין, מנכ"ל חדשות 10, שיישיר עיניים אל עדשת המצלמה ויעניק לנו פעם אחת בשבוע אייטם אישי, כמעין מאמר מערכת, ובו הוא יקרא לממשלתנו לעשות את המוטל עליה ולדבר עם כל מנהיג ערבי שמוכן לכך.

ומה בנוגע לחדשות ערוץ 2? אם אמנם הערבים רוצים לחסל את כולנו, אני מרשה לעצמי לקוות שבשנת 2007 רוני דניאל יעשה אף הוא צעד אמיץ קדימה, ויעדכן אותנו בלוח הטיסות היוצאות מנתב"ג, כדי שנוכל לתפוס לנו מטוס אובייקטיבי ולעוף מכאן לכל הרוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully