וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטאור

דידי חנוך

30.9.2007 / 10:46

"אבק כוכבים" הוא עוד סרט פנטסיה שהוליווד לא ידעה לשווק. לדידי חנוך הוא בעיקר מזכיר את "הנסיכה הקסומה"

נראה לי שכדאי שנתחיל עם הגילוי הנאות. כעורך, בחרתי את "אבק כוכבים" לתרגום ועבדתי על המהדורה העברית שלו. אני איש סגל בפסטיבל אייקון, בו שימש "אבק כוכבים" כסרט הפתיחה. ואני מחשיב את ניל גיימן, מחבר הספר עליו מבוסס הסרט, כידיד מאחר שעבדתי על מספר ספרים שלו, ליוויתי אותו באייקון בשנה שעברה ואני בקשר עמו כבר שנים.

כל הנאמר לעיל אומר שלא באתי לסרט הזה "נקי". באתי עם ציפיות ותקוות וחשש להתאכזב. אני שמח לומר שאכזבה לא היתה שם.

קראתם את הספר? דלגו פסקה

למי שלא קרא את הספר, מדובר בסיפורו של נער בריטי שגר בכפר קטן ליד חומה ארוכה. בעברה השני של החומה נמצאת ממלכת קסם, ואנשי הכפר שומרים על הפתח בחומה כבר שנים רבות. אהובת ליבו של גיבורנו אומרת לו שאם יביא לה כוכב נופל, היא תינשא לו. והכוכב, כמובן, נפל מעבר לחומה. הוא יוצא למסע אל מעבר לחומה ושם, ודאי לא תתפלאו לשמוע, הוא עובר הרפתקאות רבות.

לא קראתם את הספר? דלגו פסקה

כשמעבדים ספר לסרט, פעמים רבות יש ליוצרים הקולנועיים דילמה בין יצירת סרט מוצלח ליצירת סרט נאמן למקור. הבחירה של מתיו ווהן במקרה הזה היתה ליצור סרט שעובד טוב כסרט, גם במחיר שינויים משמעותיים בעלילה. אבל הלב של הספר עבר למסך הגדול בהצלחה, גם כשחלקים מסוימים בו הוגדלו משמעותית וחלקים אחרים נעלמו וכל סיומו של הסרט שונה מזה של הספר.

יש דברים שעובדים בספרות ולא עובדים בקולנוע, וגם ווהן וגם ניל גיימן מבינים את זה. ולכן מדובר בסרט שנאמן לספר עליו הוא מבוסס בערך כמו עיבוד פנטסטי מוצלח אחר שמוזכר הרבה בהקשר של "אבק כוכבים": "הנסיכה הקסומה". עוד על כך בהמשך.

מכאן, זה לכולם

ועכשיו אנחנו מגיעים לשלב בביקורת שבו יש צורך בגילוי הנאות שבתחילתה. האם הסרט עובד? כל כך כן. מהליהוק המושלם (כשתראו את הסרט תאמרו לעצמכם ששכחתם עד כמה מישל פייפר יפה. ותפקיד האורח של ריקי ג'רבייס יצחיק את צופי "המשרד" עד דמעות), דרך האפקטים האפקטיביים ועד הסיפור המוצלח (למרות שהסוף קצת נגרר), מדובר באחד הסרטים המהנים ביותר שהופיעו על המסכים לאחרונה. וכשאני אומר "לאחרונה", אני מדבר על השנים האחרונות. כמו "הנסיכה הקסומה" (שוב ההשוואה הזאת. עוד נחזור אליה), מדובר בסרט שממש לא מיועד רק לחובבי פנטסיה, אוהדי הספר מעריצי בלוקבאסטרים. זה סרט לכל מי שאוהב ליהנות בקולנוע.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ההשוואה המתבקשת

כשיצא לאקרנים בשנת 1987, נחשב "הנסיכה הקסומה" לכישלון מהדהד. הוליווד לא ידעה לשווק אותו. האם מדובר בקומדיה? בפנטסיה? בסרט רומנטי? כן – כולם גם יחד, כמובן, אבל להוליווד תמיד היה קשה לשווק סרטים שהם יותר מדבר אחד. "אבק כוכבים" הוא מקרה דומה מאד. שוב מדובר בסרט פנטסיה בלי קרבות ענק או, מאבק אפי בין טוב לרע; זו אגדה למבוגרים - עוד קטגוריה שהוליווד מתקשה איתה.

וכמו "הנסיכה הקסומה", גם "אבק כוכבים" הוא סרט שניתן לכנותו "קסום" מבלי להתבייש או לחוש טיפה של חוסר יושר. כמוהו, מדובר בסרט שאין לי ספק שיקנה לעצמו - במשך השנים - מעמד של קלאסיקה. אתם עוד תראו את הסרט הזה. בטלוויזיה, ב-DVD, ב-VOD, בהורדות. זה יקרה. ואז, תצטערו שלא יצא לכם לראות אותו על המסך הגדול. כי זה סרט למסך הגדול. אז במקום להצטער, תראו אותו עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully