וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול אשר על שפת הים

דקל גודוביץ'

26.2.2007 / 10:28

לדקל גודוביץ יש משימה למפכ"ל הדנדש יעקב גנות: שינוי תפיסת המרחב של המשטרה. יותר תחנות שכונתיות - יותר ביטחון אישי

לכבוד

המפכ"ל ה- 16 של משטרת ישראל

מכובדי, קבל נא את ברכותיי למינויך למפכ"ל החדש של משטרת ישראל. אמנם זמנך יקר ועל סדר היום עומדות בפניך משימות דחופות לביעור השחיתות ולהתעסקות עם משפחות מכובדות כאלו ואחרות, אבל אולי תוכל להקדיש גם כמה דקות לי, למשפחתי וחיות אחרות.

אני כותב את הכתבה הזו על מחשב פנטיום 2, עגלה מקרטעת של השכנה הזקנה מלמעלה שמשמשת אותה למשחקי סוליטר, זאת משום שהמחשב שלי נגנב לפני יומיים. פשוט נכנסו כמה חבר'ה באמצע היום, "תיקנו" את הדלת ורוקנו את הבית. גם המחשב של השכן מקומת הקרקע עבר דירה לפני שבוע, בעזרת ג'ק של מכונית שהרחיב את הסורגים. זה זמן רב שכל החלונות בקומות הראשונות בבית מגוריי מסורגים, אך לאחר שחודש שעבר נכנסו לשכנה מקומה 3 בסנפלינג מהגג, גם היא מסתגרת עכשיו מאחורי סורגים. לשכנה מקומת הגג, עם זאת, יום אחד נגמר הגז באמצע הבישול. היא ירדה למטה רק כדי לגלות שבאמת אין גז, אבל גם אין בלונים. לכן, קשרנו את כל הבלונים, אבל אז נגנבו מוני המים, ואפילו חתכו את חוטי הנחושת בארון מוני החשמל – והכל על ידי אנשי מקצוע ולאור היום.

אדוני המפכ"ל החדש, זאת לא שכונת חיים ולא שכונה של עוני, מדובר במרכז תל אביב. בתור רב-גונדר מהשב"ס אני מקווה שאתה מודע לתחושה של החיים מאחורי סורגים. קראתי שאתה נחשב לבולדוזר שמזיז ומשנה דברים, אז יש לי עבודה בשבילך בתחום שלנו - בנייה ובולדוזרים.

אבא גנוב

הגיע הזמן לשנות את תפיסת המרחב של המשטרה. רק לפני כשנה חנכתם את מטה מחוז תל-אביב החדש – שמסמן את המגמה המתחזקת לריכוז היחידות למבנה אחד, תוך חיסול התחנות הקטנות והשכונתיות. למשל, בתל אביב, תחנת המשטרה היחידה שתשרת מעל 250 אלף תושבים שגרים במרכזה וצפונה של העיר – תהיה ביפו. לבד מכך – למשטרה פשוט אין מספיק שוטרים שיתעסקו גם בפשעים קטנים, כמו למשל גניבת המחשב של השכן שלי. אין שוטרים לחפש, אין שוטרים לסייר ובכלל, תמיד חסר כח אדם. הפיזור של השוטרים במרחב לא נותן מענה לבעיות הציבור. ובגלל זה יש יאוש: כי יש תחושה שהאזרח ננטש לבדו, שאנחנו אף פעם לא נמצא את השוטר אלא שהוא יחפש אותנו, ועל שטויות, ועוד ירשום דו"ח.

להזכירך, כבוד המפכ"ל, המילה Police מגיעה מהמונח היווני "פוליס", עיר-מדינה. בארצות הברית המשטרה אכן כפופה לראש העיר ולא לשר לביטחון פנים. לא בטוח שהדגם האמריקאי מתאים לנו, אבל מטה המשטרה, ממש כמו בניין העיריה, חייב לשבת גם הוא במרכז הפוליס - העיר. הצרה היא, שהמשטרה רואה עצמה כיום יותר כצבא של מדינה ולא כמשטרה של עיר – לכן משמר הגבול מסייר בפלורנטין ובדרום תל אביב כאילו היו גבול מסוכן; לכן נבנה המטה החדש של משטרת יהודה ושומרון על גבעת מדבר צחיחה בשטח שמכונה 1E, כאילו היה היאחזות נח"ל או מוצב צבאי קדמי, ולא בלב יישוב עירוני שעל הסדר שבו הוא נועד להגן, ואת אזרחיו הוא מכיר ומשרת. זו האוטוסטרדה שמובילה ל"מדינת משטרה".

אם תהיה לכולנו כתובת זמינה בשכונה – יוחזר לנו הביטחון האישי. לא כתובת בעיר אחרת, אלא ממש כאן, ליד הבית. מין משטרת-שכונות שכזו, סטייל המשמר האזרחי. משהו שיזכיר את "בובי", השוטר הבריטי השכונתי והחביב שהיה עומד בפינת הרחוב. כולם הכירו אותו בשמו הפרטי, וכולם הסתלבטו עליו, אבל כולם גם ידעו שיש אל מי לפנות. המרחב היה מרושת בשוטרים אנושיים ובתחנות משטרה קטנות ושכונתיות – את זה לא תחליף אף ניידת חולפת באורות כחולים וסירנות מיללות, ובטח לא מטה חדש ומגונדר שנראה כקניון ענק.

כמפכ"ל חדש לא נותר לי אלא לאחל לך דרך צלחה.

בברכה,

דקל גודוביץ, תושב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully