וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד הבמאים תומך באייל סיון

חן רוזנק

1.5.2007 / 14:19

בעקבות הסערה סביב ההחלטה לתת לבמאי השנוי במחלוקת לביים סרט לחגיגות יום העצמאות ה-60 לישראל

ההחלטה כי הבמאי איל סיון יקבל תמיכה מכספי ציבור להכנת סרט לרגל חגיגות ה-60 למדינת ישראל גרמה לסערת רוחות בביצה. קולות רבים קראו להחרים את הבמאי, "האנטישמי" לדבריהם, לבטל כליל את הבחירה בו ואף לפנות לשרת החינוך וליזום כינוס של ועדת החינוך של הכנסת בנושא.

לפני כשבועיים פורסם כי קרן רבינוביץ', הנתמכת על ידי משרד החינוך, בשיתוף סינמטק ירושלים וערוץ 8 בחרו לתמוך בסרטו של סיון, JAFFA, כחלק מפרויקט חגיגות העצמאות ה-60 למדינה. סיון הוא במאי שנוי במחלוקת, אשר גורמים בתרבות ובפוליטיקה כינו אותו בעבר "פרו פלסטיני" ואף "אנטי ישראלי".

לעזרתו של סיון, חבר איגוד הבמאים, מתגייסים עכשיו איגודי הבמאים והתסריטאים בישראל, במכתב ששלחו לקרן רבינוביץ' לאמנות המממנת את הפרוייקט. "אנו עוקבים בדאגה אחר מסע השיסויי וההסתה אשר מטרותיו שקופות, גסות ומאיימות: שלילת חירות היצירה, דה-לגיטימצייה להחלטה מקצועית של קרן הקולנוע וביטול הפרוייקט", פתחו באיגוד את מכתבם.

הם טוענים כי העליהום על סיון אינו נובע רק מסיבות פרקטיות, אלא שלקלחת מתווספים גם מניעים לא ממש טהורים: "התחום בו אנחנו עוסקים הוא תחום תחרותי. זכייתו של אייל סיוון הפעם, היא גם באופן טבעי, דחייתם של פרויקטים קולנועיים של חברים אחרים. מכאן שלא רק בפולמוס תרבותי ופוליטי עסקינן, אלא גם ביצרים עזים ואולי אף בקנאת יוצרים שחרגה מגבולותיה ומסכנת את חופש העשייה של כולנו."

חבריו לאיגוד של סיון מגבים אותו לאור הבחירות האומנותיות וההצהרות הפרובלמתיות שלו בעבר: "חופש הביטוי הוא החמצן שמאפשר לנו ליצור. בהעדרו לא נהיה במאי ותסריטאי קולנוע וטלוויזיה, אלא קומיסרים, תועמלנים ושופרים של בעלי אינטרסים כלכליים ואחרים."

על המכתב חתמו בין השאר הבמאי דורון צברי, יו"ר איגוד הבמאים, חברי הנהלת האיגוד דויד נוי, שירי צור-בנון, רוני ניניו, רני בלייר, דוקי דרור, אילת ברגור, נמרוד קמר, דויד גולן ויריב הורוביץ, וליאורה קמינצקי, יו"ר איגוד התסריטאים וחברי הנהלת האיגוד דיתה גרי, יוסי מדמוני ועמית ליאור.

לסיכום הם מבקשים מהקרן לא לבטל את תמיכתה בפרוייקט הקולנועי של סיון: "אנחנו חרדים שההשתלחות התקשורתית באייל סיוון ואופייה האלים של הקמפנייה נגדו,ישפיעו חלילה על ההחלטה לתמוך בסרטו ויגרמו לשותפי המכרז לחזור בהם ולא לאשר הפקת סרט זה."

סיון בכותרות

איל סיון זכה למוניטין השנוי במחלוקת שלו אחרי שהנפיק מספר הצהרות וסרטים שעוררו סערה ברחוב הישראלי.
ב-99' הוציא את הסרט התיעודי "הספציאליסט" שעסק במשפט אייכמן והתבסס על הקלטות מקוריות. הדרך בה הציג סיון את הפושע הנאצי לא התחבבה על כולם והיועצת המשפטית של האוניברסיטה העברית בירושלים, שם מוחזקים סרטי הארכיון של המשפט, אף טענה שסיון זייף את הקטעים.

במאמר שפרסם סיוון לפני 6 שנים בעיתון הצרפתי "לה מונד" הוא כינה את מדינת ישראל "טעות היסטורית" והלהיט את הרוחות, ובמלחמה האחרונה בלבנון הצטרף סיון לעצומה של יוצרי קולנוע ישראליים שהביעו תמיכה בלבנון ובפלסטינים, וחתם בין השאר על ההצהרה: "אנחנו מתנגדים באופן מוחלט לברוטאליות ולאכזריות של המדיניות הישראלית אשר הרקיעה לפסגות חדשות בשבועות האחרונים" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully