וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסיסטית מחפשת להקה: קיד קריאול

דנה קסלר

29.5.2008 / 10:59

קיד קריאול הכניס לחיי הלילה הניו-יורקיים שיק קאריבי-אורבני, מקצבים לטיניים וסטייל מאפיונרי. דנה קסלר פינה-קולדה

אוגוסט דרנל, הידוע בכינויו קיד קריאול, קיבל בשנים האחרונות לא מעט כבוד מאוספים החוזרים לPאנק-Fאנק, No Wave, דיסקו-Pאנק, ליקוויד-Fאנק והדאנס הנסיוני שיצא ממועדוני האיסט וילג' וסביבותיו בסוף הסבנטיז/תחילת האייטיז. הקיד הנהיג את Kid Creole and the Coconuts, נחשב למלך הקול של דאונטאון ניו יורק והלך לכל מקום עם הסיידקיק שלו, קואטי מונדי, ושלוש נערות גבוהות וסקסיות בביקיני מנומר ונעלי עקב - הן הקוקנאטס.

כמו ז'אן מישל בסקיאה (שבסרט בכיכובו, "דאונטאון 81'", ניתן לראות הופעה של קיד קריאול והקוקנאטס), חלק גדול מאמני האיסט וילג' היו בנים של מהגרים שהגיעו מהברונקס, מספאניש הארלם ואזורים דומים בניו יורק. כאלה היו גם אוגוסט דרנל ושותפו המוזיקלי, אנדי הרננדז (הוא קואטי מונדי), שהכניסו לחיי הלילה הניו יורקיים מוזיקה קאריבית ולטינית, לטין-סול, סלסה, קליפסו וג'ז בסגנון הביג בנד, כשכל אלה התערבבו עם הדיסקו האוונגרדי שכבר שלט בסצינה. השיק הקאריבי-אורבני והמקצבים הלטיניים הלוהטים בשילוב עם הסטייל המאפיונרי והטקסטים השנונים של קיד קריאול עשו את שלהם.

ובעוד די.ג'ייז והיפסטרז מזהים את דרנל בתור אחד החתולים הבולטים בסצינת האנדרגראונד הניו יורקית של התקופה ההיא, טיפוסים מיושבים יותר (כאלה שרואים VH1 בלילה) מזהים אותו דווקא בתור כוכב פופ מהאייטיז, שהופיע כל שני וחמישי ב"טופ אוף דה פופס". באמריקה הוא מעולם לא פרץ את מחסום מצעדי הדאנס, אבל באירופה גם המיינסטרים התלהב - רק תזכירו במדינות אירופה האפרוריות את המילה "קוקוס" והם יאכלו לכם מכף היד. במשך כמעט כל המחצית הראשונה של האייטיז הכניסו קיד קריאול אנד דה קוקנאטס שירים למצעד הבריטי, אבל 82' ללא ספק הייתה השנה שלהם, בה הם החדירו לא פחות משלושה שירים - "I'm a Wonderful Thing, Baby", "Stool Pigeon" ו"Annie, I'm Not Your Daddy" - לטופ-10.

גאנגסטר קאריבי חלקלק

עתה מוציא הלייבל הבריטי Strut, המתמחה במציאת השורשים האקזוטיים של הדאנס (אפרוביט, איטלו-דיסקו, דיסקו מהבהאמאס וכו'), ונרכש לאחרונה על ידי הלייבל הגרמני K7!, אוסף חדש של האיש. האוסף, "Going Places" שמו, מוותר על הלהיטים המוכרים של קיד קריאול אנד דה קוקנאטס (בשביל זה יש להם אוסף להיטים), לטובת פשפוש הרבה יותר עמוק לתוך היצירה של דרנל וחשיפת היילייטס מפרויקטים אחרים שלו, אמנים שהפיק, גרסאות ארוכות, רמיקסים וסתם קטעים פחות צפויים מיצירתו המוקדמת. האוסף מתפרש על השנים שבין 74' ל-83', מה שאומר שאת רוב הקטעים יצר דרנל עוד לפני שהמציא את עצמו מחדש, בתחילת האייטיז, בתור גנגסטר קאריבי חלקלק ומלא סטייל מפילם נואר ישן, שמתלבש כמו ג'זיסט מהארלם בסוף שנות השלושים ועונה לשם קיד קריאול. חלק מהקטעים באוסף אולי יישמעו לכם מוכרים מאיזו מסיבה, אם כי סביר יותר שאתם פשוט מכירים קטעים שסימפלו אותם.

האוסף נפתח בקטע הסווינג האופטימי "Sunshower" של Dr. Buzzard's Original Savannah Band, הרכב הסווינג-דיסקו שאוגוסט דרנל ואנדי הרננדז ניגנו בו לפני קיד קריאול אנד דה קוקנאטס. השיר הזה, אותו שרה קורי דיי, הופיע בראשון מבין שלושת האלבומים שהוציאו הסוואנה בנד במחצית השנייה של שנות השבעים, וכמו שאמרתי קודם - אם הוא מוכר לכם, זה בטח מקטע של A Tribe Called Quest, דה לה סול, Ghostface Killah או מ.י.ה, שכולם סימפלו אותו.

עוד לפני שדרנל עבר לקידמת הבמה, הוא היה מאחורי הקלעים של סצינת הדיסקו-Pאנק הניו יורקית, ועבד בתור מפיק וכותב שירים בלייבל ZE Records של מייקל זילכה. במסגרת עבודתו בלייבל הפיק דרנל את אלבומה הראשון של כריסטינה מונה - אחת מכוכבות הלייבל, שאמנם הייתה אישתו של זילכה, אבל גם מלכת דיסקו ברכטיאנית ונערת זוהר אינטלקטואלית בעלת הומור עצמי ונטייה קברטית מלאת אירוניה.

באוסף תמצאו את הביצוע של כריסטינה ל"Is That All There Is?" של פגי לי. המילים החדשות של השיר הכעיסו מאוד את כותביו, ג'רי לייבר ומייק סטולר, שתבעו והצליחו להשיג את החרמתו של הביצוע לזמן מה, מה שלא מנע מסוזי סו (מהבנשיז) להשתמש בו בסיום סיבוב הופעות של להקתה, The Creatures.

שיא אהבה לפופרז

עוד הרכב של ZE Records שדרנל עבד איתו - הפעם בתור כותב שירים ולא כמפיק - הוא פרויקט הדיסקו Aural Exciters של המפיק בוב בלאנק. דרנל והרננדז כתבו את רוב השירים ב"Spooks in Space" - האלבום היחיד שיצא ל- Aural Exciters - כשמיטב השמות של הלייבל, כמו ליזי מרסייה דקלו הצרפתייה, וולטר סטדינג, ג'יימס צ'אנס, פאט פלייס ואחרים, ניגנו ושרו. בין שלושת הקטעים של ההרכב שמופיעים באוסף, יש את הקלאסיקה "Marathon Runner", שנשמעת כמו קטע P-Funk לטיני, ו"Emile (Night Rate)", שהוא שיר אהבה לפופרז (או בשמו המדעי, amyl nitrite), במסווה של שיר אהבה לבחור בשם אמיל. הפופרז אמנם היה סם פופולרי על רחבות הריקודים בסצינת הדיסקו של הסבנטיז, אבל לפי נאקות התענוג בשיר, כנראה שרוב החומר הוסנף במיטה ולא במועדון.

באוסף יש עוד כל מיני דברים שדרנל הפיק, כמו ה- Second Avenue Rhumba Band של דון ארמנדו, שהיה נגן כלי הקשה בסוואנה בנד, או הקטע הג'זי "On a Day like Today" של Gichy Dan's Beachwood No. 9, שמקהלת הילדים בו סומפלה על ידי תיאו פאריש.

אמנם לא כל האוסף לגמרי נסבל - ולצד קטעים מצוינים יש בו גם כמה קטעים ארוכים מדי, רועשים מדי, מבולגנים וצבעוניים מדי, ומישמשים ביזאריים שמרגישים כמו הבוקר שאחרי ליל שתייה שנגמעו בו יותר מדי כוסות פינה-קולדה. אבל דרנל תמיד השתמש בנשפנים ונגני כלי הקשה מצוינים, והחדיר ניחוח קריבי קליל ביחד עם אוונגרדיות מפתיעה לסצינת המועדונים, ואחר כך גם למצעדים.

קיד קריאול, Going Places: The August Darnell Years 1976-1983""
(Strut)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully