וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגלויה

שי גולדן

25.3.2007 / 11:02

למה להכביר במלים על "הסמויה"? מדובר בדבר האמיתי. עצמו. שי גולדן על הסדרה שהיא פשוט, כושילראבק, טלוויזיה מופתית

רותה התחילה עם זה. כלומר, אם זכור לי נכון. היא כתבה על זה ב"גלריה", לפני איזה שלוש שנים, ואמרה ש"זו הסדרה הכי טובה שלא ראיתם", או משהו. ולמרות שזו רותה, הרוב התעלמו, כי על כמה סדרות שמעתם אנשים אומרים את ה"זו הסדרה הכי טובה שלא ראיתם"? עשרים? שלושים? וכמה הסתברו להיות בסוף טייק אוף איכוצ'י על הפרש פרינס פרום בייל אייר? כמעט כולן, נכון?

ואז, אחרי זה, באיזה פרוייקט ב"העיר" אבי ניר בחר ב"הסמויה" לסדרה הכי נערצת עליו או משהו. וישר החזקת ממנו תותח. כי בינתיים כבר הספקת לראות את העונה הראשונה והשנייה והיה תקוע לך עמוק-עמוק בגרון, הזין הענק של זיגי סבוטקה. ושמחת שדווקא אבי ניר נחשב ל"איש החזק ביותר בתעשיית הטלוויזיה בישראל", ואפילו תכננת לכתוב על זה משהו, אבל הימים היו ימי זבל תעשייתי, וכולם היו בדיבורים צפופים על "אבודים" - הקרועה מרוב טמטום - ועל "עקרות בית נואשות", שאלמלא כמה פריימים טובים של מרשיה קרוס, אפילו את הפרק ההכרחי לצפייה למטרת כתיבה לא היית מצליח לצלוח. ואז, בעצם, בהבנה גאונית של הרגע שקללת לעצמך שלטובתך שלא ידברו על "הסמויה" ולא יכתבו עליה, כדי שלא תקום בוקר אחד עם באבס על השער של "פנאי פלוס" ולצדו הכיתוב מאיר העיניים, "קצת פחות יפה מיונתן כהן, אבל גברים מחוספסים עושים לנו את זה לאחרונה". אז הצנעת לכת וסתמת, וחשבת (את מה שכל מי שבעניינים חושב) שסטרינגר בל הוא כנראה הגבר הכי שולתת בתולדות ההומו-סאפיאנס מאז ימי ג'ינג'יס קאן, או משהו.

ואז, ככה בקטנה, פתאום עוד כל מיני התחילו לדבר על "הסמויה", והתחילו דיבורים על זה שדומיניק ווסט שחקן לא פחות טוב מג'ימס גנדולפיני, ושבכלל "הסופראנוס" זה לא כזה הו-הא וש"הסמויה" זה הדבר, ואם עוד איזה טמבל היה אומר לידך ומזכיר (אפילו בלי קשר) את צירוף המילים "האוזן השלישית", מאוד יכול להיות שהיית צריך לעבור להחליף קבוצות, על כל המשתמע מכך. והכי מבאס זה שכל תל-אביב המזוינת הופכת לאיזה סניף רב מגדרי של בון-טון, וכל ברחש, מכל עץ, מזמר לך את אותן קלישאות איכות, שבא לך פשוט להקיא מעצמך – כי זה אומר שיש איזה דמיון בינך לבין האנשים האלה.

ואז, ביום שישי, "העיר" (שוב, "העיר") הרימו פרוייקט "הסמויה", ממש בנזונה, כלומר אחד מהטובים שראית מישהו מרים בעיתונות בישראל בשנים האחרונות, ואמרת לעצמך, "Shit, nigger, now that motherfucker is an absolute goner", והתכוונת לכך שעכשיו באמת כל מוכה כלבת סביבך ישחק אותה סטייל לסטר פרימון והוא אחוקים מהבלוק, ובאותה נשימה יעשה לך מאג'דלה פיל בית, פוש דה באטן, בלבביות שכזו, שתבין בשתי שניות, איפה נפגשים הטרגדיה של הטלוויזיה שלא יעשו בישראל לעולם (וזה בסדר, גם בשום מקום אחר לא) והדבר האמיתי.

למה להכביר במילים? מדובר בדבר האמיתי. עצמו.

לא משוויצה, עושה

ועכשיו העונה הרביעית בפתח, ולעשות כרוניקה של שני הפרקים הראשונים זה קצת כמו לנסות ולעשות בוק ריפורט על "גן העדן האבוד" של ג'ון מילטון, אז נעשה סקיפ על המאדארפאקר. ומה? איך נמשיך מכאן?

1. האיכות של "הסמויה" חמקמקה מאוד. פחות נראית לעין, פחות מזדהרת, מזו של "הסופרנוס" (אה, ודי להשוות בין השתיים. זה כמו להשוות בין נורמן רוקוול לג'קסון פולוק – שניהם ציירים אמריקאים, ובזה זה מסתכם). בניגוד לסדרות איכות אחרות, שמצהירות על עצמן כאיכותיות, "הסמויה" לא עושה שום PR לעצמה על המסך שלה. היא לא משוויצה. היא פשוט עושה. היא לא עושה L Word כדי לשחק אותה בעניין הלסבי. היא פשוט מקדישה את כל העונה הראשונה לטיפול במערכת יחסים לסבית, בלי לעשות עיניים לאף בעל טור דמוקרטי. היא לא עושה אבו עלי מכל העניין של האנסמבל המטורף של הדמויות וההקשרים שהיא טווה כמו ברשת קורי עכביש שנפרשת על פני ארבע שנים, היא פשוט עושה. היא לא מצטעצעת כמו "חוק וסדר" מכל העניין הפנים בירוקראטי של בין מערכות אכיפת החוק, היא פשוט מכניסה לך למיטה את רונדה פרלמן, האסיסטנט די.איי הגי'נג'ית היהודיה, עם סדריק דניאלס, הגבר הכי שחור על כדור הארץ, וכשהוא גוהר מעליה, והישבן השחור שלו נוצץ באור נורת הלילה הקלוש, והוא - אין דרך עדינה לומר זאת – מזיין אותה, אתה מבין שיש סטנדרטים של מופת שמדברים עליהם גבוהה-גבוהה ויש סטנדרטים שפשוט שמים חצובה, מצלמה, מארגנים סט ועושים, כושילרבאק, עושים טלוויזיה.

2. בעוד, לא יודע כמה שנים, כשיעשו את אלבומי הזיכרון התקופתיים האלה לסיכום מגמות ב"אמנות לאורך השנים", אז את אמריקה ירשמו בתור המדינה בה נולד הקולנוע (ומת ונולד מחדש בחלקים אחרים של העולם), ואת אירופה, כמדינה בה נולדו המוזיקה, הציור, הפיסול, המחזאות, הספרות (ולא זזו משם, לא משנה כמה מאמצי המרה עשו להם מעבר לים) ואז שוב את אמריקה, בתור המדינה בה נולדה הטלוויזיה, ואז מתה ונולדה מחדש בחלקים אחרים של העולם, אלא שאז תהיה תפנית בכרוניקה ויירשם, "ונולדה מחדש" ויתווסף, "וקיבעה את מעמדה כאמנות האמריקאית המובילה והחשובה ביותר", ועוד יתווסף "וכאמנות לגיטימית לכל דבר, גם בעיני השיט-לואדס מהאקדמיה באירופה". ולצד זה יירשמו כוכבית. ובתחתית העמוד ירשמו, "ראה: The Wire".

הסמויה משודרת בימי ראשון בערוץ הוט אקסטרא, 22:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully