וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום עשירים

שרון קנטור

24.3.2008 / 10:23

"עשירים חיים יותר", שתשודר הערב בערוץ 10 חשפה בפני שרון קנטור אמת מטרידה - עשירים באמת חיים יותר

הערב (שני) תשודר בערוץ 10 תוכנית התחקיר "עשירים חיים יותר", במרכזה אשה שחלתה בסרטן השד ומגלה שעם יותר כסף מקבלים טיפול רפואי יותר טוב. הסיפור, המציג גם את בתה וניסיונותיה לגייס כסף לטובת הטיפול של אמה, אמור לספר את סיפורה השלם של הפרטת מערכת הבריאות, ולמעשה להעביר תמונה של הפרטה ככלל: העיוורון כלפי הפרט, חוסר הצדק החברתי ידה ידה ידה.

על אף הסיפור הנוגע ללב, ובהנחה שערוץ 10 לא באמת אימץ השקפת עולם סוציאליסטית, יש להעמיד דברים על דיוקם: עשירים לא חיים יותר כי הם מקבלים טיפול רפואי יותר טוב. עשירים חיים יותר כי הם לא נוסעים באוטובוסים ולא הולכים למקומות הומים עם כל העמך וככה יש להם פחות סיכוי למות בפיגוע טרור. עשירים חיים יותר כי האוטו שלהם יותר חדש וחזק אז הם נפצעים פחות בתאונות. עשירים חיים יותר כי הם יכולים להרשות לעצמם לא לגור ליד כביש מהיר ולא לנשום אויר מזוהם. ואם רוצים לבנות להם כביש מהיר ליד הבית אז הם כבר מכירים מישהו שיעביר אותו למקום אחר. עשירים חיים יותר כי יש להם עוזרת וככה היא זו שנושמת את כל האדים הרעילים של החומרים הכימיקלים שמבריקים את השיש יותר טוב ולא הם. עשירים חיים יותר כי יש להם כסף לאוכל אורגני, ועל פי רוב הם זכו לחינוך מספיק טוב שמאפשר להם לקרוא רכיבים של המזון שהם דוחפים לפה ולילדים. עשירים חיים יותר כי הם הלכו ליותר חוגים, כי מכונת הכביסה שלהם טובה יותר, כי חמים להם בחורף וקריר להם בקיץ, כי אפילו עור הפנים שלהם נראה טוב יותר, בזכות שיסיידו והספא. עשירים חיים יותר כי הם דואגים פחות, ודאגה, כידוע, מביאה סרטן צ'יק צ'ק. ואז, כשכבר יש סרטן - נכון - עשירים גם מקבלים טיפול רפואי טוב יותר.

אבל אל דאגה: כל השירשור הזה הוא זניח וזמני כי בקרוב עשירים יחיו יותר כי יהיה להם כסף להשביח את הגנים ואז הם יחלו פחות או לא יחלו בכלל. מכיוון שהעסק שעושה הכי הרבה כסף בימינו (או לפחות בעידן הפרה-סאב-פריים) הוא אחזקת כסף – לא נראה שהמצב הזה הולך להשתנות, אלא להחריף ולהקצין עד שעשירים יוכלו לייצר לעצמם עניים עם גנים טובים לניקיון וסחיבות ובלי גנים של עצבים ורחמים עצמיים, קצת כמו הכושים באמריקה לפני שנכנס להם הג'וק לראש. בקיצור, נהמה מתיילדת כלפי פן אחד של השיטה, כאוב ככל שיהיה, היא ככוסות רוח לסל התרופות.

דאבי, היה טוב אלי

בינתיים, אויבינו הערבושים, לוקחים 22 מיליארד דולר מכסף שהם עשו בלמכור נפט ללבנים, ובונים באבו-דאבי את העיר הירוקה בעולם. עיר שבניניה יי?צרו יותר אנרגיה ממה שיצרכו, על ידי מערכות ניצול של רוח ושמש – שני דברים שאללה נתן בשפע באבו-דאבי. את הפטנט המהפכני הזה, שיאפשר לאדם להפוך את המחסה שלו מפני כוחות הטבע לכוח בפני עצמו, לא יוכלו אילי הנפט למכור כמו חביות. לא ברור כמה זמן ייקח לאזורים נרחבים יותר בעולם להשתמש בפטנט הארכיטקטוני-ירוק-פרפטו-מובילי – זאת כמובן בהנחה שהוא יעבוד – אבל ברור שיש כאן הכרה; הכרה בכך שכסף הוא באמת מטאפורה מהממת, אבל מטאפורות אי אפשר לאכול.

עולם הגון והגיוני הוא עולם המתנהל לפי חוק חנויות כלי הבית המפורסם "שברת-שילמת". בעולם כזה יד?רשו האבו-דאבים המצופים זהב ואחיהם האמריקאים בעלי הנפש האוביסית לי?ר?ק את העולם כולו, לא רק את השכונה שלהם ולא רק כי זה צודק – אלא גם כי זה משתלם, ולא בטווח הארוך כל כך. פרנוית "ההתחממות הגלובלית", בין אם היא אמת ובין אם היא אמת יחסית, נועדה בעיקר להבהיר שכדור הארץ והמין האנושי הם מערכת של תלות הדדית, ולא נדנדה דואליסטית של מי למעלה-מי למטה.

לפי אותו עיקרון, אם לחזור ל"עשירים חיים יותר" של ערוץ 10: רווחי הביטוח הרפואי הפרטי צריכים להתחלק עם הרפואה הציבורית, שממשיכה להכשיר רופאים ואחיות רק כדי שיוכלו לעזוב אותה אחר כך לטובת משכורת שמנה יותר במגזר הפרטי. לא נבטל את הרפואה הפרטית, כי תמיד יהיה מי שירצה משהו יותר טוב, כשם שלא נבטל את העובדה שיש אנשים מוכשרים יותר. כל שעלינו לעשות הוא לרתום את עודפי הכסף והכשרון לטובת הכלל, וכך, קצת כמו בארכיטקטורה האבו-דאבית, מערכת הבריאות תהפוך ליצרנית במקום לניצולית. אל דאגה: הביטוחים המשלימים והפרטיים למיניהם עדין יעשו ים כסף. זה אולי יראה כמו ים קטן יותר במבט ראשון, אבל למעשה – כולנו נקבל החזר, כי עניים בריאים זה פחות מסים. תגידו: אז בואו נוריד מסים ושיחנקו העניים, אגיד לכם: תורידו עד מחר, בסוף תצטרכו לשכור גורילות שיגנו עליכם מפני זעם ההמון. וגם גורילות עולות כסף.

עשירים חיים יותר, שני, ערוץ 10, 21:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully