וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסריטאים מצביעים היום

הדר תדמור

12.2.2008 / 13:56

חברי גילדת התסריטאים יצביעו היום האם לסיים את השביתה, שפרצה לפני יותר משלושה חודשים

השביתה של גילדת התסריטאים בארה"ב (WGA) מתקרבת לכדי סיום - בשורה משמחת עבור צרכני הטלוויזיה והסרטים בארה"ב ולמעשה ברחבי העולם כולו.

מנהיגי הגילדה השעו את כל ההפגנות כנגד התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה (AMPTP), וקראו לחברי הגילדה להצביע היום האם לדעתם על השביתה להסתיים. במועד מאוחר יותר יצביעו 12 אלף חברי הגילדה האם עליהם לקבל את החוזים החדשים שהורכבו בדיונים בין חברי ה-WGA וה-AMPTP. בגלל שחברי הגילדה יכולים לחתום באמצעות מיופי כח, ייתכן שהשביתה תגיע לסיום רשמי רק בעוד מספר שבועות.

הסיבה לשביתה, שפרצה ב-5 בנובמבר, היא פשוטה ביותר - שחיקת מעמדם של הכותבים בידי תוכניות המציאות והשינויים הטכנולוגיים, מול האולפנים והרשתות, המגובים בתאגידים עצומים כגון ג'נרל אלקטריק וניוז קורפ. למעט העלאת שכר - שמגיעה לכל עובד מדי פעם - דורשים התסריטאים שהמשכורת החדשה שלהם תכלול תמלוגים עבור שידורי התוכניות במה שהם מכנים "המדיה החדשה" - כלומר בדי.וי.די, באינטרנט ובסלולר.

לפי החוזים החדשים, שייחתמו לשלוש שנים, התסריטאים יקבלו 2% מההכנסות מפרסום באתרי אינטרנט ובסלולר המציגים את התכנים שנכתבו על ידי התסריטאים. תנאי זה ייכנס לתוקף בשנה השלישית של החוזה.

לא ברור מי המנצחים ומי המפסידים בשביתה זו. תעשיית הבידור כולה הפסידה, ללא ספק, מהיעדרם של טקסטים חדשים במשך שלושה חודשים. ענקיות הבידור הפסידו כסף על אי יצירת חומרים חדשים, רשתות השידור הפסידו כספים ממפרסמים שלא רצו להציב פרסומותיהם בעת שידורים חוזרים.

גילדת התסריטאים לא השיגה כל מה ששבתה בגללו. במסגרת המאבק של הגילדה, הציבה ה-WGA את הדרישה לעגן בחוק ה"מדיה החדשה" גם אנימטורים ותסריטאים של תכניות ריאליטי. הגילדה לא הצליחה לכלול אותם בסופו של דבר בחוזה.

תסריטאים רבים שלא קיבלו משכורות זה שלושה חודשים נאלצים בימים אלה להתמודד עם אסופת חשבונות שהצטברו על שולחנם, מבלי היכולת לשלם אותם. עם סיום השביתה, יוכלו התסריטאים להתחיל לשלם את החשבונות, אבל ייקח זמן עד שיצליחו לשלם כל מה שהצטבר בשלושת החודשים האחרונים.

ואסור לשכוח אנשים רבים שאינם תסריטאים ואיבדו עבודתם בעקבות השביתה. אנשי צוות של תכניות אשר לא הופקו, במאים גדולים שהפרוייקטים החדשים שלהם לא התרוממו ואפילו שחקנים. חברות קייטרינג וכביסה איבדו הכנסות בשל היעדר הצילומים.

אבל למרות ההפסדים הרבים, נראה שגילדת התסריטאים הצליחה להעביר את המסר היטב ל-AMPTP - הגילדה מאוחדת והיא מוכנה להיאבק עבור חבריה. או, כמו שאמר ג'ימי הופה: "You don't fuck with the union".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully