וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארי, אתה מפוטר!

מיה יסעור

5.12.2008 / 13:28

ב"מעשיות בידל הפייטן" לא תמצאו פרטים על הארי פוטר, אלא כוח נשי ודברי חכמה מדמבלדור. מיה יסעור נסיכת-על

מי שבטעות לא קרא את שבעת ספרי הארי פוטר, שילך לקרוא אותם. אם אתם בכל זאת מתעקשים לא לדעת מה טוב בשבילכם, אז ככה – בספר האחרון בסדרה הרמיוני מקבלת בירושה מדמבלדור, מנהל בית הספר האגדי, ספר ילדים בשם "מעשיות בידל הפייטן". אותו בידל חי ופעל במאה החמש עשרה והוא בן דמותם המכושף של האחים גרים, שכתב אגדות לקוסמים צעירים שמוסר ההשכל בשלגיה ועמי ותמי (ילדים טובים, מכשפה מרשעת) לא ממש נגע ללבם ולאורח חייהם.

וכך, אחרי שג'יי. קיי. רולינג גמרה עם הפוטרים והתפנה לה זמן, היא החליטה לכתוב גם את הספר הפיקטיבי הזה. היא הכינה שבעה עותקים ממנו (כי שבע זה מספר קסום), כתבה אותם ביד ואפילו איירה, חילקה שישה מהם במתנה, ואת השביעי מכרה במכירה פומבית. למזלם של הילדים הנזקקים במוסדות חסות באירופה, הספר נקנה בקרוב לשני מיליון פאונד שנתרמו לקרן הצדקה של רולינג. למזלנו, אותו קונה נדיב היה אתר אמאזון, רולינג נכנעה ללחץ המעריצים, ובסופו של דבר הוחלט להוציא את הספר לאור, כולל האיורים המקוריים שלה. הידד.

בספר המשמח הזה יש חמש מעשיות, שאגב, לפי העטיפה תרגמה אותן מחדש הרמיוני גריינג'ר. לכל אחד מהסיפורים יש גם הערות ופרשנויות מחכימות של אלבוס דמבלדור. האמת, קצת חבל שבהערות אין התייחסות לכמה שהוא אהב את הארי או רכילות על הפוטרים ועל סיריוס, רק אנקדוטות על משפחת מאלפוי לדורותיה הנבזיים וכיוצא בזה. אבל היי, מילה מצחיקה מדמבלדור היא עדיין יותר טובה מכלום, לא חשוב באיזה נושא.

כוח בנות

עכשיו, בקשר לאגדות – טוב, הן אגדות. הטובים בדרך כלל מנצחים בסוף, הרעים נענשים, על אכזריות משלמים ועל נדיבות מרוויחים בחזרה. מה שכן, כדאי ורצוי להקריא אותן לילדות קטנות (או לא מאוד קטנות, כי חלק מהאגדות מפחידות ואלימות רצח), בגלל שכמו שרולינג מסבירה בפתיחה, בניגוד לאגדות שלנו, המוגלגים, בהן הנסיכה חסרת האונים ישנה מאה שנים עד שהנסיך מואיל בטובו להציל אותה, באגדות של בידל יש מסר פמיניסטי מעודד. הגיבורות שלו הן מכשפות בכל הגילאים, ואולי לא כולן מהממות כמו סינדרלה, אבל כולן לוקחות את השרביט שלהן והגורל שלהן בידיים, ומצילות לא רק את עצמן, אלא אפילו את האביר ביש-גדא על הסוס עם העצמות הבולטות. הכי גירל פאוור.

אולי אין בספר הזה מידע חשוב על הארי פוטר והעולם שלו שנסתר מעינינו עד היום, אבל יש בו חמש אגדות קטנות עם מוסר השכל; "הקוסם והסיר המקפץ" הוא סיפור די דוחה שמלמד אותנו להיות גזעניים פחות ומצפוניים יותר. ב"מעיין המזל הטוב" יש סוג של נוצת הקסמים של דמבו, שמבטיחה לנו שאנחנו רק צריכים להאמין בעצמנו. "ליבו השעיר של הכושף" הוא עוד גרסה מדכאת ואפלה לרומיאו ויוליה, "בביטי רביטי והגדם המגעגע" מזכיר לנו שרודנים הם טיפשים ופחדנים, ואת "מעשה בשלושה אחים" הרמיוני הקריאה ב"הארי פוטר ואוצרות המוות", אז כבר השכלנו לדעת שאין טעם לברוח מהמוות, הוא ימצא אותנו בכל מקרה. אה, ושהכי חשוב זה להיות צנוע, חכם וטוב לב.

בכל מקרה, גם אם משום מה לא תיהנו מהספר עצמו, חלק גדול מהכסף שתשלמו עליו ילך לקרן לעזרה לילדים נזקקים של רולינג ושל הברונית אמה ניקולוסון, ככה שמקסימום תקטלגו את הרכישה תחת מעשה טוב אחד ביום. גם משהו.

"מעשיות בידל הפייטן", ג'יי. קיי. רולינג, תרגמה מאנגלית: גילי בר-הלל סמו // ספרי עליית הגג וידיעות ספרים

  • עוד באותו נושא:
  • הארי פוטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully