וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר הסתווי עכשיו

שרון אריאלי

12.10.2007 / 11:18

במקום לחיות בדוחק כמו ג'אזיסט ישראלי ממוצע, ירון סתווי הקליט אלבום עם רוברט ווייאט. שרון אריאלי דלה ממנו פרטים

יש כמה אפשרויות לקבלת פידבקים לאורך הקריירה שלך כמוזיקאי: אתה יכול לקבל מילה טובה מעיתונאי, להתענג על מחמאות מאמא שלך שתמיד חשבה שאתה מוכשר, ואתה גם יכול לראות את רוברט ווייאט מבעד לחלון האולפן, "יושב עם אוזניות, עוצם את העיניים ומזיז את הראש מצד לצד, עם חיוך". רוב המוזיקאים הישראלים, ובכלל, אולי יזכו לשתי האופציות הראשונות. נגן הקונטרבס והג'אזיסט ירון סתווי (32) המצוטט לעיל, זכה לאפשרות השלישית, כשהשתתף באופן פעיל יחד עם חברו ללהקה גלעד עצמון בהקלטות אלבומו החדש של רוברט וייאט, "Comicopera". בולט במיוחד תפקידו של סתווי בסינגל מהאלבום, "Just As You Are", דואט מקסים בין וייאט לזמרת מוניקה וסקונסלוס. הקונטרה בס של סתווי מוגדר שם אגב, כ"כינור-בס".

ההיכרות הראשונה של סתווי עם ווייאט הייתה כבר לפני חמש שנים, ולגמרי במקרה. "רוברט מאוד מתעניין בנעשה בג'אז באנגליה ומשתדל לעקוב אחר הסצנה" מספר סתווי. "הוא גר בלינקולנשייר, והופענו שם, אני וגלעד עצמון, בפסטיבל ג'אז מקומי ורוברט הגיע ובצניעות פשוט שאל את גלעד אם הוא רוצה לנגן איתו. מסתבר שהוא שמע אותנו לפני כן באלבום של פיל מנזנרה (הגיטריסט הגאון של רוקסי מיוזיק, שם עבד עם גאון אחר - בריאן אינו, ש"א), שהוא חבר קרוב מאוד של רוברט. לאחר מכן ניגנו איתו שנינו באלבומו הקודם, "קוקולנד" ונהיינו חברים, והוא גם השתתף בתקליט שלנו. עכשיו לקראת התקליט החדש הוא קרא לנו שוב, וכמובן ששמחנו לבוא, כי אסור לזלזל במונח גאון, אבל אין לי בעיה לקרוא לרוברט ככה: השתתפתי בהמון הקלטות, אבל כזה דבר עוד לא ראיתי. בנוסף, בניגוד לדימוי שיצא לו, הוא בן אדם נחמד ועדין בצורה יוצאת דופן, איש חם להפליא, מלא חיוביות, וצנוע מאד מאד. כשאתה נמצא איתו, הוא נותן לך את ההרגשה שאתה הדבר היחיד שמעניין אותו, ואין לו שום בעיה, גם למוזיקאי ברמתו, לתת מחמאה אמיתית וכנה, וזה פשוט עושה לך הרגשה טובה".

לדעת אישה

בנוסף להכרת מעלותיו של ווייאט, סתווי מספק הצצה נדירה לאופן עבודתו של ווייאט. כידוע, ווייאט בן ה-62 נותר משותק מהמותניים ומטה לאחר נפילה מהקומה השלישית (האגדה מספרת שנפל כאשר היה בהזיות מאסיד שלקח), ומאז הוא אינו מסוגל לנוע בלא כסא גלגלים. עבודה על אלבום חדש של ווייאט, על פי סיפורי סתווי, הוא בעיקר סיפור של חברות נפש בין ווייאט למנזנרה ואהבה בין ווייאט לאשתו, אלפי: "רוברט שלוש שעות מלונדון, כך שהוא ממש ממעט להגיע אליה", מספר סתווי. "כשהוא מקליט אלבום, הוא נכנס לאולפנו של מנזנרה, ומכיוון שזהו אולפן ביתי, הוא בעצם גר שם למשך תקופת ההקלטות. ווייאט ומנזנרה הם חברים כבר למעלה מ-30 שנים, חברות מאוד קרובה. אך מי שדואגת לכל צרכיו היומיים שלו היא בעצם אלפי, שהיא גם אשתו, גם המנהלת האישית שלו, גם כותבת לו שירים, דוחפת את כסא הגלגלים וגם הנהגת שלו אם צריך. הם אמנם שתי ישויות חזקות מאוד בנפרד, אבל כשהם ביחד, הם אנשים מאוד קבוצתיים. היא אישה מדהימה, והוא בר מזל".

בנוסף מגלה סתווי, שלמרות היותו של ווייאט בעל דעות פוליטיות מוצקות (גם בנושא ישראל) המבוטאות היטב בשיריו, בזמן העבודה באולפן הן לא ממש באו לידי ביטוי, לא מולו בכל אופן: "כשאנחנו נפגשים ועובדים", מספר סתווי, "זה בעיקר על המוזיקה. גם כשאנחנו אוכלים צהריים, אין לנו שיחות עמוקות בנושא. זה נכון שרוברט מגיע מהכיוון הקומוניסטי, והמצב לא משמח אף אחד, אבל המסרים שלו עוברים בשירים ובמוזיקה, וזה נכון ומעניין, וחשוב לו. מצד שני, בזמן ההקלטות, הוא לא ממש דיבר על זה, אלא עסק אך ורק במוזיקה".

קשה לחיות מג'אז בארץ

ספק גדול אם סתווי היה מגיע לעבודה אינטימית עם אחד מגדולי המוזיקאים של הדור, אם היה ממשיך במסלולו כנגן בישראל. כבר בגיל צעיר מאוד, 20, הבין זאת ועזב כדי ללמוד מוזיקה קלאסית בברלין. לאחר שש שנים בהן מיצה את הפרק הקלאסי בחייו, עבר סתווי לנגן ג'אז על הקונטרה בס, והתמקם בלונדון, שם הוא מנגן ב"רביעיית גלעד עצמון", ומקליט עם אמני שוליים כמו דיוויד גילמור. על מצב הג'אז בארץ הוא אומר ש"ישנם הרבה מאוד מוזיקאים מוכשרים בישראל, תמיד היו תמיד ישנם ותמיד יהיו. אבל אי אפשר להשוות בין ישראל למקומות אחרים מבחינת סצינת הג'אז, כי משום מה תמיד ישנו חוסר פרופורציה בין כמות הנגנים לכמות הקהל, איכשהו זה אף פעם לא מסתדר. לכן, זה לא מצב יוצא דופן שיש נגני ג'אז בחו"ל, כי קשה לחיות מלהיות נגן ג'אז בארץ. אני לא רציתי לעבוד באיזה דייג'וב, אלא להתעסק רק במוזיקה, ולכן עזבתי. זה חבל, כי כבר הרבה זמן לא יצא לי להופיע בארץ, זה לא ממש קורה".

בינתיים יאלץ סתווי להסתפק רק בפגישה קרובה עם ווייאט, ב-15 באוקטובר בלונדון, שם ווייאט ידבר מול כמה ברי מזל על האלבום החדש, מוזיקה ועוד. "ווייאט, כידוע ולצערי, לא מופיע עם שיריו", מספר סתווי, "אבל עורך "הופעות ציבוריות", מין שיחת ערב איתו. עד שהוא מגיע ללונדון, אני בוודאי אלך לשמוע ולראות אותו. במהלך הזמן מאוד התיידדנו, וזו הזדמנות מצוינת להיפגש. הוא כוכב אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully