וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראויה להערכה

שני פישר

18.5.2008 / 9:36

איך צריכה להיראות העונה השנייה של "הישרדות"? שני פישר עם צרור עצות לייעול המערכות וזורקת גם מלה על הגמר

כמו חודשיים לפני שגוועת סופית מערכת יחסים ארוכת שנים, כשאתה כבר נושא עיניך אל עבר מושאי תשוקה חדשים ומפנטז על עתיד טוב יותר, כך אני חשה בחודשיים האחרונים כלפי "הישרדות". לא שפרק הגמר לא היה מותח אמש, לא שניצחונה של נעמה הותיר מישהו אדיש ויותר מכך – לא שברור מדוע מרינה הצביעה לנעמה, אך תחושה של מיצוי אופפת זמן רב מדי את הפקת הדגל של ערוץ 10. כעת אני מחכה בקוצר רוח למערכת יחסים חדשה - לא ריבאונד בדמותם של "כוכב נולד 6" או "המרוץ למיליון" הישראלי - אלא ל"הישרדות 2", שבמידה ותעשה כמו שצריך ולא תחזור על השגיאות הבהחלט פטאליות שהתרחשו בראשונה, עשויה להיות משופרת יותר, שוויונית יותר, הוגנת יותר, זוגית יותר.

ערוץ 10 אכן שיחק אותה החורף, ולא מאספקט נתוני הרייטינג והבאזז, כי אותי כצופה לא רק שזה לא מעניין, אלא הייתי מעדיפה לחשוב שמדובר בזוגיות מונוגמית, שמקסימום כוללת רק קומץ מחבריי הטובים. ערוץ 10 שיחק אותה כי העז לקנות את פורמט "הישרדות" וליהק לתוכה את דן מנו וליה. ומצד שני, אותו ערוץ 10 גם הצליח לאכזב כששיבש באופן עקבי את חוקי הפורמט וליהק את יעל. ישנן עוד סיבות נוספות בגינן יצאתי שבורת לבב ממערכת היחסים הזאת, אך למען הבאות אחריה, "הישרדות 2" שתבדל"א וכן הלאה, הגיע הזמן להפקת לקחים ולהסקת מסקנות. לא תהיה זאת תבוסתנות מצד ההפקה לאמץ כל עצה שנכתבה כאן (וברוח טובה) למען העונות הבאות, נהפוך הוא – תהיה זאת הוכחה לכך שהיא בנויה לקשר רציני איתי ועם יתר מיליוני צופיה ואף חשוב יותר – ניתנת לה הזדמנות אמיתית לתיקון ולכפרה.

הליהוק

בתחילת הסדרה הובאו טענות רבות על כך שמרבית המלוהקים לסדרה הם דוגמנים שרוצים להיות דוגמגישים או סמי-טאלנטים שרוצים להיות מולטי-טאלנטים. כאן אני רוצה להסתייג ולומר שכשמראה מצודד מחובר לרוסיה מרוקנית כמרינה, או לבחורה האולטימטיבית – בלונדינית שלא מהססת לבלוע - ויקה, אין לי שום ביקורת שלילית, נהפוך הוא, רק נחת מבידור טלוויזיוני במיטבו. אולם, ליהוקים פוטוגנים ממבט ראשון, כמו מולי, ורה ויעל, התבררו לא רק כאנמיים, אלא גם כהורסי מסיבות. ישנם עוד ליהוקים תמוהים בסדרה: החל מיואב, דרך אלכס ועד טינה - אנשים שבקלות היו טובעים או מוטבעים בים הקאריבי מבלי שאנשי ההפקה היו שמים לב. ומולם, ליהוקים של אנשים "מהרחוב", בין אם מדובר ברחוב "הגפן" בסביון או באשקלון, כמו מושיק, דן וליה, שהוכיחו עצמם, למרות שלא זומנו לאודישנים דרך הסוכנות של רוברטו ומורגלים בחיי היומיום להעניק את התשר ולא להפקיד אותו לחשבון הבנק שלהם.

כללי המשחק

בתחילת דרכה של "הישרדות" האמריקאית בחרו יוצריה להשאיר את כללי המשחק נהירים. מספר עונות טובות הסתיימו מבלי לתבל את חוקי משחק ההישרדות הקלאסי והסדרה נחה לה בבטחה בראש טבלת הרייטינג. גם בעונות אמריקאיות מתקדמות, כשההפקה התערבה באופן גלוי בכללים, מינון ההפתעות בהן לא התקרב לטלטלות העזות שעברו הצופים יחד עם המתמודדים בגרסה הישראלית: אתגר הכוח הכפול (פעם הצבעה כפולה למתמודד אחד, פעם לשניים שונים, פעם חסינות אישית, פעם ניטרול שני מתמודדים בהצבעה), השבטים המעורבבים הופכים למגדריים, חבר המושבעים בוחר את הפיינליסטים וכמובן אי המתים (עליו יורחב בהמשך).

נוסחה פשוטה וטובה שוות ערך לזהב, ולא סתם הסכימו בערוץ 10 לשלם את כל הזהב הזה לבעלי הזכויות של "הישרדות" העולמית. במקום לסמוך על המתמודדים שיספקו את האקשן, ניסתה ההפקה לייצר אקשן אנטי-ריאליטי ובמילים אחרות – מבוים, ובכך לא רק שערערה את האמון הבסיסי שבין הצופה לטלוויזיה, אלא גרוע מכך: חשפה את חוסר הביטחון שלה בעצמה.

אי המתים

לא מצאתי שותפים רבים לדעתי בנוגע לאי המתים, אולי כי ההמצאה הישראלית המטופשת היא כה ישראלית בטהרתה. אי המתים מקביל ל"גלגל הצלה" של "כוכב נולד" - הזדמנות נוספת למישהו שהועזב מהמשחק לחזור אליו. ואם ב"כוכב" עסקינן, הרי שב"אמריקן איידול" גלגל ההצלה לא קיים, ובצדק. אם הקהל בחר להעזיב מישהו, למה שיטרח להחזיר אותו? אותו העיקרון חל גם על אי המתים – מדוע למתמודד שכשל והודח על ידי חבריו למשחק (ו"חזק מדי", "ראוי מדי" ואף "חתיך מדי" הן סיבות קבילות לחלוטין להדיח מישהו מ"הישרדות") מגיעה ההזדמנות נוספת לנצח אותם?

במשחק שנבנה על טהרת התחרותיות, הספורטיביות והדרוויניזם אין מקום לסנטימנטים. הנחמה היחידה שלי היא ש"אי המתים" לא יחזור בעונה השניה כיוון שאפקט ההפתעה שלו פג, וכאן זה המקום להבהיר ליוצריה שב"הישרדות 2" אין צורך בטוויסטים דומים בסגנון: כל המודחים יוצרים שבט אנדרדוגים שיתחרה בשבטים המקוריים או שבט סודי המורכב ממאיה, עומר, יואב וטינה. אל תשלחו לאף מתמודד גלגל הצלה. תנו להם לטבוע בשקט או מקסימום תספקו להם עצים כדי שיבנו רפסודה ויפליגו למקום שפוי יותר. לפי התנהלותו של נועם אתמול ניכר שגם הוא היה מעדיף את זה ככה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הפייבוריט של ההפקה

דן מנו, הפייבוריט של ההפקה והפייבוריט האישי שלי, היה צריך לזכות ב"הישרדות" ואין ספק שהוא היה זוכה לולא ההפקה התערבה באותו יום חול ארור, כששילחה אותו לשבט הבנות. דן מנו מעולם לא ביקש להיות פייבוריט, כל שהוא ביקש היה ליישם את האסטרטגיה שלו, לשטוף את המסך בחיוך ממזרי-חינני ולמזמז את ויקה. ובכך, לדאבונו, לא רק שהוא גרם להדחתה של ויקה, אלא גם זכה באהדה של יוצרי הסדרה, שהגנו עליו בחירוף נפש ועיגנו זאת בחוזים דרקוניים. בשניה אחת הפך הגולדן בוי הכי כריזמטי ולוהט על המסך למייצג של ההפקה ולאויבם הגדול של שונאיה- חברי שבט סבאנה. זהו סיפורו של צעיר מבטיח שנהיה הגיבור הטראגי של הישרדות.

אם מנו היה מסיים את דרכו באותו היום בו ניצל על ידי ההפקה, הייתי שולחת לו את ברכת הדרך, אך אותה ההפקה, שתלתה בו כל כך הרבה תקוות, בכלל לא סמכה עליו שיצליח להינצל מאותה מועצת השבט, וכיוון שלא ניתנה לו הזדמנות הוגנת להלחם על מקומו, זה עלה לו אתמול במיליון ש"ח. אגב, העריכה של אותו הפרק היא תעודת העניות של ההפקה. לולא הם היו בוחרים להראות לצופים את כוונותיהם הברורות של הגברים להדיח אותו באותו היום מהמשחק, ודאי לא היינו כל כך כועסים וחשדניים כלפי אותו המהלך של ההפקה - לשלוח אותו לשבט הבנות. עוד נקודה למחשבה.

אורך הפרקים

אורך פרק של "הישרדות" אמריקאית עומד על כ-45 דקות ללא פרסומות וכולל בתוכו את אתגר הפרס, אתגר חסינות, מועצת שבט והדחה. מעולם לא הסתיים פרק של "הישרדות" ללא הדחה למעט סייגים כמו מתמודד שנפל למדורה ונלקח במטוס לבית חולים ומתמודד שסבל מעצירות במשך חודש, ומצבו הבריאותי לא איפשר לו להמשיך במשחק. אורכו של פרק בגרסה הישראלית עומד על 70 דקות ומשהו, כששני פרקים יחד מכילים פרק אחד בגרסה האמריקאית - יותר מפי שלוש זמן מסך. לפי העונה הראשונה אפשר כבר להסיק מה לא עמד במבחן זמן המסך: משימות שמופרעות על ידי הסברים של המתמודדים (כמו להראות את הפרשן במקום את המשחק כדורגל) וכמובן- הטיפול הקבוצתי המייגע שמעניק גיא זוארץ לחברי השבט במועצת השבט לקראת ההדחה. אם חותכים את שני הגורמים המפריעים הללו מקבלים פרק של 70 דקות פעם בשבוע. אולי בעתיד נצליח להצטמצם לכדי ארבעים וחמש דקות בלבד.

שיטת הבחירה

ברור לכולם שזה לא הוגן שההצבעה מתקיימת אחרי שכל המושבעים ראו בטלוויזיה, יחד עם כל עם ישראל, את דעתם של הפיינליסטים עליהם. ושלא נתחיל לדבר על החופשות באילת בהם בילו חלק מהפיינליסטים עם נבחרי חבר המושבעים.

המיאוס התקשורתי

בכלל, אני חושבת שיש לעשות מהלך יותר קיצוני: או לערוך את הפרקים בשידור חי או להשאיר את השורדים בקאריביים עד לגמר הגדול. מילא הראיונות שהם העניקו בכל גוף תקשורת, לבושים בחולצות "אד הארדי" ו"בילבונג" שהוענקו להם בחינם, אבל לראות את סיוון במשך חמישה חודשים בכל מקום בו נוכח צלם פפראצי ומחולק קיר רויאל בחינם זה לא רק עניין מעורר חלחלה, אלא ממש יכול לגרום לסיוטים בלילה. מניסיון.

ומילה על גמר "הישרדות"

גמר הישרדות אמש היה מושקע באופן חסר תקדים בשואו ובארט ואנשי "כוכב נולד" בהחלט צריכים להתחיל להתרוצץ ולתכנן את הגמר הגדול שלהם, על מנת שיתעלה, או לפחות יישר קו, עם הערב הטלוויזיוני של אמש. רק חבל שהתוכן ב"היכל נוקיה" לא רק שהיה דל, אלא בעיקר (ואני מתנצלת מראש על הבוטות) אקט אוננות מתמשך מול המראה של יוצרי "הישרדות". היה הרגע בו הכריח גיא זוארץ את המתמודדים להגיב לאותן ההאשמות של הכתבה ההיא מ"7 ימים", הייתה הצגה של בולי "הסתדרות", סליחה, "הישרדות" והיה סרטון המסכם את ההצלחה של המסחררת של הסדרה. אכן, מדובר בניצחון האנדרדוג של עד לפני מספר חודשים - ערוץ 10, על אותה המפלצת המשומנת – ערוץ 2. ועדיין, בגלל אותן מחוות של ההפקה לעצמה, לא נותר אלא להתעצב ולהבין שערוץ 10 עוד לא הצליח להתמודד עם ההצלחה ולהתגבר על רגשי הנחיתות שסוחב על גבו עוד מימיו הצעירים. אני סמוכה ובטוחה שברגע שיפנים את העובדה שהחורף הוא יצר את אחת מסדרות הטלוויזיה הטובות ביותר שנעשו כאן בשנים האחרונות העונה הבאה תהיה יותר טובה. הרבה יותר טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully