וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכל איש יש אשם

פיני אסקל

17.1.2007 / 9:44

"אשם במותו" של אורנה בן-דור הוא לא הסיבה להתפטרות הרמטכ"ל. פיני אסקל חושב שהוא אפילו לא תחקיר ראוי

סחטיין על אורנה בן-דור. אין בישראל הרבה יצירות וגם אין הרבה יוצרים, שמסוגלים לחלחל לתוך המערכת הצבאית בביקורתיות ולבצע את השינוי במהירות שכזו. בן-דור – לא רק שעוררה אותנו שוב למראה כיסוי התחת של הצבא הישראלי שגרם ליותר מדי תאונות, דו"צים ושאר מחדלים בעשרים השנה האחרונות – היא גם הביאה לגזר דין מהיר ובסופו של יום הכינה את הקרקע הרכה להתפטרותו של הרמטכ"ל חלוץ. אין גבול לפנטזיות הקונספירטיביות, אה?

'אשם במותו' – לה אין שום קשר להתפטרות חלוץ – היא סדרה בת שלושה פרקים העוסקים במחדלי הצבא בעשרים השנים האחרונות. הסדרה מתבססת על מספר מקרים בעבר, בהם דו"צ – ובמילים אחרות ירי כוחותינו על כוחותינו – של סיירת דובדבן. בהסתמך על דברי לוחמים, שהיו באירוע בלילה המדובר והיו עדים לניסיון הכסת"ח המביש ושיחות עם הורים שכולים. בן-דור, כהרגלה, פחות מתבוננת ברגשות ויותר נוגעת בפרקטיקה. ההחלטה ללכת על סדרה כזו עם צאת מלחמת לבנון השנייה ראויה להערכה, אם כי נראית כמו החלטה חפוזה שמטרתה לגזור קופון, מכיוון שהדיו על מסקנות הוועדות טרם יבשה ועדיין אין מספיק כלים ועדויות להבין את גודל המחדל.

בנוסף, נראה שהתחקיר של בן-דור לוקה בחסר. לדוג שני משפטים סותרים מתוך הדו"ח (הוראה לצלפים לא לעלות לגג מול דרישה מאותם צלפים לבחור את המיקום הטוב ביותר עבורם) זה אמנם מספיק במדינה כמו שלנו כדי לחרוץ את גורלם של הקודקודים, אבל לא די בכך בשביל תחקיר. אם מתבוננים בשורה התחתונה זה נכון שכל מחדל ומחדל מריח כמו כיסוי תחת, אבל רפרוף בדו"ח והסקת מסקנות מהירה נמצאים אף הם תחת קטגורית כיסוי תחת. הרי גם ילד עם אקדח-פיקות יודע שיש מחדלים בצה"ל. בהשוואה לתחקירי עומק של מוספי העיתונים בשבת, 'אשם במותו' מקבלת ציון נכשל.

בזכות התקשורת אנו חיים בעידן של "תדע כל אם עברייה", שגורם למעשה לקשר הדוק יותר בין המפקדים להורים ומזכיר יותר את שנות התיכון העליזות מאשר את החיים האמיתיים, כשהמפקד מזכיר יותר מורה לביולוגיה, מאשר בוס. הכל פתוח יותר – מפקדים מזילים דמעה בלוויות פקודיהם ולשונם המתנצלת של אותם מפקדים ממהרת ללחוץ על ההדק כשהקנה מכוון לעבר רקותיהם. לא מעט אזרחים היו רוצים לבצע לינץ' באותם מפקדים שנתנו את ההוראה, אבל הקייס של בן-דור צריך להיות עמוק יותר ומבוסס יותר. גם אם מדובר בשני משפטים סותרים – להורים שכולים יש את הלגיטימציה לחבר ביניהם, להתלהם ולדרוש ועדת חקירה. בן-דור תצטרך להתאמץ קצת יותר.

אשם במותו, יום ג', 21:00, ערוץ 10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully