וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסריט אימה

דניס ויטצ’בסקי

6.11.2007 / 10:22

המורים לא לבד. איך משפיעה שביתת התסריטאים בהוליווד על הטלוויזיה ועלינו? דניס ויטצ'בסקי עם דראפט ראשון

אם אתם כבר לא ילדים ששונאים ללכת לבית הספר, רוב הסיכויים הם שהמלה שביתה מעוררת אצלכם קונוטציות שליליות. לא משנה אם אתם בצד השובת, הצד שנגדו שובתים או סתם בצד, יש סיכוי שתפגעו. בשביל שזה יקרה, השביתה אפילו לא חייבת להיות במדינה שלנו, כפי שמדגים היום איגוד התסריטאים של ארה"ב.

האיגוד הזה, שמאגד כ-12,000 תסריטאים מרחבי ארצות הברית, החל לשבות לאחר שלא הצליח לחדש חוזה עבודה מול איגוד המפיקים, אשר מייצג את אולפני הסרטים והטלוויזיה במדינה. יש לכך מספר סיבות, אבל העיקרית שבהן היא רשת האינטרנט.

בעלי האולפנים אמנם מצויים במלחמת חורמה נגד ההורדות הפירטיות, אך אין זה אומר שהם לא יודעים כיצד לנצל את רשת האינטרנט למטרותיהם, אפילו באופן מעט מגושם. אחרי הכל, העלויות של מתן סרט או פרק של סדרה להורדה לא משתוות לעלויות ייצור דיסקים ושיווקם דרך מתווכים. את זה כולם מבינים, וזאת הבעיה. איגוד התסריטאים מאוד לא מרוצה מהתמלוגים שהחברים שלו מקבלים ורוצה לעדכן את ההסכמים שנוסחו עוד לפני מספר עשורים.

מדיה חדשה, סכסוך ישן

אחת מאבני המחלוקת העיקריות נוגעת לאמצע ניו-מדיה – האינטרנט והסלולר, בהם אין עלויות ייצור דיסקים ולא חייבים להשתמש במתווכים דוגמת חנויות. האולפנים, נכון לעכשיו, נותנים לתסריטאים 0.3% ממה שהצופה משלם על הצפייה בחומר ניו-מדיה, ו-0 אחוזים כשמדובר בחומרים שניתנים לצופה בחינם (אפילו אם החינמיות באה בעקבות הכנסת פרסומות). התסריטאים רוצים 1.2% כשהתוכן בתשלום, ו-2-2.5 אחוזים כשהתוכן חינמי. לא קשה להבין שיש כאן בעיה, והפערים בין הדרישות הם גבוהים.

ויש גם עניין של תשלום מינימלי עבור הפקות אינטרנט, אי עיגון בהסכם של תוכניות ריאליטי, הרצון של התסריטאים להיות מעורבים בהחלטות שנוגעות להכנסת מוצרי מפרסמים אל התוכניות והסרטים ודרישה לקבל יותר כסף באופן כללי.

נכון לעכשיו, אין אור בקצה המנהרה, והוליווד מתכוננת לחורף ארוך במיוחד. ותיקי התעשייה זוכרים את השביתה הקודמת, שהתקיימה ב-1988 ונמשכה חמישה חודשים. עלותה לתעשייה נאמדה בכ-500,000,000 דולרים, ואם השביתה הנוכחית תיארך פחות או יותר אותו זמן, צפי ההפסדים הוא לא פחות ממיליארד דולרים. אבל מה זה אומר מבחינתנו – הצופים?

הלחם יקר, השעשועים נעלמו

התוצאה המיידית של השביתה הזו מתחילה להיות מורגשת כבר היום – תוכניות יומיות כמו אלה של ג'יי לנו, קונאן אובראיין, דייוויד לטרמן, ג'ון סטיוארט וסטיבן קולבר לא תוכלנה לצלם פרקים חדשים ללא הכותבים. בכל המקרים האלה - מהיום ועד שהשביתה תיגמר - נראה רק תוכניות מהעבר או תוכניות לקט. גם אם כל האנשים האלה היו יכולים לכתוב את הבדיחות לתוכניות שלהם בעצמם, אסור להם – הם חברי האיגוד. וכן, במקרה בהם גם מדובר על אנשים שמפיקים את התוכניות שלהם, הם בעצם שובתים נגד עצמם.

וזו רק ההתחלה. לסדרות שבועיות אמנם מלאי של פרקים לא משודרים, אבל במרבית המקרים לא מדובר בכל העונה, ואפילו לא ברובה. במקרה של 'גיבורים', למשל, צולמו שני סופים לפרק שאמור להיות משודר ב-3 בדצמבר: הסוף הראשון נועד לסיים קו עלילה, ואילו השני מסיים את כל העונה. סדרות שצריכות להתחיל באמצע העונה, כמו '24' ו'אבודים' עלולות להידחות עד לסיום השביתה, או עד לעונת הטלוויזיה הבאה.

אם זה לא מספיק, בעוד מספר חודשים נראה כבר מחסור בתסריטים של אולפני הסרטים, אשר עלול לגרום לעונת מלפפונים ממושכת מאוד גם בבתי הקולנוע. מעבר לכך, ביולי 2008 נגמרים החוזים של איגוד הבמאים ואיגוד השחקנים, וכל 3 האיגודים כבר הכריזו שאם לא יוכלו להגיע להסכמים מול האולפנים – הם יתאחדו ויעצרו את הוליווד. מבחינתנו זו תהיה מכה בידורית, אבל תחשבו על כל מי שמעורב כספית בתעשייה הזו, החל מבעלי האולפנים ועד לחברות הקייטרינג שמביאות אוכל לסט – הם גם יאבדו עבודה וגם לא יוכלו להתנחם בקומדיות הוליוודיות חדשות.

הישרדות של כוכב נולד לרקוד במרוץ למיליון

צר לי, אבל הבשורה הנוראית ביותר עדיין לפנינו. תחשבו לשנייה במה יכולות חברות הטלוויזיה למלא את לוחות המשדרים כשאין להם חומר מתוסרט. ריאליטי, כמובן. המון ריאליטי, הרבה יותר מעכשיו. מה יכול להיות יותר קל מלזרוק 14 מתמודדים לתוך כלוב עם 2 פינגווינים וג'מוס ולראות איך הם מתמודדים עם העובדה שהג'מוס נוחר כל הלילה?

אבל יש גם נקודת אור מסוימת. כשאנשים לא מוצאים מה לראות בטלוויזיה, הם הולכים לאינטרנט. השביתה הזו יכולה להועיל להפקות מקוונות חובבניות, כאלה שהיוצרים שלהן הם לא חברי איגוד התסריטאים. עכשיו זו ההזדמנות הגדולה שלהם לפרוץ. בנוסף, זו גם ההזדמנות שלנו לראות תוכן שלא מגיע מארצות הברית. שמעתי שהרוסים עשו גרסה משלהם ל-CSI, זה חייב להיות מעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully