וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריד שבוע הספר חוזר לכיכר רבין?

11.12.2007 / 12:50

בהתאחדות המו"לים שוקלים ברצינות להיענות לבקשות התל-אביביים ולהשיב עטרה ליושנה

אם חיכיתם לסימן שהחיים מתחילים לחזור למסלולם, אז הנה לכם הוכחה: מסיבת הספרים השנתית חוזרת למקומה הטבעי בכיכר רבין. לוואלה! תרבות נודע כי בהתאחדות המו"לים, האחראית על שבוע הספר מדי שנה, שוקלים ברצינות להיענות לפניות הציבור.

יריד הספרים המרכזי בארץ התקיים במשך שנים רבות בכיכר התל אביבית, והיה מוקד משיכה לעירוניים הסקרניים, ולעתים גם שימש כאתר פיק-אפ שהקדים את זמנו. בשנת 2001 הוחלט להעביר את היריד לגני התערוכה, משיקולים ביטחוניים – תקופת הפיגועים שעברה על ישראל חייבה מציאת מקום שיכול להיות תחום ומסוגר, וכך נמצאו האתרים החלופיים, שהקלו על ביצור המתחם.

לאורך השנים, עלו בקשות חוזרות ונשנות מצד הציבור להשיב את היריד למקומו הנושן והאהוב; הריחוק ממרכז העיר העיב על נגישותם של תל אביביים רבים חזרי יכולת שינוע, והאירוע קיבל צביון אנושי שונה. טענות אחרות נגד המתחם החדש עלו מצד הוצאות הספרים: חלקן סבלו מירידה ניכרת במכירות וכינו את היריד "כישלון".

ראוי לציין כי היו כאלו שבירכו על המיקום החדש – משפחות צעירות מצפון תל אביב ומהשרון דווקא מצאו אותו נוח וחביב.

השנה, ככל הנראה, יחליטו בהתאחדות המו"לים להחזיר עטרה ליושנה, שכן, טפו טפו טפו, רמת הכוננות הביטחונית ירדה והמרחב הפנים-ישראלי שקט זה זמן – וניתן להשיב את היריד למרכז העניינים.

"חייב להיות חלק מהעיר"

גורם בכיר בהוצאת ספרים גדולה אמר: "אני לא חושב שיש מישהו באיזושהי הוצאת ספרים שלא מתגעגע לשבוע הספר בכיכר. להוציא את שבוע הספר מלב העיר, זה מעשה פשע. מדובר באירוע תרבותי, עירוני, שעוברי אורח ביקרו בו בדרך חזרה מהעבודה, בדרך לבית הקפה. שבוע הספר הוא אירוע של עיר וחייב להיות ממוקם בלב העיר.

"שבוע הספר בפארק הירקון מעקר את האירוע הזה מנכסיו: זה כבר לא אירוע תרבותי, זה הפנינג מסחרי. יש במות וחסויות ובתי קפה מבאסים. יש מרחקים עצומים ללכת, ומה שהכי גרוע מבחינתנו - אין כל כך מכירות. השנה האחרונה לא היתה טובה. ובזו שלפניה היה מונדיאל או משהו. בכל שנה יש תירוץ אחר, אבל בעיני - הסיבה היא אחת: שבוע הספר צריך לחזור הביתה. אל העיר. זה יכול להיות אל הכיכר. זה יכול להיות אל נמל תל אביב. אבל הוא חייב להיות חלק מהעיר. כל זמן שהוא יישאר בחוץ, הוא יהיה כזה גם עבור המבקרים בו".

הסופר ניר ברעם הגיב לרעיון המסעיר: "זה רעיון מצוין. בגני יהושע הייתה אווירה מנומנמת. היה פחות דחוס, פחות צפוף ופחות 'אנרגיה של ספרות'. תחושה שמהלכים בעצם בפארק שעשועים, שמדי פעם מבליחים דוכני ספרים בין לבין. הצפיפות והאוכלוסייה הצעירה של כיכר רבין יצרה אווירה אמיתית של חג של ספרים, של אהבה, של עניין".

מהתאחדות המו"לים נמסר כי "הנושא כרגע בגדר שמועה בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully