וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה עוד ירוק לנו בפנים

רונה זילברשטיין

11.6.2007 / 10:33

רונה זילברשטיין חוששת שהגל הירוק ששוטף את התקשורת יותיר אחריו סביבה מזוהמת יותר, ולא רק בטלוויזיה

אף אחד לא זוכר איך פרצה לחיינו "מומחים עם סגנון", למעט אולי שרון כידון ואילון בן יוסף. אבל אני זוכרת. היה זה בחודש אוקטובר האחרון, שהיה בן 31 ימים כמו כל קודמיו, אבל הפעם שרתה עליו שכינה חדשה: זכייניות ערוץ 2 עטו גרביוני רשת וליפסטיק אדום והצטרפו באג'נדה שמחה ל"חודש האופנה". כך זכתה שרון כידון להיכנס לפריים-טיים החדש של רשת (כי כולנו, כמוני, הולכים לישון בעשר) – שבע בערב, שלוש פעמים בשבוע – תוכנית ייעודית, שכמו כל מבצע צבאי תוכננה להימשך שלושים יום, אבל נשארת איתנו עד היום, כבר כמעט שנה, שלא לדבר על צווי מילואים כשידורים חוזרים (כותרת יפה לספר חדש של רון לשם).

מוסר ההשכל הוא, שכמו שנוטים לא להאמין לקברניטי מדינות כשהם יוצאים לטיול שורשים בן שבוע בעיראק ובסוף מחליטים שצריך לחרבן שם דמוקרטיה כדי לסמן טריטוריה, מוטב גם להיזהר כשתוקפות אותנו שפעות של תוכניות-ספיישל. סימפטומים מקדימים כאלו אפשר לגלות, בימים אלו ממש, תחת כל עץ רענן, ובמשפט הבא תבינו כמה תרתי-משמע המשפט הזה היה: ערוץ 10 פתח לאחרונה ב"חודש איכות הסביבה". זה, כשלעצמו, עניין חיובי, אבל מריח כקומפוסט כשמבינים שזהו רק חלק מטרנד (כמה טונפה המילה הזו, אה?) שערכו נמוך מחלקו של המימן באוויר, וזה - למי שפספס את פינת הסביבה בתוכנית הבוקר של קשת – קטן.

כצמחונית ששוגה לעתים בנטיות טבעוניות מסוכנות, וניסתה עוד קודם לכן למצוא את הדרך לסביבה בריאה יותר לבריות, קיוויתי גם אני שהמוספים/ פינות/טיפים הירוקים יסייעו לי כמורי נבוכים לשפר את יחסי לבריאה. אבל, לצערי, טבעתי בבליל האנקדוטות השונות, כשלא נותר בידי אפילו קצה חוט לשינוי הרגל אחד. בזכרוני מהבהב לי רק משפט אחד, משהו שמדבר על מחזור שקיות הניילין בסופר, אבל אני עדיין לא בטוחה אם אפשר גם לדשן איתן עציצים.

ובאווירה האסוציאטיבית הזו, הבוקר גיליתי גם שעציץ יקר ללבי נבל, למרות כל המאמצים שעשיתי לשמור אותו בחיים. בהתעלם מהעובדה שאני מאמינה כי עלי ועל משפחתי רובצת קללה המונעת מאיתנו את כישרון הגינון, אספר שניסיתי לטפחו כשאני נושאת בקרבי אינספור עצות שונות ומשונות על גידול פרחים בבית: לא לשכוח להשקות; לא להשקות יותר מדי; למקם ליד מקור אור; למהול את המים עם מוצרי ניקוי ולשיר, לא רצוי להיטים בלועזית. כל טיפ שקטפתי בחודשים האחרונים ממוספי "בנה לעצמך גינת בזיליקום במרפסת - שלושה שלבים בדרך להפיכתך לבדווי" התברר כלא יעיל בפרקטיקה, משל היה תחזית מזג האוויר (חייבים לציין, כי לתחזיות מזג האוויר, לתוכניות דיאטה ולטיפים לגידול עציצים אכן יש אותו בסיס מדעי מעורער, וסיכויי הצלחתם בהתאמה).

כי חודש איכות הסביבה של ערוץ 10 מצמח ענפי פרא בערוגת הגל הירוק הכללית, שמתחילה ב"פנאי פלוס" ירוק, דרך גיליונות ירוקים של מקומונים ועיתונים יומיים, ירחים ירוקים בבתי ספר, פינות איכות סביבה בכל תוכנית, תחקירים ירוקים, אפונה ירוקה, סרטים ירוקים וכלה בבגדים ירוקים, סיגריות ירוקות, נעליים ירוקות והייתי מוסיפה אף את הטחב שפשה בקירות ביתי בתחילת החורף, אם לא הייתי טיפשה מספיק כדי לנקות אותו עם אקונומיקה ובכך לבעוט עצמי בכפייה מהקו האופנתי החדש.

אפשר לתלות זאת ברעה חולה אחרת - האופן בו כל פכי התקשורת המוצעים כיום מנסים להתוות לעצמם נוצות "אינטרנטיות" לא להם; עצות הייעול הירוקות שהם פורשים מנוסחות בקצרה, בצמצום, משל היו לינק לאתר שלם וענף - אבל אני מנסה ללחוץ ונתקלת במה שנראה כעיבוד של שבבי עץ. קראו לי צרכנית טיפשה - זה מה שאני - אבל אני צריכה שיסבירו לי, שיראו לי צעד צעד, שיעשו לי סדנה בעשרה שיעורים רק על הדרך לפח המיחזור הקרוב לביתי; שיסמנו לי שביל לחנות מוצרים ירוקים בלבד (יש כזו? אם אין - אנא לנקקו את הכתבה לגאידמק, אם תואילו בטובכם); שיסבירו לי, על כל קופסת שימורים וכל שקיקון תה, כיצד לצמצם את הזבל שאני מייצרת, ולא יסתפקו בהוראת שעה מסתורית; שינחו אותי איך להשתמש מחדש בשקיות הניילון המעופשות של הסופר, כי אעשה זאת בחדווה אם רק אדע איך לא לקרוע אותן בדרך הדילוגים שלי הביתה מהצרכניה.

אין זה שמודעות סביבתית היא עניין נואל – להפך, היא ברוכה ומשמחת. אבל כצונאמי, הגל הזה ישטוף הכל ויותיר אחריו הרס גדול יותר. אין מדובר רק בניצני תרבות "אנטי", שבוודאי נובטים כבר עכשיו בכל אתר פסולת ירוקה, אלא בכך שהוא מציף אותנו במידע, שמחד גיסא הוא לא תמיד ענייני ולא בהכרח רלוונטי, ומאידך הוא מבולבל, אנקדוטלי, ומותיר תחושת חוסר אונים ואוזלת יד כה גדולה, שגורמת לך לרצות להתיז את דיאודורנט הספריי המזיק לאוזון שלך על העיתונאי הירוק הבא, שיציע לך לקנות תיק מפחיות ישנות של לוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully