וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רם אורן חזה את התפטרות הרמטכ"ל

דפנה ארד

17.1.2007 / 12:08

בספרו החדש "רמטכ"ל", שנמצא בימים אלה ברשימת רבי המכר, הרמטכ"ל, נעם עינב, מתפטר בעקבות המלחמה בלבנון. מזכיר לכם משהו?

הסופר רם אורן נשמע הבוקר מבסוט מאוד, למרות שרב המכר החדש שלו, "רמטכל", שיצא בהוצאת הספרים "קשת", נקטל במוסף הספרים היוקרתי של עיתון "הארץ". בביקורת, עמוס הראל, הכתב הצבאי של "הארץ", ציין מספר טעויות עובדתיות המופיעות בספר הבדיוני, המבוסס על המציאות מהעבר המאוד לא רחוק, קטל את חד-המימדיות של הדמויות, פרט רצף קלישאות, ואפילו השווה אותו לחסמב"ה.

בסוף הביקורת כתב הראל, "והעיקר: כמעט כל הבכירים שהיו אחראים לכשלונות המלחמה מתפטרים בסוף. איפה הוא חי הרם אורן הזה? נראה באמת בילה יותר מדי זמן בקובה בחודשים שאחרי המלחמה."

רם אורן התעורר ב-5 בבוקר, ראה את העיתון, ופרץ בצחוק: "בעמוד הראשון כתוב שחלוץ מתפטר ובמוסף הספרים יש האשמות כאלה נגדי. זה כל כך מצחיק, כי בעיתוי נהדר הם פרסמו את הביקורת על הספר "רמטכ"ל" ביום שהוא מתפטר, אבל אני חושב שזה מגוחך, אחרי שזה קרה, שהוא שאל שם 'איפה אתה חי?'".

נדירות ההזדמנויות שיש לסופר שכתבו עליו ביקורת רצחנית, להשיב מלחמה. אורן תפס את ההזדמנות בשיניים: "שלחתי להם מכתב למערכת וסיימתי אותו במשפט 'איפה אתה חי, עמוס הראל?'. אורן, עיתונאי בעצמו, ועורך מסוף 7 ימים לשעבר, מודע כמובן לאילוצי סגירת מוסף הספרות, "הוא כתב את זה מזמן וזה לא דבר שהוא אקטואלי. העיתון כבר הודפס ביום ראשון הם לא ידעו אף אחד לא ידע, אם היה להם מושג הם היו מוחקים את זה, כמובן", אבל זה עדיין מצחיק אותו נורא.

בספר גם שר הבטחון וראש הממשלה מתפטרים. שווה לחכות

אורן לא התפלא כשראה שחלוץ התפטר כפי שכתב בספר "הרמטכל" לפני חודשיים. רם אורן: "זה ספר בדיוני, כמובן. אך דמות הרמטכ"ל שם די דומה לרמטכ"ל חלוץ. הוא מתחיל מנקודה מאוד גבוהה, עם המון קרדיט ובטחון עצמי, ופתאום הוא צריך להתמודד לא רק עם מלחמה שמתחילה פתאום ומתדרדרת, אלא גם עם טראומה אצלו בבית." בספר, שכאמור מבוסס על המציאות כמקור לסיפור פיקטיבי, הרמטכ"ל, שנקרא נעם עינב, מוציא את הצבא למלחמה בעקבות חטיפת בנו ללבנון. "הוא מנהל את המלחמה בהתאם לאינטרסים שלו להחזיר את הבן שלו, וזה הסיפור. לאט לאט הוא נשחק יותר ויותר ונשבר יותר ויותר עד שהוא בסוף מגיש מכתב התפטרות ומתפטר מהצבא."

אז בעצם ראית את הנולד?

"הבנתי שלא יהיה מנוס מהתפטרותו. זה לא ביג דיל, תארתי לעצמי שלא יהיה מנוס ובעוד שניים-שלושה חודשים חודשיים הוא חייב להתפטר, לא ראיתי אותו ממשיך בתפקיד. בספר אני מספר איך המלחמה מתדרדרת והולכת ובנוסף, אצלי בספר גם שר הבטחון והראש הממשלה מתפטרים."

אתה רומז למשהו?

"אני לא רואה, באמת, מנוס. אבל חכי למסקנות הוועדה שבודאי יהיו קשות מאוד ואני מניח שאחריהן, זה מה שיקרה. לא פעם כתבתי בספר שלי דברים שקרו אחר כך, במוקדם או במאוחר."

אורן התחיל לכתוב את הספר חודשיים לאחר פרוץ מלחמת לבנון וסיים אותו לפני חודשיים. "כתבתי אותו במשך ארבעה וחצי חודשים יום ולילה. התחלתי מדי יום ב-6 בבוקר והלכתי לישון ב-4 בלילה ובקושי נרדמתי, כך כל יום - עד שהתמוטטתי והרגשתי שעומדים לאשפז אותי, אז לקחתי חופשה וטסתי לקובה.

בספר יש קטע המתרחש בקובה כדי לרענן ולשנות ולא לכתוב רק על מה שקורה פה. אחרי שנחתי חזרתי וסיימתי את הספר, מיהרתי להוציא אותו בזמן. רציתי שהוא יצא לפני שהרמטכל יתפטר, שהוא יתפטר לי לתוך הספר, וכך קרה".

דרור משעני, עורך מוסף הספרים, בחר שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully