וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורניר הקאברים – הגמר הגדול

עינב שיף וניב הדס

25.3.2008 / 16:07

איזה לחץ - הגמר כבר כאן. אז מי לוקח את תחרות הקאברים הבלתי אפשרית של וואלה! תרבות, סוניק יות' או סופט סל? וגם אתם חייבים להצביע

ערב טוב יו-טיוב! טורניר הקאברים של וואלה! תרבות הגיע לגמר הגדול והבלתי אפשרי שלו; גמר שכל הכרעה בו תגרום לעוול לא סביר עבור המפסיד; גמר עם שני מועמדים שונים לחלוטין אך דומים בתכלית, שכל אחד מהם מייצג אסכולה מוזיקלית אחרת, עם קהל מאמינים אדוק ופנאטי; אם היינו צביקה הדר בטח היינו אומרים שבגמר הזה יש רק מנצחים. זה כמובן לא נכון; אנחנו לא צביקה הדר – וטוב שכך – ויש בגמר הזה גם מפסידים.

קשה לפרק יצירת אמנות לגורמים, לקבוע מדוע היא מופתית, ולחשוב למה היא עדיפה על יצירה אחרת – מהו אותו אלמנט חמקמק, שמעניק לה את היתרון הזערורי שבעקבותיו גם מונח הכתר על ראשה. קשה לתת תשובה חד משמעית, מוחלטת, מנומקת כהלכה, מלאת ביטחון ואמפירית, כאשר מדובר בסופו של דבר ברגשות ותחושות. בוודאי כאשר ההכרעה היא כל כך קשה.

הקאבר של סוניק יות' ל"סופרסטאר" של הקרפנטרז הוא עצום. הוא מוכיח בפעם המי יודע כמה שאין דבר קטלני יותר במוזיקה, כפי שכבר לימדו אותנו הוולווט אנדרגראונד, הבאזקוקס, הג'יזס אנד מארי צ'יין, הפיקסיז, מיי בלאדי וולנטיין וגם סוניק יות' עצמם, מאשר השילוב בין גרעין מתיקות שעטוף בשכבות דוקרניות של דיסטורשן אינסופי. ב"סופרסטאר" לוקחים סוניק יות' את המשוואה הזו כמה צעדים קדימה; רמות הגלוקוזה – בכל זאת הקרפנטרז – עוברות את הרף הסביר, והניגוד ביניהן לשירה האפטית מחד ומלאת הרגש מאידך, ומסכי הגיטרות, שמנגנות גם כאשר הן סתם מפדבקות, הוא עילאי. זה קאבר של להקה ענקית שלקחה שיר גדול, תפסה לו את היד, העמיסה עליו מגבר ולקחה אותו אל הנצח. ועדיין, זה לא מספיק בשביל להתעלות מעל "טיינטד לאב".

הסיבה היא פשוטה – "טיינטד לאב" הוא לא רק קאבר, הוא מניפסט. הוא ניסח עולם חדש של ערכים אלקטרוניים שתקפים עד היום; במחי צליל הסינתיסייזר החלול ומכונת התופים שפותחים אותו הוא הגדיר תקופה, צליל ומיניות. החשיבות ההיסטורית שלו – ותשאלו את דייב קלארק, פליקס דה האוסקט, חואן אטקינס וארמנד ואן הלדן, למשל – היא הרבה מעבר להיותו חידוש לשיר ישן. יותר מכל שיר אחר שבחרנו כאן - "טיינטד לאב" הוא שיר שמחקו לו את העבר. קחו לדוגמא את הקאבר הדי מטונף של מרלין מנסון, אחד שיש עליו השכלה מוזיקלית, לאותו השיר ותראו שהוא עצמו מחדש את סופט סל, ולא את גלוריה ג'ונס. סוניק יות' אולי הצליחו להפוך שיר למושלם, אבל על ברכי סופט סל גדל דור שלם. וזה כבר הרבה יותר חשוב.

.

* סופט סל -‏ "טיינטד לאב" *

מבצעת מקורית: גלוריה ג'ונס
יצא ב: 1981, "Non Stop Erotic Cabaret"

* סוניק יות' – "סופרסטאר" *

מבצעים מקוריים: הקרפנטרז
יצא ב: If I Were A Carpenter", 1994"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully