וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתו של קנדי חושפת את הצד האפל של ארה"ב

מארי מיליקן

24.1.2007 / 4:26

רורי קנדי, בתו של רוברט פ' קנדי, בוחנת את סוגיית ההתעללות בעצירים עיראקיים בכלא אבו רארייב, בסרטה שיוקרן בפסטיבל סאנדאנס

כשיוצרת סרטי התעודה רורי קנדי רצתה ליצור סרט על הסיבות לביצוע מעשים נפשעים על ידי אנשים רגילים, שבו ורדפו אותה תמונותיהם של חיילי ארצות הברית שעינו עצירים בכלא אבו רארייב בעיראק.

התוצאה היא "רוחות אבו רארייב", אחד הסרטים התיעודיים המדוברים ביותר בפסטיבל הסרטים סאנדאנס, שבוודאי ידבר אל לבו של הציבור המתנגד למדיניות ארצות הברית במלחמת עיראק.

קנדי, בתם של רוברט פ' קנדי המנוח ואתל קנדי, ריאיינה חיילים ועדים להתעללויות שהתרחשו בסתיו 2003, והסיקה שהם היו תולדה של מערכת הנלחמת בטרור לאחר ספטמבר 2001, ולאו דווקא מעשים של כמה אנשים חריגים. "הסרט לא עוסק רק באבו רארייב, אלא באמריקה ובזהות שלנו כמדינה", אמרה קנדי בשבת בפסטיבל.

כבת למשפחה הפוליטית המפורסמת ביותר בארצות הברית, יוצרת הקולנוע עטורת הפרסים אומרת שגדלה מתוך האמונה שארצות הברית מייצגת את זכויות האדם. "בשלוש השנים האחרונות נעשינו מדינה שמייצגת את ההיפך הגמור, ועכשיו אנחנו ידועים בכך שאנחנו מענים אנשים", היא אומרת. "זה קשור ישירות למדיניות שלנו".

קנדי אינה אשת הקולנוע היחידה בסאנדאנס שיצרה סרט על עיראק. הסרט שלה, שבהפקת ערוץ הטלוויזיה HBO, מתחרה ב"No End in Sight", שמטרתו לחשוף שרשרת של טעויות גורליות, הכחשה ואזלת יד במלחמה. אולם היא טוענת שסרטה הוא המאתגר מכולם, משום שהוא מתמודד עם התצלומים של העצירים מכוסי הראש, העירומים והמושפלים מינית, שצולמו בידי החיילים.

קנדי ריאיינה 15 אנשים שהשתתפו בעינויים או היו עדים להם. היא לא הורשתה לגשת אל שלושה חיילים בדרגות נמוכות, היושבים בבתי מעצר צבאיים. "כולם סיפרו לי שהם עשו את זה כי אמרו להם לעשות את זה, ושכולם מסביבם עשו כמותם", היא אומרת. "זה עמד בניגוד לדברים שאמרו השלטונות, שזה לא עניין מערכתי, שאלה תשעה מקרים חריגים במשמרת הלילה".

קנדי איתרה שישה עצירים לשעבר בכלא אבו רארייב, וריאיינה גם אותם; ראיונות שהתקיימו בטורקיה מסיבות ביטחוניות. חמישה מן השישה ביקשו שלא להזדהות בשמם. היא ניסתה, ללא הצלחה, לשכנע פקידים בממשל הנשיא בוש ובצבא לדבר, כדי שלא יהיה עליה להסתמך על דבריהם לעיתונות ובשימועי הקונגרס. לדבריה, היא מקווה שהסרט יפעיל לחץ ליזום חקירות נוספות של ההתעללויות באבו רארייד, ושבעקבותיו יחולו שינויים במדיניות הקיימת, שלדבריה מאפשרת את העינויים. "אני מקווה שהמנהיגות החדשה בקונגרס תבחן מחדש כמה מהרעיונות האלה, ותשנה את הכיוון שהמדינה הולכת בו", היא אומרת.

קנדי, הצעירה בצאצאיו של רוברט קנדי, נולדה לאחר שאביה נרצח בשנת 1968. אולם לדבריה מורשתו, המאבק בחוסר הצדק, משפיעה עמוקות על עבודתה בכלל ועל הסרט הזה בפרט. "לא צודק ש-11 חיילים פשוטים ייתפסו כאחראים למה שנראה כעבודה של אנשים מדרג בכיר בהרבה בשרשרת הפיקוד", היא טוענת. "העוול הזה הוא משהו שאבי היה בוודאי נלחם בו, ובמידה מסוימת זה דירבן אותי לעשות את הסרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully