וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פה גדול מכה שנית

שרון אריאלי

10.12.2007 / 9:54

ב"אתה חזק" נרקמת ברית מפתיעה בין סאבלימינל למוריסי. שרון אריאלי מבקש שתעצרו אותו אם כבר שמעתם את זה פעם

יום חג הוא לאזרחי ישראל ולעם השובת בתוכו: אחרי הכיבוש, התקווה והשואה, מפנה סאבלימינל מזמנו כדי להפליא את משנתו בנושאים רגישים לישראליות (בקרוב הספר בהוצאת "רסלינג"). והפעם בתפריט - "אתה חזק!" - שיתוף פעולה בין סאבלימינל, עמותת "עלם" וערוץ המוזיקה, כחלק מקמפיין למלחמה באלימות בני נוער. וכיוון שהקומוניקט המודבק על עטיפת הסינגל מצווה "הקשיבו למילים!" (האם כל הסימני קריאה האלו הם מחווה לזה של וואלה!?), ואין לי מושג אם היח"צנית כתבה את זה או שהיה זה "הצל", קצת נבהלתי והאזנתי מיד למילים, שלא יהיו טעויות.

ב"אתה חזק", סאבלימינל לוקח על עצמו תפקיד כפול (קטן עליו, כמי שלוקח קרדיט חלקי בשיר כמפיק, כותב, מלחין, מיקסר, תסריטאי, מנהל אמנותי ובמאי הסצינות בקליפ): כל בית מתוך השלושה בשיר נפתח בסאב ה"מכוון", שמנסה להיות המצפן לנער בעל הפוטנציאל האלים, וכך זה הולך: "לכעוס זה קל, צריך כוח לאהוב (אתה חזק!)/ אז תן לי לכוון אותך למקום טוב (אתה חזק!) / עוד סיפור על ילד רחוב שלא למד לאהוב, אז תן לי לכוון אתכם למקום טוב".

עד כאן, נדמה שעולם כמנהגו נוהג בממלכת הסאב. מעבר לכך שלבקש ממנו הכוונה נגד אלימות לגיטימית כמו לצפות מאביגדור ליברמן לככב בעירום בקמפיין של "גוש שלום", סאבלימינל קצת מזלזל בקהל שלו; הפראזה המתחרזת של "עוד ילד רחוב שלא למד לאהוב" היא בעצם שורה שסאב כבר ניסה בהצלחה בשיר הקרוי, כמה מפתיע, "ילד רחוב". המסר עד כאן הוא שלילד המתלבט בין הסכין לבין בלינג בלינג הוא שגם לסאב, יום אחד, ייגמרו הקלישאות.

אתמול בלילה חלמתי שמישהו דקר אותי

אלא שכאן נכנס טוויסט מפתיע שיטלטל את עולמכם - ייתכן ש"לכעוס זה קל, צריך כוח לאהוב" הוא עיבוד עברי-ציוני ל"זה כל כך קל לשנוא, צריך כוח להיות עדין ואדיב" של מוריסי. אמנם, סאבלימינל מתרגם את העדינות והאדיבות לאהבה, כי בכל זאת, מוריסי הזה לא היה בדיוק גבר. מצד שני, חלק משיריו של מוריסיי נחשדו בשנאת זרים מכוערת על גבול אובדן הטעם הטוב, נושא שסאבלימינל מכיר היטב. האם נרקמת כאן ברית מפתיעה?

הבית הראשון מוצא את סאב בעמדת ה"מספר". הפלואו שלו הופך דומה להפליא לזה של סנופ דוג בלהיט המבריק "Drop it Like it's Hot", והוא שר "אז קח אותך לדוגמא, מסתובב מחפש/ החבר'ה מסביב עם פרצוף כועס/ רק מגיעה ניידת וכולם בורחים/ כמו ארנבים שמפחדים להיתפס". סאב מתאר מציאות קשת יום, אפורה וסיזיפית, שקצת מזכירה חלק מחבורות מנצ'סטר בשנות ה-70, ברחובות בהם גדל לא אחר ממוריסי. כאן סאב מתחיל את הקואצ'ינג לגיבור הבית ומציע לו "למה תמצא דרך לפלס/ דרך למצב בו תוכל להתפרנס/ קנה לאמא מכונת כביסה ומייבש". מלבד צרור העצות שסאב משיא כאן, הוא מעניק לאם המשפחה את הכבוד הראוי לה ומזכה אותה גם במכונת כביסה, וגם במייבש. על פי מספר ביוגרפיות, מוריסי נודע בקשר רגשי חזק ביותר לאמו, לעומת מתח וסכסוכים עם אביו. גם מוריסי, ניצל מגורל הרחוב, כשמצא לעצמו תחביבים שונים ובעיקר משונים במנצ'סטר של אותם ימים.

סאבלימינל ממשיך לירות תותחי קלישאות ("בוא נסגור הכל במילה, מי שטוב לו אז טוב לו/ תסתכל על עצמך"), שאמורות לדבר לאוחז טיל הלאו הפוטנציאלי בגובה העיניים, תכונה שמי ששירי הסמית'ס הם מזמורים עבורו, יודע להעריך: כמו "מותק, אני רק צחקתי כשאמרתי שאני מעוניין לנפץ לך את הראש" ("Big Mouth Strikes Again") או תיאורי המכות של המורה בHeadmaster Ritual"-", סאבלימינל משתמש בשפה ברורה ונהירה לכל אדם בכדי להבין את הסבל הכרוך באלימות, ומצד שני את הנחמה הטמונה בהיעדרה. כך למשל, הוא מתאר בבית הבא, ככל הנראה כוכב כדורגל שבחר במגרש על פני הסמים והאלימות, ולפתע זוכה לאהדת המורים ואף "בסוף השנה לקח ת'אליפות וייצג את השכונה". על פי ויקיפדיה גם מוריסי, לפני שגילה את כשרונו האמיתי, ניצל מבריונות בזכות "יכולתו האתלטית". כלומר, כפסע היה בין גיבור השיר וגיבור התרבות לסיים תחת אותם העצים, והמחבר ביניהם הוא סאבלימינל.

יש צל שלעולם אינו כבה

הבית האחרון הוא סיפור אלים קלאסי מהעיתון: נער, כפי הנראה חייל, מגיע למועדון עם חברתו, כשלפתע סוג אחר של זכר אלפא קולט בחושיו החדים את הנערה, והוא ניגש אליה. היא, על פי סאבלימינל, "זורמת" (ייחרב ביתו של מי שהתחיל את השימוש הנקלה בפועל הזה). כאן, סאב מתפקד כציפור בלה באגדת פינוקיו, ומציע בתחילה את הפיתרון של יועצות חינוכיות שהרגע סיימו קורס גישור: "קח שתי נשימות" (שנים שהמסר הפדגוגי הזה מצליח). כאן הוא עובר לפיתרונות קצת יותר יצירתיים, כגון "קנה לה לשתות תפוס לה את היד/ דפוק לה חיוך" (החיוך כמטפאורה?) ומסיים את הבית ביתרונות של היעדר האלימות. מלבד חיבתם המשותפת של מוריסי וסאבלימינל לכתיבה על מועדונים (בעיקר דיסקו), לא מצאתי כאן לו קשר מופרך ביותר בין שניהם, אך זהו לדעתי תרגיל הסוואה מתוחכם של סאב למעריציו שלא ממש יעריכו את הערצת הגבר גבר שלהם לאוחצ'ה המבריקה מכולם. כולנו יודעים שבסופו של דבר, "אתה חזק!" הוא לא שיר נגד אלימות, אלא טוקבק של הסאב בפורום המעריצים של מוריסי, שבעצם נראה כך: "אתה חזק!(ל"ת)". עכשיו השאלה היא מתי הדואט?

סאבלימינל, "אתה חזק!" (טאקט)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully