וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלהיט של נטלי אימברוליה: באסה או קלאסה

רונן ארבל

5.2.2008 / 16:46

פינה של רגעים בפופ - קלאסיקה על-זמנית, או באסה מיותרת מפח הזבל? והפעם: "Torn" של נטלי אימברוליה. ומהיום - גם אתם יכולים להצביע

אחד המשפטים השנואים עלי במערכות זוגיות שעולות על שרטון, הוא "אני כבר לא מכיר/ה אותך". המשפט הזה בא לציין בדרך כלל את חוסר שביעות הרצון של אחד הצדדים מההתנהגות של הצד השני, מלווה בתואנה שפעם הדברים היו אחרת, והוא/היא היה מישהו אחר לגמרי (והרבה יותר לטעמו של המתלונן). הסיבה לכך פשוטה למדי - בתחילתה של מערכת היחסים מנסים כולנו להתחבב על מושא התשוקה שלנו, ולרוב חושפים אך ורק את הצדדים האישיותיים שיתאמו את ציפיותיו ודרישותיו של מי שעומד מולנו, כאשר הוא מצדו עושה את אותו דבר; אחרי שחולף הזמן, החומות נופלות, המגננות יורדות והמסכות מוסרות, רק כדי לגלות שהטיפוס הזה שכל כך רציתם להרשים הוא בכלל לא מישהו שאתם מחבבים. זה בסדר, הוא ככל הנראה חושב את אותו הדבר עליכם. זה פחות או יותר הבסיס האיתן שסביבו נכתב "טורן", הלהיט הגדול ביותר של נטלי אימברוליה.

כמיטב המסורת של קציצות אוסטרליות כמו קיילי מינו, דני מינו וג'ייסון דונובן, גם אימברוליה החלה את הקריירה שלה בעסקי השעשועים באופרת הסבון "שכנים". אימברוליה, ואת זה תדע לספר לכם כל ביוגרפיה או ויקיפדיה, היתה אמורה להופיע בתפקיד בת' בעלת הלסבו-שיק שבועיים בלבד, אולם הצופים לחצו על ההפקה, שמצדה השאירה אותה בתכנית שנתיים. סיפור הסינדרלה הזה נמשך גם עם סינגל הבכורה של אימברוליה, "טורן", שבכלל היה שיר משומש ולא מצליח של להקת אדנסוואפ הכושלת, אבל בידיה הפך לאחד הלהיטים הגדולים של שנות התשעים.

בקולה של אימברוליה ובהפקה של פיל טורנאלי - חבר לשעבר בקיור, שכנראה לא למד מרוברט סמית יותר מדי - קרע "טורן" את מצעדי העולם ולמעשה לא נעלם עד עצם היום הזה מהפלייליסט של גלגלצ, שזה כידוע ההישג החשוב ביותר. כשחושבים על זה לעומק, מבינים ש"טורן" הוא בכלל שיר ישראלי, או נכון יותר שיר עם הפקה ישראלית - החל מהפריטה האקוסטית שפותחת ומלווה אותו לכל אורכו וכלה בשירה המוגבהת - נדמה שטורנאלי עבר על תיק העבודות השלם של יהודה עדר לפני שניגש למלאכה. אולי כך אפשר להסביר את זה שאם יש שיר ש"טורן" מזכיר יותר מהכל מבחינת הפקה מוזיקלית, הרי הוא "מועקה" של אבטיפוס. גם הסולו גיטרה שלוקח את השיר לשיא שלו - גם כן שיא - מזכיר עבודות מוקדמות של אבטיפוס, ויוצר חששות שהנה אוטוטו שרון הולצמן יגיע מאחוריך ויחטיף לך כאפה.

קשה להתייחס להצלחה של השיר מבלי להידרש לקליפ ולפניה המצודדות של אימברוליה, עם שפתיה הבשרניות ותספורת המוניקה גלר שלה (זה מזכיר לי שהיא היתה חברה של דייויד שווימר לפני או אחרי מילי אביטל, אבל דברים טובים זה לא אומר עליה), שנתנה השראה לכל מיני בנות לאמץ תספורת קצוצה ולוק ספק-לסבי שכולל תלבושת אחידה של גופיה ודגמ"ח. הלוק הזה מיצב אותה כאלטרנטיבה למריונטות בלונדיניות שנשלטות על ידי מפיקים, למרות שגם אימברוליה עצמה לא היתה בשום צורה כלשהי כותבת, אלא מבצעת בלבד, שהקריירה שלה נשלטה בידי מנהלת דורסנית ששלחה אותה למפיקים הנכונים, שאכן הצליחו למצב אותה מחוץ לספירה הבובתית, ימינה מאלאניס מוריסט. המחשבה שצבע שיער בלבד - או נכון יותר היעדרם של מי-חמצן - הוא שהעניק לאימברוליה את הקרדיט שלה היא לא פחות ממצערת, ומלמדת על התניות לא פחות צפויות מצד קהל היעד שלה, מאשר ההתניות שפועלות על הקהל של, למשל, בריטני ספירס.

עוד דבר שבלט במיוחד בקליפ, הוא האותנטיות שבה מגישה אימברוליה את השיר - למרות שלא היא כתבה אותו, חייבים להודות שהבחורה מבינה את הטקסט שהיא שרה ומתכוונת לכל מילה (או ש"שכנים" היא בית ספר ממש טוב למשחק). גם אם מאחוריה יש איזה בחור מפונפן שלא ברור בדיוק התפקיד שלו (האם הוא הגיבור בשיר, כלומר זה שבגללו נקרעת נטלי, או שהוא אחד המובילים שעוזרים לה לעבור לדירת חדר ליד גן החשמל, איפה שהשכירות פחות גבוהה והאזור ממש מתפתח). למרבה הצער זה לא מציל את השיר "טורן"; הטקסט על התפוררות יחסים במעמד צד אחד - אימברוליה מאשימה אך ורק את הגבר בקריסה של הזוגיות במקום לקחת אחריות על הסיבות שגרמו לבחור להתהפך עליה - וההפקה עדיין רוצה לומר "אני לא מספיק טובה".

* נוהל חדש במדור - גם אתם יכולים להצביע ולקבוע

נטלי אימברוליה, טורן - באסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully