וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פס רחב, מוח צר

נדב רביד

6.8.2008 / 11:24

לא שאנחנו חשים עצמנו מוצלחים יותר, אבל למי מיועדת ההמצאה המופרכת של נענע10, אינטרוויזיה? ומי בכלל רוצה לראות את עצמו מטקבק ב"מה קורה"? נדב רביד אינטראקטיבי

טווסוס. קרנב. הטוב ביותר מכל העולמות. באמת, איך הברירה הטבעית לא הצליחה לחשוב על זה קודם? מליוני שנים של אבולוציה, ודווקא מוחו המבריק של פרסומאי ישראלי הגה רעיון כזה אדיר. כי הרי הראש של הארנב על גוף הקרנף יהפוך אותו להרבה יותר, אה... נו, הרבה יותר... רק רגע... השימושיות, היתרון המוחץ, נמצאים לי ממש על קצה הלשון. ואם היה לי ראש של דוב נמלים זו היתה לשון ארוכה במיוחד.

טוב, ברור שמסע הפרסום הזה ניסה, ללא הצלחה יתרה, להבליט את העידן האבולוציוני החדש אליו נכנסנו עם השקתו המחודשת של אתר האינטרנט נענע10. מעתה אמור אינטרוויזיה, הטוב מכל העולמות. בעת הקלדת האותיות nana10 בשורת הכתובת של הדפדפן שלכם, אתם נוטשים את העולם הישן והמחליד של האינטרנט, ועוברים אל העולם החדש והמסעיר של האינטרוויזיה. ומה מצפה לכם שם, במחוזות העתיד הנוצצים? ובכן, שידור חוזר של תוכניות שפספסתם. בלוג של חיים אתגר. פורום הישרדות. אכן, עולם חדש ומופלא, איך הסתדרנו בלעדיו עד עכשיו? אה כן, היינו ביוטיוב כל הזמן ולא שמנו לב.

רק שיהיה ברור, זו אינה רשימה שבאה ללכלך על האתר החדש של נענע10 – מדובר בלא ספק באתר המתקדם ביותר שיש ברשת הישראלית המיינסטרימית, בוודאי שאין מה להשוות לגרוטאה הטכנולוגית שנקראת וואלה!, שלא עברה מתיחת פנים אמיתית כבר... באמת עבר כל כך הרבה זמן?

השאלה היא מה בחיבור של ערוץ 10 ונענע גרמה למישהו לחשוב שמה שנחוץ זה דווקא מיתוג של אתר האינטרנט כשעטנז של טלוויזיה ואינטרנט? הרי את נענע10 לא תצרכו כשאתם רצים על ההליכון ולא כשתזפזפו בלילה בחיפוש אחרי ניקוי ראש פסיבי. תגיעו אליו כשאתם יושבים על המחשב, בין סינון תיבת האימייל לחיפוש בגוגל. ועד שתשתית האינטרנט והטלוויזיה לא יתאחדו, ונקבל מכשירים שמאפשרים פסיביות מוחלטת עם חווית הצפייה של מסך פלזמה HD ומערכת סראונד, לצד גלישה אינטואיטיבית ואינטראקטיבית מלאה, כל הדיבורים על "אינטרוויזיה" הם לא יותר ממדע-בדיוני.

רייטינג הולך לרייטינג

ובעוד בערוץ 10 חושבים שהאינטרנט הוא אמצעי תקשורת חלש, כזה שצריך דחיפה מצד האח הגדול והפופולרי, הטלוויזיה, בערוץ 2 הגיעו למסקנה הפוכה. החזון שמוצג בתוכנית היומית (ואני בכוונה נמנע מהשימוש במילה "חדשות”) "מה קורה", הוא זה שבו הטלוויזיה היא בסך הכל פלטפורמה נוספת עליה ממוחזרים תכנים מהאינטרנט. הרעיון, ביסודו, הוא שטני בגאוניותו. כמו ש"כסף הולך לכסף", כאמרת העם על חתונות של בני זוג ממשפחות עשירות, אז כך גם "רייטינג הולך לרייטינג". הידיעות שזכו להכי הרבה טוקבקים מכתיבות את סדר היום של התוכנית הזו, שזכתה בעצמה לרייטינג גבוה, לפחות בשבועות הראשונים לעלייתה (בעיקר בזכות הפלטפורמה של "כוכב נולד" שמשודרת לפניה).

עורכי התוכנית לא וויתרו רק על החירות להחליט בעצמם איזו נושאים צריכים להיות מסוקרים במגזין יומי לסיכום ענייני היום (ושוב אני נאלץ להימנע מהשימוש במילה "חדשות"), אלא החליטו שבמקום לשלוח את המצלמה המשוטטת לרחוב, ולהביא את רחשי העם האותנטיים, הם יכולים להשאר במשרד, ופשוט להקריא בשידור את הגיגיהם של הטוקבקיסטים. וכך כל אזרח עם חיבור לאינטרנט עלול לשמוע בלילה את המשפטים העילגים אותם כתב, תחת שם בדוי, תוך שהוא מוודא שאף אחד במשרד לא מציץ מאחורי גבו ורואה שהלה שולח טוקבקים אנונימיים.

ואם לא די בכך, גם עיצוב המסך של "מה קורה", עושה כל שביכולתו כדי להזכיר "חוויה אינטרנטית". האייטמים הבאים מופיעים כקוביות קטנות בתחתית המסך, כאילו שלצופה הפסיבי בתוכנית יש באמת אפשרות לבחור אחת מהן (באופן אירוני, דווקא יש לו – אם יבלה את כל אחר הצהריים בכתיבת מאות טוקבקים תחת שלל שמות בדויים לאותה כתבה, סביר להניח שתעבור את רף הדרישות ותתברג לליין אפ של "מה קורה"). אבל לעצבן את הצופה עם אינטראקטיביות מזויפת זה רק החטא הקטן – מאחורי ראשה של לינוי בר גפן מופיעה המילה "טוען...” עם תנועה בלתי פוסקת של שלוש הנקודות, ללמדנו שאכן, משהו שם באמת טוען. אין הרבה חוויות מעצבנות יותר בגלישה באינטרנט, כשאתה גולש נניח לאתר נענע10כדי לצפות בשידור חוזר של פרקים מסדרת המופת של ניצן הורוביץ, “עולם המחר", ופתאום מוחשך המסך לטובת הכיתוב "טוען...”, שיכול להיפסק או להמשך לנצח, לעולם אין לדעת. אבל כנראה שכשרוצים עיצוב מסך "אינטרנטי", ההיגיון הבריא נזנח לטובת ה"חדשנות" וה"קידמה".

ברור שיש כאן התקדמות. בהתחלה הטלוויזיה התייחסה לאינטרנט כאל קוריוז (עפולה נמכרה באיביי), ואחר כך כאל איום (פדופילים, טרור והאקרים), ובדרך נטלה ממנו סרטונים מטופשים שבהם רבים הפיקסלים והשמע המקוטע מתוכן ממשי, אז מצב שבו תוכנית טלוויזיה מתרפסת בפני האינטרנט עד כדי איבוד כל היתרונות של המדיום הטלוויזיוני, היא כנראה השלב הבא באבולוציה. אבל אם זה השלב הבא, מה לעזאזל כל כך טוב באבולוציה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully