וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל הצלה

שני פישר

4.4.2008 / 13:18

"אלופים של החיים" מוכיחה שוב שאלון גל הוא סתם נודניק מבוגר מדי, שהפעם בוחר לתפוס תחת על ילדים בני 15. שני פישר נערה במצוקה



אלון גל הוא נודניק. נודניק בכל רמ"ח איבריו. מהפדחת הבוהקת ועד הבוהן הגדולה, מהאינטונציה הלוחצת ועד שפת הגוף הזחוחה. תגידו מאמן לחיים, תגידו אמביציוזי, תגידו שרלטן ללא השכלה, ואני אגיד – לא, לא ולא. פשוט נודניק, זאת המילה שחיפשתם. אלון גל, בתסריט האופטימי, הוא החבר שפיטרתם כי היה לו תמיד מה לומר על מה שאתם אוכלים, ועל כמה שאתם מעשנים, ועל איך אתם כבר שנה לא במערכת יחסים ואפילו לא מחפשים. בתסריט הפסימי הוא עדיין חבר שלכם. החדשות הטובות הן שאני פיטרתי מחיי את כל האלון גלים והגליות למיניהם זה מכבר; החדשות הרעות הן שאמש פגשתי את הקואצ'ר שלהם ב"אלופים של החיים", סדרת הדוקו-ריאליטי החדשה של "רשת".

"אלופים של החיים", שעל סמך שמה היה אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בסרט המתעד את מסעה של הנבחרת הישראלית לאולימפיידת הנכים, היא סדרה העוקבת אחר ביקורו של אלון גל בפנימייה, שם הוא פוגש שניים עשר נערים ונערות ומנסה לגבש אותם לכדי אנשים קוהרנטים עם מטרות, שאיפות וביטחון עצמי ממוצע ומעלה. כבר בהגדרת התוכנית כ"דוקו-ריאליטי" נמצאת הבעיה המרכזית שלה. נכון שהכלאות ז'אנרים הן חלק מהגישה הפוסט-פוסט-מודרנית המקובלת בעידן בו אנו חיים, אבל מיזוג בין שני בני הדודים שאמנם נושאים מטען גנטי דומה אך שונים בתכלית: הדוקומנטרי והריאליטי, מוליד, ממש כמו בחיים, ילדים עם בעיות מוטוריות או פיגור שכלי. "אלופים של החיים" היא אמנם לא סדרה מפגרת, אבל לחלוטין צולעת בהגדרתה. האם היא תוכנית בידור קלילה או מסמך כבד ראש? אסקפיסטית או ריאליסטית? אותנטית או סינתטית? מדובר בפיוז'ן מתובל יתר על המידה.

תופסים גל

ב"אלופים של החיים" גל הוא רכיב הריאליטי הלא טבעי שנטוע בפנימייה פסטורלית עם חומר אנושי דוקומנטרי ראוי (שאגב, לגמרי לא מתאים למשבצת הפריים טיים של ערוץ 2). הוא בולט מדי בזרותו: גבוה מדי לעומתם, מבוגר מדי מולם וטרחן מדי בשבילם. זה לא מראה טבעי, לראות את גל מצוי בעיצומה של שיחת נפש עם ילדה בת 15, יושב בישיבה שפופה על הדשא כשגרביו נגלות ברווח שבין מכנסיו לנעליו. אין דבר טבעי בגל, שיושב בחלל שנראה כמו חדר בקן של הנוער העובד, מתנודד ומסתובב בכיסא מנהלים, כאילו שולחן מעץ אלון מונח לפניו ונוף הבורסא נשקף מהויטרינה מאחוריו. ואין שום דרך להסביר את הפער בין הרגעים בהם נובח גל על בני הנוער כאילו היה השף עזרא קדם, לבין קולו הרך והמחניף כקריין רקע, אז דווקא בוחר להתענג על אופיים.

אבל "אלופים של החיים" בהחלט לא תשאיר את הצופים אדישים, והכל בזכות שחקני החיזוק של גל, הנערים והנערות. עוד לא עברה מחצית מהתוכנית וכבר נטשתי את טרדות שכר הדירה והחשבונות ונעלתי בחדווה את נעליי הנערה המתבגרת, והו, היו אלו נעליים קסומות, יפות בכיעורן, נאיביות בתעוזתן. הכעס, חוסר הסבלנות, חוסר ביטחון, המרדנות, הנרפות, האגרסיביות, העצבות, ההורמונים, האובדנות, החיפוש העצמי, כל העצב המתוק שניבט מהנערים והנערות הזכיר לי תקופות נשכחות, ורק דרך הזדהותי העמוקה עמם, הבנתי כמה אלון גל בא רע. בא רע ונודניק. כי כשהוא דורש מהם להגדיר את המטרות שלהם, לכתוב אותן עם טוש על נייר ולהקריא אותן בקול רם ובוטח מול יתר הנערים, מה הוא בעצם רוצה? הרי בגיל 15 אין לך מושג בכלל מי אתה, ובטח שאין לך כוח ויכולת להתחבט בשאלה האלמותית "מה המטרה שלך?". גל, ברוב יהירותו, מבטיח בקריינות שבסוף התהליך הנערים יגיעו למטרה שלהם, אבל האם אני היחידה שיודעת שהדבר היחידי שבעצם מעניין את הנערים באותו הרגע זה מה יחשוב עליהם מושא אהבתם שיושב לימינם?

כעבור שעתיים לערך, כשחזרתי סופית לנעליי חורף 2008 שלי, לא יכולתי שלא להתקומם על אופן הצגת הנערים, כפי שהתקוממתי בזמנו על הצגת השרוטים בסרט "תומר והשרוטים". כמי שגדלה בחולון על גבול אזור, הכעיסה אותי העובדה שבסרטו בחר תומר הימן להציג בחורים, בעייתיים ככל חולוני או אזורניקי טיפוסי, כשולי הנוער המועדים לפורענות מתוקף היותם, פחות או יותר, גדלים בסביבה שהיא לא תמיד סימפטית וחווים תקופת התבגרות לא קלה. גם כאן, הבחירה בנערים הגדלים בפנימייה היא בחירה מתנשאת, כיוון שהיא מרחיקה את הצופה מהם, כאילו לנערים הללו גיל ההתבגרות קשה יותר מאשר לבני הנוער שגרים בשכנות אלינו, וכאילו הדחיפות והחשיבות כאן היא יותר גדולה. אני דווקא התרשמתי לטובה מאורך הרוח שהפגינו הנערים ומשיתוף הפעולה שלהם. ואם אחזור לרגע לנעליי הטינייג'רית החולונית, אומר רק שאם הנודניק של המדינה היה מגיע לחטיבת הביניים בה למדתי לאותה המטרה, זה היה מסתיים בזריקת שולחן על פדחתו הבוהקת מהקומה השלישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully