וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוללים מהיוצרים את זכויות היוצרים?

ענת קם ומיה יסעור

1.10.2007 / 11:48

הצעת חוק שתעלה לדיון בכנסת בשבוע הבא עתידה להעביר למזמין היצירה את הזכות לתמלוגים. אמנים ותסריטאים מתכוננים למאבק

יח"צ - חד פעמי

אמני ישראל מתכוננים למאבק על זכויות היוצרים: אביב ויהונתן גפן, אביהו מדינה, יענקל'ה רוטבליט ואחרים, יוצאים נגד הצעת חוק חדשה, שתפגע, לדבריהם, בזכויות ובתשלומים המגיעים להם כיוצרים.

סוגיית זכויות היוצרים תעלה לדיון בשבוע הבא בוועדת הכלכלה של הכנסת. על השולחן תונח הצעת חוק זכויות היוצרים התשס"ה – 2005, שנגד חלק ממנה יוצאים היוצרים. בין הסעיפים נמצא סעיף 35, המסתמן כבעייתי: לדברי היוצרים, הוא עלול לפגוע בזכותם לקבל תמלוגים עבור עבודתם.

תשדירים והפגנות

ועדת הכלכלה תתכנס בתאריכים 9 ו-10 באוקטובר, לסכם שנתיים של דיונים בהצעת החוק הנ"ל. להלן סעיף 35, שיעמוד לדיון: "א) ביצירה שנוצרה לפי הזמנה, הבעל הראשון של זכות היוצרים בה, כולה או חלקה, הוא היוצר או המזמין, הכל לפי הכוונה המשתמעת מהזמנת היצירה".

קצת רקע: כיום, כשאמן או גוף מזמין יצירה, ואין הסכם בין הצדדים הקובע אחרת, זכויות היוצרים שייכות ליוצר היצירה (כותב המילים, המלחין, התסריטאי). לדוגמה, אדם הכותב שיר נשאר בעל הזכויות על השיר, גם אם אדם אחר הוא המבצע. על פי הצעת החוק החדשה, לעומת זאת, כשלא נחתם מראש הסכם כזה, הזכויות יעברו למזמין היצירה – היינו, הגוף או האדם שביקש את יצירת היצירה עבורו (ולעתים גם שילם תמורתה) – וצד זה יכול להיות ממבצע השיר עצמו ועד חברות התקליטים. היוצר עצמו כבר לא יהיה זכאי לתמלוגים על היצירה שלו.

החוק, כמובן, נוגע לא רק לכותבי שירים ומלחינים, אלא גם לתסריטאים, צלמים, מאיירים ויוצרים שונים. ובכוונת תל"י והתסריטאים להצטרף למאבק.

מאבק האמנים יכלול הקלטת תשדיר נגד היוזמה ופעולות מחאה: ביום שישי הקרוב יפגינו האמנים ברחבת הסינמטק בתל אביב, ויצעדו משם אל בית הקברות טרומפלדור. בנוסף, שלחו היוצרים מכתב לאמנון שילוני, מנהל רשת ג' השייכת לרשות השידור, בבקשה לתמיכה במאבקם ולהכריז על "יום ללא יצירה ישראלית" במהלכו יופסקו שידורי המוזיקה לטובת מתן במה למאבק היוצרים.

אבי שמש מנכ"ל תל"י אמר היום: "החוק החדש עומד להנחית מכת מוות על התסריטאים והבמאים וזכותם לקבל תמלוגים על יצירותיהם. משרד המשפטים אינו מאפשר ליוצרים להגן על זכויותיהם ופוגע באופן ישיר בפרנסתם."

מרשות השידור נמסר בתגובה: "מכתב היוצרים טרם הגיע לרשות השידור. כשנקבל אותו נתייחס בהתאם."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully