וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילוסופיה בגרוש

נמרוד לין

3.1.2008 / 15:11

זה לא שנמרוד לין קמצן, הוא פשוט מעדיף להשכיל בחינם - 5 פינות אינטלקטואליות ברשת, שהאקדמיה לא היתה רוצה שתכירו

הרבה דברים טובים בחינם אפשר למצוא באינטרנט. אזור הס?פר האחרון שנותר לשכמותנו, מערב פרוע של ציצים וקבצי MP3. באופן מפתיע, בין פורנוגרפיה לבין freeware, אפשר לגלות גם אתרים שמקדישים את עצמם להפצה חינמית של סחורה אינטלקטואלית. לא מדובר בתיאוריות הקונספירציה ותורת העב"מים הרווחות ברשת – לא שיש עם זה משהו רע – אלא בידע מדופלם ולגיטימי, מהסוג שאוניברסיטאות מחביאות מאחורי שכר לימוד גבוה. ובאמת שלא נדרש כאן מידע פנימי על אתרים אזוטריים: מספיק שתקישו "פילוסופיה" במנוע החיפוש של האימיול, ואתם נמצאים במרחק לחיצת כפתור מיצירת ספרייה קטנה ומכובדת משלכם.

אבל, מכיוון שאנחנו יהודים שומרי חוק ויראי שמיים, הרשימה הבאה כוללת אך ורק אתרים המציעים את מרכולתם באופן חוקי (ועם עדיפות לפורמט PDF, כדי שלא נוציא לעצמנו את העיניים).

פרויקט גוטנברג

המלצה על פרויקט גוטנברג שקולה בערך להמלצה על התנ"ך, לחבר שמחפש איזה "משהו טוב לקרוא". פרויקט גוטנברג הוא כנראה האתר הגדול והחשוב ביותר שאוגר קלאסיקות ספרותיות והגותיות. כמובן, מדובר ביצירות שפג תוקף זכויות היוצרים שלהן, והפורמט הוא "plain text" מכוער, אבל עושר הספרייה כמעט אינסופי, וביבליופילים עם סיבולת קריאה גבוהה עלולים ללכת לאיבוד בין מבוכיה ולא לחזור עוד אל העולם הלא-מקוון.

Escholarship Editions

האתר הבא שייך לאוניברסיטת קליפורניה, ומאגד קרוב ל-2000 כותרים במדעי החברה והרוח. רובם נגישים רק לחברי הפקולטה, אבל עדיין, כמות נאה של כותרים נגישה גם לקהל הרחב. אמנם הפורמט הוא HTML, אבל אפשר להעתיק את הטקסט למעבד התמלילים הביתי ולתת לו צורה של בן-אדם. עם כותרות ספרים כמו:
“The Black Homelands of South Africa: The Political and Economic Development of Bophuthswana and Kwa-Zulu”
או
“Whose Keeper? Social Science and Moral Obligation”
כבר נפתח לכם התאבון, הא?

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הארכיב של ביכלר וניצן

יהונתן ניצן ושמשון ביכלר הם הילדים הרעים של מדע הכלכלה הישראלי. הם חושבים שהפקולטות לכלכלה הן לא יותר ממשרדי היח"צ של הקפיטליסטים השמנים, ובפקולטות לכלכלה, בתמורה, חושבים שהם זוג תמהונים. ולא רק הכלכלנים זוכים לטעום מנחת זרועם. למעשה, ניצן וביכלר הצליחו ליצור זן חדש של אובייקטיביות מדעית - הם פשוט מתעבים את כולם: המרקסיסטים דוגמטיים, הקפיטליסטים חסרי לב והפוסט-מודרניסטים הם שרלטנים. היחידים שרואים את המציאות נכוחה הם, כמובן, ניצן וביכלר עצמם. על כל פנים, הארכיב שלהם מציע רשימה מקיפה של פרסומים, רובם בכמה שפות וכמעט תמיד ב-PDF, כולל ספרם "מרווחי מלחמה לדיבידנדים של שלום", שבו הם פורשים תיאוריה פוליטית של ההון – בניגוד לכלכלני המיינסטרים שחוקרים את הכלכלה כאילו התקיימה באיזה וואקום חברתי. גם מי שתיאוריה כלכלית עושה לו שחור בעיניים ייהנה בוודאי מהפרקים על תולדות הכלכלה הישראלית, המכילים רכילות עסיסית ומרושעת – למעשה מדובר בעצם בגיליון של "רייטינג" – על המי ומי של הביצה המקומית. מסתבר שכולם – גנרלים, גנגסטרים ופוליטיקאים – התחתנו עם כולם, בגדו בכולם, ובעיקר, גנבו מאיתנו.

הוצאת פרדס

הוצאת פרדס היא הוצאה חיפאית קטנה, שמנפיקה פרוזה ושירה לצד ספרות עיון פילוסופית וחברתית. בצעד חסר-תקדים בעולם המו"לות הישראלי, לפחות למיטב ידיעתי, פרדס מציעה חלק מהקטלוג שלה בחינם. צריך אמנם להירשם באתר, אבל התמורה היא עשרות כותרים, בעברית צחה וב-PDF בוהק, כולל "אוטופיה לאדונים" של חומסקי, ביוגרפיה של אום כולתום, אוסף מאמרים של הפמיניסטית החלוצית אמה גולדמן ועוד כהנה וכהנה.

תכלת

ולסיום, רק כדי להוכיח שלא רק עוכרי-ישראל ומחבקי-עצים מחלקים צ'ופרים חינמיים ברשת, נפנה לאתר הציוני הזה. "תכלת" הוא כתב-העת של מרכז "שלם", ששם לעצמו לחתן את הניאו-ליברליזם האמריקני עם עיקרי הימין הדתי ולהוליד, אם תרצו, מתנחלים בחליפות הוגו בוס. האתר העברי של "תכלת" מכיל מאמרים שהופיעו בגיליונותיו המודפסים, כמו מאמר של אסף שגיב בשבח הגלובליזציה, מאמר על משנתו הפסיכולוגית של רבי עקיבא, ומאמר של מיכאל אורן נגד הפיכת צה"ל לצבא מקצועי. ספרים מהקטלוג המכובד של מרכז "שלם" עדיין לא ניתן להוריד חינם אין כסף, אבל אם ניקח בחשבון את היחס האנאלי של הניאו-שמרנים לרכוש שלהם, גם המעט שמציע "תכלת" ראוי לשבחים.

  • עוד באותו נושא:
  • רשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully