וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיסאות מוזיקליים

חן רוזנק

13.7.2007 / 5:00

השחקן והבמאי שמוליק קלדרון קורא למנהלי מוסדות התרבות הציבוריים הוותיקים להתפטר, ומארגן הפגנה למען קביעת קדנציה של 5 שנים בלבד. מהפכת יחיד

"אמנים למען רוטציה ושיווין הזדמנויות" זועקות אותיות הענק בכרזה שפירסם השחקן והבמאי שמוליק קלדרון, שלקח על עצמו לשנות סדרי עולם במוסדות האמנות הישראלים, ולטובת העניין מארגן הפגנה ברחבת מוזיאון ת"א, במוצאי שבת, 14 ביולי, בשעה 20:00.

לצד ההכרזה הבומבסטית הזאת קלדרון מוסיף ופונה באופן אישי אל ציפי פינס, המנהלת האמנותית של תיאטרון בית ליסין ועומרי ניצן, המנהל האמנותי של תיאטרון הקאמרי, וקורא להם לפנות את תפקידם.

"פינס וניצן כבר 13 שנה בתפקידם בתיאטרון, מוטי עומר נמצא 12 שנה במוזיאון ת"א לאמנות, דוד פישר מכהן 10 שנים כמנכ"ל הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה והרשימה נמשכת. הקיבעון הזה הוא נגד הדמוקרטיה, נגד החירות ונגד שיווין ההזדמנויות. לתת ריכוזיות של כוח בידיים האלה לאורך שנים זה גם מסוכן." אומר קלדרון.

קלדרון טוען שבשום אופן אין לו משהו אישי נגד אותם ראשי מוסדות, ושהכל נעשה בשם הצדק האמנותי. על אף העובדה שהתיאטראות הגדולים מעלים לאחרונה יותר מתמיד את שלל מחזותיו של וויליאם שייקספיר לצד קלאסיקות מיוון העתיקה, קלדרון טוען להתמסחרות הבמה: "האנשים האלה מעלו בתפקידם מעילה רוחנית. פינס וניצן לקחו תיאטרון שהיה אמור להיות אמנותי והפכו אותו למסחרי, כי מבחינתי תיאטרון שהולך על רייטינג הוא תיאטרון מסחרי. הצרה היא שאנשים כמו פינס וניצן לא מבינים מה לא בסדר אצלם, חושבים שזאת השיטה, אבל יש פה מהפכה. מהפכה חברתית פוליטית".

מהפכת היחיד של קלדרון קרקרה בבטנו במשך זמן רב, עד שהחליט לעשות מעשה ולארגן הפגנה: "אתה רואה את המתרחש ואתה לא יכול לעשות כל כך הרבה מול העוצמה של המוסדות שמשופעים בכסף מסובסד, שמשומש בעיקר לשיווק אגרסיבי. יום אחד אתה אומר עד כאן, זה לא מתאים לי יותר - אפשר גם אחרת. אז החלטתי לנקוט יוזמה ויצאנו לקמפיין".

כשקלדרון מדבר בלשון רבים הוא מתכוון לאיגוד הבמאים והתסריטאים, איגוד היוצרים הדוקומנטריים ואיגוד היוצרים של הציירים והפסלים שהצטרפו אליו במאבקו. אבל העניינים לא כל כך פשוטים: אסף פרץ, מנכ"ל איגוד הבמאים והתסריטאים לא רואה עין בעין עם קלדרון: "באופן עקרוני, איגוד הבמאים והתסריטאים תומך מאוד ברוטציה במוסדות התרבות, אך מסתייג מקמפיין אישי כנגד האנשים שעומדים בראש. הטענה כאן היא עקרונית ובבסיסה עומדת ההנחה שאדמיניסטרציה שלא מתחלפת - מסתאבת."

למרות כל זאת קלדרון לא מרגיש כדון קישוט במאבקו ומכריז על חזון מפוכח: "צריך קריטריונים חדשים לתמיכה הממשלה במוסד ציבורי - מוסד שרוצה לקבל כספי ציבור חייב שתהיה בו רוטציה וקדנציה של מנהל אמנותי תהיה חמש שנים בלבד, ללא הארכה וללא יכולת לעבור למוסד אחר".

"שיילכו עם הניסיון שלהם ללמד בבתי ספר"

קלדרון (56), שחקן לשעבר בתיאטרון חיפה, בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה עוסק כיום בכתיבה ובבימוי של מחזות וסרטים ("תגובה מאוחרת" עם ליאור מילר, "טאץ ווד"). לשאלה האם תפקיד המנהל האמנותי של אחד מן המוסדות הללו, שמשמשים לא פעם כמעצבי דעת הקהל ונטיית השוק הישראלי, לא מצריך ניסיון, הוא עונה בביטול: "אותם מנהלים יכולים למצות את הניסיון שלהם בחמש שנים, לא צריך ניסיון במקומות האלה, צריך רוח ספונטנית וצעירה. שיילכו עם הניסיון שלהם ללמד בבתי ספר, שישתמשו בניסיון כדי ללמד אחרים. אותו מנהל יחזור חזרה לעיסוקו הקודם- במאי, תסריטאי או מה שלא יהיה, כמו שבקיבוץ מזכיר הקיבוץ חוזר לעבוד ברפת אחרי שלוש שנים".

למרות שגורמים בתעשייה נוטים לקחת את קלדרון בעירבון מוגבל, ולא להסכים עם דרך הפעולה הקיצונית שנקט, הוא נשאר בשלו: "כל הקריטריונים עומדים להשתנות ולא יעזור להם כלום, הצדק חייב לנצח, אנשים רוצים חופש ושוויון. אנחנו האמנים חוד החנית במאבק הזה. אם הקריטריונים החדשים לא יעברו תהיה הפגנה ערב ערב מול בית ליסין והקאמרי".

תיאטרון ה"קאמרי" ותיאטרון "בית ליסין" מסרו "אין תגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully