וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפרדים מהמוזיקאי סמסון קהמקר

חן רוזנק

8.7.2007 / 15:27

הכנר והיוצר, ממקימי להקת הברירה הטבעית הלך לעולמו אמש אחרי מחלה קשה. יוסי אשדות שיצר את הדוקו עליו ועל הלהקה, "הריקוד האחרון", נזכר בחבר שהיה "מוזיקאי בחסד"

סמסון קהמקר, המוזיקאי והכנר הידוע הלך אמש לעולמו לאחר מחלה קשה. קהמקר הקים יחד עם שלמה בר את להקת הברירה הטבעית בסוף שנות השבעים לאחר שפתח בקריירה מוזיקלית עוד בהודו, שם ניגן במחזות זמר, סרטים, תזמורות קלאסיות ובהרכבים שונים. להקת הברירה הטבעית הוציאה ב-1980 את תקליטה "מחכים לסמסון", שהוקלט בהופעה חיה בצוותא והופק על ידי דודו אלהרר. האלבום קיבל את שמו הלא שיגרתי עקב הרגלו של קהמקר לאחר, מה שהתקיים גם באותה ההופעה עצמה, כשהגיע באיחור של שעתיים וחצי.

קהמקר פרש מן ההרכב לפני שש שנים לאחר שמצבו הבריאותי הדרדר. אז נערכה לכבודו הופעת פרידה בה השתתפו מוזיקאים שניגנו עימו לאורך השנים ביניהם אהוד בנאי, דוד ד'אור, אתי אנקרי ומאיר בנאי.

שנה אחרי שהשאיר את שלמה בר והחברים על הבמה, הצטרף אל קהמקר יוסי אשדות, שליווה אותו במשך שנה תמימה, בסרט דוקומנטרי שצילם על הלהקה, "הריקוד האחרון": "הסרט היה אמור להיות על ההשפעה של הברירה הטבעית על המוזיקה בארץ בכלל ועל המוזיקה המזרחית בפרט, וכשפגשתי את סמסון הבנתי שיש פה סיפור אחר לגמרי, שמבנה הסרט צריך להשתנות, להפוך לסיפורם של שני יוצרים שאחד הלך והתפרק תוך כדי החיים, תוך כדי העובדה על הלהקה. חשבתי שאני בא לצלם יוצר מוזיקלי מצליח וראיתי זוועה".

אשדות פגש את קהמקר בשלב בו בריאותו הלכה והידרדרה ולא היה מי שיתמוך בו:" המפגש עם סמסון במהלך העבודה על הסרט היה מאוד עצוב, מאוד קשה. נאלצו לקטוע לו את הרגל, הוא לא היה יכול להתנייד והגוף קרס מבפנים. הוא היה זרוק שם בדירת שני חדרים מעופשת בקומה שלישית בשכונה לא ראויה באשדוד".

למרות המצב הקשה, אשדות מספר שראה מולו אדם יוצא מגדר הרגיל:" הוא היה אדם קסום. ממש ככה. אינטיליגנטי בצורה בלתי רגילה, עם חוש הומור ואהבת חיים. בסרט הוא אפילו אמר שלהודים אין דרישות מי יודע מה מהחיים, מה שיש יש, מה שאין אין. בלי ציניות ובלי התמרמרות. היה מדהים לראות איך הוא מקבל את הגורל שלו בצורה לא מתלהמת ולא מאשימה, אלא באופן מאוד כואב ומעורר אמפתיה."

"פיפול וויל נוט פורגט אס"

גם בשנותיו האחרונות המוזיקה נשארה אהבתו של קהמקר: "הוא היה מוזיקאי בחסד, אחד המוזיקאים החשובים בארץ", מספר אשדות, "בכל שיר של הברירה הטבעית שומעים את הכינור בבירור ואת האינטרפטציה המיוחדת שלו על כלי הנגינה. כמו שאמר שלמה בר 'הוא זורם בתוך הדם של השירים'. כשהוא ובר עבדו זה היה קשר בלתי ניתן להפרדה.

אם יש שרשרת של יהלומים שהמרכיבים שלה הם מוזיקאים ויוצרים- סמסון אחד מהם. כמו שהוא אומר בסוף הסרט כשהוא פגש את בר 'פיפל וייל נוט פוגרט אס. פיפול וויל נוט פורגט אאור ג'ורניי'. המוזיקה שלהם היא בפנתאון ושם היא תישאר."

הסרט הוקרן לפני כארבע שנים בערוץ 1, מה שלא מנע מאשדות וקהמקר לשמור על קשר עד לאחרונה: "דיברנו בטלפון, מסרנו ד"ש זה לזה, הוא מאוד אהב את התוצאה הסופית. בעקבות הסרט הוא קיבל דירת קרקע חדשה, מטפלת צמודה וסיוע יומיומי מעיריית אשדוד. אני מאוד שמח שלפחות בשלוש השנים האחרונות לחייו הוא זכה לטיפול מסור ולהיפרד מהעולם בכבוד."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully