וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפרדים מעסק שחור

מיה יסעור

19.9.2007 / 16:39

אחרי 12 שנים, תוכנית ההיפ הופ המיתולוגית נוטשת את גלגל"צ לאנחות, והולכת להריץ צחוקים במקום אחר. כבר מתחילים להתגעגע

"עסק שחור", בעיטת השפיץ של גלגלצ, יורדת אחרי כמעט 12 שנות שידור. התוכנית, שייבאה את ההיפ-הופ לישראל והוציאה את המוזיקה השחורה אל האור, נפרדת מהמאזינים המסורים, ויוצאת לדרך חדשה.

היום, אחרי שהמוזיקה השחורה לסוגיה הצליחה למתג את עצמה בתוך המוביל הארצי של המיינסטרים, קשה להיזכר במציאות נטולת ההיפ-הופ של לפני בסך הכל עשור. עכשיו, כשהתרגלנו לראפרים בפלייליסט ולערבי דאבסאטפ וגריים במועדונים המובחרים, קל להדחיק שהיה מישהו שהתניע את הסטארטר של כל הסיפור. התוכנית האחרונה של "עסק שחור" היא ההזדמנות להיזכר במי שכמעט לבדם התחילו הכל. לירון תאני (דון ג'חנון), גורי אלפי יגידו לנו יפה שלום בחמישי הקרוב בחצות ויערכו באיחוד מרגש עם אייל פרידמן, המוכר גם כקוואמי דה לה פוקס. התוכנית האחרונה מתוכננת להיות ארוכה מהרגיל, ומיטב האמנים הרלבנטיים – את עידן יניב לא תמצאו שם - יבואו להיפרד מהעסק.

בהתחלה הקלטת הלכה לאיבוד

כזכור, לפני ש"עסק שחור" התחילה שררה שממה רבתי בכל הקשור ליחסי הגומלין בין היפ-הופ ורדיו. נכון, מומי לוי שידר מוזיקה שחורה ב-88 FM, אבל היא לא זכתה להערצה ולטירוף שהיו מנת חלקם של העסק. הרומן התחיל כשהביסטי בויז הגיעו לארץ (מרץ 95') והתארחו אצל תאני, שהגיש בזמנו פינה בתוכנית "מוטל בספק" של טל ברמן. קוואמי, אז עדיין חייל בתחנה הצבאית, הצטרף על תקן מראיין אורח. באיזשהו שלב של התוכנית, ברמן הציע לקוואמי לעשות שיר בלייב יחד עם הלהקה ("Get it Together", שבמקור מארח את קיו-טיפ מא טרייב קולד קווסט). קוואמי מיהר לסרב, ברמן ותאני התעקשו, המיקרופונים נפתחו, ומשם הכל היסטוריה. כך התחילה לה גם הקריירה המוזיקלית של קוואמי וגם ידידות נפלאה בין השניים, שגילו את האהבה המשותפת שלהם להיפ-הופ.

מיד כשתאני הבין שפגש סוף סוף מישהו שבאמת אוהב ומכיר את המוזיקה המנודה הזאת, הוא הציע לקוואמי לעשות פיילוט לתוכנית היפ-הופ. אחרי שהצליחו להתגבר על כמה בעיות טכניות (הקלטת הראשונה שהכינו השניים הלכה לאיבוד לפני שמנהל גלגל"צ, אלדד קובלנץ, הספיק לשמוע אותה), הם קיבלו אישור לעלות לאוויר, והשאר פשוט התרחש מאליו.

"אחרי שנה שבה התוכנית רצה", מספר תאני, "צ'ולו חזר מג'מייקה ואסף כל מיני אמנים ישראלים שהתחילו לעשות היפ הופ. הוא הביא לתוכנית את סאבלימינל שהשמיע דמואים שלו, והרבה אחרים. כל הגדולים עברו אצלנו. הדג נחש, סגול 59. עד אז התמקדנו בהיפ-הופ מהעולם, ואז התחלנו ללוות את ההיפ-הופ הישראלי בפרט".

התוכנית עברה משבר כשאחרי שמונה שנים קוואמי, שהחל לגבש את קריירת הסולו שלו בצד השני של המיקרופון, החליט לפרוש מההגשה. תאני הציע לגורי אלפי להחליף אותו, ואלפי השיב שהוא מקשיב ל"עסק" שנים, וישמח להצטרף. מאז, בארבע השנים האחרונות, הוא יושב לצד תאני בכיסא המגיש. בשנותיה הרבות הצליחה התוכנית לצבור לה המוני מעריצים, שונאים, ריבים, ושעות של שטויות בשידור חי. יש את הלקסיקון חסר הפשר המוכר למאזינים הקבועים (טעיייים, פצייייצ, אללה בבלה), ואת השערוריות המתוקשרות (הירידה על אריאל שרון, שיר הראפ על תוכנית "הדוגמניות"), את הדמויות הקבועות (פנחס ודופוס המילואימניקים, חיליק ושרוליק המטאליסטים מפתח-תקווה), ובעיקר, את ההשעיות הרבות מספור של המגישים.

"ההשעיה הכי מוזרה שהייתה לנו אי פעם", אומר תאני, "הייתה בגלל חיים זיסוביץ'. הוא התקשר לתחנה ואמר שהוא נעלב מהשפה הבוטה של התוכנית, אז השעו אותנו לשבועיים. עד היום אני לא מבין מה בדיוק קרה שם.

"אין לי ספק שהמוזיקה השחורה היתה מצליחה גם בלעדי. אני רק נתתי צינור להוציא אותה החוצה. אנחנו היינו כלי, אבל מי שבאמת עשה את העבודה היו האמנים עצמם. ברור שאני הולך להתגעגע לתוכנית הזאת, חוץ מזוגתי שתחייה זאת המערכת יחסים הכי ארוכה שהיתה לי אי פעם בחיים. הפעמים היחידות שלא שידרתי אותה היו כשהשעו אותי וכשאבא שלי נפטר. אני אתגעגע לאנשים בגלגלצ, יש שם אחלה אנשים והפרגון היה מקיר לקיר. ברדיו תל אביב אני לא מתכוון לעשות עוד "עסק שחור", אלא תוכנית אחרת, שגם בה תהיה מוזיקה טובה וכיף וצחוקים".

מוסד בנוף הישראלי

"אני מקשיב למוזיקה שחורה מאז ומתמיד, עוד כשהייתי ילד" מספר אחד משני מפיקי התוכנית בשנה האחרונה, אסף רייס, "ופעם מישהו סיפר לי שיש תוכנית כזאת ברדיו. הקשבתי לה כל השנים, ופתאום אני מוצא את עצמי עובד בה. יש קסם באולפן הזה, אני לא יודע מה ואיך, אנשים נכנסים לשם ונהיה קרקס של היפ-הופ במקום תוכנית היפ-הופ, ואני מתכוון לקרקס במובן החיובי של המילה. לפני עשר שנים לא היה היפ-הופ כמו היום בישראל, שהולך עכשיו יד ביד עם מזרחית ופופ ישראלי. מה שהתוכנית עשתה זה לתת מקום מקום ליוצרים מוכשרים ובמה ליוצרים החדשים, כי לא יכול להיות שכמה אנשים יתפסו את כל השוק. הקרקס יישאר גם במתכונת החדשה של התוכנית כי זו המהות שלה, היא לא תאבד מהמיוחדות. אני מאחל ללירון ולכל צוות התוכנית שנה טובה ופרועה".

גם סגול 59, ראפר ישראלי ותיק, מאמין שהתוכנית נתנה במה להמון יוצרים חדשים. "אני חושב שהתוכנית הזאת היא מוסד בנוף המוזיקלי הישראלי", הוא אומר. "היא נתנה חשיפה לכמעט כל אמן ישראלי שקיים היום בשטח. התוכנית מלווה אותי ואני מלווה אותה כבר שנים. והיה תמיד מאוד כיף להיות באולפן של העסק, לעשות שם פריסטייל, ליהנות מההומור המיוחד של לירון וקוואמי. אני בטוח שיהיה להם בהצלחה גם במשכן החדש. אני מאחל שימשיכו לייצג בכבוד את ההיפ הופ הישראלי, ולא לפחד להגיד את מה שהם חושבים כמו עד היום, כי זה העניין עם היפ-הופ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully