וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן תל אביב

עופר עין גל

23.1.2007 / 12:43

ים, אופניים ובילויים. לא משהו שלא שמעתם קודם, אבל עופר עין גל מרוצה מהדרך בה ת"א תתרענן לקראת חגיגות ה-100 שנה

אחרי אינספור 'לך תבוא' וביורוקרטיות טרחניות של משרד דוברות העיר, נחתתי במשרדה של אדריכלית העיר דניאלה פוסק, כדי לשמוע מה מתכננת העירייה בגזרת פני העיר לשנת ה-100. פוסק, נמרצת, חדורת מוטיבציה ומלאת לב (או במילים אחרות, סוג האישיות האחרון שהיית מצפה לפגוש במסדרונות האינסוף של העירייה), התחילה פורסת משנתה. לדבריה, שנת ה-100 תעמוד בסימן טיפול במרחב הציבורי, שתביא, כך מייחלים בעירייה, לשינוי משמעותי באיכות חייהם של כלל התושבים. אכן, דרך נאותה לחגוג.

גזרת הטיפול במרחב הציבורי נחלקת לשתי חטיבות עיקריות. הראשונה קשורה לים, או כפי שמגדירים קברניטי העיר ברשמיות אופיינית "תל אביב- יפו תחזק את נוכחות הים בחיי העיר ובנופה. היא תפנה את פניה הימה בצורת הבינוי שלה ובאופי הפעילות בתוכה". המטרה הסופית והמרשימה לקראת שנת החגיגות ב-2009, היא לחבר בטיילת ארוכה את רצועת החוף התל אביבית, 13.5 ק"מ אורכה, שמתחילה בחוף הצוק ומסתיימת בגבעת עלייה, ותכלול ארבעה פארקים - שהשאפתני שבהם הוא הפארק שיוקם על חורבות הר הזבל האימתני בואך גבעת עליה.

השפה העיצובית, מציינת פוסק, היא פשוטה, כזו שלא באה להתחרות עם הטבע, הים והחוף. הקיר שהפריד על הלום בין הטיילת לים יהפוך לשלוש מדרגות עץ שיחברו שוב את העיר לים; בניית פארק רידינג תסתיים עוד חצי שנה; מתחם ככר אתרים, שאיש כנראה כבר לא יצליח להזיזו, ישופץ בשיתוף פעולה עם משרד התיירות וכבודו איש הלילה חיים פנחס; ורק הדולפינריום יישאר בינתיים כאבן שאין לה הופכין.

השלב השני בתכנית החגיגות היא לשפץ מתחמים היסטוריים בזיקה לעברם, ולצקת בהם תכנים חדשים. לראייה – שכונת הטמפלרים בדרום הקריה, שתהפוך עורה לפארק עם איזור מסחר עדין (כלומר חנויות ובתי קפה); מתחם מנשייה (תחנת הרכבת של יפו) תשופץ ותשמש מתחם בילוי נוסף; נמל יפו יחייך לתיירות ובילוי; גני התערוכה הישנים ימשיכו את מגמת השיפוץ שהחלה בנמל תל אביב; במתחם ביאליק, בבניין העירייה הישן, יוקם מוזיאון-ארכיון העיר והכיכר תשופץ (ללא חניון תת קרקעי לשמחת תושבי השכונה). על מתחם תיאטרון הבימה-היכל התרבות המשתפץ כבר שבענו מלשמוע.

בנוסף לתכניות המשמחות שנפרסו לעיל, העירייה נוקטת באג'נדה ירוקה מבורכת, שתשמח את תושבי העיר. עיקרה של הגישה היא להשיב את המרחב להולכי הרגל ורוכבי האפניים. אבל כל זה קורה, מה לעשות, על חשבון האוטומובילים ובעליהם נטולי החנייה. עד שנת המאה תשלים העירייה 100 ק"מ של שבילי אופניים (כעת נעצר המונה על כ-70 ק"מ), שיחברו את רחוב קפלן לרחוב אבן גבירול ואת רכבת מרכז ללב העיר, שם השדרות כבר מאובזרות בשבילים. נדבך נוסף של הגישה מעודד ככרות, ועל כן השטח המת (תתרכזו היטב, זה עומד להיות מסובך), שבין רחוב הארבעה לרחוב חשמונאים, בואכה קרליבך, ישתפץ ויהפוך ממגרש חנייה/פח אשפה לשכיית חמדה.

למרות חיבתי לקיטורים נראה שגישת העירייה מהזווית הצרה, אך החשובה, של אדריכלות העיר, פועלת נכון, מעודכן, ירוק וציבורי לקראת שנת ה-100 ועל כן אין לה בעיות מיוחדות לחשוף את התוכניות ולהתגאות בהן. מצער שבתחומים האחרים עדיין מתעוררת תחושה של סודות והסתרות שמייד מעלים חשדות לאי סדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully