וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יי קיי רולינג תובעת

נמרוד הלפרן

14.4.2008 / 21:35

נפתח משפט התביעה של ג'יי קיי רולינג נגד מו"ל המתכנן להוציא אנציקלופדיה על הארי פוטר. הסופרת המיליארדרית טוענת כי הספר מפר זכויות יוצרים

רולינג, אשר אך לפני שמונה חודשים השלימה את כתיבת הספר השביעי והאחרון בסדרת הארי פוטר, מבקשת בתביעה למנוע מהוצאת ספרים שהקים מעריץ להוציא את "לקסיקון הארי פוטר". זאת, בטענה כי פרסום הספר כרוך בהפרת זכויות יוצרים של ספריה.

"במקרה שהספר יפורסם - הוא יעניק צ'ק פתוח לכל מי שירצה להרוויח כסף קל", טענה רולינג במסגרת התביעה שהגישה באוקטובר.

הוצאת RDR, המתכננת להוציא לאור את האנציקלופדיה, הוקמה על ידי וונדר ארק ראנס - לשעבר מורה וספרן בבית ספר וכיום סופר. וונדר ארק החל בשנת 99' לכתוב בפורומים באינטרנט המוקדשים לספרי הארי פוטר - וכעבור שנה הקים בתור תחביב אתר המוקדש לקוסם הנערץ. רולינג עצמה המליצה בשנת 2004 על האתר של וונדר ארק - אשר פועל בזכות תרומות של גולשים. לאתר יש כ-1.5 מיליון דפים נצפים מדי חודש.

לטענת RDR, הוצאת הלקסיקון מותרת על פי החוק האמריקאי המאפשר "שימוש הוגן" בדמויות בדיוניות של אחרים לצורכי מחקר, ביקורת ופרשנות. על צוות עורכי הדין של ההוצאה נימנה מייסד בית הספר למשפטים של אוניברסיטת סטנפורד - לורנס לסיג - הנחשב למומחה בעל שם בחוקי זכויות יוצרים וקניין רוחני.

ספרי סדרת הארי פוטר נמכרו ביותר מ-400 מיליון עותקים והפכו את רולינג לעשירה יותר ממלכת בריטניה, אליזבת השנייה. הונה מוערך ב-545 מיליון ליש"ט (1.1 מיליארד דולר) - לפי רשימת עשירי בריטניה של העיתון "סאנדיי טיימס". הספר תורגם ל-64 שפות ועובד לסדרת סרטים, אשר הכניסו 4.5 מיליארד דולר בקופות בתי קולנוע ברחבי העולם.

רולינג - אשר דורגה בשנה שעברה במקום השלישי של רשימת אנשי השנה של השבועון האמריקאי "טיים" - הודיעה בעבר כי בכוונתה לכתוב אנציקלופדיה משל עצמה למונחי סדרת הספרים הארי פוטר.

"אני מאמינה שהאנציקלופדיה של RDR היא העתק וגניבה מהסוג שאני מנסה למנוע מזה שנים", כתבה רולינג במסמכים שהגישה לבית המשפט. "על ידי פרסום ושיווק האנציקלופדיה של RDR, גם אני וגם המעריצים של סדרת הספרים נצא מנוצלים לרעה. אני חשה מחויבות להגן קודם כל על העולם המילולי שלקח לי כל כך הרבה זמן להקימו".

סוגיות של גבולות זכויות יוצרים עמדו בשנים האחרונות במוקד של סדרת מאבקים משפטיים וויכוחים ציבוריים בארה"ב. כך למשל, דחה בית משפט במדינת ג'ורג'יה בחודש שעבר תביעה של ענקית הקמעונות וול מארט נגד אדם שהפעיל אתר אינטרנט שהציג סאטירה על החברה. זאת, בטענה כי בידיה הזכויות על הסימן המסחרי "סמיילי" - הפרצוף החייכן שנחשב לאחד הסמלים הפופולרים ביותר של מתבגרי שנות השבעים.

במקרה אחר, דרשה יצרנית המחשבים לזכות בבעלות על המילה "אפל" (תפוח), ורשת המזון המהיר מקדונלד'ס ביקשה לרשום פטנט על המצאת הסנדוויץ' ורשמה כסימנים מסחריים מאות מילים וביטויים - בהם "האם יצאת להפסקה היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully