וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת הסופר קורט וונגוט

12.4.2007 / 11:49

מחבר "בית מטבחיים חמש" היה בן 84 במותו. באחרונה נפגע במוחו כתוצאה מנפילה. היווה דמות מופת לדור הסטודנטים של שנות ה-60 וה-70

הסופר קורט וונגוט, הידוע בספריו "עריסת חתול" ו"בית מטבחיים חמש", מת אתמול (רביעי) בניו יורק והוא בן 84. וונגוט כתב מחזות, מסות, סיפורים קצרים, וכן 14 רומנים שהיו לקלאסיקות של תרבות הנגד בארה"ב. רוב כתביו היו מתחום הקומדיה השחורה, הסאטירה והמדע הבידיוני, והכילו אלמנטים אוטוביוגרפיים רבים. הוא שימש דמות מופת ספרותית לדור הסטודנטים של שנות ה-60 וה-70.

ידידת המשפחה, מורגן אנטרקין, סיפרה כי לפני שבועות אחדים נפל וונגוט, וכתוצאה מהנפילה נגרמה לו פגיעה מוחית, שממנה מת. הוא הותיר אחריו אשה ושבעה ילדים.

גיבור תרבות שהוחרם בספריות

וונגוט נולד ב-1922 באינדיאנפוליס למשפחה ממוצא גרמני. הרגע המכונן בחייו היה הפצצת דרזדן בידי בעלות הברית ב-1945, שבה חזה בהיותו שבוי מלחמה. לאחר המלחמה למד אנתרופולוגיה באוניברסיטת שיקגו ועבד כעיתונאי וכאיש יחסי ציבור. ספרו הראשון, "Player Piano", פורסם ב-1952.

חוויותיו מהפצצת דרזדן היוו את הבסיס לספרו "בית מטבחיים חמש", שפורסם ב-1969 על רקע המאבק הציבורי נגד מלחמת וייטנאם, המתח הגזעי וחוסר השקט החברתי והתרבותי בארה"ב. הספר הגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר והפך את וונגוט לגיבור תרבות, למרות שכמה בתי ספר וספריות החרימו אותו עקב תוכנו המיני, השפה הקשה ותיאורי האלימות המפורטים. לאחר פרסום הספר שקע וונגטון בדיכאון, ונשבע שלא לכתוב עוד - שבועה שלא עמד בה. ב-1984 אף ניסה להתאבד.

ספריו של וונגוט התאפיינו בסגנון כתיבה לא שגרתי, והכילו עלילות לא לינאריות, תעלולים צורניים וסימני פיסוק מגוונים. היו מבקרי ספרות שטענו כי הוא המציא סגנון כתיבה חדש, בעוד אחרים האשימו אותו במחזור עצמי. קוראים רבים מצאו את כתיבתו לא קוהרנטית.

ספרו הידוע השני של וונגוט הוא "עריסת חתול", שפורסם ב-1963, ולמרות שלא מכר עותקים רבים בתחילה, כיום הוא נחשב לקלאסיקה ונלמד כיום בתיכונים בארה"ב. ב-2005 פירסם וונגוט את ספרו האחרון, אוסף מסות ביוגרפיות בשם "אדם ללא מדינה", שהפך גם הוא לרב מכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully