וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושי מושי

שרון אריאלי

9.9.2007 / 8:57

ההופעות של מוש בן ארי אולי מצוינות, אבל אלבום ההופעה שלו מאט את הקצב ומגמד את אפקט הקהל. התקווה של שרון אריאלי מגיעה מהתקווה 6

הרגע המשמעותי ביותר באלבום ההופעה של מוש בן ארי נמצא במפגש הבימתי שלו עם שותפיו למלכות הניו-אייג' בפופ הישראלי, שוטי הנבואה. הזמן: ערב ראש השנה; מהלך העניינים: מוש עומד בתספורתו החגיגית ואוחז בידו אלבום הופעה כפול, DVD ומעמד-על בסצנה שכולה נשמעת כמו הרפליקות שלו על משמעות החיים. מנגד ניצבים שוטי הנבואה, הרכב שהפך את הכלום של הניו-אייג' למכרה זהב, אבל עשה זאת בחן ואנרגטיות.

בדיעבד מסתבר שהמפגש שלהם מעל בימת האנגר 11 (כשמוקי משמש כעד), הוא בעצם טקס ההכתרה של מוש בן ארי כשליט הבלתי מעורער, המנצח הגדול של הקרב על השרוואל: אתה לא מוציא אלבום הופעה משולש בראש השנה, אם אתה לא בטוח שתמכור אותו במספר עותקים שיספיק לתפוח בדבש מתוק במיוחד. אלא שבאופן מפתיע, דווקא הפורמט היחיד שעשוי להדגיש את התכונה החזקה ביותר של בן-ארי - ההופעות המצוינות שלו - יוצא כה סטרילי ומהוקצע, כאילו מדובר בעינת שרוף. דווקא בן ארי, סוליסט מובהק (שמקפיד לשיר על "ביחד") ונגן גיטרה מצוין, בחר בעיבודים של כלי נשיפה ומיתרים שהאטו את קצב השירים (בעיקר בדיסק הראשון), הגבירו את הקשב למשמעות המילים וגימדו כמעט לגמרי את הקהל.

במילים אחרות, מוש בן ארי מבצע באלבום ההופעה שלו את כל הטעויות האפשריות, וכשמסתכלים על חוברת האלבום אפשר להבין גם למה :במקום לייצר אלבום מהודר, שכולל עשרות תמונות ואת מילות השירים שידגישו את החוויה שמעבירים אלפי האנשים שמאמינים במוש בן ארי כשם שהם מאמינים בג'ה, בן ארי וחברת התקליטים הלכו על גרסא רזה וחיוורת.

קשה לומר על אחד כמו בן ארי שהוא עושה דברים בשביל הכסף, ומגיע לבן ארי לחגוג את ההצלחה שלו, אבל דיסק משולש עולה סכום לא מבוטל, ולכן מחויב להצדיק את ההשקעה בו. ב"מוש בן ארי Live", היחידים שמצדיקים גרסאות הופעה כלשהן לשיריו של בן ארי הן אורחיו, בראשות ברי סחרוף כמובן (שכל אמן שמכבד את עצמו מתהדר בו כאורח, משל היה נשיא המדינה) ובאופן אירוני להחריד, שוטי הנבואה: הקולות המגוונים וסמי המרץ שהם מכניסים בנמנומי הצהריים של "ג'ה/אלוהים", עושים את כל ההבדל. היכן ששוטי הנבואה הכניסו באלבומם השני אלמנטים של Pאנק-Fאנק ("אגם הברברים"), בן ארי המשיך להשטיח את האיכויות של מוזיקת העולם שטמונות בו. שניהם סבלו ממנת יתר של קלישאות "הכולנו נהיה בסדר עם נלבש ג'לביות ולא נתגלח", אבל בן ארי ניצח, כי הוא ידע לדכא את יצרו בצורה יעילה יותר, ובמקום להפוך לאהוד בנאי של דור האינטרנט, הוא הפך את דור האינטרנט לגרסת ההופעה שלו: בלתי נשמעים, ששמים מבטחם ב"מה שצריך לקרות יקרה בכל דרך".

זהו אחד הפספוסים הענקיים של הקהל שנפל לואקום שבין דור הרוקסן לדור השייגעצ: כשבפינה אחת של התרבות הישראלית הלכו למסיבות טבע, מי שחיפשו גיטרות מצאו אותם באותם מוש בן ארי ושוטי הנבואה, שלא הצליחו לנצל את מעמדם ליצירה משמעותית נטולת פלקטים וסיסמאות של יוגה. לכן הביצועים הטובים ביותר באלבום ההופעה של מוש בן ארי הם לשירים שאינם שלו ("ילד מזדקן", "מונסון" ו"ואיך שלא"), ולכן אלבום ההופעה הוא אולי הכיבוש האחרון של מוש בן ארי, אבל ההפסד הוא כולו שלנו.

מוש בן ארי, "לייב" (NMC)

כל עוד בלבב

לדור שגדל על ברכי הבומבלות והבראשית יש כבר להקות משלו. התקווה 6, היא אחת המוכשרות שבהן, עם קבלות בימתיות שהפכו אותה לקאלט בעמדת זינוק מצוינת קדימה. אלבום הבכורה שלהם משתמש נכון בכלים העדכניים של הרגאיי והדאנסהול: החל מזריקת החום והאהבה שהעניק מתיסיהו לז'אנר ועד החילופים המהירים והיעילים בין עברית לאנגלית במבטא סביר. כמו אבותיהם המייסדים, גם התקווה 6 נגועים עמוק בקלישאתיות של משרדי פרסום ("United") ובדביקות של פוליטיקאי לכסאו ("לילה לבן"). אבל להתקווה 6 יש צד אחר, ציני ומתוחכם שלא פוסח על נושאים בוערים לתרבות הישראלית (ביניהם, שיר הגאידמק הראשון) ועוסק בהם בצורה בוגרת ואינטליגנטית, בטח על פני עמיתיהם.

בסך הכל, על רקע השממה הבלתי רגילה של היצע החגים הנוכחי במוזיקה הישראלית (מישהו כאן צריך לעשות חשבון נפש), אלבום הבכורה של התקווה 6 עומד בציפיות, ובעיקר לא מביך את עצמו ואת מאזיניו. השלב הבא באבולוציה של ההרכב צריכה להיות צמצום הפילרים ומסי השפתיים לסיסמאות הז'אנר ("קוקוריקו", למשל, בעל השורה "אין אבטחה בלי הנהגה" הוא שיר שלא מכניסים לאתר במה חדשה ובוודאי לא לאלבום). מצד שני, התקווה 6 יכולה להמשיך ולשלוף את אותו קלף גם בסיבוב הבא של החלוקה, ולהעצים את הדימוי החביב שנוצר להם כלהקה שאפשר להעביר איתה את הזמן. אם קצת ישחק להם המזל, אולי יום אחד הם עוד יהיו מוש בן ארי.

התקווה 6, "התקווה 6" (הד ארצי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully