וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירותרום

אביטל לביא

2.5.2007 / 11:28

תכנית הצדקה של אמריקן איידול לא תרמה כלום, מלבד קרינה סלולארית ושימור כוחה של אמריקה. אביטל לביא סוגרת ארנק

נכחתי לא מזמן בפגישה עסקית בין שני גופי תקשורת חזקים כל אחד בתחומו, האחד טלוויזיוני והשני אינטרנטי, שבה היה ניסיון לאחד כוחות בין שתי פלטפורמות חזקות לשם קידום אומנים חדשים במוזיקה. מסקנתי האישית מהפגישה הייתה חותכת; אי אפשר, ולעולם לא יתאפשר, להביא מוזיקאי רענן ומחדש לתודעת הציבור, כל עוד זה מתבצע בטלוויזיה. עזבו את האינטרנט והסלולאר, הטלוויזיה היא המדיום השולט היום.כל עוד מסעודה משדרות עדיין מנויה לכבלים או ללוויין, מדורת השבט הברברית, ולהזכירכם רוב העולם מורכב מברברים, תישאר על המסך המרצד. והאינטרנט, לצורך העניין, בגלגול הנוכחי שלו מנסה להביא את הטלוויזיה למחשב.

אי לכך, המסקנה הזו מגיעה מתוך היכרות עם כמה תהליכי שיווק אפרוריים, שבחזיתם יושבות חברות נוצצות וממותגות לעילא ושמטרתן בסופו של דבר היא אחת ויחידה – להוציא עוד שקל ועוד עשר אגורות מכיסו של האזרח המשלם דמי מנוי. וזו אינה בחירת מלים סתמית. נאמר בעשרות מקרים שונים, שמדינות אינן הגופים השולטים יותר, אלא שהשליטה המאסיבית נמצאת היום בידי תאגידים מסחריים. אז באותה המידה שהשלטון נע בין מפלגות שונות, בין אם אלה הרוויזיוניסטים והפועלים בארץ ,או הדמוקרטים והרפובליקנים בארצות הברית, כרגע הוא נע ונד בין גופים שונים- תאגידי ענק - והמסים שהאזרח הקטן משלם לא מחזיקים יותר בכוח כמו דמי המנוי שהוא מגהץ את כרטיס האשראי עבורם. וממש כמו שכוחו של ארקדי גאיידמק הולך ומקבל מימדים מפלצתיים בישראל, כך עולה וגדל כוחו של איל התקשורת רופרט מרדוק על הבידור והתרבות בעולם המערבי. וזו, לשם ההשוואה, כן בחירת מלים סתמית. כי הרי ידוע שעד כמה שקיים מתחת למודעות שלנו עולם תרבותי עשיר ששייך למדינות עולם שלישי (היום קוראים לזה "חכמה מזרחית", אבל בינינו – היא שייכת למדינות העשירות כבר ממזמן), העולם התרבותי המערבי הוא זה שבסופו של דבר מכתיב סדרי עולם.

וסדרי העולם האלה הוכתבו בשבוע שעבר על ידי אדון מרדוק, כשניסה לשלב את ההתנשאות המערבית שלו (שאגב, היא כלל אינה אמריקאית. הוא בכלל אזרח אוסטרלי. זה מראה לכם שארצות הברית גם היא לא בוחלת באמצעים כשמתבצעת בחירת מנהיגים) מעל אזרחי העולם השלישי עם מציאת המוזיקאי המצליח הבא. לשם הבהרה, מרדוק הוא מחזיק המניות הבכיר ברשת FOX המביאה לארצות הברית ולעולם כולו את "אמריקן איידול", שבשבוע שעבר שידרה תכנית מיוחדת בשם "Idol Gives Back", בה אורגנה התרמת-ענק לשם הצלת נזקקים. ההתרמה לא הגדירה מטרה מסוימת כגון מיגור נגיף האיידס, או השלמת הכנסה לאמהות חד-הוריות, אלא שמה לה למטרה מול הצופים האמריקנים לגייס כספים בכדי להציל מישהו. לא משנה את מי. ההפקה ניגשה לבתי תמחוי בקליפורניה, לשכונות מצוקה באטלנטה ולכפרים אפופי מחלות באפריקה, ושידרה מול מאות מיליוני צופים אמריקאים את רגעי הקסם של אותם נזקקים. ועד כמה שקשה להגדיר יום בחייו של ילד חולה מלריה ששני הוריו מתו מול עיניו כקובץ "רגעי קסם", כך בדיוק בחרה רשת FOX להציג את מושאי ההתרמה שלה.

קופים בגן חיות

סיימון קאוול וראיין סיקרסט, שנסעו לאפריקה בכדי לתעד את ההרס והחולי ששורה על נזקקי היבשת, דיברו עם ילדים גוססים ויתומים והציגו תמונות קשות מנשוא של המציאות היומיומית שלהם. אלה ילדים שהוצגו כקופים חמודים ומסכנים בגן חיות ולא כעתיד היבשת, או, לצורך העניין, כבני אדם. אלה קופיפים שקרי אנדרווד, זוכת "איידול" מלפני שתי עונות, חיבקה בעיניים דומעות, כשהרשת הפיקה לה קליפ לגרסה חסרת רגש לשיר שהיה פעם מאוד מרגש, "I'll Stand By You" של הפריטנדרס. בהתחשב בתחלואי החברה הפוסט-מודרנית המערבית, להזכירכם – מתח, חרדה, סרטן ודיכאון - נדמה שהקופיפים האפריקנים האלה יכולים ללמד אותנו דבר או שניים. וב-FOX מתעלמים מזה.

דבר נוסף שהרשת ביצעה, הוא לגייס כמה מהכישרונות הצעירים הגדולים של הוליווד לשידור ההתרמה. בן סטילר, ג'ק בלאק, אלן דג'נרס, פורסט וויטיקר ומאט גרונינג, יוצר הסימפסונס, נרתמו לתכנית כשגם הם ביצעו קטעים בידוריים וביקשו ישירות מהקהל הצופה בבית להתקשר ולתרום למטרה. בזמנים מתוקנים, הסימפסונס היו מעלים פרק מיוחד שצוחק על ההשפעות ההרסניות של "איידול" על התרבות. בזמנים גרועים יותר, אם יש דבר כזה, היו מצליחים מפיקי "איידול" לצרף לשורותיהם גם את כותבי סאות'פארק. תארו לעצמכם.

תבינו – זה נכון שיש כאן אמירה נגד התרמות, אבל זה לא העניין. העניין הוא גיוס שחקנים ותסריטאים, שצמחו רק בזכות האמירה הנועזת והחתרנית שלהם, לאירוע תקשורתי בעל מימדים מפלצתיים שלא נותן לנו שום הזדמנות לחשוב, אלא מכתיב לנו בדיוק איך לחשוב, וגרוע מזה – למי לשלם. את ריאן סיקרסט ניתן היה לראות בכמה הזדמנויות מביט למצלמה ואומר לצופים: "תתרמו, תתרמו, תתרמו". בשפה השיווקית קוראים לזה "הארד סייל". סיקרסט, שבטח לא משקיע מחשבה מיותרת במה שאינו קשור לחשבון הבנק או לסידור השיער שלו, הפך ממנחה של תכנית כישרונות לנציג שיווק של חברות סלולאריות. ועוד משהו - נתח נכבד מהכנסות הודעות הטקסט שהצופים שלחו לשם בחירת האיידול שלהם הגיע לתרומות, ובסופה של התכנית אף מתחרה לא הודח בכלל. שזה אומר – קרינה בחינם לכולם, והמפעילים הסלולולאריים הרוויחו פי כמה מהייפ בכסות של פילנטרופיה.

ה"שידוך" שהרשת ביצעה בין סטילר, בלאק וחבריהם לבין התחרות היה אמור להכניס נופח איכותי וקולי לתעשיית הפופ הסטרילית ולמעשה הפך אותם לבובות על חוט שנעות בידיים של תאגידי הענק הללו – FOX, Verizon, Ford ועוד מעצמות אחרות שפרסום לא חסר להן, ובכל זאת הן רוצות עוד. ולא יכול באמת להתבצע שידוך שכזה, כי הוא שיקרי. האנשים המוכשרים האחרונים שהייתה להם אמירה חתרנית בשני העשורים האחרונים, לפני שכוכבני "הוליווד הצעירה" השתלטו לנו על התודעה, מצאו את עצמם תורמים לכל מה שהם זלזלו בו בעבר, ובכך עזרו לשמר את כוחה של אמריקה מעל הצופים המסכנים וחסרי המודעות, ויותר גרוע – מעל העולם השלישי, ששוב, מורכב מאנשים בשר ודם, ולא מאייקונים של פילנטרופיה כפי שהרשת הציגה אותם.

ואל תשכחו לרגע שזו תחרות שמוציאה את העוקץ מעולם הפופ. אלמנט ההפתעה שליווה אותנו קודם, לפני שידענו שדיאנה רוס, בוב דילן, ג'ימס בראון או קורט קוביין יהיו המוזיקאים האהובים עלינו, הלך. וזה אומר שגם הקסם הלך, כי לבחור בכוכב מוזיקה זה כמו לבחור במי להתאהב. פשוט אי אפשר.

סנג'איה בגב האומה

כבר נערכה מחאה מאורגנת נגד "אמריקן איידול", כזו שכמעט וחיסלה אותה. זה נמשך עד לפני שבועיים, כשהמתחרה סנג'איה מלקאר הודח מהתכנית. עד אותו רגע, מלקאר היה המתחרה השנוא במיוחד על השופטים והאהוב במיוחד על ילדות בנות 12, וכנראה שגם על קהילת ההומואים והפקיסטנים של ארצות הברית. אבל מי שבאמת היה אחראי לכך ששבוע אחרי שבוע מלקאר לא הודח, הייתה חבורה של מתנגדים ל"איידול", ששמה לה למטרה לחסל את התחרות הזאת והצביעה עבורו ב-SMSים. הכל התחיל בתכנית הרדיו של האוורד סטרן, שבה סטרן הציע להחזיק את סנג'איה בתכנית למרות שהוא, ללא ספק, חסר את הכישרון בכדי לנצח בה.

האוורד סטרן הוא שריד אנטי-ממסדי שמכניס בוחטות של כסף לארנק כתוצאה מהצלחתו בתרבות הפופולרית. להזכירכם, הוא הצליח כי הוא חצוף ואומר את מה שהוא רוצה, לא בגלל שהוא פופוליסטי, כי הוא ההיפך הגמור. ולמרות שרשת הלוויין SIRIUS "קנתה" אותו עם חוזים של מיליוני דולרים, הוא עדיין אומר את מה שהוא רוצה, ולכל האורך, הוא נשאר חצוף. וזאת בניגוד לכוכבים ה"חצופים" האחרים שהרשת ניכסה לעצמה לשם הוכחה שגם בהוליווד היא מחזיקה במניות, לא רק בעולם השלישי ובעולם המוזיקה, כאילו ששני אלה לא הספיקו. ולמרות שאנחנו, הצופים מישראל, כביכול פאסיביים בכל מה שנוגע ל"אמריקן איידול", את השאיפות התרבותיות שלנו מעצבים בכירי רשת FOX, וזה מסוכן. רק תביטו על מסך הטלוויזיה כשהממיר מכוון על ערוץ 2.

אז הבחירה בידיכם, והיא קוראת היום. היום בלילה, כשהתכנית הבאה תשודר בערוץ Star World, כמו גם לגבי יום שישי, כשהיא תשודר בערוץ 3, אל תצפו בה. מתוך עיקרון בלבד. כי הצעד הבא יהיה לתת לחברים מ Useless I.D להנחות תכנית חינוכית לצעירים בטלוויזיה, וזה מה שיוציא להם את הPאנק מהPאנק ואת האינדי מהשמינדי. אה, שכחתי. גם את זה כבר ניסו לעשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully